HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Advertisements

Den danske regerings kvalitetsreform og de pædagogiske institutioner - et overblik over rammen og de nye initiativer Oplæg 25. august på LO-skolen i Helsingør.
HANDLING OG PLAN1 Brancheskolernes nye styrelsesordning NOTAT Vedr. OVERGANG TIL SELVEJE.
NOGLE SUPPLERENDE OPSAMLINGER FRA KURSUS FOR NYE FORSTANDERE HJEMMESIDEKRAV OG LIDT OM INKLUSIONSTILSKUD OG SPS OBJ Oktober 2014Baggrundsinformation1.
Privat beskæftigelse under pres personer Aktuel mangel på arbejdskraft – Demografisk tab af arbejdsstyrke Offentlig finansieret beskæftigelse.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Kvalitet i skolepraktik Hvordan skaber vi et godt alternativ til den ordinære praktikaftale Direktør Peter Amstrup Formand Danske Erhvervsskoler – Lederne.
Virtuel undervisning for ’udeelever’. Brøndby Gymnasium Privat gymnasium startet i 2005 Klar profil: Idræt – it – internationalisering 240 elever Alle.
Udarbejdet af Frede, Per, May, Majbrit og Lone 1 Dataindsamling Kvantitativ og kvalitativ metoder.
Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling Kvalitetsbekendtgørelse og STX §11skal ”tale sammen”
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
19. oktober 2009Strategisk planlægning 1 Velkommen til møde og seminar oktober 2009 Nordstrat og NVF strategisk planlægning.
KVALITET OG DATA Kvalitet og data De fire klare reformmål 1.Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse direkte fra 9. eller 10. klasse 2.Flere.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Undervisningsdag om borgere med svære spiseforstyrrelser Formål Baggrund Program.
Beskrivelse af strategisk projekt: Et frugtbart forskningsmiljø Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Nordiske Lærerorganisationers.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
AULA.
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
Midtvejskonference Naturvidenskabelig inspirationsordning Naturvidenskab i et uddannelsesmæssigt og erhvervsmæssigt perspektiv Odense den 7. nov 07.
Efterskoleforeningen
krav, dokumentation, opfølgning og erfaringer
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Akkreditering i speciallægepraksis
Skolernes kvalitetsrapport
Brancheskolernes forandringsproces
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Projektgruppe – Projektroller
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
Benchmark af netværk og klynger:
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Ekspertudvalgets anbefalinger - et forsøg på overblik set med UU øjne
Tro på dig selv - det gør vi
Fælles ledelsesgrundlag
Handlingsplan for øget gennemførelse
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
Kursus for nye efterskoleledere
Kvalitetsvinde Vibe Aarkrog MBU 4. april, 2013 Billeddias
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Tilsyn med Produktionsskolerne
Aktivitet/Kerneelement Resultater (kort sigt) Resultater (lang sigt)
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Planens 4 hovedelementer 1. Et godt arbejdsmiljø kan være med til at
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Undervisningspligten
Uddannelsesområdet i Grønland
Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder
(Strategispor og strategiske indsatser)
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Børne- og undervisningsudvalget den
Ledelsesevaluering.
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
Interne survey som ledelsesværktøj
Afdækning og forhandlinger med BUF og SKK
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Mere ansvar til a-kasser Informationsmøde
Udvikling af centralbiblioteket
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Kulturproces step 1 Før måling Efter måling
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Undervisningsplanlægning
Præsentationens transcript:

HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet skal både være operationelt for skolerne og give SIIP sammenlignelige data Systemet skal kunne efterleve KISS-princippet Brugere og aftagere skal involveres Data skal både være kvantitative og kvalitative Kvalitetsdata skal føre til handlingsplaner og opfølgning Kvalitetsresultater skal kunne ses i ”det offentlige rum” ( hjemmeside, årsrapporter)

HANDLING OG PLAN2 Formål med kvalitetsmålinger  At styrke informationsgrundlaget for styring af uddannelsernes kvalitet både centralt og decentralt  Sikre åbenhed og gennemsigtighed om institutionernes interne økonomiske prioriteringer og ressourceanvendelse  Gøre det muligt at sammenligne resultater på tværs af institutionerne (Benchmarking)

HANDLING OG PLAN3 Kvalitetssikringsmetoder Information gennem data: statistik, indberetninger, karakterer, etc. Regnskab og nøgletal Centrale indsatsområder Evalueringer: bruger, aftager, medarbejder-tilfredshed Selvevalueringer Formelle, velkendte koncepter (BSC, EFQM) Benchmarking, at lære af ”best practise” i netværk

HANDLING OG PLAN4 Centrale indsatser - eksempler  Højt fagligt niveau - lærer elev ratio, - fordelingen af lærernes arbejdstid, - faglige og pædagogiske kompetencer, - undervisningsformer  Uddannelse til flere - ressourcer til frafaldstruede elever, ress. til SP og vejledning, fraværsstatistik, - praktikpladssøgning, - antal praktikpladser, - antal godkendte virksomheder  Stærke og udviklingsorienterede inst. - udviklingsprojekter, - internationalt samarbejde, - nye uddannelser  Effektiv institutionsdrift: - lønomkostninger pr. elev, sygefravær, personaleomsætning, medarbejder- og elevtilfredshed

HANDLING OG PLAN5 Måling af medarbejdertilfredshed f.eks. én gang hvert andet år

HANDLING OG PLAN6 Måling af virksomhedstilfredshed f.eks. én gang hvert andet år

HANDLING OG PLAN7 Måling af elevtilfredshed, f.eks. 2 gange årligt

HANDLING OG PLAN8 Selvevaluering Definition: ”En proces, der består i at indsamle information og implementere procedurer, der muliggør kontinuerlige, systematiske og kritiske diskussioner om uddannelsesmæssige og undervisningsmæssige forhold i sammenhæng med institutionens tilrettelæggelse og gennemførelse af uddannelse” Hvert år gennemføres en selvevaluering med elever, lærere og leder som deltagere Resultater forelægges bestyrelsen. Opfølgningsplanen er den vigtigste. Over en 3-årig periode evalueres: - hvordan undervisningens tilrettelæggelse støtter uddannelsens formål - sammenhæng og støtte mellem skole og praktik - lærernes faglige og pædagogiske kompetencer - sammenhæng mellem undervisning og arbejdsmarkedets behov - de fysiske rammer og støtteforanstaltninger - elevens oplevelse og udbytte af skoleundervisningen