Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Skemamøde 2014 den på Katrinebjergskolen.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Velkommen til Vestervangsskolen
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Vi skal lære af fremtiden mens den opstår
Præsentationens transcript:

Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører vi reformen på Arden Skole. 3. Spørgsmål gennem skolebestyrelsesformand Lotte Andersen.

Hvor langt er vi på Arden Skole ? Hvordan er vi nået hertil? Give jer mulighed for, at I kan deltage i debatten omkring folkeskolen - det her er vores bud på næste skoleår – reformen helt på plads til 2020 – så vi er på vej men aldrig i mål – behov for jeres bud via spørgsmål i dag men især ind i det nye skoleår hvis noget forhåbentlig virker godt, men også hvis noget er mindre smart Vi vil gerne informere alt, hvad vi kan, og vi tager gerne imod spørgsmål – men gerne efter oplægget i dag hvor der i pausen er mulighed for at aflevere skriftlige spørgsmål, som så vil blive forsøgt besvaret efter pausen.

Tre klare mål 1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. Mindst 80 % af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test. Andelen af de dygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år. 2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år. 3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis. Elevernes trivsel skal øges.

Aftalen om et løft af folkeskolen En længere og mere varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring. Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenklinger.

En ny ramme En længere og mere varieret skoledag. Engelsk fra 1. klasse og tidligere andet fremmedsprog. Flere timer i dansk og matematik i 4. – 9. klasse. Håndværk og design i 4. klasse. 45 minutters bevægelse i gennemsnit om dagen. Understøttende undervisning Den åbne skole – kulturskole - idrætsforeninger

Skoledagens længde 1. Indskolingen: Skoleuge på 30 timer 20 lektioner a´ en time om ugen + læse- og lektiebånd 2. Mellemtrinet: Skoleuge på 33 timer 23 lektioner a´ en time om ugen + læse- og lektiebånd 3. Udskolingen: Skoleuge på 35 timer 25 lektioner a´ en time om ugen + læse- og lektiebånd

Børnenes mødetider 0.-3.kl alle dage fra kl 3 dage fra (tirsdag – torsdag) og to dage fra (mandag og fredag) 7.-9.kl alle dage fra 7.55 – afdelingmandagtirsdagonsdagtorsdagfredag Indskoling7.55 – Mellemgruppe7.55 – – – Udskoling7.55 – 14.55

Nye fag fra 1.august årgang: Engelsk årgang: Håndværk og Design årgang: Tysk – har vi valgt årgang: valgfag = linier (international – sundhed og bevægelse - science og innovation)+ friluftsliv

Nye elementer i det kommende skoleår I børnehaveklasserne er der en ekstra børnehaveklasseleder med i klasserne Fokus på LÆRINGSMÅL og FEEDBACK Hyppige elevsamtaler med teamets lærere Linier i overbygningen

Andre nye elementer som eleverne vil møde i det nye år: Mere bevægelse i undervisningen Lektiehjælp og faglig fordybelse – sidst på dagen Der vil være lektier, men hovedparten vil være klaret i lektiebåndet Vi holder fast i læsebånd og teaterring

Eksempel på skemaer 0.-3.kl tidMandagtirsdagonsdagtorsdagfredag KLASSERUM LÆSEBÅND DAN ENGMATMUS 9.15 – 9.45PAUSE 9.45 – 10.45DAN BILMATMUS – 11.45DAN MATIDRKRI – 12.15PAUSE – 13.15DAN MATIDRN/T – 13.25PAUSE – 13.55KLASSENSTIDLH/FF USU

Eksempel på skema 4. – 6. kl tidMandagtirsdagonsdagtorsdagfredag KLASSERUM 7.55 – 8.15LÆSEBÅND DAN MATN/TMUS 9.15 – 9.45PAUSE 9.45 – 10.45DANHISMATN/TBIL/HÅN – 11.45DANHISMATIDRHÅN/BIL – 12.15PAUSE – 13.15DANENGMATIDR HÅN/BIL – 13.25PAUSE – 13.55KLASSENSTIDENGMATSVØ LH/FF – – LH/FF

Eksempel på skema kl tidMandagtirsdagonsdagtorsdagfredag KLASSERUM LÆSEBÅND DANMATMADKUNDSKGEOTYSK 9.15 – 9.45PAUSE 9.45 – 10.45DANMATMADKUNSKBIOTYSK – 11.45DANMAT BIO/FYSTYSK – 12.15PAUSE – 13.15DANENGLINIEFYSHIS – 1325PAUSE – 14.25DANENGLINIEIDRHIS/GEO – 14.55KL.TIDLH/FF USU

Lærernes arbejdstid Skal placeres anderledes Hos os fra tirsdage dog til Nogle få aftenmøder – men koster dyrt Derfor respekter venligst at deres arbejde er udført kl /17.00 – de har fri.

Hvornår og hvordan kan I forældre komme i kontakt med skolen i hverdagen? Kommunikation primært via forældreintra mellem jer og læreren – hvor I kan bede læreren svare eller evt. ringe jer op næste dag Haster noget mere kan man evt. ringe til skolens kontor men brug intra Forældremøder – forsøges placeret som fyraftensmøder Skole-hjem samtaler placeres indenfor førnævnte tidsrum – henover skoleåret

Diverse SFO åbningstider næsten som nu, men kortere SFO fredag Indretning af arbejdspladser til lærerne på skolen etableres inden august

Pause Vand og øl Samt mulighed for at formulere spørgsmål som Lotte Andersen vil stille, og jeg eller den øvrige ledelse vil forsøge at besvare. K-klasser går i lokale 9 sammen med afdelingsleder Ulla Hald