Intrfaceprojektet som partnerskabelse v/Lektor Ane Hejlskov Larsen, Center for museologi, Aarhus universitet Lederkonference 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Idræt og bevægelse På Søndersøskolen i skoleåret 2014/15 Version 1.3 Implementering af skolereform.
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Evaluering.
Forældremøde X årgang.
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Informationsteknologi: Tema & faglige mål. Informationsteknologi: Temaer Læreplan: Undervisningen organiseres omkring et eller flere temaer, hvor der.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING. Mål med Klar-Parat-Studieretning • På Odder Gymnasium udvikler vi stærke studieretninger via delt lederskab.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Forskningsperspektiver på læremidler
Strategisk kompetenceudvikling
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Hvordan lettes overgangen relevant
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Guide til PowerPoint-præsentationer i MSO
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Innovation, faglighed og motivation Danmarks Læringsfestival 2015 Thomas Schausen.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Unges brug og ikke-brug af museer Seminar i Viborg, Mercantec 2011 Ane Hejlskov Larsen, lektor i museologi og formidling Center for Museologi, Institut.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Opstartsmøde på museet, mindst 2 fra hvert partnerskab.
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
To AT-forløb Verdensbilleder En iscenesættelse af atombomben.
Niels Brock – før, nu og i fremtiden Udvikling af Best Practice i forbindelse med praksisrelateret undervisning i grundfaget dansk Susanne Krog Duerlund.
Intrface: Tendenser og udviklingspotentiale - fra 1. fase til det overordnede projekt Følgeforskning v/Ane Hejlskov Larsen og Anna Karina Kjeldsen.
Museumssafari Spørgsmål til en museumsinspektør v/Hanne Teglhus.
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
M/S Museet for Søfart Konference: Børn, kulturarv og museer d
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Besøg i praksis Efterår 17.
Det handler om eleverne
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
&.
Præsentationens transcript:

intrfaceprojektet som partnerskabelse v/Lektor Ane Hejlskov Larsen, Center for museologi, Aarhus universitet Lederkonference 2010

Punkter i oplægget Følgeforskningen Tre typer af samarbejder Partnerskabsmodellen

Hvad skal følgeforskningen? Iagttagelse Deltagelse Samtaler Udpege problematikker og udviklings- muligheder.

Empiri Fulgt projektet fra opstart, til start og gennemførsel. Deltaget som observatør, som medudvikler og som oplægsholder på de forskellige konference- og mødetyper: Kick-Off, Midtvejs, Vidensdeling og Evaluering. Iagttagelsesforløb af følgende samarbejdsprojekter: Moesgård & Århus Katedralskole (1.år), Steno Museet & Egå Gymnasium (1. og 2. år), Museum Jorn & Silkeborg Gymnasium (2. år) Skanderborg Museum & Gymnasium (2. år).

Observationsniveauer Internt samarbejde og eksternt samarbejde Læringsprocesser – lærere imellem – museumsansatte imellem – elever imellem – lærere, museumsansatte og elever imellem

De tre muligheder VejlederSamarbejdePartnerskab Hjælpe hinanden Kende hinanden Opstille fælles mål Fastholdelse af hver sin institutionskultur Udforskning af hinandens institutionskultur Skabelse af en ny fælles institutionskultur Museum forskelligt fra et gymnasium Museum og gymnasium Museum plus gymnasium

Partnerskabsmodellen: I. Målsætning II. Organisering III. Videndeling IV. Ressourceforbrug

I. Målsætning Faktorer: Enighed Forskellighed Best practice: Hver partner forbereder ideer hjemmefra På partnerskabsmøderne opstilles mål og delmål

Mulige mål Udvikling af et undervisningsforløb med inddragelse af museet i form af et eller flere besøg Udvikling af undervisningsressourcer, der kan bruges på museet eller på gymnasiet Inddragelse af de unge i museets aktiviteter og lade dem få indflydelse på udformningen af skilte, en udstilling m.v. Bruge museet som analyseobjekt i forbindelse med AT-forløb og studieretningsprojekter. Mere tematisk tilgang. Pratikpladser, fælles projekter, fælles annoncering – muligheder kender ingen grænser eller???

