ROMANTIKKENBilledanalyse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Advertisements

Claude Lorrain: Landskab med hyrder, 1644
Markedskommunikation Kapitel 10
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
Den æstetiske krop Opgave Billedanalyse.
- et forsøg på en analyse
Det moderne gennembrud
Reklameanalyse.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Digital fotografering 1.Komposition 2.Billedets synspunkt 3.Billedæstetik.
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Nykritisk analysemetode
Museologi på skoleniveau AT forløb for 9 1.g klasser ”Verdensbilleder: Renæssancen” + perspektiver på skoleniveau.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Spieser på 16 øre Katalog version 1. Indhold Hvad fandt jeg ud af sidst (2011) Er der ændret på denne opfattelse Hvilke nye muligheder er der opstået.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Se støjen E-læringsmodul Fysik/kemi It-færdighedsniveau:
Kunstneren Emily Carr Vancouver Art Gallery. Emily Carr - People said, ”Explain the pictures” But how can one explain spirit?
Form, space and order Planen Arkitektur, 4 semester.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Modul 2.
Karrierelæring på egen krop
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Velkommen Robusthed basiskursus
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved industriel produktion og mekanik og læsevejleder Aktionslæringsforløb KEND DIT VÆRKTØJ.
Det man ikke ser har man ikke ondt af
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Vildledningssager - Hjemmelavet
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Walt Disneys kreativitetsmodel
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Karl Henrik Flyums model
Pointer fra resultater på dagtilbudsområdet
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
Er græsset også grønt om natten.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Retinas fysiologi og anatomi
Dialogspil om lærerarbejdsliv
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
En introduktion af Otto
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
- En genre som alle andre
Kunstbilleder analyse.
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Kommunikation mellem mennesker
B-BOX ELEVHÆFTE til udvikling af nye aktivitetskort til B-boxen
Borgermøde.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Digital fotografering
Præsentationens transcript:

ROMANTIKKENBilledanalyse

HVAD ER ET BILLEDE? “Bilidi” Ordet billede stammer fra oldsaksisk som betyder et forbillede eller et mønster.

Vi ser på billeder overalt hver eneste dag… ... Hele vores virkelighed er bygget op omkring billeder.

Chauvet Grotten i Frankrig 32.000 år gamle… De ældste billeder Chauvet Grotten i Frankrig 32.000 år gamle…

Centralperspektivet indføres som norm - rumlighed 1400-tallet Centralperspektivet indføres som norm - rumlighed

1800-tallet og impressionismen Gør op med centralperspektiv Fremkomst af fotografiet Det abstrakte…

Billeder sætter dagsorden Billedstorm Dokumenterer Billedmanipulation

Hvad er en billedanalyse? At se på det umiddelbare - Hvad forestiller billedet? Hvilke farver og former er dominerende? Så går man nærmere ind i billedets opbygning og ser på komposition, farvevalg og teknik.

Billedanalysens 4 stadier Fakta Hvem har malet billedet, hvad er billedets titel, Hvornår er billedet fremstillet.. Første betragtning HVad forestiller billedet, hvad ser man? Analyse Komposition, farvevalg, motiv, osv. Perspektivering Trække tråde til kunsthistorien, samtiden, kunstnerens øvrige værker. Man sætter billedet ind i en sammenhæng.

Fakta om billedet: Hvem? Hvem er maleren? Hvornår? Hvornår er billedet malet? Billedets titel Hvad hedder billedet?

Første betragtning Hvad forestiller billedet - Her ser man på billedet og lægger mærke til hvad det forestiller.

Figurativt eller abstakt? Hvis figurativt - hvad/hvem? Er det en genkendelig eller naturlig situation? Hvad fortæller situationen om personens liv? Hvad fortæller personernes kropssprog og mimik om situationen? Er der gået noget forud for billedet og kommer der noget efter? Er der kendetegn fra en bestemt periode, miljø eller socialklasse? Hvilken sfære er motivet fra? Stilleleben, hverdagsrealisme eller portræt? Hvis billedet er abstrakt, beskrives former, farver og komposition. Hvilket slags billede er der tale om: portræt, landskabsmaleri, et still fra en film, en reklame ect.

Analyse - HVORDAN FORESTILLER BILLEDET? Hvordan er kompositionen? Billedets rum? Hvad sker der i forgrund, mellemgrund og baggrund? Hvordan er billedet komponeret? Er der balance i opstillingen? (skævhed/symmetri) Er der centrale elementer placeret i det gyldne snit? Er billedet to- eller tre-dimensionelt? Er de dominerende linjer i billedet diagonale, horisontale eller Vertikale? Har motivet en cirkelkomposition, trekantskomposition eller højre/ventre-komposition? Er der bevægelse i billedet? Er billedet et udsnit af en helhed? Er kompositionen harmonisk, dynamisk eller rytmisk? Hvor drages blikket hen? Er der centralperspektiv? Er der blikretning ud af billedet? Kigger de på hinanden - hvor er kontakten? Hvilke stemninger udtrykker billedet?

