Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

M/S Museet for Søfart Konference: Børn, kulturarv og museer d

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "M/S Museet for Søfart Konference: Børn, kulturarv og museer d"— Præsentationens transcript:

1 M/S Museet for Søfart Konference: Børn, kulturarv og museer d. 2. 11
M/S Museet for Søfart Konference: Børn, kulturarv og museer d i Jelling

2

3 Den overordnede undervisningsstrategi 2016-2019
Udbrede viden om Danmarkshistorien (søfart og handel) Skal være et vigtigt og anderledes supplement til skolerne Skal tilgodese grupper og den enkelte elev Imødekomme kravet om den Åbne Skole Opfylde museumslovens krav for museumsundervisning

4 Foreløbige tiltag der er blevet lavet, for at tilgodese strategimål
Undervisning ud af undervisningslokalet Etablering af et undervisningsniveau i relevante udstillinger - Indbygning af skabe til undervisningsmaterialer - Indsætte praktiske aktiviteter der ikke forstyrrer den øvrige formidling - Narrative forløb - Lærervejledning med forberedelse og opfølgning hjemme på skolen - Indlevelse – dragter og rollespil - Interaktive spil - E-læringsværtøjer

5

6 De pædagogiske udfordringer og muligheder
Et museum har mange samfundsdefinerede opgaver - skal bl.a. inddrage alle borgere Museet er bygget smukt og oplevelsesrigt og med en velovervejet indretning Pædagogik skaber indhold og form i arkitekturen Balance mellem arkitektur og pædagogik: Kræver overblik, sans for detaljer, - forudsætter, at der bruges indsigt, nysgerrighed og fantasi.

7 Muligheder i arkitektur og indretning
Den arkitektoniske udformning har konsekvenser for aktiviteter, rolle og samvær Den rumlige tilrettelæggelse har betydning for de aktiviteter der finder sted Æstetiske oplevelser vil påvirke elever uanset pædagogiske metoder

8

9

10

11

12

13 Udfordringer i arkitektur og indretning
Risiko for at komme til skade Begrænsninger i rummet Udstillingsdesignets begrænsninger Andre besøgende

14

15

16

17 Det pædagogiske personale på museet
Der er 1 fastansat på M/S Museet for Søfart, der kan varetage de pædagogiske opgaver, og det er MIG.  De øvrige ansatte varetager museet øvrige samfundsopgaver Et samarbejde med pædagoguddannelsen er vigtigt, så museets pædagogiske udfordringer og muligheder, bliver drejet i den rigtige retning Pædagogstuderende er museet kommende brugere af undervisningstilbud 1000 tak skal lyde til Pædagoguddannelsen Nordsjælland for samarbejdet


Download ppt "M/S Museet for Søfart Konference: Børn, kulturarv og museer d"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google