Turnuslægers læring - overgangen fra studie til turnus Temakonference Lægeforeningen/DSMU 14. april 2008 Ann-Helen Henriksen*, Charlotte Ringsted Center.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Advertisements

VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
Afprøvningspiloterne -Brugerinddragelse på Moesgaard Museum.
Ungdom og efterskole To oplæg fra Cefu Tilde Mette Juul + Niels Ulrik Sørensen ÅRSMØDE EFTERSKOLERNE 2015.
AT's tilsyn med psykisk arbejdsmiljø - rapportens konklusioner. v/ Lektor Klaus T. Nielsen Center for Arbejdsmiljø & Arbejdsliv RUC 25. august 2010Bedre.
Trivselsundersøgelsen 2015 Introduktion til den korte undersøgelse der alligevel er temmelig omfattende.
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Erfaringer med forlagt undervisning i Australien på htx,
I Medgang og Modgang.  Sportschef i Dansk Håndbold Forbund  Rådgiver i Brøndby IF  Bestyrelsesmedlem i Team Danmark m.fl.  Forskningsudvalg, TD 
Oplæg om Arbejdsglad Hvad gør os arbejdsglade?. Introduktion Yngre Læger har sat fokus på, hvad der giver medlemmerne en god arbejdsdag Medlemmerne har.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin.
Klinisk Etisk Komite for psykiatrien i Region Syddanmark. Psykiatriens regionale ledermøde Anne Marie Enderlein Cand. mag. i idehistorie, sup.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Kommunikationskursus
Lars Hvilsted Rasmussen
Ungdommens Folkemøde
Fordybelse i et projekt
Det gode liv og den etiske fordring
”TOPKARAKTERER GIVER IKKE NØDVENDIGVIS DE BEDSTE LÆGER” - Allan Flyvbjerg & Charlotte ringsted på altinget.dk d Ny kvote 2 optagelse på medicin.
Portfolio eksamen Mit event bureau
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
En understøttende ide til fysikundervisningen..
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Grupper To eller flere mennesker mellem hvilke der finder et samspil sted Variere stærkt m.h.t. Størrelse Formål Varighed Kommunikationsform.
Det gode møde i folkeskolen
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Aftalen er lavet af oversygeplejersken og TR efteråret 2015
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Patientsikkert Sygehus Regionalt kickoff d. 30. august
Anerkendende pædagogik
Lys i verden Hånden på hjertet (3).
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Cecilia Marie Overgaard
Walt Disneys kreativitetsmodel
Kommunikation - trykstil
Skolen og praktik Overgangen
En god start på lægelivet
SUCCES MED SALG 1.
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Voksenvejledningsnetværk Delresultater fra evalueringen
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Genbesøg på Amager og Hvidovre Hospitaler
Knallertens udstyr.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Innovation i humanistiske fag
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Livets tog Forfatter ubekendt.
Projekt supervision på sengeafdeling H1
Og hvordan de kan påvirke top- og bundlinje
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Undervisningsplanlægning
AF Mads Korsgaard Poulsen
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Turnuslægers læring - overgangen fra studie til turnus Temakonference Lægeforeningen/DSMU 14. april 2008 Ann-Helen Henriksen*, Charlotte Ringsted Center for Klinisk Uddannelse (CEKU) Københavns Universitet, Rigshospitalet, Hovedstadsregionen

Formål med pilotstudiet At identificere karakteristika ved turnuslægers oplevelse og forståelse af at træde ind i en læringskontekst, som adskiller sig fundamentalt fra den læringskontekst, de kender fra medicinstudiet Skolastisk kontekst Arbejdsbaseret kontekst

Metode Kvalitativt studie: observation og interviews 8 turnuskandidater Kvinder/mænd Kirurgi/medicin Forskellige HS hospitaler Livshistoriske interviews Observation 2 x dag+aften, interviews

Resultater Overgangen fra studie til praksislæring (Kilder til læring) (Læremestre)

Overgangen Vanskeligt at overføre/anvende viden fra studiet Direkte adspurgt trækker de i højere grad på viden fra vikariater Det er noget andet man skal tage stilling til, end det man lærte på universitetet; viden fra universitet træder i baggrunden Det er faktisk den allerstørste udfordring af dem alle at lære at håndtere alt det her “mudder”, som ikke ligner noget man har læst om, men som man på en eller anden måde skal lære at håndtere på en fornuftig facon

Overgangen Nye udfordringer, anden form for viden Studiet forbereder ikke til ansvaret Jeg får lært nogle andre ting, som jeg ikke engang har snuset til på unversitetet. F.eks. hvordan man gebærder sig til i forhold til andre faggrupper, f.eks. sådan nogle helt praktiske tricks. Jamen det er fuldstændig formålsløs udenadslære, som overhovedet ikke sætter os i stand til at agere ude i virkeligheden. Det er principielt dybt uetisk den måde man bliver uddannet på. Vi lærer ikke at håndtere den virkelighed, vi får ansvaret for

Overgangen Ny måde at lære på Skolastisk tilgang ikke tilstrækkelig Man føler sig bare lidt annonym og vil måske gerne ha lidt feedback, og der har da også været nogle som har være søde. Man er bare vant til som et lille barn at få belønning hvert halve år, et klap på skulderen og en god karakter, og lige pludselig kommer det ikke – det skal jeg lige vænne mig til Problemet er jo tit, at mange af de problematikker, som vi støder ind i, kan vi ikke gå ind og læse om. Det er egentligt det der er frustrerende ved at være færdig, at man oplever, at der er mange ting man ikke kan læse sig til – det er learning by doing – sådan er det bare

Overgangen Udfordring og frustration Dilemma: at ville selv/erkende begrænsning Det kan godt være hårdt det der med, at man pludselig har ansvar for at tage nogle beslutninger, som man egentligt føler man ikke ved noget om Det er lidt skræmmende den første dag, men det er også fedt endelig at få lov til at bestemme i stedet for at skulle gå i hælene på en overlæge og bede om lov

Opsummering Vanskeligt at overføre viden fra studie Studiet forbereder ikke tilstrækkeligt Anden form for viden Ny måde at lære på Udfordring & frustration

Hvem oplever hvad? – et skråplan… Spændende udfordring ældste mænd, længere tid om studiet brød sig ikke om præ klinisk del, dumpede fag arbejdet meget i vikariater Stor frustration yngste kvinder, normeret tid holdt af præklinik, eksaminer og fik høje karakter stort behov for anerkendelse

Kan klinikophold lette overgangen? Krav til klinikophold Deltagelse frem for ‘at kikke på’ Ansvar for patienter Ansvar under supervision