AFSÆTNING C - Markedsføringsplanen - Praktisk segmentering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
på seminariet Tankegange og indhold
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Segmentering på producentmarkedet
Undervisningsplanlægning
De 5 knapper DriftEventTværfagligtEnkelt fag Kort tidLang tidGruppeIndividuelInduktivDeduktiv.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Afsætning 2012.
Praktisk segmentering
Opgave 1: Navision - lagerstyring
Danida Verdensbilledlegat film – film – film
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Velkommen til Campus Roskilde
8 Segmentering og målgruppevalg
Den sproglige forståelse bag tallene i erhvervsøkonomi på HG  Den dobbelte udfordring i faget Erhvervsøkonomi ◦ At få eleverne til at knække debet/kredit-
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Valg af parametre.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Generel introduktion til EC
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Anvendt markedsføring Kapitel 24
Link Camp 2012 Fredericia Gymnasium 2012 Oplæg. Teateret Møde den 1/3 – 2012 Kl – Møde igen den 2/3 – 2012 Kl – Præsentation.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Hvordan skabes sammenhæng mellem teori og praksis
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Obligatorisk selvvalgt opgave
AFSÆTNING B – Schønberg Markedsføring omfatter arbejde med at tilrettelægge tiltag – f.eks. udvikling af produkter, fastlæggelse af pris, valg af distributionskanaler.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
Obligatorisk selvvalgt opgave
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
8 Segmentering og målgruppevalg
AFSÆTNING A – Schønberg
16 Marketingmix Oversigt
Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Ungdommens Uddannelsesvejledning ▪ Rådhusstrædet 6 ▪ 7430 Ikast ▪ tlf: ▪ Vurderingsprocessen UPV i grundskolen Baggrund for UPV proces.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Målgrupper og segmentering
markedsføringsplaner
TEMA 3 Problemløsning: Lav en prototype
Værdi- og målsætningsproces Espergærde Skole
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Hvad kan vi tilbyde? Vejledning
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Virksomhedssamarbejde
Vidensbaseret praksis i botilbud
Naturfag.
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2018 Pillon - KU.
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
TmK Det digitale medieforbrug DMTK kap. 7
Tværmedial Kommunikation 13 Eksamen Eksamenstræning Digital retorik
Præsentationens transcript:

AFSÆTNING C - Markedsføringsplanen - Praktisk segmentering

MARKEDSFØRINGSPLANEN  Helhed  – Hvad skal i lære – og hvorfor  Tværfaglighed  Hvad kan vi inddrage fra andre fag

MARKEDSFØRINGSPLANEN  Proces  Markedsføringsplanen  Der arbejdes med udgangspunkt i virksomheder, der repræsenterer elevens valgte uddannelsesretning. Eleverne/gruppen vælger selvstændigt, hvilken virksomhed der arbejdes med i projektet.  Markedsføringsplanen præsenteres i etaper, der er tilpasset elevernes arbejde/progression og der er fokus på individuel sparring/instruktion af de enkelte grupper i hele processen, så det sikres at alle kommer rundt om teorien.  Planen (som følger trin i modellen) udarbejdes individuelt eller i grupper á 2-3 elever. Der forberedes en præsentation for klassen med inddragelse af relevant IT.

MARKEDSFØRINGSPLANEN Udd.retningVirksomhedCase DetailSkoringenEcco børnesko til foråret EventSpøttrup borgLevendegørelse i ferien HandelKastrup vinduerNy type vinduer til tømrermestrene KontorRejsebureauBillige ferier til ferien KontorRevisionKom til møde om de nye skatteregler KontorOff. administrationHusk at hente det blå sygesikringskort Eksempler på cases i forskellige uddannelsesretninger

MARKEDSFØRINGSPLANEN  Trin 1- Virksomheden:  Projektet indledes med en præsentation af modellen og elevernes deles i grupper, hvorefter arbejdet med at udarbejde en kort karakteristik af den valgte virksomhed begynder. (Navn, branche, historie, produkt).  Trin 2 – Fastlæggelse af målgruppen:  Teori omkring segmentering, segmenteringskriterier og SMUK modellen til valg af målgruppe og efterfølgende beskrivelse af den operationelle målgruppe ud fra geografi, demografi, livsstil & købsadfærd. Efterfølgende gennemfører eleverne processen i praksis. (her kan aftales med dansk, sprog).

MARKEDSFØRINGSPLANEN  Trin 3 – Mål for markedsføringen:  Teori omkring opstilling af konkrete mål og forskellige typer for mål (Opmærksomhedsmål, Salgsmål, Imagemål) samt hvordan man kan kontrollere. Efterfølgende gennemfører eleverne processen i praksis. (her kan aftales med erhvervsøkonomi).  Trin 4 - Budget:  Teori omkring budgetmodeller (build-up, break-down), omkostninger i forhold til produktion og indrykning, middel og medievalg (evt. ved hjælp af printguiden.dk ). Efterfølgende gennemfører eleverne processen i praksis. (her kan aftales med erhvervsøkonomi, IT, dansk, samfundsfag). printguiden.dk

MARKEDSFØRINGSPLANEN  Trin 5 – Valg af parametre:  Teori omkring Handlingsparametre (De 4 p´er) og kampagneplan (Gantt kort). Efterfølgende gennemfører eleverne processen i praksis. (her kan aftales med erhvervsøkonomi, IT, dansk, sprog).   Trin 6 – Formulering af budskab:  Teori omkring formulering af budskab ved hjælp af USP, ESP, EFU, rationelle-, følelsesmæssige eller moralske motiver, relations- /transaktionsmarkedsføring samt virkemidler og opbygning/udformning af produktet (reklame, folder, radiospot m.m.) ved hjælp af AIDA. Efterfølgende gennemfører eleverne processen i praksis. (her kan aftales med IT, dansk, sprog, samfundsfag).

MARKEDSFØRINGSPLANEN  Trin 7 – Opfølgning:  Teori omkring opfølgning af arbejdsprocesser og resultat. Efterfølgende gennemfører eleverne processen i praksis.  Trin 8 – Præsentation:  Gruppernes arbejde afrundes og der forberedes til præsentation på klassen. Eleverne giver hinanden feedback. (Øver aktiv lytning, sokratisk spørgeteknik og feedback). (her kan aftales med IT, dansk).

PRAKTISK SEGMENTERING Eksempler på cases i forskellige uddannelsesretninger

PRAKTISK SEGMENTERING Trin 1- Virksomheden: Projektet indledes med en præsentation af teorien bag segmenteringsprocessen, Eleverne arbejder selvstændigt eller deles i grupper, hvorefter arbejdet med at udarbejde en kort karakteristik af den valgte virksomhed begynder. (Navn, branche, historie, produkt m.m.). Trin 2 – Fastlæggelse af markedet Kort oplæg med fokus på markedsbeskrivelse. Efterfølgende udarbejder eleverne egne beskrivelser af markedet. (her kan aftales med samfundsfag).

PRAKTISK SEGMENTERING Trin 3 - Segmenteringskriterier Kort oplæg med fokus på forskelle i segmentering på konsumentmarkedet og producentmarkedet, herunder også offentlige virksomheder. Kort oplæg med fokus på fastlæggelse af relevante kriterier til grundlag for segmentering. Eleverne bestemmer herefter hvilke relevante kriterier de arbejder videre med. Trin 4 – Vurdering og valg af målgruppen: Teori omkring segmentering og SMUK modellen til valg af målgruppe Efterfølgende gennemfører eleverne processen i praksis. (her kan aftales med dansk, sprog).

PRAKTISK SEGMENTERING Trin 5 - Beskrivelse af målgruppe: Kort oplæg med fokus på elementer i operationel beskrivelse af den primære målgruppe ud fra geografi, demografi, livsstil & købsadfærd. (anvend evt. Gallup kompas). Efterfølgende udarbejder eleverne egne beskrivelser i praksis. (her kan aftales med dansk. samfundsfag). Trin 6 – Præsentation: Gruppernes arbejde afrundes og der forberedes til præsentation på klassen. Eleverne giver hinanden feedback. (Øver aktiv lytning, sokratisk spørgeteknik og feedback). (her kan aftales med IT, dansk).