Sammenhængende patientforløb gennem brugerdreven innovation Patientens Rejse I Sundhedssektoren - projekt PaRIS Mette Mollerup, projektleder MBA in Concept Making stud., lean black belt, MCC, DN, RN Forsknings- og MTV afdelingen
Støtte 5,8 mio. kr. fra program for Brugerdreven Innovation fra Erhvervs- og Byggestyrelsen 1,25 mio. kr. fra Kræftens Bekæmpelses pulje fra Komité til Opfølgning på Kræftpatientens Verden Startet d og løber over 3 år
Konsortium Tænketanken Mandag Morgen Formidling/metodeudvikling Odense Universitetshospital Afd. M, X og B Projektledelse, eksperimentarium Syddansk Universitet og Dansk Sundhedsinstitut Metodeudvikling/formidling og dokumentation Odense KommuneTværsektoriel sammenhæng Kræftens Bekæmpelse Diabetesforeningen Hjerteforeningen Sikre at relevante viden om patienterne indtænkes
Formål: Øge patienternes oplevelse af og tilfredsheden med sammenhæng i patientforløbet ved at styrke patienternes rolle som aktiv dialogpartner.
diabetes 1 5 lymfom 5 hjertesvigt Feltobservation Gruppeinterview nov. - dec. 08 Spørgeskema us. marts – maj 09 Patientinterview okt. - nov. 08 Fase 1: afdækning af brugerbehov 2-3 uger i hhv. afd. M, B og X 7 gruppeinterviews med personalet 1800 ptt. Diabetes 1 og 2 Hjertesygdomme Kræftsygdomme Litteraturstudium sep. - okt. 08
Præsentation af de kvalitative data Antropolog Helle Max Martin, DSI
Indlæggelse Prak. læge Indlæggelse Genoptræning Prak. læge Patientforløbet Patienter har ikke opfattelsen af forløbet som en lineær rejse Kontakterne med sundhedsvæsenet repræsenterer ufrivillige ’udflugter’ fra eget liv Målet er at komme tilbage til udgangspunktet – eget liv Hjemmepleje
Det sammenhængende patientforløb er et fagudtryk Patienter søger ikke efter sammenhæng men god behandling Fragmentering og ’systembrister’ bliver særlig vigtigt (også retrospektivt) når patienter oplever ikke at have fået ret/tilstrækkelig behandling Manglende sammenhæng bliver synlig i ’brud’ Sammenhængende forløb
De kritiske episoder Patienter fokuserer på de kritiske episoder i deres forløb De kritiske episoder knyttes som regel til udredning og indlæggelse på hospitalet De uproblematiske møde og andre overgange/kontakter til sundhedsvæsenet fylder mindre Den kritiske episode karakteriseres ved patientens oplevelse af fejl og svigt i forbindelse med behandlingen
Hospitalet er et uigennemskueligt system præget af træge processer Patienten befinder sig i et ukendt ’landskab’ uden et kort og med begrænsede muligheder for at orientere sig Patientens position er passiv og/eller stationær Oplevelsen af hospitalet
Fejl(tagelser) Hele spektret af store og små brister Medicinering Overgange Patienten som kontrollant Utilfredshed og utryghed Personalet: årsagen er afbrydelser Skiftende personale Gentage sin historie Tvivl om behandlingsplan Svært at etablere tillidsrelation Personale: fordele og ulemper ved patientkontinuitet Hverdag på afd.: De små ting ’Service-niveau’ Målestok for om afdelingen er velfungerende Bidrager til utryghed Personale: afbrydelser & prioritering af opgaver
Koordinering Planlægning af aftaler Udveksling af information Betydning for behandling Ingen tager ansvar Personalet: overgangen til EPJ og specialisering udgør barrierer Information og kommunikation Skriftligt materiale Information om tilbud (X-patienter) Kommunikationsproblemer Bidrager til risiko for fejl Personalet: patientperspektivet er vigtigt men risikabelt Det hele menneske ’Brikker’ i systemet Omvandrende diagnoser Konsekvens af skiftende og manglende lydhørhed for patientperspektiv Den ligeværdige relation giver tilfredshed
Mestringstaktikker Indhenter viden Identificere nøglepersoner Kontrollere/holder øje Aflæser systemet Patienternes mestringstaktikker skaber sammenhæng, men ikke nødvendigvis et sammenhængende forløb
Præsentation af den kvantitative dataindsamling Professor Mickael Bech, Adjunkt Trine Kjær, Lektor Eva Draborg Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU
Temaer i spørgeskemaundersøgelsen: –Baggrundsoplysninger –(Sammenhængende) patientforløb –Kontakt til personalet –Om dig selv og din indflydelse på dit forløb –Dine pårørende og andre, som støtter dig –Misforståelser og fejl –Afvejningsspørgsmål
