Trimmet byggeri Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej 48 3400 Hillerød telefon 4829 0000 1 Arbejde med standarter og forbedringskultur.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Advertisements

Byggebranchen – hvordan ser den ud? Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Ide: Bill.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Last Planner System V/Erik Jung
Region Hovedstadens Vækstbarometer Arbejdskraft ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt panel af mere end 800 direktører.
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Erfaringer med forlagt undervisning i Australien på htx,
Barnets nej Erik Sigsgaard, Rikke Sværke Madsen og Rie Haslund Professionshøjskolen UCC.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød Den lærende byggeplads Inspiration og idé generering Brainstorm på godt.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 11.marts.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Forslag fra arbejdsgrupperne
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Vejledning: selvbetjeningssystem
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Landsdækkende virksomhedskampagne
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
VVS-møde 2012 Aftræk Efter GR-A skal HMN som myndighed forhåndsgodkende vandret aftræk i kæde-, række- og dobbelthuse. Tidligere brug og placering.
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Det man ikke ser har man ikke ondt af
Trimmet byggeri værktøj
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
RAR Sydjyllands indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Sydjylland – august 2018.
RAR Fyns indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Fyn – august 2018.
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Personlighed og Kompetencer
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Innovation i humanistiske fag
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
En introduktion af Otto
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til ROADSHOW i GeoDanmark!
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
Quiz Uge 2 – mandag.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Anvendelse af konventionalbod ved projektmangler – hvad er nyt?
Undervisningsplanlægning
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Trimmet byggeri Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Arbejde med standarter og forbedringskultur Til tiden. (All in time) Stabile bygge processer Proces sikkerhed Kontrol af fejl. Kostpris Kvalitet sikkerhed Mål Færdigt byggeri til aftalt kvalitet – tid - økonomi Bygherre Byggeprocessen Medarbejdere Kultur Illustreret af Jan Sommer.

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Trimmet byggeri Forord Dette materiale er udviklet til brug for Efteruddannelsesudvalget for bygge/anlæg og industri (BAI, Dette materiale er udarbejdet for at understøtte faglærernes undervisning i nedennævnte uddannelser: Deltagerne opnår et sådant kendskab til værktøjerne i trimmet byggeri, at de kan bidrage til værdiskabelse og bedre samspil mellem aktørerne i byggeriet. Deltagerne kan således identificere kilder til spild i byggeprocessen og dermed medvirke til at sikre bedre bygbarhed, materiale- og pladslogistik samt kan bidrage til at skabe sunde processer, hvor samarbejdet mellem de enkelte fagområder foregår gnidningsløst og konstruktivt. I forbindelse med anvendelse af værktøjerne kan deltagerne tage hensyn til lovgivning, herunder regler for sikkerhed, miljø og arbejdsmiljø Deltagerne kan ud fra viden om værktøjerne i trimmede byggeri, udpege de forhold, der i det daglige arbejde, henholdsvis begrænser eller udvikler dels produktiviteten på byggepladsen og dels kvaliteten i byggeprocessen. Deltagerne kan løbende bidrage med forslag til forbedringer samt deltage i implementering af disse, så byggeprocessen optimeres og kvaliteten øges. Deltagerne kan på den baggrund deltage i planlægning omkring byggeriet og kan ligeledes tage de nødvendige hensyn til lovgivning, herunder til byggepladsens regler for sikkerhed og sundhed. Målgruppe Alle bygningsarbejdere, der har eller søger job inden for bygge- og anlægsbranchen. Materialet I materialet er anvendt illustrationer, skemaer og fotos, der er udarbejdet af Jan Sommer, Erhvervsakademi Nordsjælland. Efteruddannelsesudvalget for bygge/anlæg og industri takker Sven Bertelsen, foreningen Lean Construction-DK for inspiration samt de faglærere, der har medvirket i udarbejdelsen af dette materiale. Herudover takker vi branchen for ideer til og konstruktiv kritik af materialet. © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet for Efteruddannelses-udvalget for bygge/anlæg og industri i samarbejde med Jan Sommer, Steen Due Eriksen og Finn Hansen, Erhvervsakademiet Nordsjælland. Materialet kan frit viderebearbejdes med angivelse af følgende tekst: ”Dette materiale indeholder en bearbejdning af Lærervejledning for Trimmet byggeri – Værktøjer i trimmet byggeri og Trimmet byggeri for alle. Marts 2011 udviklet for Undervisningsministeriet af Efteruddannelsesudvalget for bygge/anlæg og industri i samarbejde med Jan Sommer, Steen Due Eriksen og Finn Hansen.”

