© bedre læring på kortere tid Den Skitserende Inginiør Kursusforløb for COWI Konceptudvikling 26 februar 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Ideen fremlægges for kommunens teknik- og miljøudvalg.
Værdigrundlaget i Greve
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Prioritering.
Energi- & Vandværkstedet
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Innovation og iværksætteri
Ny kultur-, idræts- og fritidspolitik. Velkommen • ”Verden ligger åben” – Hvor skal vi hen? – Hvad skal vores fælles hovedvej være? – Hvad skal vi række.
© bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM.
© bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Relationer – børn og voksne
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Problemer eller udfordringer.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Vejen til en beslutning Tilbygning eller ny skole? Er det muligt at gøre gamle bygninger bæredygtige? Lokalisering i by eller på landet?
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Camp IB sept sept VELKOMMEN TIL CAMP IB37.
Workshop Sund By Netværket
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Metaforik og alternative muligheder
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
Den Kreative Platform I TIK 3
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Uddannelse i sygefraværshåndtering
SUF - gevinstrealisering
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
BYGNINGSKONTRUKTØR THE MAN ON THE MOON
Company programme - Veda
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Rita Buhl 22. september 2018.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Identifikationsrejse Forundersøgelsesrejse
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

© bedre læring på kortere tid Den Skitserende Inginiør Kursusforløb for COWI Konceptudvikling 26 februar 2009

© all rights reserved Vi er... Lene Dammand Richard Ledborg Hansen Villads Keiding

© all rights reserved Program 9:00 Introduktion: Metode 10:00 Introduktion: Case 10:20 Pause 10:30 Workshop: Værdiafklaring 12:00 Frokost 12:45 Workshop: Formulering af Vision 13:45 Fremlægning af Vision 14:15 Pause 14:25 Plenum: Indsatsområder 14:45 Konceptformulering Fremlægning for bedømmelsesudvalg 18:00 Pause 18:45 Fælles middag 20:30 Slut

© all rights reserved Formål med dagen At introducere Værdibaseret Konceptudvikling med ‘Designprocessen’ som forståelsesramme. At introducere begreberne: Værdi Vision Koncept At give jer case-baseret erfaringer med ‘Værdibaseret Konceptudvikling’

© all rights reserved Case: En konkurrance 5 grupper konkurrerer om at lave det bedste koncept Koncepterne skal have en bestemt form, et bestemt abstraktionsniveau og I skal anvende de udleverede materialer Koncepterne fremlægges og bedømmes af bedømmelsesudvalget

© all rights reserved Med besvarelserne skal grupperne Afklare værdigrundlaget Formulerer en vision og en bærende ide der løser den stillede opgave Udmønte Visionen i et Koncept. Formidle konceptet til bedømmelsesudvalget. Case: En konkurrance

© all rights reserved Konceptudvikling Præmis Den iterative proces og abstrationsniveauet Værdier og ‘Værdierens mulighedsrum’ Visionen Konceptet

© all rights reserved Konceptudvikling: Præmis I konceptuel skitsering gælder det om at udtrykke sig meget præcist om noget der er meget uskarpt Et koncept har et relativt højt abstraktionsniveau Et koncept rummer ikke konkrete detailløsninger.

© all rights reserved abstrakt konkret analysesyntese Konceptudvikling: Den Iterative Proces

© all rights reserved Konceptudvikling: Den Iterative Proces

© all rights reserved Konceptudvikling: Den Iterative Proces Visionen

© all rights reserved abstrakt konkret analysesyntese Konceptudvikling: Den Iterative Proces Reflektion Emperi Konceptualisering Realisering

© all rights reserved abstrakt konkret analysesyntese Konceptudvikling: Den Iterative Proces Reflektion Emperi Konceptualisering Realisering

© all rights reserved Abstraktion konkret tid Konceptudvikling: Den Iterative Proces Virkelighed

© all rights reserved abstrakt konkret analysesyntese Konceptudvikling: Den Iterative Proces Konceptet Værdier Vision

© all rights reserved Konceptudvikling: Værdier Det der vigtigt for mennesker. Eksempler: Ro, hygge, udfoldelse, samvær, økonomisk ansvarlighed og 'Rettidig omhu' Afklaring af værdier handler om at tage stilling til hvordan et projekt er relevant for de mennesker og den verden, der direkte og indirekte er berørt af det.

