1 20-09-2016 Sammenhængende patientforløb gennem brugerdreven innovation Patientens Rejse I Sundhedssektoren - projekt PaRIS Mette Mollerup,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Debatmøde om patientinformation 11. december 2008 Hans von der Maase Klinikchef, professor, dr. med. Onkologisk Klinik Rigshospitalet.
Advertisements

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Dagsorden Velkomst og præsentation af dagens program Kort introduktion til Aalborg Sygehus’ mål for brugersamarbejdet v. kontorchef Brian Brøndum.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Erfaringer med at være patientrepræsentant
Tværsektoriel ledelse: Hvorfor, hvordan, hvorhen?
Psykoedukation til unge i OPUS
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Forandringsteori for Venindenetværket2013
UNIK – Innovative løsninger til kronisk syge
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
Netværk af forebyggende sygehuse
Den Danske Kvalitetsmodel
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Sygeplejerske Lone Woelders
Kvalitetssikring og forskning
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
Afdelingsleder Morten Freil
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Hvordan ser patientens supersygehus ud? Chefredaktør Erik Rasmussen Mandag Morgen Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering 7. maj 2009.
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Inspirationsdag om kommunikation og patientinddragelse Enhedschef Marie Fuglsang.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
KR Rådgivning Det gode genoptræningsforløb Afsluttende konference den 29. oktober, 2007 Region Syddanmark.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Kvantitativt studie ~ PaRIS - spørgeskemaundersøgelsen Spørgeskemaundersøgelse Forår 2009 Mickael Bech, Trine Kjær, Eva Draborg Institut for Sundhedstjenesteforskning,
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Det Tværgående Gravidsamarbejde ved Inge Olga Ibsen, Overlæge og leder af Familieambulatorierne, Region Syddanmark og Region Hovedstaden Carina Blomholt,
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
FAS Årsmøde Politiske prioriteringer i sundhedsvæsenet v/ Sophie Hæstorp Andersen Sundhedsordfører for Socialdemokratiet Oktober 2011.
Speciallægepraksissektoren - hvordan kan den bidrage til at skabe mere sammenhæng i sundhedsvæsenet? Sygehus PLO FAPS Private hospitaler i DK Privat forsikring.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Sammenhængende patientforløb Regionsrådets midlertidige udvalg nedsat REGIONSÆLDRERÅD HOVEDSTADEN.
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
Forberedelse til kick off 7. december 2016
Aftale format – Use cases
Udvikling af nye dialogformer
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Sammenhængende patientforløb gennem brugerdreven innovation
Rehabilitering og hjemmehjælp
De pårørende i beslutningsrummet
Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Sammenhængende patientforløb gennem brugerdreven innovation
Rita Buhl 22. september 2018.
4. Formel kommunikation Beskriv sundhedsvæsenet krav til patienten som aktiv medspiller. Om patienten forebygger. Om fremmøde. Opfordre til at tage pårørende.
Patientens virtuelle navigationsredskab
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Metoden fælles beslutningstagning
Metoden brugerstyret behandling
Sammenhængende patientforløb gennem brugerdreven innovation
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
Præsentationens transcript:

Sammenhængende patientforløb gennem brugerdreven innovation Patientens Rejse I Sundhedssektoren - projekt PaRIS Mette Mollerup, projektleder MBA in Concept Making stud., lean black belt, MCC, DN, RN Forsknings- og MTV afdelingen

Støtte 5,8 mio. kr. fra program for Brugerdreven Innovation fra Erhvervs- og Byggestyrelsen 1,25 mio. kr. fra Kræftens Bekæmpelses pulje fra Komité til Opfølgning på Kræftpatientens Verden Startet d og løber over 3 år

Konsortium Tænketanken Mandag Morgen Formidling/metodeudvikling Odense Universitetshospital Afd. M, X og B Projektledelse, eksperimentarium Syddansk Universitet og Dansk Sundhedsinstitut Metodeudvikling/formidling og dokumentation Odense KommuneTværsektoriel sammenhæng Kræftens Bekæmpelse Diabetesforeningen Hjerteforeningen Sikre at relevante viden om patienterne indtænkes

