Danske Erhvervsskolers årsmøde maj 2016 Direktør Lone Hansen, TEC.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Advertisements

Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
Tema A – et fagligt løft af folkeskolen. Formål Udarbejde konkrete modeller for hvordan skoledagens rammer bliver for eleverne og medarbejderne efter.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Per Hansen Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling Lars KunovDanske Erhvervsskoler Fremtidens institutionslandskab: Skal vi giftes eller bare.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
Sundhedsaftalernes betydning for sammen- hængende forløb og sektorovergange Martin Sandberg Buch, senior projektleder, cand. scient. adm. Christina Holm-Petersen,
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Morten Kvist Refskov For en markant lærerstemme i Danmarks Lærerforenings Hovedstyrelse Sammen gør vi en forskel Jeg stemte NEJ til OK15 …fordi overenskomsten.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler Erhvervsskolerne September 2015.
Mintzbergs former og kræfter på Realskolen. Adm. Leder Pæd. Leder FO-leder Bestyrelse Skoleleder -Relation til fagforening -Forskning og udvikling -Lønninger.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Det værdiskabende samarbejde mellem bestyrelse og ledelse
Efterskoleforeningen
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Antal besvarelser: 52.
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
DUBU Superbrugerrollen
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Undervisningsministeriet
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Hvorfor resultatløn?.
Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Anerkendende pædagogik
Team 1a Thyra, Charlotte, Poul
FÆLLES målstyring i matematik
Fælles ledelsesgrundlag
Kvalitetsvinde Vibe Aarkrog MBU 4. april, 2013 Billeddias
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
En vision for almen praksis
- Fælles forståelse af kerneopgaven
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
SUMO - analyse.
Nysgerrighed og indsats
Tendenser i forældresamarbejdet
Skoleudvikling i Praksis 1
Styring af professionshøjskoler – og uddannelsesudvalgenes rolle
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Børne- og undervisningsudvalget den
Interne survey som ledelsesværktøj
Region Midtjyllands opgave
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Udvikling af centralbiblioteket
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Børne og ungepolitikken blev vedtaget i december 2015 og er byrådets fælles vision for børn og unge, som vokser op i Aarhus – og dermed også det fælles.
Børne og ungepolitikken blev vedtaget i december 2015 og er byrådets fælles vision for børn og unge, som vokser op i Aarhus – og dermed også det fælles.
Børne og ungepolitikken blev vedtaget i december 2015 og er byrådets fælles vision for børn og unge, som vokser op i Aarhus – og dermed også det fælles.
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

Danske Erhvervsskolers årsmøde maj 2016 Direktør Lone Hansen, TEC

Slotsholmen Politisk dagsorden Kampe med Finansministeriet og deres stigende magt og styring – især det faglige og pædagogiske NPM eller Performance Management – incitamenter og regulering fra A til Z; lineær proces Tættere og mere detaljeret styring af skolerne (indhold, regler, økonomi, indskrænkning af beslutningskompetence)

Erhvervsskolerne Virkelighed og selvforståelse Nidkær fastholdelse af selvejet Manglende selvdisciplin (frås og manglende konsekvens overfor dårlig kvalitet) Ministeriet og embedsmænd kun af det onde og inkompetence

Nogle af udfordringerne OK13 EUD-reform – manglende søgning til EUD Kvalitetsdagsorden (forsmået – stolthed – ry og rygte) Nedskæringer (ulige vilkår => gymnasier, administrative fællesskaber, bygningsområdet, klasseloft, hhx)

OK13 Nødvendigt med ændringer og opgør Tilgangen - dovne, forkælede eller hævdvundne rettigheder Ledelse - pædagogisk ledelse eller management ledelse Lærere – privatpraktiserende, engagerede vidensmedarbejdere, håndværkere