Data Se dokumentationsrapport på underwww.ouh.dk/paris ”Publikationer”
Workshop 1bWorkshop 1a Udvikling af redskaber aug.– sept Workshop 3 a Patienter, professionelle, pårørende, private virksomheder og andre relevante parter Ekspert- brugere Patient- foreninger Workshop 2 Projekt- gruppen Prioritering maj 2009 Fase 2: Redskabsudvikling ”Klargøring” juni 2009
Forslag til ”patientens nye rejse” Egen læge kender sin muligheder og begrænsninger, og henviser hurtigt til specialister Egen læge har nem og hurtigt adgang til specialister – behandler evt. under vejledning af specialister
”Patientens nye rejse” Patienten har elektronisk adgang til sin egen journal, og har mulighed for selv at skrive i den/kommenterer På sygehuset er der mulighed for us./udredning/behandling 24 timer/7 dage
”Patientens nye rejse” Patienten indlægges på ”sundhedshuset” Ved indlæggelsen får man en mentor/kontaktperson (fx fra en patientforening) Specialisterne kommer til patienten
”Patientens nye rejse” Behandlings- handleplan laves i samarbejde med læge Patienten tilbydes en vifte af muligheder for hele forløbet incl. kost, alternativ behandling, motion etc. Der planlægges et individuelt forløb ud fra patientens ressourcer Det tydeliggøres hvilket ansvar læge, patienten og pårørende har
”Patientens nye rejse” Patienten mødes som et helt mennesker (klinikkerne uddannes løbende) Patienten oplever personalets korpsånd (vi er til for dig) Overgang fra sygehus/afdeling/uds. er transparent for patienten, og patienten er orienteret om hvad der skal ske, hvor/hvem vedkommende kan henvende sig til, hvad vedkommende selv kan/skal gøre
”Patientens nye rejse” Patienten kan altid henvende sig/komme i kontakt med sygehus elektronisk: - - videokonsultation - elektronisk booking af tider
Generelt Gode til at stille sig op, præsentere og formulere deres oplevelser Meget konstruktive kritiske Meget koncentrerede og energiske (trods flere var midt i behandlingsforløb) Stillede krav til sig selv og hinanden – forventninger! Åbenhed og ærlighed ift. hinanden og os
Workshop 1bWorkshop 1a Udvikling af redskaber aug.– sept Workshop 3 a Patienter, professionelle, pårørende, private virksomheder og andre relevante parter Ekspert- brugere Patient- foreninger Workshop 2 Projekt- gruppen Prioritering maj 2009 Fase 2: Redskabsudvikling ”Klargøring” juni 2009
Områder, indenfor hvilke der er kommet ideer til løsninger Patientens møde med sundhedspersonalet Patientens virtuelle navigationsredskab Patientens fysiske navigationsredskab Patientforeninger, som patientens partner på rejsen Patienten, gæst i sundhedssektoren –Sig undskyld og minimer afbrydelser KB-bevilling: gruppeinterview med fokus på ressourcer
Koncept: Patientens fysiske navigeringsredskab Hvilken effekt skal konceptet have? Patienter og pårørende navigerer i sundhedssektoren og handler aktivt
Hvad består konceptet af? –Fysiske materialer (skærme, plakater, pile etc.) som giver information med eller uden selvbetjening –Infostandere med touch hygiejnisk selvbetjening –Personlig infotavle – f.eks. ved seng (indeholder bl.a. information om konkrete forhold under indlæggelse
Processen ? ? ? ? ? Teamet samles Fælles udgangspunkt skabes Emnet foldes ud Kreativ proces Idé-generering Gruppering og kategorisering Møde de andre grupper Deling af indsigt Kvalificering på tværs af grupperne Konceptudvikling Prototypeudvikling Prototype udvikles til test Møde 1 Møde 2 Møde 3 Møde 4 Møde 5 ? ? X X ? ? ? ? ? ? Research Idé-generering SynergiUdvikling Test
Projektgruppemedlem: Lektor Eva Draborg,SDU Gruppemedlem: Afdelingssygeplejerske Tina Storm Larsen, afd. R Konsulent Kerstin Bro Egelund, Enheden for Velfærdsinnovation, Region Syddanmark NN, Kommunikationsafdelingen, Region Syddanmark 4.år stud. Joan Pedersen, Interaktiv Design, Kolding Designskole Professor Peter Bogason, Mandag Morgen 4. års stud. Louise Havlund Andersen, Grafisk Design, Kolding Designskole
1.møde2.møde3.møde4.møde5.møde 10.februar1.marts12.marts24.marts14.april