Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
5 IT-didaktiske principper
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
Lærings- og praksisfortællinger:
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Strukturer velegnet til…
Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
Arbejdspladsudvikling
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Bytte   PowerPoint  .
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
VW: Cooperative Learning (CL) - Introduktion, inspiration, erfaringer, videndeling HRS – tirsdag/torsdag, uge 1, 2011 PROGRAM Velkomst, VW, program Kort.
Erhvervsfaglige kompetencer
Klasseledelse og cooperativ learning
I believe in Drama!. Hvad er PhyEmoC? Action!  Dynamik og god stemning fanger elevernes opmærksomhed  Fremme spontanitet og kreativitet  Fjerne elevens.
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Projektlederens rolle(r)
Videreudvikling af ide 2&2
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
FREDERICIA GYMNASIUM OG HF KULT-FAGET CHRISTINA SPANGGAARD, SEPT. 2011
Relationer – Omgangstone
Cooperative Learning Workshop 4
Cooperativ learning - også kaldet CL
Læring i et vejledningsperspektiv
Organisation og omverden
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Samarbejdsøvelse En lille øvelse, hvor man samtidig får lejlighed til at vise sin kreativitet.
Læring, kommunikation og samarbejde
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
KONTERINGS SPILLET Tietgenskolen, Jan Christiansen.
Program: Præsentation af teorien og praktiske øvelser CL på Ejby skole Spørgsmål og dialog Cooperative Learning.
Cooperative Learning in English Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Den frivillig idræt i Hillerød Kommunes læringsreform kvalitet ved inddragelse af idrætsforeningerne Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune 26.marts.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Opsamling fra i går Opsamlingen kommer til at foregå ved hjælp af metoden : Ekspertgrupper Ekspertgrupper er en af mange undervisningsmetoder, som.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Sauntehus Cooperative Learning.
Lærerrolleprojektet Titel: ’Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed’ Formål: At nedbringe fravær og frafald på.
VoksenBadminton… Er det noget for jer?
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Velkommen til fagligt samspil
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
Junior golf i KGK – Golf skal være sjovt
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen

1. Alle deltagere har et stykke papir med personer, der skal findes 2. De står op og rækker hånden i vejret 3. De finder en ledig partner, som også har hånden i vejret 4. De hilser pænt på deres partner 5. Partner A tjekker om partner B passer på nogen af opgaverne 6. Hvis han/hun gør, underskrives dette felt 7. Partner A tjekker om partner B passer på nogen af opgaverne 8. Hvis han/hun gør, underskrives dette felt 9. Der underskrives kun et felt ad gangen 10. De siger pænt farvel til hinanden 11. Trin 2 til 10 gentages til alle felter er underskrevet Partner A er den med det længste hår;-) Helle Kirstine Petersen

 En metode, der består af en række undervisningsstrukturer og principper, som sikrer, at børnene deltager aktivt og på lige fod i læringsprocesserne. ◦ Læreren lægger det faglige indhold ind i en struktur og skaber herved en aktivitet.  Classbuilding  Teambuilding  Teamarbejde  Partnerarbejde Helle Kirstine Petersen

 Samtidig interaktion  Positiv indbyrdes afhængighed  Individuel ansvarlighed  Lige deltagelse  Alle principperne skal være i spil på samme tid, før der er tale om CL. Helle Kirstine Petersen

 Samtidig interaktion ◦ Hvor alle børn deltager aktivt samtidig. ◦ Når de arbejder i teams, har 25% af børnene ordet samtidig ◦ Når de arbejder i par, har 50% af børnene ordet samtidig. Dette gælder både ved indlæring af viden og færdigheder samt ved præsentation af det tillærte. Børnene taletid mangedobles i forhold til klasseundervisning. Helle Kirstine Petersen

 Positiv indbyrdes afhængighed ◦ Hvor alle er afhængige af deres partner/team for at kunne løse opgaven. Alle får således noget ud af, at de andre klarer sig bedst muligt. Børnene coacher hinanden uden at overtage løsningen af opgaven. Helle Kirstine Petersen

 Individuel ansvarlighed ◦ Hvor alle elever skal kunne redegøre for forståelsen af stoffet, opsummere, præsentere samt redegøre for egen læring. Helle Kirstine Petersen

 Lige deltagelse ◦ Hvor tidsfaktoren er meget vigtig I strukturerne sikres, at alle børn får lige megen taletid, så børnene skiftes til at ”være på” og derved bidrager lige meget til arbejdsprocessen. Helle Kirstine Petersen

 Tre ting skal være opfyldt i en classbuildings aktivitet:  1. Deltagerne skal stå op  2. De skal bevæge sig rundt  3. De skal tale/arbejde med mange forskellige  Classbuilding kan:: -Være for sjov -Have fagligt indhold -Bruges til at træne sociale kompetencer Classbuilding bør gøres: -Mindst en gang om ugen for sjov -Når behovet er der for at gøre det med at fagligt indhold Helle Kirstine Petersen

 Faste teams ◦ 4 personer ◦ Heterogene teams ◦ 2 partnerskab i hvert team  Shoulder partner Bruges ved indlæring af nyt Zonen for nærmeste udvikling  Facepartner Øvelse/rutineprægede opgaver Helle Kirstine Petersen

 Tre ting skal være opfyldt i en teambuildings aktivitet:  1. Det skal være sjovt  2. Der skal ikke være et fagligt indhold  3. Det skal være så let, at alle kan deltage  Teambuilding er godt til at: ◦ Træne de sociale kompetencer ◦ Opbygge et trygt miljø ◦ Inkludere alle børn Teambuilding bør gøres: Mindst 2 gange om ugen Helle Kirstine Petersen

 Eleverne kommunikerer langt mere, da de får lige megen tale- og skrive tid  De svageste elever kommer på banen  Eleverne taler med mange andre i de fleste øvelser, og får derfor vidensdelt hele deres ordforråd  Eleverne får en dybere indsigt i egen læring via coaching Helle Kirstine Petersen

1. Deltagerne rejser sig op 2. En hånd rækkes i vejret 3. Man finder sammen med en partner og hilser pænt på hinanden 4. Partner A stiller sit spørgsmål, partner B svarer, hvorefter partner A roser for rigtigt svar eller fortæller det rigtige svar og giver en anerkendende tilbagemelding 5. Partner B stiller sit spørgsmål, partner A svarer, og partner B roser for rigtigt svar eller fortæller det rigtige svar og giver en anerkendende tilbagemelding 6. Man bytter spørgsmål og siger pænt farvel til hinanden 7. Step 2 til 6 gentages til læreren stopper aktiviteten Partner A er den med de mindste hænder Helle Kirstine Petersen

Opsamling ◦ Kombination med andre læringsstrategier  Læringsstile  Fordybelse  Projekter ◦ I forhold til danske skoler  Ansvar for egen læring  Elevautonomi ◦ Spørgsmål Helle Kirstine Petersen