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Værktøjerne i trimmet byggeri

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Værktøjerne i trimmet byggeri Værktøjer der anvendes: Værdiskabelse for kunden/brugeren og spild i byggeriet Samspil mellem aktørerne i et byggeri Bygbarhed Materiale logistik og plads logistik – pull logistik Planlægning – procesplan, periodeplan, ugeplan Skabelse af sunde aktiviteter Indledning til trimmet byggeri 20 min Historien om Lean i industrivirksomheder og derfra til Trimmet Byggeri Værdiskabelse for kunden, reduktion af spild og skabelse af flow. Spillerunde 1 omkring byggeproces20 min Et terningespil om fagenes samarbejde på en byggeplads. Værdiskabelse for kunden/brugeren og spild i byggeriet 40 min Kortlægning af spildtyper og hvad skaber værdi for kunden/brugeren Spillerunde 2 omkring byggeproces 20 min Samspil mellem aktørerne i et byggeri40 min Gennemgang af samspillet mellem aktører for at skabe sundeaktiviteter Spillerunde 3 omkring byggeproces20 min Bygbarhed30 min Hvordan sikres værdiskabelse gennem samarbejde. Skabe flow i byggeprocessen Spillerunde 4 omkring byggeproces20 min Materiale logistik og plads logistik – pull logistik40 min Rigtige materialer til rette tid og på rette plads. Planlægning – procesplan,periodeplan,ugeplan30 min Skabe flow i byggeprocessen. Introduktion til begreberne: Organisationsplan Procesplan Logistikplan Periodeplan

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Værktøjerne i trimmet byggeri Værktøjer der anvendes: Værdiskabelse for kunden/brugeren og spild i byggeriet Samspil mellem aktørerne i et byggeri Bygbarhed Materiale logistik og plads logistik – pull logistik Planlægning – procesplan, periodeplan, ugeplan Skabelse af sunde aktiviteter Indledning til trimmet byggeri 20 min Historien om Lean i industrivirksomheder og derfra til Trimmet Byggeri Værdiskabelse for kunden, reduktion af spild og skabelse af flow. Spillerunde 1 omkring byggeproces20 min Et terningespil om fagenes samarbejde på en byggeplads. Værdiskabelse for kunden/brugeren og spild i byggeriet 40 min Kortlægning af spildtyper og hvad skaber værdi for kunden/brugeren Spillerunde 2 omkring byggeproces 20 min Samspil mellem aktørerne i et byggeri40 min Gennemgang af samspillet mellem aktører for at skabe sundeaktiviteter Spillerunde 3 omkring byggeproces20 min Bygbarhed30 min Hvordan sikres værdiskabelse gennem samarbejde. Skabe flow i byggeprocessen Spillerunde 4 omkring byggeproces20 min Materiale logistik og plads logistik – pull logistik40 min Rigtige materialer til rette tid og på rette plads. Planlægning – procesplan, periodeplan, ugeplan30 min Skabe flow i byggeprocessen. Introduktion til begreberne: Organisationsplan Procesplan Logistikplan Periodeplan Ugeplan