Formål: Øge patienternes oplevelse af og tilfredsheden med sammenhæng i patientforløbet ved at styrke patienternes rolle som aktiv dialogpartner.

diabetes 1 5 lymfom 5 hjertesvigt Feltobservation Gruppeinterview nov. - dec. 08 Spørgeskema us. marts – maj 09 Patientinterview okt. - nov. 08 Fase 1: afdækning af brugerbehov 2-3 uger i hhv. afd. M, B og X 7 gruppeinterviews med personalet 1800 ptt. Diabetes 1 og 2 Hjertesygdomme Kræftsygdomme Litteraturstudium sep. - okt. 08

Præsentation af de kvalitative data Antropolog Helle Max Martin, DSI

Indlæggelse Prak. læge Indlæggelse Genoptræning Prak. læge Patientforløbet Patienter har ikke opfattelsen af forløbet som en lineær rejse Kontakterne med sundhedsvæsenet repræsenterer ufrivillige ’udflugter’ fra eget liv Målet er at komme tilbage til udgangspunktet – eget liv Hjemmepleje

Det sammenhængende patientforløb er et fagudtryk Patienter søger ikke efter sammenhæng men god behandling Fragmentering og ’systembrister’ bliver særlig vigtigt (også retrospektivt) når patienter oplever ikke at have fået ret/tilstrækkelig behandling Manglende sammenhæng bliver synlig i ’brud’ Sammenhængende forløb

De kritiske episoder Patienter fokuserer på de kritiske episoder i deres forløb De kritiske episoder knyttes som regel til udredning og indlæggelse på hospitalet De uproblematiske møde og andre overgange/kontakter til sundhedsvæsenet fylder mindre Den kritiske episode karakteriseres ved patientens oplevelse af fejl og svigt i forbindelse med behandlingen

Hospitalet er et uigennemskueligt system præget af træge processer Patienten befinder sig i et ukendt ’landskab’ uden et kort og med begrænsede muligheder for at orientere sig Patientens position er passiv og/eller stationær Oplevelsen af hospitalet

Fejl(tagelser) Hele spektret af store og små brister Medicinering Overgange Patienten som kontrollant Utilfredshed og utryghed Personalet: årsagen er afbrydelser Skiftende personale Gentage sin historie Tvivl om behandlingsplan Svært at etablere tillidsrelation Personale: fordele og ulemper ved patientkontinuitet Hverdag på afd.: De små ting ’Service-niveau’ Målestok for om afdelingen er velfungerende Bidrager til utryghed Personale: afbrydelser & prioritering af opgaver

Koordinering Planlægning af aftaler Udveksling af information Betydning for behandling Ingen tager ansvar Personalet: overgangen til EPJ og specialisering udgør barrierer Information og kommunikation Skriftligt materiale Information om tilbud (X-patienter) Kommunikationsproblemer Bidrager til risiko for fejl Personalet: patientperspektivet er vigtigt men risikabelt Det hele menneske ’Brikker’ i systemet Omvandrende diagnoser Konsekvens af skiftende og manglende lydhørhed for patientperspektiv Den ligeværdige relation giver tilfredshed

Mestringstaktikker Indhenter viden Identificere nøglepersoner Kontrollere/holder øje Aflæser systemet Patienternes mestringstaktikker skaber sammenhæng, men ikke nødvendigvis et sammenhængende forløb

Præsentation af den kvantitative dataindsamling Professor Mickael Bech, Adjunkt Trine Kjær, Lektor Eva Draborg Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU

Temaer i spørgeskemaundersøgelsen: –Baggrundsoplysninger –(Sammenhængende) patientforløb –Kontakt til personalet –Om dig selv og din indflydelse på dit forløb –Dine pårørende og andre, som støtter dig –Misforståelser og fejl –Afvejningsspørgsmål

Data Se dokumentationsrapport på underwww.ouh.dk/paris ”Publikationer”

Workshop 1bWorkshop 1a Udvikling af redskaber aug.– sept Workshop 3 a Patienter, professionelle, pårørende, private virksomheder og andre relevante parter Ekspert- brugere Patient- foreninger Workshop 2 Projekt- gruppen Prioritering maj 2009 Fase 2: Redskabsudvikling ”Klargøring” juni 2009

