Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kvalitet i skolepraktik Hvordan skaber vi et godt alternativ til den ordinære praktikaftale Direktør Peter Amstrup Formand Danske Erhvervsskoler – Lederne.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kvalitet i skolepraktik Hvordan skaber vi et godt alternativ til den ordinære praktikaftale Direktør Peter Amstrup Formand Danske Erhvervsskoler – Lederne."— Præsentationens transcript:

1 Kvalitet i skolepraktik Hvordan skaber vi et godt alternativ til den ordinære praktikaftale Direktør Peter Amstrup Formand Danske Erhvervsskoler – Lederne

2 Udfordringerne Tæt samspil med virksomhederne er en forudsætning for høj beskæftigelse. Vi får ikke praktikpladser nok til 95% målsætningen. Vi har unge som har meget vanskeligt ved at få en praktikplads uanset udbuddet af pladser. Skolepraktikken har et dårligt omdømme. Der er brug for kvalitetssikring af skolepraktik.

3 Hvad har vi brug for? Minimum 40.000 nye uddannelsesaftaler om året. En permanent og fleksibel løsning. En løsning med entydig ansvar og koordination. En samfundsmæssig investering for at sikre, at alle kan færdiggøre en uddannelse. Vi har brug for et parallelt spor

4 4 indsatsområder 4 indsatsområder for at skabe et parallelt spor: 1.Konkrete kvalitetsmål. 2.Mange veje til at nå praktikkompetencer. 3.Skolekoordineret praktik. 4.Behovsstyret uddannelsesgaranti.

5 1. Konkrete kvalitetsmål Kvaliteten i praktikken skal sikres gennem klare praktikkompetencer fastsat af de faglige udvalg. Kompetencerne samles i lærlingens logbog og afkrydses efterhånden, som de er opnået. Kompetencerne skal ikke nås i en bestemt rækkefølge. Logbog

6 SKPUV 2. Mange veje til at nå praktikkompetencerne Med logbogen i hånden kan den unge sammensætte sit uddannelsesforløb på mange forskellige måder: Primært gennem en ordinær aftale. Men også gennem: – Systematiserede delaftaler – Træning på arbejdspladslignende vilkår i skolepraktikken – Praktik eller skole i udlandet – Undervisning – Virksomhedsforlagt undervisning DelaftaleSKPVFUDelaftaleRestaftale

7 3. Skolekoordineret praktik Koordinationen af praktikdelen skal placeres i en praktikafdeling på erhvervsskolerne. Afdelingen skal sikre, at den unge opnår praktikkompetencerne, finde og formidle praktikpladser samt etablere netværk med virksomheder.

8 Skolen kan indgå kontrakt med de elever, der ikke har en ordinær uddannelsesaftale og dermed sikre, at de når praktikkompetencerne via en af de andre veje. Ansvaret for den unge ligger hos skolen. Afdelingen skal stå for at etablere virksomhedsforlagt undervisning og snuseforløb, lede den skolebaseret produktion samt formidle praktik- og skoleophold i udlandet. Skolekontrakt

9 4. Behovsstyret uddannelsesgaranti Alle der ikke får en ordinær praktikaftale, er berettiget til en skolekontrakt. Arbejdsmarkedets behov afgør, hvilke uddannelser der kan oprettes skolekontrakter inden for. Af hensyn til vejledningen, de unges valg og skolernes investeringer, kan en uddannelse kun tages af listen over uddannelser med skolekontrakt med et varsel på 2 år. Forudsigelighed for de unge

10 Det handler om fremtiden


Download ppt "Kvalitet i skolepraktik Hvordan skaber vi et godt alternativ til den ordinære praktikaftale Direktør Peter Amstrup Formand Danske Erhvervsskoler – Lederne."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google