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Spillerunde 5 omkring byggeproces20 min Skabelse af sunde aktiviteter30 min De 8 strømme, der sikrer sunde aktiviteter: Forudgående arbejder Ydre forhold Information Materialer Plads Mandskab Materiel Arbejdsmiljø og sikkerhed Dette skal sikre aktiviteten kan gennemføres. Afslutning10 min Viden og inspiration er hentet fra følgende kilder: ”Produktivitet i byggeriet”, publikation fra BAT-kartellet, november ”Håndbog i Trimmet Byggeri – version 2.0, december 2009”, udgivet af Foreningen Lean Construction-DK. ”LOUISE – en beretning om Trimmet Byggeri”, forfatter Sven Bertelsen, udgivet af NIRAS ”SEMIRAMIS – en beretning om Louise og Construction Physics”, forfatter Sven Bertelsen, udgivet af Sven Bertelsen ApS ”Bedre Byggeprocesser – femten trimmede lærestykker fra aktuelt dansk byggeri”, redaktion Poul Høegh Østergaard, udgivet af Foreningen Lean Construction-DK Samtaler med Sven Bertelsen, Sven Bertelsen ApS i Holte, efterår Samtaler med Henrik Mielke, direktør COO, Enemærke & Petersen A/S i Ringsted, januar Inspiration til spillet er hentet fra kilde 4, side 211. Værktøjerne i trimmet byggeri

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Nummer Titel Værktøjerne i trimmet byggeri Kort titel Værk-Trimmetbyg Varighed 1dag Godkendelses periode. og fremefter Status KLA Handlingsorienteret målformulering for arbejdsmarkedsuddannelse Deltagerne kan på baggrund af værktøjerne i trimmet byggeri, anvende disse til, værdiskabelse og samspil mellem aktørerne i et byggeri. Medvirke til bygbarhed, materiale logistik og plads logistik, samt planlægning. Værktøjerne afprøves gennem et spil, hvor en byggeplads simuleres. Det sker på baggrund af viden til trimmet byggeri, og på den baggrund identificere spild i byggeprocessen for at skabe sunde processer, hvor samarbejdet mellem de enkelte fagområder foregår gnidningsløst og konstruktivt. Bestemmelser om bedømmelse som forudsætning for opnåelse af bevis Uddannelsesstedet udsteder bevis til de deltagere, der efter underviserens vurdering har nået uddannelsens mål. Spørgsmål Deltager: I hvilken grad synes du, at du har et sådant kendskab til værktøjerne i det trimmede byggeri at du kan bidrage til værdiskabelse og samspil mellem aktørerne i byggeriet? I hvilken grad synes du, at kan identificere kilder til spild i byggeprocessen og dermed bidrage til at sikre bedre bygbarhed og skabe bedre byggeprocesser og planlægning? I hvilken grad synes du, at du ved anvendelse af værktøjerne kan tage hensyn til lovgivning, herunder regler for sikkerhed, miljø og arbejdsmiljø? Virksomhed: I hvilken grad har deltageren efter endt kursus et sådant kendskab til værktøjerne i det trimmede byggeri at han/hun kan bidrage til værdiskabelse og samspil mellem aktørerne i byggeriet? I hvilken grad kan deltageren efter endt kursus identificere kilder til spild i byggeprocessen og dermed bidrage til at sikre bedre bygbarhed og skabe bedre byggeprocesser og planlægning? I hvilken grad kan deltageren ved anvendelse af værktøjerne efter endt kursus tage hensyn til lovgivning, herunder regler for sikkerhed, miljø og arbejdsmiljø? Værktøjerne i trimmet byggeri