Forslag til ”patientens nye rejse” Egen læge kender sin muligheder og begrænsninger, og henviser hurtigt til specialister Egen læge har nem og hurtigt adgang til specialister – behandler evt. under vejledning af specialister

”Patientens nye rejse” Patienten har elektronisk adgang til sin egen journal, og har mulighed for selv at skrive i den/kommenterer På sygehuset er der mulighed for us./udredning/behandling 24 timer/7 dage

”Patientens nye rejse” Patienten indlægges på ”sundhedshuset” Ved indlæggelsen får man en mentor/kontaktperson (fx fra en patientforening) Specialisterne kommer til patienten

”Patientens nye rejse” Behandlings- handleplan laves i samarbejde med læge Patienten tilbydes en vifte af muligheder for hele forløbet incl. kost, alternativ behandling, motion etc. Der planlægges et individuelt forløb ud fra patientens ressourcer Det tydeliggøres hvilket ansvar læge, patienten og pårørende har

”Patientens nye rejse” Patienten mødes som et helt mennesker (klinikkerne uddannes løbende) Patienten oplever personalets korpsånd (vi er til for dig) Overgang fra sygehus/afdeling/uds. er transparent for patienten, og patienten er orienteret om hvad der skal ske, hvor/hvem vedkommende kan henvende sig til, hvad vedkommende selv kan/skal gøre

”Patientens nye rejse” Patienten kan altid henvende sig/komme i kontakt med sygehus elektronisk: - - videokonsultation - elektronisk booking af tider

Generelt Gode til at stille sig op, præsentere og formulere deres oplevelser Meget konstruktive kritiske Meget koncentrerede og energiske (trods flere var midt i behandlingsforløb) Stillede krav til sig selv og hinanden – forventninger! Åbenhed og ærlighed ift. hinanden og os

Workshop 1bWorkshop 1a Udvikling af redskaber aug.– sept Workshop 3 a Patienter, professionelle, pårørende, private virksomheder og andre relevante parter Ekspert- brugere Patient- foreninger Workshop 2 Projekt- gruppen Prioritering maj 2009 Fase 2: Redskabsudvikling ”Klargøring” juni 2009

Områder, indenfor hvilke der er kommet ideer til løsninger Patientens møde med sundhedspersonalet Patientens virtuelle navigationsredskab Patientens fysiske navigationsredskab Patientforeninger, som patientens partner på rejsen Patienten, gæst i sundhedssektoren –Sig undskyld og minimer afbrydelser KB-bevilling: gruppeinterview med fokus på ressourcer

Koncept: Patientens fysiske navigeringsredskab Hvilken effekt skal konceptet have? Patienter og pårørende navigerer i sundhedssektoren og handler aktivt

Hvad består konceptet af? –Fysiske materialer (skærme, plakater, pile etc.) som giver information med eller uden selvbetjening –Infostandere med touch hygiejnisk selvbetjening –Personlig infotavle – f.eks. ved seng (indeholder bl.a. information om konkrete forhold under indlæggelse

Processen ? ? ? ? ? Teamet samles Fælles udgangspunkt skabes Emnet foldes ud Kreativ proces Idé-generering Gruppering og kategorisering Møde de andre grupper Deling af indsigt Kvalificering på tværs af grupperne Konceptudvikling Prototypeudvikling Prototype udvikles til test Møde 1 Møde 2 Møde 3 Møde 4 Møde 5 ? ? X X ? ? ? ? ? ? Research Idé-generering SynergiUdvikling Test

Projektgruppemedlem: Lektor Eva Draborg,SDU Gruppemedlem: Afdelingssygeplejerske Tina Storm Larsen, afd. R Konsulent Kerstin Bro Egelund, Enheden for Velfærdsinnovation, Region Syddanmark NN, Kommunikationsafdelingen, Region Syddanmark 4.år stud. Joan Pedersen, Interaktiv Design, Kolding Designskole Professor Peter Bogason, Mandag Morgen 4. års stud. Louise Havlund Andersen, Grafisk Design, Kolding Designskole

1.møde2.møde3.møde4.møde5.møde 10.februar1.marts12.marts24.marts14.april