Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Identifikationsrejse Forundersøgelsesrejse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Identifikationsrejse Forundersøgelsesrejse"— Præsentationens transcript:

1 Identifikationsrejse Forundersøgelsesrejse
Michael Nylandsted Larsen Sven Gårn Hansen Dansk Handicapforbund

2 Partneridentifikation: formål
• Mød potentielle partnere og undersøg mulighederne • Vurder den potentielle partners kapacitet og værdier/visioner • Indblik i øvrige samarbejdspartnere og erfaringer med dem • Afstem forventninger og drøfte konkrete idéer til projekter. At mødes med en eller flere potentielle partnere i Syd og undersøge muligheden for et fremtidigt partnerskab og projektsamarbejde Vurderer den potentielle partners kapacitet og værdier/visioner Indblik i, hvem den potentielle partners øvrige samarbejdspartnere er, samt erfaringerne hermed. Afstemme forventninger til et fremtidigt partnerskab og drøfte konkrete idéer til projekter.

3 Identifikation: erfaringer fra Nepal I
• Planlæg så der er plads til den uformelle snak • Giv plads til at lære nye at kende undervejs • Mød alle niveauer Planlæg så der er plads til den uformelle snak Giv plads til at partnere I slet ikke kendte i planlægningsfasen også kan inddrages undervejs Møde partneren på alle niveauer dvs. bestyrelse, kontor, lokal afdeling og individuelle medlemmer Møder med individuelle medlemmer i deres eget hjem kan være en yders frugtbar måde at lære mere om en partner på

4 Identifikation: erfaringer fra Nepal II
• Mød medlemmer hjemme • Gensig vurdering så kan I snakke værdier • Land det konkret med fælles projektskitse, start på kontekstanalyse, stakeholderanalyse Gør vurderingen gensidig, så partneren i syd også får meget at vide om partnere i nord, identifikation af fælles værdier I forhold til at fokusere en fremtidig forundersøgelse er det meget nyttigt sammen med partneren at skitsere et fremtidigt projekt og indsamle de første informationer om kontekst (en første stakeholderanalyse?)

5 Forundersøgelse: formål
• Afklar spørgsmål og løse ender i projektet • Analyser målgruppe & kontekst så strategier & LFA kan diskuteres • Formuler de forventede forandringer og delresultater (sammen) Formål At afklarer specifikke elementer i forberedelsen af et projekt. Gennemføre relevante analyser af målgruppen, konteksten så projektets strategi og LFA kan diskutere og færdigudvikles At formulere hvilke forandringer I forventer, at projektet vil medføre, og hvilke delresultater I forventer at se undervejs i projektet.

6 Forundersøgelse: erfaringer I
• Lokal konsulent er tit en god ide til forarbejdet • Parat til partnerskifte og vær ærlige om det • Saml alle partnerne de ikke hinanden så godt som man skulle tro Meget forarbejde kan med fordel gøres af en lokal konsulent Vær klar til at inddrage eller fra sorterer potentielle partnere i hele processen og være ærlig om dette Er der tale om et multi-partner projekt er det vigtigt at alle partnerne mødes og sammen deltager i formuleringen af projektet. De kender ikke altid hinanden så godt som vi i nord forventer!

7 Forundersøgelse: erfaringer II
• Afklaring af fælles værdier partnerskabsaftalen er vigtigere end at have tjek på projektaftalen • Projektskrivning er svær også for sydpartneren. Det er ikke (altid) grund til diskvalificering Er der tale om et multi-partner projekt er det vigtigt at alle partnerne mødes og sammen deltager i formuleringen af projektet. De kender ikke altid hinanden så godt som vi i nord forventer!

8 Redskaber: Plan • Program deltagere, sted, forventet output, metode, ansvarlig • Lokal konsulent før, under, efter? • Terms (TOR) for lokal konsulent • Terms for rejsehold

9 Redskaber: Faseanalyse
Inception phase: OD phase: Mature phase: Exit phase: Dialogue on common values. Basic structures. Basic leadership capacities Membership relations Necessary conflicts about democracy and transparency. Identity. Management systems and plans Local branches Capacity building for advocacy and networking. Common vision of democracy and transparency. Consolidated organization. Support for the whole Change Triangle. Learning. Communication. Sustainability. Democratic and transparent organizational culture. Coordination within the disability movement. Solid advocacy results Sustainable branches and national organizations.

10 Redskaber: Organisationsanalyse
Den ideelle organisation MANGO Stakeholder-analyser DHs organisations-profil Self assesment Vurdering Data indsamling Vision Styrker Svagheder Næste skridt Seks dimensioner ”Ønsket adfærd” føder projektstrategien Grundlæggende data Alternativ: Oktagon DH mmf .

11 Redskaber: Værdidiskussion
Den ideelle organisation Brainstorm udfra kapitler i partnerskabs-aftale De tre munke Being Vision Ser intet Doing Fælles principper Hører intet Relating Forventninger til Nord Siger intet Forventninger til Syd Gør intet

12 Efter rejsen • Fælles todoliste/kalender • Rejserapport/workshop rapport • Aftalt skriveprocess • Aftalt ansvarlige/skrivegruppe


Download ppt "Identifikationsrejse Forundersøgelsesrejse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google