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Eventuelt yderligere bestemmelser for certifikatuddannelser Arbejdsmarkedsuddannelser med relevans for uddannelsesmål: Målet indgår på nuværende tidspunkt i følgende fælles kompetencebeskrivelser: Tekster til UddannelsesGuiden WEB-søgetekst: Deltagerne opnår et sådant kendskab til værktøjerne i trimmet byggeri, at de kan bidrage til værdiskabelse og bedre samspil mellem aktørerne i byggeriet. Deltagerne kan identificere kilder til spild i byggeprocessen og medvirke til at sikre bedre bygbarhed og bedre processer. Målgruppe: Bygningsarbejdere, der har eller søger beskæftigelse inden for området. Mål: Deltagerne opnår et sådant kendskab til værktøjerne i trimmet byggeri, at de kan bidrage til værdiskabelse og bedre samspil mellem aktørerne i byggeriet. Deltagerne kan således identificere kilder til spild i byggeprocessen og dermed medvirke til at sikre bedre bygbarhed, materiale- og pladslogistik samt kan bidrage til at skabe sunde processer, hvor samarbejdet mellem de enkelte fagområder foregår gnidningsløst og konstruktivt. I forbindelse med anvendelse af værktøjerne kan deltagerne tage hensyn til lovgivning, herunder regler for sikkerhed, miljø og arbejdsmiljø. Varighed: 1,0 dage Eksamen: Uddannelesstedet udsteder bevis til de deltagere, der efter underviserens vurdering har nået uddannelsens mål. Bevistekster Bevisformat: A6 Gældende fra: Bevistekst: Deltagerne opnår et sådant kendskab til værktøjerne i trimmet byggeri, at de kan bidrage til værdiskabelse og bedre samspil mellem aktørerne i byggeriet. Deltagerne kan således identificere kilder til spild i byggeprocessen og dermed medvirke til at sikre bedre bygbarhed, materiale- og pladslogistik samt kan bidrage til at skabe sunde processer, hvor samarbejdet mellem de enkelte fagområder foregår gnidningsløst og konstruktivt. I forbindelse med anvendelse af værktøjerne kan deltagerne tage hensyn til lovgivning, herunder regler for sikkerhed, miljø og arbejdsmiljø. Værktøjerne i trimmet byggeri

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Lean i Byggebranchen (Trimmet byggeri) TIDSPUNKT Program 8.00 – 9.45Velkommen & indledning Spillerunde 1 Værdiskabelse for kunden/brugeren og spild i byggeriet 9.45 – Pause 10,00 – Værdiskabelse for kunden/brugeren og spild i byggeriet Spillerunde 2 Samspil mellem aktørerne i et byggeri Spillerunde Frokost Bygbarhed Spillerunde 4 Materiale logistik og plads logistik – pull logistik Pause Planlægning – procesplan, periodeplan, ugeplan Spillerunde 5 Skabelse af sunde aktiviteter Afslutning Værktøjerne i trimmet byggeri

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Hvorfor spil/illustration fagenes parade. I spillet indgår der, 1 skema til hver fagområde, 1 raflebæger, 1 normal terning 8 skåle 35 dyvler, samt skema til opgørelse af spil. Der er hele tiden noget der svigter på en byggeplads, i dette spil laver vi en enkel byggeplads, hvor vi skal se hvad der sker, når syv fag skal bygge et hus. De syv fag er: Beton Murer Facade Tømrer VVS Elektriker Maler Disse syv fag er faktisk alt for lidt, men for at gøre det enkelt og for forståelsens skyld nøjes med syv fag, men normalt er der snarere mere end tyve. De syv fag rykker sammen om et bord, og hver enkel er nu det fag startende med beton og sluttende med maler. Man følges ad som en parade, det betyder der er ikke nogen der må springe over, rækkefølgen skal holdes, for at illustrere det er den langsomste der bestemmer farten for byggeriet. Der bliver uddelt 8 små plastikskåle, de skal stå mellem fagene og der skal være en både før betonen og en efter måleren. Der indgår også 35 dyvler, de skal ligge i skålen til højre for betonen. Instruktøren ser nu på hele gruppen, forklarer det drejer sig om at flytte 35 dyvler, gennem de syv arbejdsstationer, frem til den sidste skål efter maleren. Der arbejdes uge for uge, og hver uge laves der noget på byggeriet, hvis der altså er noget at lave. Flowet styres med en helt almindelig terning, det betyder at der skal udføres mellem en og seks enheder om ugen, så når det enkelte fag slår med terningen flyttes det antal dyvler som øjnene fra dem der ligge i de enkeltes indbakke, altså til højre over til udbakken, den til venstre. Terningen er helt normal, så den har seks sider og gennemsnittet vil være 3,5 øjne pr. slag, det betyder at der skal 10 slag til for at flytte 35 dyvler, dog vil der ikke kunne laves noget, før tingene er klar, hvilket betyder der i starten er lidt tomgang, men er alt perfekt, burde man kunne flytte alle dyvler med 16 omgange, 10 til selve arbejdet og seks mere fordi vi kommer gradvis i gang. Der udleveres nu skemaer som svarer til de enkeltes fag, der indgår 3 kolonner og en række uger nedefter. I den første kolonne skriver man hvilken kapacitet det enkelte fag har til rådighed, altså det antal øjne i slog, i den anden kolonne skrives der hvor meget af den kapacitet (øjne der er slået) der er brugt, da det kan ske der ikke er dyvler nok at flytte, altså øjne der ikke er brugt, det skrives i den tredje kolonne, uge for uge og kun for den enkeltes lille butik. Det betyder at dyvlerne bevæger sig fremad i urets retning fag for fag, hen mod maleren, men terningen skal køre den modsatte vej da vi arbejder uge for uge, og skal skabe en vision om en kontinuert produktion. Der skal altså flyttes 35 dyvler med en terning med 3,5 i gennemsnit, altså 10 slag til hver, da vi ikke kan starte samtidig forventes det at blive til 16 runder. Værktøjerne i trimmet byggeri

