Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Benchmark af netværk og klynger:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Benchmark af netværk og klynger:"— Præsentationens transcript:

1 Benchmark af netværk og klynger:
hvem, hvad, hvordan – erfaringer og perspektiv

2 Emner i dag Hvem står bag Cluster Excellence Labels og benchmarking?
Hvad er det: Kriterier – hvad måles der ikke på? Hvordan: Metode. Erfaringer fra Danmark. Og hvad vil EU Kommissionen på sigt med dette?

3 Hvem står bag? The European Cluster Excellence Initiative (ECEI - etableret af EU kommissionen for at udvikle metoder og værktøjer til at støtte klynge organisationer i deres udvikling. Tre hovedindsatser. 13 partnere fra 9 lande – skabt et samlet sæt af kvalitetsindikatorer til måling af klyngeledelse (cluster management) med bred europæisk accept af metode/måling af klynger. Til dato er der udviklet to labels: Bronze og guld Og sølv er undervejs.

4 Klynger er mere end en geografisk koncentration af virksomheder
Framework conditions (e.g. infrastructure, regulation, work force, level of education, image, macro economy) Cluster participants (business, research, public agencies) Cluster management organization

5 Hvorfor benchmark? Metodologien – skabe grundlag for forbedringer hos klyngeledelsen. Sammenligning med andre klynger – diagrammer og statistik. Konkrete anbefalinger til lederen om forbedringer. Labels – fungere som marketingsinstrument. Forbedring af klyngeprogrammer ved at sammenligne data på tværs af lande.

6 Organisering af benchmark - ESCA
Etablering af European Secretariat for Cluster Analysis – ESCA: One stop shop for labelling af klynge organisationer. Mål – opretholde mængden af nødvendige benchmarks og eksperter. Opgaver - indsamle, analysere, og opbevare data + sikre sammenligningsgrundlag. Udarbejde rapporter + formulere anbefalinger. Samarbejde – med policymakers og ekspertgruppe.

7 Måling på fem hovedområder
Structure of the cluster Governance Financing of the cluster management organization Strategy and services Achievements and recognition

8 Metode for benchmark og klynge excellence
Benchmark af klynger Vurdering af klynge excellence Selvevaluering Vurdering af ekspert udefra Dokumentation ikke nødvendig Dokumentation nødvendig Værktøj til løbende udvikling Bekræftelse på excellence Sammenligning med andre Absolutte kvalitetskriterier Anspore til udvikling til guld Sammenhæng til EFQM © VDI/VDE-IT

9 Cluster Management Excellence Label - BRONZE
BRONZE Label – tildeles klyngeorganisationer som har deltaget i benchmark. Indikatorer ligner ECEI (meget få forskelle). Tildelingen gælder i 2 år. Stor international anerkendelse – næsten 450 klyngeorganisationer er blevet målt og over 31 lande har deltaget.

10 Cluster Management Excellence Label GOLD
Vurdering på 31 kvalitetsindikatorer: Forskellige vægtning af kvalitetsindikatorer mellem 150 pct. – 50 pct. Og nogle kvalitetsindikatorer må ikke være røde. Vurdering sker ved besøg hos klyngen, hvor ledelsen gennemgår den nødvendige dokumentation (ekstern og lokal ekspert). ESCA udarbejder analyse af resultaterne. Tildeling af guld medalje i 2 år – klyngen skal opnå en score på over 80 pct. gennem ekstern vurdering af de 31 kvalitetsindikatorer udarbejdet inden for ECEI. Endelig tildeling sker på baggrund af gruppe af andre guldklynger.

11 Stærk sammenhæng mellem effekt og services rettet mod virksomheder

12 Services – set på tværs af klynger

13

14 128 out of 150 points

15 Hvad er hovedlæren fra benchmark?
Det er altafgørende at drive et professionelt klyngesekretariat: Sekretariatets størrelse skal matche medlemmerne og have de rette kompetencer. Aktive klyngesekretariater har stor effekt – særligt deres services har rigtig stor betydning. Service skal hele tiden tilpasses ønsker og behov blandt medlemmerne, så klyngerne tilbyder skræddersyede løsninger til virksomhederne. Det betyder løbende strategiudvikling og evaluering for at inddrage medlemmerne. HUSK – kommunikere succes: Vigtigt for klyngens udvikling – og for alle stakeholders.

16 Danske erfaringer Værdien af benchmark:
Nogle bruger benchmark til udvikling af nye strategier og indsatser fx om kompetenceudvikling. Andre bruger benchmark til synlighed/legitimering. Og andre bruger det ikke så meget (afhængigt af alder). Udvikling af tilbud og support for at støtte de områder, hvor danske klynger ikke klarer så godt. Og mange gode snakke om medlemmer/klienter, services og kompetencer. Hvilken vej skal vi gå? Samlet set – har benchmark og guldvurderingen sat Danmark på nethinden i EU.

17 Hvad vil EU kommissionen?
Og udrulningen af konceptet er stadig i proces. Men effekten er generelt god. Bronze og guld klynger vil få fortrinsret til forskellige puljer. Ikke eksekveret endnu. Og så alligevel… Etablering af ESCPs – European Strategic Cluster Platform – hvor fem netværk er med og der er etableret 13 i alt – rettet mod nøglemarkeder globalt.


Download ppt "Benchmark af netværk og klynger:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google