6 Vi skal gøre tingene fordi og ikke på trods finde det vi er gode til, som vi skal gøre mere af, forløse vores potentiale og se udfordringer i øjnene (ikke blind anerkendende ledelse) Konstant krav om forandring psykologisk ro og strategisk retning Sammenhængskraft; fælles grundlag skabt via involvering og dialog Kvalificere beslutningsgrundlag (system 1: hurtig tænkning, system 2: langsom tænkning) Ydmyghed og respekt for, hvad vores medarbejdere er optaget af og ved mest om, uden at deponere eller fralægge sig ledelsesansvaret Narrativ tilgang (ingen vision/mission) Realistisk strategiforståelse - grundforståelsen

Processen De 4 cirkler Identitet (formål, hvad brænder vi for, hvad er vi stolte af, og hvad er større end os selv) Kompetencer (hvad skal der til for at indfri vores formål og identitet) Praksis (hvordan skal vi opføre os, vores adfærd) Omdømme (hvad vil vi gerne være kendt for, hvad er vi kendt for) Ca. 800 ansatte – workshop – lokale udkast til grundforståelse Bestyrelse og elever Egne proceskonsulenter

TECs Omdømme Vi er virksomhedernes og de unges førstevalg Vi har et højt fagligt niveau Vi tager godt imod vores elever, giver medbestemmelse og frihed under ansvar Alle har talent, og TEC formår at finde det frem Vi har et levende, innovativt og trygt lærings- og arbejdsmiljø En skole, der har styr på tingene Vores størrelse forpligter og giver muligheder TECs Kompetencer Vi er på forkant og opdateret på ny viden, både fagligt og pædagogisk Vi har menneskelig indsigt, dømmekraft og rummer forskellighed Vi kan afvige fra det planlagte og har fornemmelse for, hvad der vil fungere Vi er innovative og har fokus på tværgående samarbejde Vi tager ansvar og gør tingene ordentligt TECs Identitet Formål Teknologisk og erhvervsrettet dannelse – vi uddanner fagligt stolte og dygtige mennesker Hvad brænder vi for at arbejde henimod? At vores elever, lærlinge og kursister: - flytter sig fagligt mest muligt - tror på sig selv og lykkes i livet En høj faglig og pædagogisk standard på alle niveauer Vi omsætter viden til praksis Hvad gør os til noget særligt, som vi er stolte af? Vi gør en ekstra indsats for vores elever, lærlinge og kursister Vi samarbejder tæt med virksomheder, brancher og videregående uddannelser Vi understøtter bæredygtig vækst og udvikling Respekt for vores forskellige fag og kulturer – det gør os stærke TECs GRUNDFORSTÅELSE

Grundforståelse – det vi står på Strategikort Pædagogisk-didaktisk strategi Strategikort MUS-LUS-TUS koncepter Kampagner ordensregler, dannelse Dogmer

10

halvår Igangsættelsestidspunktet TECs potentiale TEC Strategikort 2015 – 2017 D. Vi udvikler TECs forretnings- mæssige position C. Vi udvikler TECs infrastruktur Tid Strategisk program A. Vi udvikler TECs ledere- og medarbejdere B. Vi udvikler TECs kerneydelse Revitalisere MTU Samlet HR-strategi Viden- udveksling Pædagogisk IT LIS Indhold Kompetence- udviklings -plan EUD Mål for god ledelsespraksis Positionering i den udd.pol. debat Strategiske samarbejder/ alliancer HTX strategi Ledelses- Udviklings- program Kompetence- udviklings -plan for TAP Imple- mentering af EUD- reform Udvikling af TEC kvalitets- koncept Udbuds- runde Pædagogisk didaktisk strategi Bygnings- strategi Etabl. og strømline støttefunk. Økonomi- styring Strategisk projekt- styring Implementere intern kom-strategi Impl. af branding- strategi Flere partnere I Eniga Styrke elev- inddragelse/ elev demokrati Advisory Boards Grundforståelsen Samarbejde skole og virksomhed Sikring af fagfagligheden System- understøttende projekt Den gode underviser v. 2.0 Kompetence- udviklingsplan for HTX lærere Opfølgning på IT strategien Dannelses- kampagne TEC vækststrategi AMU strategi Styrket samarbejde med LUU og DFU halvår Grund forståelsen Gymnasie- reform Afsluttet/ i drift

12 Ledelse 1.Ledelsesudviklingsprogram 2.Mål for god ledelsespraksis Medarbejdere 3.Kompetenceudviklingsplan for EUD – praktikophold for lærere 4.Kompetenceudviklingsplan for HTX-lærere 5.Kompetenceudviklingsplan for TAP 6.Den gode underviser v. 2.0 Tværgående 7.Definere samlet HR-strategi 8.Revitalisere MTU Ledelse 1.Ledelsesudviklingsprogram 2.Mål for god ledelsespraksis Medarbejdere 3.Kompetenceudviklingsplan for EUD – praktikophold for lærere 4.Kompetenceudviklingsplan for HTX-lærere 5.Kompetenceudviklingsplan for TAP 6.Den gode underviser v. 2.0 Tværgående 7.Definere samlet HR-strategi 8.Revitalisere MTU Vi er nysgerrige på hinandens undervisning og har en professionel vidensudveksling. Vi er på forkant og opdateret på ny viden, både fagligt og pædagogisk. Vi har menneskelig indsigt, dømmekraft og rummer forskellighed. Vi er innovative, har fokus på tværgående samarbejde, vi tager ansvar og gør tingene ordentligt. Vi har en åben og ærlig dialog baseret på tillid. Vi vil sikre en rettidig ledelses- og medarbejderudvikling samt organisering, der understøtter et stærkt fokus på kerneydelsen, at TEC er en attraktiv arbejdsplads samt at TEC kan sikre den bedst mulige forretningsmæssige position Vi er nysgerrige på hinandens undervisning og har en professionel vidensudveksling. Vi er på forkant og opdateret på ny viden, både fagligt og pædagogisk. Vi har menneskelig indsigt, dømmekraft og rummer forskellighed. Vi er innovative, har fokus på tværgående samarbejde, vi tager ansvar og gør tingene ordentligt. Vi har en åben og ærlig dialog baseret på tillid. Vi vil sikre en rettidig ledelses- og medarbejderudvikling samt organisering, der understøtter et stærkt fokus på kerneydelsen, at TEC er en attraktiv arbejdsplads samt at TEC kan sikre den bedst mulige forretningsmæssige position Vi udvikler TECs ledere og medarbejdere: Strategiske initiativer: Program A: Vi udvikler TECs ledere og medarbejdere A. Vi udvikler TECs ledere- og medarbejdere

15 DogmerLedelses-opgaven Fælles didaktisk og pædagogisk arbejde i teamet er i centrum og prioriteres Fokusér på det fælles didaktiske og pædagogiske arbejde i teamet Giv forpligtende ansvar til alle teamets deltagere og følg op, bl.a. i forhold til at skabe helhedsorienteret undervisning, udarbejde fælles undervisningsmateriale og have fælles dialog om kvalitetsevalueringer. Vi indgår i forpligtende relationer Gå ned i konkrete drøftelser om teamet opgaver og udvikling Understøt relationsopbygning og anerkend samarbejdet Håndtér evt. samarbejdskonflikter. Vi har fokus på elevernes læring og trivsel Prioritér og anerkend lærernes arbejde og tid med eleverne Det gælder også uden for undervisning, fx elever der har svært ved at forstå undervisningen eller ser ud til at mistrives. Fleksibilitet skal sikre trivsel Led på kvalitet og mindre på stramme rammer. Giv større frihed til, at teamet kan organisere samarbejdet fleksibelt. Hav løbende dialog med teamet om fleksibilitet i arbejdstilrettelæggelse. Forsøg at lade temaet planlægge. Drøft hvad der er hensigtsmæssigt og muligt og hvordan tilrettelæggelse kan ske, således at trivsel og den enkeltes ønsker tilgodeses, samtidig med at dogmer indfries. Anvend ledelsesretten og tag individuelt fat i de medarbejdere der misbruger fleksibiliteten/tilliden. Vær klædt på til at vurdere det samlede opgaveomfang for at kunne tage en kvalificeret dialog om ressourcer.