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Nede i skemaet vil der være en kraftig streg, der markerer jeres planlagte aflevering, - altså der hvor dagboden kommer ind ti uger efter start, uge 13.Tre uger til at komme i gang og 10 uger som planlagt, men spillet fortsætter selvfølgelig dagbod eller ej. Det er nu spillets gang der skal kommenteres på da der hele tiden vil være tab af kapacitet, som skal drejes over mod den virkelighed der arbejdes med i hverdage. Ud fra illustrations skema, vil det på bagrund af spillet kunne vises hvordan der kan skabes et pålideligt flow under en byggeproces, ved at have den rette kapacitet til rådighed, det kan gøres ved at ændre så kapaciteten passer til det arbejde der skal udføres. I skema for ændrede øjne på terningen ses det at hvis en terning har 4 på alle sider vil byggetiden være 15 uger og der er ikke noget tab, og hvis byggeprocessen bliver udmeldt til 15 uger heller ingen dagbod. Kurset er så udgang punkt til hvilke tiltag der skal til for at ændre til pålidelighed i byggebranchen, det gælder både kulturen og de værktøjer der er til rådighed. Værktøjerne i trimmet byggeri

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Beton UgeKapacitetBrugtTabt (antal øjne)(Flyttede dyvler)(kapacitet - brugte) Planlagt 14 aflevering Værktøjerne i trimmet byggeri

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Murer UgeKapacitetBrugtTabt (antal øjne)(Flyttede dyvler)(kapacitet - brugte) Planlagt 14 aflevering Værktøjerne i trimmet byggeri

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Facade UgeKapacitetBrugtTabt (antal øjne)(Flyttede dyvler)(kapacitet - brugte) Planlagt 14 aflevering Værktøjerne i trimmet byggeri

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Tømrer UgeKapacitetBrugtTabt (antal øjne)(Flyttede dyvler)(kapacitet - brugte) Planlagt 14 aflevering Værktøjerne i trimmet byggeri

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon VVS UgeKapacitetBrugtTabt (antal øjne)(Flyttede dyvler)(kapacitet - brugte) Planlagt 14 aflevering Værktøjerne i trimmet byggeri

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Elektriker UgeKapacitetBrugtTabt (antal øjne)(Flyttede dyvler)(kapacitet - brugte) Planlagt 14 aflevering Værktøjerne i trimmet byggeri