© all rights reserved Konceptudvikling: Værdierens Mulighedsrum Ro

© all rights reserved Konceptudvikling: Værdierens Mulighedsrum Ro Økonomisk ansvarlighed Udfoldelse

© all rights reserved Konceptudvikling: Vision Er kort, klar, målbar og inden for synsvidde, men uden for rækkevidde Visionen genererer entusiasme En vision en ide om en forandret fremtid fremtiden, der tænder os, får os op af stolen og engagerer os (ex JFK, 1964: ”we’ll put a man on the moon within this decade”)

© all rights reserved Konceptudvikling: Koncept En overordnet beskrivelse af en ide. Et fokuspunkt der fastholder grundlæggende pointer En kilde til besvarelse af de spørgsmål som opstår senere i processen. Konceptet tager stilling til hvordan værdierne kommer til udtryk i ‘del-aspekter’ Et koncept angiver ikke detailløsninger.

© all rights reserved del-aspekter (udtryksparametre) Stemning: Lys, rum, stoflighed, akustik,... Bæredygtighed: Vand, sol, co2, energi, indeklima,... Konstruktionprincipper: Svævende, stående, flydende, nedgravet, mobilitet... Teknologi:...? Omgivelser: miljø, by, land, strand, naboer... Livsstil: Gøremål, aktiveter, reflektion, social interaktion...

© all rights reserved Et koncept: Arena (udtryksparametre) Svensk TV1, public service Nøgleord: Familieunderholdning. Sport og humor. Rock'n Roll. Fysik. Extremsport. Actionsport i et legounivers. Dead Serius. =Twisted Sport = WTSA, World Twisted Sport Association = Megadrom

© all rights reserved Et koncept: Arena

© all rights reserved Et koncept: Arena

© all rights reserved Et koncept: Arena

© all rights reserved Et koncept: Arena

© all rights reserved Et koncept: Arena

© all rights reserved Et koncept: Arena

© all rights reserved Et koncept: Arena

© all rights reserved Et koncept: Arena

© all rights reserved Et koncept: Arena

© all rights reserved Case: En sommerbolig Præmis Formål Mål Spørgsmål Besvarelsen

© all rights reserved Klimaminister Connie Hedegaard har inviteret til en konkurrence om et koncept til en sommerbolig.:Hun ønsker at vide, hvordan hun, via den ypperste ingeniørvidenskab, kan få en sommerbolig som hun føler sig hjemme i og kan slappe af i, som bygger på en klassisk sommerhuskultur Samtidig skal det være et bud på hvordan man inden for denne bygningsgenre kan sætte det lettest muligt ‘CO2 -footprint’. En sommerbolig Opgaven

© all rights reserved Hvilke kerneværdier ligger til grund for jeres projekt?Hvad vil I? (hvad er visionen, hvad er ideen?) Visionen bygger videre på værdigrundlaget og fastholder ’Hvad’ men ikke ’Hvordan’Hvordan vil I virkeliggøre visionen?(Formuler koncpetet) En sommerbolig Spørgsmål

© all rights reserved 3 kerneværdier repræsenteres hver ved ét visual sample, en overskrift og en uddybende tekst Vision og koncept afleveres som collager Materialer: Konceptark, visual samples og kuglepenne/ tusser En sommerbolig Besvarelser

© all rights reserved Visionen: Er den appelerende? Er ideen relevant? Er ideen original? Er den formidlet forståeligt? Begejstres du? Konceptet: Er valget af delaspekter relevant? Kommer kerneværdierne til udtryk? Er konceptet troværdigt? Kan du lade dig overbevise om at konceptet er realiserbart? En sommerbolig Bedømmelsen