1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Ungdom og efterskole To oplæg fra Cefu Tilde Mette Juul + Niels Ulrik Sørensen ÅRSMØDE EFTERSKOLERNE 2015.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
”Den svære samtale”. Andre metaforer Den omsorgsfulde samtale Den udviklende samtale Den nødvendige samtale Den faglige samtale.
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE.
Dialogforum - Engrosmodel
Løsningsfokuseret Ledelse
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
Fordybelse i et projekt
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
DUBU Superbrugerrollen
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
Ordenes betydning Alkoholiker
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
FRONTERNE (Til citatet) Mener du stadig det?.
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Det gode møde i folkeskolen
Anerkendende pædagogik
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Evaluering af unge-kampagnen ”Tænk hvis alle arbejdede sort…” mod sort arbejde TNS Gallup februar 2006.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Køreteknik.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Walt Disneys kreativitetsmodel
Temadag 2018.
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Personlighed og Kompetencer
SUMO - analyse.
Knallertens udstyr.
Sådan bruger du præsentationen
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
1½ times arbejde i gruppen
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fundamentals of care – hvordan kommer man i gang?
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Borgermøde.
Danmarkspanel uge
AF Mads Korsgaard Poulsen
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Anerkendelse og Ressourceorientering
Præsentationens transcript:

1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer

2 Løsningsfokuseret tilgang – hvad kigger vi efter? Problemanalyse På problemet Hvad gik galt? Fortidens nederlag Hvornår gik det sidst galt? Forklaring på problemer Svagheder og fejl Placering af skyld og ansvar Løsningsfokuseret På mål og ønsker Hvad skal vi/du nå? Fortidens succeser Hvornår gik det sidst godt? Forklaring på fremskridt Ressourcer og evner Anerkendelse af andres betydning for forandringen

3 Problemfokus

4 APV-skema Arbejdsfunktionssted: Dato: Udfyldt af:Prioritet: Problem Hvad er opgaven/problemet? Årsag Hvad er årsagen/-erne til problemet? Løsning Hvad er valgt som løsning på problemet? Hvem er ansvarlig?Startdato:Slutdato: Opfølgning Hvordan skal opfølgningen ske? Hvem er ansvarlig?Dato for opfølgning:Er problemerne blevet løst?

5 A quick fix

6 Undersøgelse af fremtiden Hvad er målet på lang sigt og kort sigt? Hvad er godt ved de mål? Hvordan ser de ud, når de nået? Hvordan adskiller de sig fra den nuværende situation? (forskel) Eks. fra arbejdsplads  Hvad vil det sige at tage initiativ her?  Hvordan er en god medarbejder?  Hvad forventer vi af dig?

7 Feedback som mentor Undersøg målet grundigt Definer målet – hvad er målet for samarbejdet? Fx At lære dansk At lære noget fagligt At lære noget socialt At få job Osv. Konkretiser målet Hvad er et godt nok dansk? Hvordan ser en fagligt set god nok medarbejder ud? Hvordan ser engagement ud på den her arbejdsplads?

8 Undersøgelse af fortiden Hvad virker allerede? Hvilke eksempler fra fortiden er der på noget, der allerede fugnerer? Hvilke undtagelser er der til problemerne? Er de der altid? Hvornår har du sidst stået i en situation, der var svær, men som du klarede? Hvordan kan du bruge det? Hvordan kan du bruge det fremover ift. målene? De undtagelser og kompetencer, som vi har talt om, hvordan får vi dem sat i spil nu?

9 Intet misbrug Misbrug Den positive forandring

10 Feedback som mentor Undersøg det, der allerede virker ”Det du gjorde der fungerede rigtigt godt. Hvordan kunne du gøre mere af det?” ”Den uge, hvor du mødte til tiden, hvordan gjorde du det?” ”Selvom du har meget at lære, så er der nogle områder, hvor du har rykket dig rigtigt meget” ”Hvordan plejer du at fortælle andre om din sygdom”?

11 ”Bag ethvert problem skjuler sig en frustreret drøm” (Peter Lang) Den skulte drøm

12 Den skjulte drøm Udsagn - praktikant Jeg gider ikke samarbejde med dig Jeg kan ikke passe et arbejde Jeg kan ikke stå op om morgenen Gad vide……….. Hvem han vil samarbejde med? Hvad der skal til for at han vil samarbejde med mig? Hvad han han gerne vil i stedet? Hvad et godt samarbejde er for ham? Hvad han kan passe? Hvordan et arbejde skal være for at han kan passe det? Hvordan han tidligere har passet et arbejde? Hvem der kan hjælpe ham/han kan spørge om råd? Hvornår han kan stå op? Hvornår han gerne vil arbejde? Hvad der kan få ham op? Om han kan arbejde om natten? Hvilke typer job han kan passe, hvis han vil prioritere sin søvnrytme?

13 Den skjulte drøm Udsagn - virksomhed Praktikanten dur ikke til opgaverne Nej tak, sådan en vil jeg ikke have i praktik Gad vide…….. Hvordan opgaver, der er godt løst, ser ud? Hvad der kræves af en god medarbejder? Hvordan man får ham til at kunne løse opgaverne? Om der er noget, han er god til? Hvad for en, han så vil have i praktik? Hvad der skal til for, at han vil have sådan en i praktik? Hvordan et godt praktikforløb ser ud for ham? Hvad han forventer af mig?

14 Tre spørgsmålstyper Undtagelsesspørgsmål Hvornår fylder problemet mindre? Mestringsspørgsmål Hvordan klarer du det på trods? Planlægningsspørgsmål Hvad skal der ske nu?

15 Tre spørgsmålstyper Undtagelsesspørgsmål Bestemte kollegaer? Tidspunkter på dagen? Bestemte afdelinger? Afhængig af dit humør? Afhængig af noget i privatlivet? Måder vi kommunikerer på? Afhængig af medicin? Osv.

16 Tre spørgsmålstyper Mestringsspørgsmål Hvordan plejer du at klare det her? På trods af de problemer, hvad var det så, der gjorde, at du mødte til tiden så mange dage? Når nu det er så svært for dig at lære det, hvordan kan det så være, at du alligevel holder ved og prøver? Du må have en portion stædighed, som gør, at du ikke har givet op endnu – hvor har du den fra? Det ser ud som om du i mange situationer formå at sige fra overfor din kollegaer, når der er noget, du ikke magter. Hvordan kan du gøre det endnu mere – også overfor kollegaer, du ikke kender så godt?

17 Tre spørgsmålstyper Planlægningsspørgsmål Hvornår gør du det? Hvem skal hjælpe dig? Hvad vil du sige til arbejdsgiveren? Hvad vil du gøre nu? Hvad skal næste skridt være? Hvor lang tid vil det vare? Hvad kan forhindre dig i at nå målet? – Hvad kan du gøre ved det?

18 Løsningsfokuserede udsagn Hvad skal der til for at…? Hvordan ser det ud, når det er godt..? Hvordan ved vi, at målet er nået? Hvad er målet? Hvad virker allerede? Hvordan har udviklingen været? Hvad virker på trods af alt?

19 Når mentor har lyst til at sige… ’Nu må han sgu til at tage sig sammen’ ’Du arbejder alt for langsomt’ ’Du er nødt til at vise, at du vil det her’ ’Hvis ikke hun kommer til tiden i morgen, så er det ud’

20 Når praktikanten siger… ’Jeg lærer det aldrig’ ’Jeg har for ondt til at kunne lave noget’ ’Jeg har ikke lyst til det her’ ’Jeg synes her er en dårlig tone’ ’Jeg er jo bare gratis arbejdskraft’