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Maler UgeKapacitetBrugtTabt (antal øjne)(Flyttede dyvler)(kapacitet - brugte) Planlagt 14 aflevering Værktøjerne i trimmet byggeri

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon FAG Færdig Spild PlanAktuel Beton Murer Facade Tømrer VVS Elektriker Maler Værktøjerne i trimmet byggeri

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon TerningØjneUgerSpild Standart ,52279 Hurtigere H ,52399 H , H ,72285 H ,82188 H ,02192 Pålideligere P ,52054 P ,51939 P ,518 P ,71718 P ,72062 P ,01740 P ,0150 Værktøjerne i trimmet byggeri

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Trimmet byggeri for alle

Trimmet Byggeri for Alle. Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Værktøjer der anvendes: Brugeranalyser Værdiskabelse i byggeriet Spild i byggeriet Bygbarhed Planlægning – procesplan, periodeplan, ugeplan Skabelse af sunde aktiviteter Materiale logistik – Pull logistik Plads logistik – skabe plads Introduktion til Lean kultur1 T Introduktion til case omkring nyt badeværelse/nyt køkken. Brugeranalyser1 T Interessenter: Brugere, naboer, rådgivere, myndigheder. Brugerworkshops Værdiskabelse i Byggeriet1 T Værdiskabelse for interessenterne. Anvendelse af brugeranalyse. Spild i Byggeriet1 T Spildtyper og deres effekt under byggeprocessen og efter færdiggørelsen. Hvorledes elimineres eller formindskes effekten af spildtyperne. Bygbarhed1 T Spildtyper ved mangelfuld bygbarhed. Samarbejdet mellem de udførende og de rådgivende Værdiskabelse ved optimal bygbarhed. Planlægning – Procesplan, Periodeplan, Ugeplan2 T Spildtyper ved mangelfuld planlægning. Gennemførelse af optimal planlægning. Værdiskabelse ved optimal planlægning. Spil – Samspil mellem aktørerne i et byggeri2 T Skabelse af sunde aktiviteter1 T Gennemførelse af et eller flere eksempler på skabelse af sunde aktiviteter. Effekt ved skabelse af sunde aktiviteter. Værdiskabelse ved sundeprocesser.

Trimmet byggeri for alle Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Materiale logistik – Pull logistik1 T Spildtyper ved mangler i materialelogistikken. Optimering af materialelogistikken. Værdiskabelse ved optimal materialelogistik. Plads logistik – skabe plads1 T Spildtyper ved mangelfuld pladslogistik. Optimering af pladslogistikken for skabelse af sundeprocesser. Værdiskabelse ved optimal plads logistik Viden og inspiration er hentet fra følgende kilder: ”Produktivitet i byggeriet”, publikation fra BAT-kartellet, november ”Håndbog i Trimmet Byggeri – version 2.0, december 2009”, udgivet af Foreningen Lean Construction-DK. ”LOUISE – en beretning om Trimmet Byggeri”, forfatter Sven Bertelsen, udgivet af NIRAS ”SEMIRAMIS – en beretning om Louise og Construction Physics”, forfatter Sven Bertelsen, udgivet af Sven Bertelsen ApS ”Bedre Byggeprocesser – femten trimmede lærestykker fra aktuelt dansk byggeri”, redaktion Poul Høegh Østergaard, udgivet af Foreningen Lean Construction-DK Samtaler med Sven Bertelsen, Sven Bertelsen ApS i Holte, efterår Samtaler med Henrik Mielke, direktør COO, Enemærke & Petersen A/S i Ringsted, januar Inspiration til spillet er hentet fra kilde 4, side 211.