Inddragelse af eleverne

II. Organisering Hvilke faktorer spiller ind? Tidsperspektiv og samarbejdsmuligheder Klasser sammen og fælles tema Best Practice: Detaljeret langtidsplanlægning Tidsramme, datoer, tids- forbrug, møderækker mv. Procesforløb Ressourcer

III. Videndeling Hvilke faktorer spiller ind? Kendskab til hinandens institutionelle rammer Museets og gymnasiets vilkår som samfundsinstitution Kendskab til undervisningsforløb, kendskab til de enkelte fagplaner,museets formidlingspolitik,tilbud/aktivi- teter Kendskab til hinandens forventninger og målsætning for samarbejde Best Practice: ”Kurser” for hinanden eller internt i museer/gymnasier

IV. Ressourceforbrug Hvilke faktorer spiller ind? De fælles produkter tænkes med i hele udviklingsfasen De fælles produkter skal kunne anvendes af andre. Begge partner skal kunne bruge forløbene udenfor partnerskabet. Best Practice: Kortlægning af ressourceforbrug som del af Planlægningen Ressourceforbrug for hele partnerskabet: 1) Kommunikation af forløb 2) Omfang af personale/undervisere 3) Timeforbrug Ressourceforbrug ifht. aftagerne. Gymnasielærere: timer, fagkombinationer, klassetrin, udgifter til transport, omvisninger, materialer. Museerne: materialer, brugbarhed i forhold til deres øvrige formidling og andre brugergrupper. Forløbene kunne udvikles som moduler, som min. og max. modeller med hensyn til ressourceforbrug/fagkombinationer/temaer osv.

Samarbejde – internt og eksternt

Observation af gymnasier under 1. fase Nogle gymnasier er bedre forberedt af ledelsen hjemmefra end andre. Nogle gymnasier er internt bedre rustet til at samarbejde, enten inden for den samme faggruppe eller på tværs af faggrupperne. Nogle gymnasielærerne kommer til samarbejdet med en vis forventning om at blive understøttet i allerede planlagte beslutninger om fagligt indhold. Gymnasier har en forforståelse af samarbejdet som en ud-af-huset- oplevelse for eleverne. Gymnasielærerne har sjældent på forhånd sat sig ind i, hvad museet har af muligheder, der kan styrke deres undervisning.

Observation af museer under 1. fase Museerne er meget hjælpsomme med at understøtte gymnasielærernes behov, men glemmer hvad de selv vil. Museernes formidlere er gode til at formidle museets institutionelle rammer: Hvad museet fx er for et sted eller regler for besøg. De fleste museer har en erfaringsbaseret tilgang til samarbejdet – via deres arbejde med folkeskoler. Museerne har ikke opdateret viden om gymnasiernes institutionelle vilkår – læreplaner, faglige mål og de unge som målgruppe. Museerne mangler opdateret viden om læringsteorier og redskaber i dagligdagen til at styrke formidlingstiltagene overfor gymnasierne.

Museum plus gymnasium. Styrkelse af læringsmiljøet Begge videns- og læringsinstitutioner. Flere læringsmiljøer: tekstbaseret læring kombineres med visuel læring. Autentiske genstande og autentiske miljøer & klasserumsundervisningen. Udvikling af elevernes kvalifikationer på museum og gymnasiet. Struktureret læringsforløb styrker læringsprocessen: gentagelse kombineret med variation. Partnerskab Opstille fælles mål Skabelse af en ny fælles institutionskultur Museum plus gymnasium

Opsummering Intrfaceprojektet kræver, at de deltagende institutioner tænker ud over deres egne institutionelle rammer. Der er store potentialer i det, men det kræver en systematisk opbakning fra institutionernes ledelse. Med Intrfaceprojektet har gymnasier og museet etableret relationer, men de er skrøbelige og bygger på den ansattes personlige engagement.

Det store spørgsmål Hvordan kan museernes og gymnasiernes ledere understøtte deres ansattes udviklingsarbejde i den 3. fase af Intrfaceprojektet, så de mange ressourcer, timer og erfaringer ikke går tabt, når Intrfaceprojektet slutter?