Analyse - HVORDAN FORESTILLER BILLEDET? Hvordan er farvevalget? Er farverne lette og lyse eller dystre og tunge Hvordan spiller farvevalget sammen med motivet? Er der modsætning mellem farvevalg og motiv eller spiller de sammen? Er der symbolik i farvevalget? Er der et naturligt/realistisk farvevalg? Er der brugt komplimentærfarver? Hvordan er forholdet mellem lys og skygge? Hvilke elementer i billedet er i lys/skygge? Hvad betyder det? Er der naturligt lysindfald? Er lyskilden inde i billedet eller udenfor?

Analyse - HVORDAN FORESTILLER BILLEDET? Hvordan er teknikken? I en analyse af billedets teknik ser man på den tekniske fremførelse af billedet. Hvis det er et fotografi, er det sort/hvid, er det realistisk eller manipuleret, kan man se, at det er manipuleret og er det meningen? Hvad tilfører det billedet, at man er i tvivl om ægtheden? Hvis det er et maleri, hvilken teknik er brugt: olie, akvarel, kridt, kul, blæk eller andet. Kan man se penselstrøg, taktilitet, fingeraftryk? Hvad siger teknikken om billedet?

Analyse - HVORDAN FORESTILLER BILLEDET? Hvordan er synsvinklen? Her ser man på, hvordan synsvinklen er i billedet, dvs. hvor det er set fra. Er billedet set oppefra, midt fra eller nedefra? Er det et naturligt perspektiv, kan det være set sådan i virkeligheden eller er det set et fysisk umuligt sted fra?

Analyse - HVORDAN FORESTILLER BILLEDET? Hvordan er billedets ramme? Et billede er som regel monteret i en ramme og denne kan have stor betydning for det samlede indtryk af billedet. Hvordan er billedet rammet ind? Understøtter rammen billedet eller udfordrer den billedet? Er rammen en del af det samlede indtryk af billedet?

Analyse - HVORDAN FORESTILLER BILLEDET? Hvordan er motivet afbildet? Her kan man se på, hvordan maleriet gengiver sit motiv. Ser det ’ægte’ ud? Gengiver maleriet motivet realistisk eller abstrakt, impressionistisk, ekspressionistisk, modernistisk?

PERSPEKTIVERING Når man har analyseret billedets enkeltdele, kan man samle analysen op i en perspektiverende diskussion ved at kigge på tema, budskab og perspektivering. Først kan man overveje, om billedet vil ’sige’ noget, og hvad billedets grundlæggende tema er. Er der en pointe i, at motivet er fremstillet på den måde, det er? Er der en spænding mellem form og indhold og hvad kan det betyde? Kan billedet forstås uden sin titel? Hvordan spiller titel og billede sammen? Dernæst kan man se på, hvad billedets budskab evt. er. Hvad er billedets holdning til det, det fremstiller? Hvordan kommer denne holdning til udtryk?

PERSPEKTIVERING - Har billedet en funktion – samfundskritisk, besværgende, hyldende, moralsk osv.? - Fungerer det som ren udsmykning eller underholdning? - Er billedet konceptuelt? Dvs. er der en idé eller et koncept bag ved billedet, som man skal kende for at kunne afkode det? - Siger billedet noget om den samtid, det udspringer af? Til sidst åbner perspektiveringen op for at se billedet i en større sammenhæng. På baggrund af analysen kan man sætte billedet i forhold til kunstneren og kunsthistorien, fremkomst og modtagelse osv.

PERSPEKTIVERING I forhold til billedets fremstilling og modtagelse kan man diskutere følgende: - Er billedet lavet til en bestemt anledning, på bestilling eller som kommentar til en bestemt begivenhed? - Hvem har ideelt set været modtager af billedet, da det blev fremstillet? - Hvor blev billedet udstillet første gang? - Vakte billedet furore, da det blev skabt? Hvorfor? - Hvad siger billedet os i dag? - Hvor er billedet udstillet i dag?

PERSPEKTIVERING I forhold til kunstnerens øvrige værker kan man komme ind på følgende: - Er billedet del af et større værk fra kunstneren, dvs. indgår det som del i en større helhed? Er det en skitse eller et forarbejde til et større værk? - Hvordan forholder billedet sig til øvrige af kunstnerens værker? - Ligner det noget andet eller er det radikalt anderledes end resten af kunstnerens arbejde? I forhold til kunsthistorien generelt kan man se på, om billedet kan bestemmes inden for en periode, og om det forholder sig aktivt til andre værker eller kunstnere. - Hvordan placerer billedet sig i forhold til kunsthistoriske perioder og grupperinger? - Kan billedet klassificeres under en -isme (klassicisme, impressionisme, ekspressionisme, surrealisme osv.) - Er billedet en kommentar til kunsthistorien eller andre værker?