Trimmet byggeri for alle Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Nummer Titel Trimmet byggeri for alle. Kort titel Lean for byg Varighed 2,0 dage Godkendelses periode. Og fremefter Status KLA Handlingsorienteret målformulering for arbejdsmarkedsuddannelse Deltagerne kan ud fra viden om værktøjerne i trimmede byggeri, udpege de forhold, der i det daglige arbejde, henholdsvis begrænser eller udvikler dels produktiviteten på byggepladsen og dels kvaliteten i byggeprocessen. Deltagerne kan løbende bidrage med forslag til forbedringer samt deltage i implementering af disse, så byggeprocessen optimeres og kvaliteten øges. Deltagerne kan på den baggrund deltage i planlægning omkring byggeriet og kan ligeledes tage de nødvendige hensyn til lovgivning, herunder til byggepladsens regler for sikkerhed og sundhed. Bestemmelser om bedømmelse som forudsætning for opnåelse af bevis Der udstedes uddannelsesbevis til de deltagere, der efter underviserens vurdering har nået uddannelsens mål. Spørgsmål Deltager: I hvilken grad synes du at du har en sådan viden om de værktøjer, der anvendes i det trimmede byggeri, at du kan udpege de forhold, der henholdsvis begrænser eller udvikler produktivitet og kvalitet? I hvilken grad synes du, at du kan bidrage med forslag til forbedringer og bidrage til at optimere byggeprocessen og øge kvaliteten? I hvilken grad synes du at du kan deltage i planlægning omkring byggeriet og tage de nødvendige hensyn til lovgivning, herunder til byggepladsens regler for sikkerhed og sundhed? Virksomhed: I hvilken grad har deltagerne efter endt kursus en sådan viden om de værktøjer, der anvendes i det trimmede byggeri, at de kan udpege forhold, der begrænser eller udvikler produktivitet og kvalitet? I hvilken grad har deltagerne efter endt kursus bidrage med forslag til forbedringer og bidrage til at optimere byggeprocessen og øge kvaliteten? I hvilken grad kan deltagerne endt kursus deltage i planlægning omkring byggeriet og tage de nødvendige hensyn til lovgivning, herunder til byggepladsens regler for sikkerhed og sundhed?

Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Eventuelt yderligere bestemmelser for certifikatuddannelser Arbejdsmarkedsuddannelser med relevans for uddannelsesmål: Målet indgår på nuværende tidspunkt i følgende fælles kompetencebeskrivelser: Tekster til UddannelsesGuiden WEB-søgetekst: Deltagerne kan ud fra viden om værktøjerne i trimmede byggeri, udpege forhold, der i det daglige arbejde, henholdsvis begrænser eller udvikler dels produktiviteten på byggepladsen og dels kvaliteten i byggeprocessen. Målgruppe: Bygningsarbejdere, der har eller ønsker beskæftigelse inden for området. Mål: Deltagerne kan ud fra viden om værktøjerne i trimmede byggeri, udpege de forhold, der i det daglige arbejde, henholdsvis begrænser eller udvikler dels produktiviteten på byggepladsen og dels kvaliteten i byggeprocessen. Deltagerne kan løbende bidrage med forslag til forbedringer samt deltage i implementering af disse, så byggeprocessen optimeres og kvaliteten øges. Deltagerne kan på den baggrund deltage i planlægning omkring byggeriet og kan ligeledes tage de nødvendige hensyn til lovgivning, herunder til byggepladsens regler for sikkerhed og sundhed. Varighed: 2,0 dage Eksamen: Der udstedes uddannelsesbevis til de deltagere, der efter underviserens vurdering har nået uddannelsens mål. Bevistekster Bevisformat: A6 Gældende fra: Bevistekst: Deltagerne kan ud fra viden om værktøjerne i trimmede byggeri, udpege de forhold, der i det daglige arbejde, henholdsvis begrænser eller udvikler dels produktiviteten på byggepladsen og dels kvaliteten i byggeprocessen. Deltagerne kan løbende bidrage med forslag til forbedringer samt deltage i implementering af disse, så byggeprocessen optimeres og kvaliteten øges. Deltagerne kan på den baggrund deltage i planlægning omkring byggeriet og kan ligeledes tage de nødvendige hensyn til lovgivning, herunder til byggepladsens regler for sikkerhed og sundhed.

