Skriv en kommunikationskontrakt. Kontraktformuleringens faser Alles ansvar Skab motivation for kontrakten. Afstem forventningerne hos medarbejderne Hvad.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Min Uddannelsesdagbog
Gennemførelse Lektion 6 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Ungdommens Folkemøde
Modul 2.
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Børnebakkens Indsatser
ÅBNE RUM Metode og Praksis.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Velkommen Robusthed basiskursus
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Det gode møde i folkeskolen
Projekt i Grontmij | Carl Bros VVS-afdeling (35 medarbejdere)
GUIDE TIL BRUGEN AF FÆLLESMATERIALER (LÆRER)
- Spot på snusepraktikker
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Affald i boligorganisationer v. Miljøchef Pia Vendelholt Christensen
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Centralforeningen for Stampersonel
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Den gode tone Lse.
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation - trykstil
Innovationsforløb Modul 3 ©
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Personlighed og Kompetencer
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Ledelsesevaluering.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Status fra PR gruppen + status fra Lyø
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Indsæt billede af din skole
Skal hun sige til Emma, at hun bliver ked af det
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Præsentationens transcript:

Skriv en kommunikationskontrakt

Kontraktformuleringens faser Alles ansvar Skab motivation for kontrakten. Afstem forventningerne hos medarbejderne Hvad er en kontrakt? Hvorfor lave en kontrakt? Hvad kan den indeholde? Hvad ønsker vi? Hvad lover vi? Hvad kan vi enes om? Vi skriver kontrakt Hvad er sket siden sidst? Nye punkter? Kontinuerlig udvikling af kontrakten Kontraktformulering Lederen har hovedansvaret Introduktion Forberedelse Fortsat proces Forhandling 2 x revision Krav og løfter formuleres

Hvad er en kommunikationskontrakt? En overenskomst mellem: –Ledere og medarbejdere –Projektleder og projektmedlemmer –Ledere I kontrakten kommer vi overens om, hvordan vi skal kommunikere med hinanden

Hvorfor en kontrakt? Meget af vores kommunikation styres af spilleregler og antagelser, som vi er mere eller mindre bevidste om Hvis der er tydelige spilleregler, som alle følger, fungerer kommunikationen godt og kan udvikles effektivt At indgå en kontrakt handler om at blive enige om spillereglerne for kommunikationen og skrive dem ned, så de er tydelige for alle

Hvis vi bliver enige om, hvordan vi skal kommunikere, så Undgår vi unødvendige misforståelser, som tager tid og energi Bliver arbejdet mere effektivt, og vi slipper for unødvendig snak Har vi et udgangspunkt for et kontinuerligt arbejde med at følge op og udvikle vores måde at kommunikere på

Hvorfor en skriftlig kontrakt? Så ved vi, hvad vi har besluttet En kontrakt forpligter mere end ord Det er lettere at følge op på kontrakten og se, hvordan vi er lykkedes med det, vi har besluttet

Almindelige problemer som kontrakten kan hjælpe med at løse ”Jeg får for lidt feedback på, hvordan jeg udfører mit job” ”Vi er for dårlige til at tale om og løse problemer i gruppen” ”Jeg får for meget information” ”Vores møder er for ustrukturerede og leder ingen steder hen” ”Sidst vi gennemgik en organisationsforandring, fik vi ikke besked i tide. Det blev jeg meget skuffet over” ”Lederen er aldrig til stede, når jeg har behov for at tale med ham” ”Det ville være rart, hvis ledelsen fortalte lidt mere om, hvordan de ser fremtiden” ”Ingen har fortalt mig, hvilket informationsansvar jeg har”

Fælles refleksion Hvad betyder den interne kommunikationen for os? Hvad fungerer godt, og hvad fungerer mindre godt? Hvad er vigtigt at forbedre, og hvad er mindre vigtigt at forbedre? Kan vi bruge en kontrakt til at udvikle vores kommunikation?

Et eksempel på en kommunikationskontrakt 1) 2) 3) 4) 5) 6) 1) 2) 3) 4) 5) 6) Alle lover alleMedarbejderne lover Lederen lover 1) At afholde et dialogmøde om forbedringer af arbejdsprocesserne en halv dag hver 3. måned 2) At være tilgængelig fra kl hver dag 3) At følge op på alle de ideer, som er sendt videre til ledergruppen 1) At deltage aktivt i afdelingsmøderne 2) Hurtigt at rapportere om problemer på arbejdspladsen. 3) At give lederen tid til at vende tilbage på forespørgsler. 4) At følge med i den information, som lægges på intranettet. 1) At være selektive med at sende mails og kopiere meddelelser til alle 2) At lade folk få taletid uden at afbryde eller tale i munden på hinanden under møder 3) At meddele receptionen, hvor vi er, når vi er ude af huset, og hvornår vi kan træffes igen 4) At slukke for mobiltelefonerne under vores arbejdsmøder

Sådan gør vi Arbejde i grupper på 5-6 personer: 1.Hver deltager sidder 3-5 minutter og laver en liste over problemområder (udfyld prioriteringsliste) 2.Gruppen rundt - alle i gruppen fremlægger sin liste 3.Gruppen laver en fælles prioriteringsliste 4.Punkterne placeres i kontraktblanketten: Lederen lover/medarbejderne lover/alle lover

Vigtigt Mindre vigtigt 1.__________________________________ 2.__________________________________ 3.__________________________________ 4.__________________________________ 5.__________________________________ 6.__________________________________ 7.__________________________________ 8.__________________________________ 9.__________________________________ 10._________________________________ Prioriteringsliste

Kommunikationskontrakt Lederen loverMedarbejderne loverAlle lover 1) 2) 3) 4) 5) 6) 1) 2) 3) 4) 5) 6) 1) 2) 3) 4) 5) 6)