Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Undervisningsministeriet
Eux – kulturel kompleksitet og flertydig identitet –konsekvenser for ledelse og organisation Maj 2016 Den offentlige sektor står over for nye udfordringer. Det stiller os over for deltagere, der har nye behov.
2
Idealet: Ny hybrid kompetenceprofil
Faglig uddannelse EUD-miljø + Studieforberedende uddannelse Gymnasie-miljø Helligt bryllup eller fornuftsægteskab? Hver gang vi skaber en ny helhed bryder vi op i andre helheder og grænsedragninger – med hensyn til autoritet, opgaver, magt og identitet Det skaber spændinger, der kan mærkes af elever, undervisere og ledere Virkeliggørelse af EUX-visionen kræver konstant opmærksomhed på genforhandling af opbrudte grænsedragninger
3
Virkelighedens laboratorium
EUD-reform 2015 Infrastruktur og kultur for samarbejde Udvidet udbud ”Græsrodsimplementering” siden 2010 Mange modeller
4
Virkelighedens laboratorium
EUD-reform 2015 Autoritetsgrænser Opgavegrænser Politikgrænser Identitetsgrænser Udvidet udbud (Hirschhorn og Gilmore, 1992) ”Græsrodsimplementering” siden 2010 Mange modeller
5
Har valg citater, der stikker ud
- Tydeliggør grænser Autoritetsgrænser Eksempel: Lærere på strukturelt overarbejde Elev: ”Det er rent og skært lærernes skyld, at der har været noget [samarbejde]. Det var lærerne, der kommunikerede med hinanden, det var ikke noget, ledelsen skabte rammer for” […] Lærer: ”Det blev godt med en fast leder på eux...” Tværgående samarbejde: Skaber spændinger mellem eksisterende ledelsesstrukturer Skaber koordineringsbehov, der ikke varetages af disse strukturer Autoriserer nye former for ledelse – nye processer af autorisering og de-autorisering Behov for bevidst arbejde med etablering af nye autoritetsgrænser
6
Opgavegrænser Eksempel: Hvad er et integreret uddannelsesforløb?
Interviewer: ”I har fælles elever, men I to har ikke mødt hinanden endnu?” Lærer: ”Det har ikke været mig muligt” […] Leder: ”Udfordringen er, at lærerne på eud og htx er i to forskellige verdener. De opfatter deres fag meget forskelligt. Så vi skal langt ned i substansen [...]” Tværgående samarbejde: Reelt et kontinuum af integrationsgrader fra parallelle forløb (elev ansvarlig for sammenhæng) til sammentænkte moduler (lærere ansvarlige for sammenhæng) Urealistiske ambitioner om integration kan være lige uhensigtsmæssige som underdrevne. Brug for at have præcist sprog for faglig og pædagogisk synergi (ikke bare idealer) Brug for infrastruktur for møder og samarbejde
7
Opgavegrænser: For høje eller lave samarbejdsambtioner?
Er et team? (Har høj gensidig opgaveafhængighed) Nej Ja 1+1<2 1+1>2 Ja Opfører sig som team? 1+1=2 1+1<2 Nej Barrick et al (2007), citeret hos Bang et al. (2015)
8
Politikgrænser Eksempel: Hvor går man hen med sine ”særinteresser”?
Elev: ”De kaster ansvaret frem og tilbage […]“ Leder: ”Jeg har snakket tillid, tillid, tillid…Det startede lidt med arbejdsplanen uden faste akkorder. Du snyder ikke mig og jeg snyder ikke dig” Tværgående samarbejde: Samarbejde kræver tillid og fælles forpligtelse Under idealerne herom kan det være svært at finde legitime måder at varetage sine særlige hensyn og interesser. Det kan give anledning til uafklarede konflikter. Brug for legitimt sprog for ”særinteresser” og konflikthåndtering
9
Identitetsgrænser Eksempel: EUX i hjertet
Elev: ”Vi kommer alle fra hg, og der er fandme gang i den her, det er et fedt skridt, vi har taget opad” Lærer: ”Det, de tænder på, er at de kan begge dele: X’et [i eux] er meget, meget vigtigt […] Lærer: ”Man ender med at blive eux’er. Der er stor forskel på eud og eux, og man ender med at blive sat i bås.” Lærer: ”Sidste år blev jeg hevet ind som brandslukker. Nu prøver jeg at betragte mig som en pioner, der skal lave eux-undervisning. Jeg er nok først og fremmest dansklærer, men dansklærer på eux.” Tværgående samarbejde: Idealisering er et tveægget sværd – ikke nødvendigvis god for grænsehåndtering Brug udvikling af selvforståelse, der bærer idealer OG kan rumme kompleksitet og nuancer
10
Fortællinger i bevægelse
Idealisering Ironi Disintegrere Integrere SPÆNDING Respons på spændinger Splitting Fortrængning Containing
11
Fortællinger i bevægelse
Idealisering Ironi Disintegrere Romance Tragedie Komedie Satire Integrere
12
Ledelses-greb Ledelse er at skabe tilpas meningsfuld sammenhæng i spændingsfelterne, så fælles handling bliver mulig Genforhandle grænser Af-polarisere narrativer
13
Afklare mål og ambition
Ledelsesmæssige greb Afklare mål og ambition for samarbejdet - Præcist sprog for synergi LEDELSE -grænser - narrativer Drive samarbejde Samle og rammesætte møder Håndtere konflikter Fremme læring og erfaringsdannelse Skabe infrastruktur for samarbejde F.eks. Ringetider, principper for skemalægning, møder, økonomi etc.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.