Trimmet byggeri for alle Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Trimmet byggeri for alle. TIDSPUNKT Dag 1TidspunktDag – 9.45 Velkommen & indledning introduktion til Lean kultur Planlægning-proces,periode,ugeplan Brugeranalyse Samspil mellem aktørerne i et byggeri 9.45 – Pause Pause – 11.30Brugeranalyse Samspil mellem aktørerne i et byggeri Værdiskabelse i byggeriet Skabelse af sunde aktiviteter Spild i byggeriet Frokost Frokost Skabelse af sunde aktiviteter Spild i byggeriet Materiale logistik og plads logistik – pull logistik Bygbarhed Pause Pause Materiale logistik og plads logistik – pull logistik Bygbarhed Plads logistik - skabe plads Planlægning-proces,periode,ugeplan Evaluering-spørgsmål og tak for denne gang.

Trimmet byggeri for alle Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Hvorfor et spil/ illustration om byg eller ej byg. I spille indgår der 7 raflebæger, 7 terninger med fem grønne sider og en rød side, 7 plancher for de 7 forudsætninger, samt skema for resultat. Hen sigten med spillet er at få deltagerne til at tænke over, det der ofte sker når vi bygger. Faktisk er spillet en del af hele kurset, hvor det drejer sig om at se værdien af pålidelige forsyninger og pålideligt flow. For at skabe pålidelighed er der syv forudsætninger for et stykke arbejde, og de skal alle være til stede for at man kan betragte byggeriet som ”sund”, det vil sige at det umiddelbart kan udføres. De syv forudsætninger er : Foregående arbejde Plads Folk Materiel Tegninger Materialer Ydre forhold – fx vejret. De syv forudsætninger er lavet som skilte og de deles ud til deltagerne. Der skal føres et produktions regnskab, på medfølgende regnskabs ark. Der deles syv raflebæger rundt til deltagerne, samt syv ikke helt almindelige terninger, de er med fem sider der er grønne og en side der er rød. Spillet begynder med mandag uge 1, så når regnskabsfører siger mandag slår alle 7 et slag med deres terning, er der nogen der for en rød side opad råber de det der står på deres skilt Materiel Tegning ……., er siden grøn tiger man bare stille. Der sættes så en streg i den tilsvarende kolonne ud for byg eller ej byg, den uge man er i, der skal kommenteres løbende omkring årsag til om man bygger eller ej, deltager vil på den måde komme med udtryk som passer til den virkelige verden, som F.eks. satans med det vejr eller materialer hvis det er mandag, kan der komme kommentar sådan er det tit om mandagen. Gennem spillet vil der ske en illustration af hvad der reelt sker omkring byggeri, som den danske fysikker udtrykte det. Sandsynligheden for at der sker noget usandsynligt – sandsynligheden for noget usandsynligt – er meget stor, fordi der er så meget usandsynligt der kan ske. Der er derfor planer aldrig holder, derfor vil tidsplaner ikke holde i en bygge proces, da der altid vil ske noget usandsynligt, det kan både være den positive vej og den negative vej, her lægges der dog kun vægt på hvorfor vi ikke når målet, eller holder tidplan. Man kan også ved en tilfældighed opleve at en uge er god hele vejen, men det der er tabt, vil i de fleste tilfælde ikke kunne hentes igen, med mindre man kan ændre sin logistik, på aktuel bygge plads. Vi skal leve af kunden som kræver levering til tiden i den rette kvalitet, derfor vil denne illustration kunne vise, hvis vi gør som vi plejer for vi nøjagtig samme resultat som vi plejer, hvis vi vil have et bedre resultat må vi ændre, ved at skabe pålidelige processer, for at minimere de udsving der helt naturligt vil komme under et byggeri.

Trimmet byggeri for alle Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon UgeByggeEj bygge # 1 # 2 # 3 # 4 # 5 # 6 # 7

Plads Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon

Materiel Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon

Materialer Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon

Folk Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon

Vejr Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon

Godkendelser Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon

Tegninger Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon