Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Hvem -Fagligt dygtige elever, der vælger Gymnasialt -Musikken i centrum, derfor STX -Sociale udfordringer -Personlige udfordringer -Skolens vejledning.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
1 Social Pejling Evaluering 2011 Hvilken effekt?.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Lav din egen funktionskæde Fokuser først på et væsentligt indsatsområde som du er med til at realisere i dit daglige arbejde Nævn de 3 vigtigste interessenter.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Psykisk sårbare og arbejdsmarkedet Vivi Imer Hansen, socialrådgiver/projektleder ”Stress-sygemeldt tilbage til arbejdet”
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Kommunikationskursus
SPS = specialpædagogisk støtte (Kilde.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Karrierelæring på egen krop
Fordybelse i et projekt
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Instruktion til mødeledere
Relationer på arbejdet.
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Velkommen Robusthed basiskursus
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
Projekt i Grontmij | Carl Bros VVS-afdeling (35 medarbejdere)
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Trivsel og værdier - i skoletasken
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
En tur i galleriet….
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Kommunikation - trykstil
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
En god start på lægelivet
Placering, orientering og tegngivning
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvad er meningen med dit liv?
Velkommen til forældremøde
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Blev udført i perioden fra den september
Arbejdsglæde & samarbejde
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Introduktion af CV og ansøgnings kurset
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Trivsel og værdier - i skoletasken
Velkommen til forældremøde
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11

2 Den gode samtale Et velegnet værktøj til at hjælpe medlemmerne til selv at løse egne problemer sikre at problemerne bliver hos problemejer arbejde med problemstillinger, der ikke har klar løsning øge opmærksomheden på at stille spørgsmål – i stedet for at give svar afdække ”modpartens” ønsker i forhandling se en sag fra flere sider.

Den gode samtale Cirkulær Den lineære og den cirkulære verden Lineær 3Organisationsuddannelsen – modul 1

Den gode samtale Cirkulær Støtte eller styre? Lineær StøttendeStyrende 4Organisationsuddannelsen – modul 1

Den gode samtale Cirkulær Afdæk med hv-spørgsmål Lineær StøttendeStyrende Afdække 5Organisationsuddannelsen – modul 1

Den gode samtale Cirkulær Udvid med cirkulære spørgsmål Lineær StøttendeStyrende Afdække Udvide 6Organisationsuddannelsen – modul 1

Den gode samtale Cirkulær Lineær StøttendeStyrende Afdække Udvide Afprøv med cirkulære spørgsmål Afprøve 7Organisationsuddannelsen – modul 1

Den gode samtale Cirkulær Lineær StøttendeStyrende Afdække Udvide Konkluder med lineært styrende spørgsmål Afprøve Konkludere 8Organisationsuddannelsen – modul 1

Den gode samtale Cirkulær Lineær StøttendeStyrende Afdække Udvide Igen – og – igen – og - …… Afprøve Konkludere 9Organisationsuddannelsen – modul 1

Styre Støtte StyreStøtte Cirkulær Lineær Cirkulær Lineær Spørg til relationer mellem aktører Spørg til forskelle Spørg til andre kontekster Spørg til andre tidspunkter Spørg til fordele og ulemper Spørg til muligheder Spørg efter en metafor Spørg til konsekvenser Stil fremtids-scenariespørgsmål Stil tankelæserspørgsmål Stil skalaspørgsmål Spørg til forhindringer Stil konfronterende spørgsmål Hvad vil du gøre..? Hvem vil du først..? Hvornår gør du det..? Hvordan får du sagt til..? Hvor vil du placere..? Hvem er involveret..? Hvor var du..? Hvornår skal du..? Hvordan opstod..? Hvad er årsagen til..? Udvide Afdække Afprøve Konkludere Involvement & 10Organisationsuddannelsen – modul 1

11 –…relationer mellem aktører: Er Jørgen enig i Katrines forslag? –…forskelle: Blev Søren lige så vred som Karsten, da Claus gik? –…andre kontekster: Hvis denne situation var opstået i din sportsklub, hvordan ville du så have tacklet den? –…andre tidspunkter: Hvad har du før gjort, når du stod i lignende situationer? –…fordele og ulemper: For hvem er det den største ulempe, at bemandingssituationen på projektet ikke bliver anderledes – og hvem har størst fordel af det? –…muligheder: Hvilke muligheder giver det dig, at Per har sagt op? –…en metafor: Hvis du skulle beskrive dit forhold til din chef med en metafor, hvilken ville du så anvende? –…konsekvenser: Hvilken konsekvens vil det få, hvis I får åbne kontorer? –…fremtids-scenariespørgsmål: Hvordan vil afdelingen se ud om 3 år, hvis I vælger at ansætte flere sekretærer? –…tankelæserspørgsmål: Hvad tror du, Peter tænker om Henriks forslag til en ny afdelingsstruktur? –…skalaspørgsmål: På en skala fra 1 til 10 - hvor meget vil du sætte ind på at holde Bettina i afdelingen? –…forhindringer: Hvad forhindrer dig i at spørge ham om, hvorfor han gik? –…konfronterende spørgsmål: Hvorfor siger du ikke bare til ham, at du ikke vil dele kontor med ham mere, hvis han ryger derinde? –Hvad vil du gøre, hvis Jacob siger nej til dit forslag? –Hvem skal så ikke være repræsenteret i udvalget fremover? –Hvornår er absolut sidste deadline for tilmelding? –Hvordan får du sagt til Henriette, at hendes formulering af tilbudsafsnittet bør laves om? –Hvor vil du tilbyde at placere de nye medarbejdere organisatorisk? –Hvem er involveret i sagen? –Hvor længe har dette stået på? –Hvornår hørte du første gang om sagen? –Hvordan er dilemmaet opstået? –Hvad er din formelle titel? Udvide Afdække Afprøve Konkludere Eksempler på spørgsmål 11Organisationsuddannelsen – modul 1

Hvad går håndslaget ud på? ”Arbejdsrelationer & Relationsarbejde - 6 værktøjer til dig der leder mennesker i processer”. C. Raymond, Dansk Psykologisk forlag, 2012

AFSTEM FORVENTNINGER Relationsfingeren Hvordan vil vi gerne have, at vores sociale & arbejdsmæssige relationer skal være? Retningsfingeren Hvilken retning skal vi gå og er vi enige om hvor den fører hen? Trækker vi alle i samme retning? Regelfingeren Hvilke (spille-) regler skal gælde for vores samarbejde? Rollefingeren Hvordan skal rollerne fordeles mellem os? Og hvordan sikrer vi, at vi lever vi op til de forventninger vi har til hinanden? Rammefingeren Hvilke rammer (ressourcemæssige, fysiske, sociale etc.) arbejder vi indenfor?