Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Patientens rejse i sundhedssektoren -

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Patientens rejse i sundhedssektoren -"— Præsentationens transcript:

1 Patientens rejse i sundhedssektoren -
projekt PaRIS eller Sammenhængende patientforløb gennem brugerdreven innovation

2 Indlæg ved: Projektleder, lean sort bælte, MCC, SD, RN, Mette Mollerup
Professor, afdelingschef, ph.d., cand.oecon. Mickael Bech Forsknings- og MTV afdelingen, Odense Universitetshospital

3 Disposition Brugerdreven innovation – hvad og hvordan?
Projekt PaRIS – formål, metode og foreløbige resultater Afsluttende kommentarer Spørgsmål

4 Hvad er brugerdreven innovation – og hvordan gør man det?

5 Innovation Innovation er implementering af nyt eller væsentligt forbedret produkt (vare eller tjenesteydelse), proces, markedsførings-metode eller væsentlig organisatorisk ændring. Innovation er resultatet af bevidste planer og aktiviteter rettet mod en forbedring af virksomhedens produkter, processer, salg og markedsføring eller organisering. Innovationer kan tage udgangspunkt i ny viden og teknologi, men kan også være en kombination af, eller nye anvendelsesmuligheder for, eksisterende viden og teknologier. (OECD´s og EU´s definition på innovation (i private virksomheder. Strategi for styrket innovation i den offentlige sektor, Rådet for Teknologi og Innovation, 2008, s.8)

6

7 Rådet for Teknologi og Innovation
Forsknings og – Innovationsstyrelsen, 2008

8 Fra triple helix – til innovationsalliancer
Betegner dialogbaseret samarbejde mellem samfund, forskning og industri – og nu også med brugerne inddraget. (Strategi for styrket innovation i den offentlige sektor, Rådet for Teknologi og Innovation, 2008)

9 } } Innovationstilgange Typer Medarbejderdreven Brugerdreven
Forskningsdreven Teknologidreven Behovsdreven Bæredygtig innovation Tilgange – organiseringer Åben Lukket Top-down – bottom up Inkrementel Radikal } } Ny tilgang Nye tilgange

10 Brugerdreven innovation
Systematisk tilgang til udvikling af produkter, serviceydelser, processer, organisationsformer mv., der bygger på udforskning af eller inddragelse af brugernes liv, identitet, praksis eller behov, herunder ikke-erkendte behov, som forventes senere at komme til udtryk som efterspørgsel fra større brugersegmenter. (Erhvervs- og Byggestyrelsen, Program for brugerdreven innovation, 2007)

11 4 retninger indenfor brugerdreven innovation
Voice of the customer Brugernes behov og ønsker afdækkes via f.eks. fokusgruppe interview, spørgeskema etc. Lead user En ”superbruger” er en erfaren bruger, som har et ekstraordinært potentiale for at bidrage, definere, modificere og indtænke brugerens behov i udviklingen af produkter eller ydelser Participatory design ”Almindelige” brugere inviteres til at bidrage til udviklingen af produkter og ydelser. Brugernes rolle er ikke blot at kritisere og vurdere, men aktivt at deltage i innovationsprocessen Antropologiske metoder Antropologer får til opgave at afdække brugernes erkendte og ikke-erkendte behov og ønsker, således at der opnås forståelse for brugerne

12

13 Udfordringer Privat marked: Markedsføring
Offentlig sektor: Knowing-doing-gap Eksempel fra Oslo: Bil med mobilt røntgenapparat + radiograf tager ud til ældre Billederne analyseres hurtigt – stillingtagen til behandling – indlæggelse eller blive i eget hjem/plejebolig Den mistænkte diagnose blev bekræftet i 56 % af tilfældene Resultat: Alle tilfredse, omkostningseffektiv Fakta: ingen vil betale for den fortsatte ordning – er ikke implementeres andre steder i Norge

14 Projekt PaRIS Patientens rejse i sundhedssektoren

15 Baggrunden for projekt PaRIS (I)
Udfordre opfattelsen af hvad sammenhængende patientforløb egentligt er

16 Patientforløb - definition:
Summen af de aktiviteter, kontakter og hændelser i sundhedsvæsenet, som en patient eller en defineret gruppe af patienter oplever i relation til de sundhedsfaglige ydelser. (Sundhedsvæsenets kvalitetsbegreber og –definitioner, DSKS, 2003)

17 Vi har traditionelt haft fokus på:
Profession/faglige forløb Økonomisk forløb Organisatorisk forløb

18 Baggrund for projekt PaRIS (II)
”Som udgangspunkt for patientreformen skal udviklingen af ny viden om brugernes situation og behov systematiseres og koordineres, og forskning og uddannelse i effektive redskaber og metoder til implementering samt sundhedstjenesteforskning skal opprioriteres væsentligt”. (Brugernes sundhedsvæsen, oplæg til en patientreform, Mandag Morgen og Innvoationsrådet, 2008, s.13) Udgangspunkt: Brugerdreven innovation

19 Konsortium Mandag Morgen Formidling/metodeudvikling
Odense Universitetshospital Projektledelse, eksperimentarium Syddansk Universitet og Dansk Sundhedsinstitut Metodeudvikling/formidling og dokumentation Odense Kommune Tværsektoriel sammenhæng Kræftens Bekæmpelse Diabetes Foreningen Hjerteforeningen Sikre at relevante viden om patienterne indtænkes

20 Støtte 5,8 mio. kr. fra program for Brugerdreven Innovation fra Erhvervs- og Byggestyrelsen 1,25 mio. kr. fra Kræftens Bekæmpelses pulje fra Komité til Opfølgning på Kræftpatientens Verden Startet d og løber over 3 år

21 Formål Øge patienternes oplevelse af og tilfredsheden med
sammenhæng i patientforløbet ved at styrke patienternes rolle som aktiv dialogpartner

22 Mål At skabe et fundament af viden om brugernes erkendte og ikke-erkendte behov På baggrund heraf udvikle redskaber, der styrker patientens muligheder for dialog om ønsker til eget forløb Afprøve og evaluere disse redskaber i praksis på udvalgte konkrete patientforløb

23 Patientkategorier Hjertepatienter (hjertesvigt)
Diabetespatienter (type 1) Kræftpatienter (lymfom) Inklusionskriterier: Kontakter til flere afdelinger og sektorer Komplekse forløb Kroniske lidelser = mange kontakter til sundhedssystemet Livstruende sygdomme

24 Projektfaser Vidensafdækning – patienternes ønsker og behov til sammenhæng Redskabsudvikling Implementering – test af redskaber i konkrete patientforløb

25 Vidensafdækning Kvalitative del
- interview med 5 patienter pr. sygdomsgruppe (15 interviews) - retrospektiv identifikation af problemfelter - gruppeinterview med personale om disse problemfelter - antropologisk feltobservation 2-3 uger i hver afdeling Kvantitative del - spørgeskema undersøgelser – patienter

26 2. Redskabsudvikling Formål:
at styrke patientens rolle som dialogpartner udvikle de sundhedsprofessionelles kompetencer til at inddrage patienterne og til at tilrettelægge forløb Platform af viden: viden fra de kvalitative og kvantitative undersøgelser, litteraturstudium, eksisterende viden om sammenhængende patientforløb m.m. Metode: Inddragelse af patienter og professionelle

27 3. Afprøvning Implementering på konkrete patientforløb
Evaluering (både patienter og sundhedsprofessionelle) Overdragelse af viden og erfaringer

28 Foreløbige resultater af nogle af patientinterviewene
Patienter med kroniske lidelser, som er blevet interviewet 5 mænd og 5 kvinder Gennemsnitsalder: 58,3 år (37-72 år) Interviewet i eget hjem (de fleste) 1½ times varighed Narrativ tilgang – patienten vælger selv fokus

29 Foreløbige resultater
De foreløbige resultater blev præsenteret på årsmødet. Da det ikke er muligt at komme med mundtlige uddybende kommentarer, er de ikke tilgængelige i denne præsentation.

30 Afsluttende kommentarer

31 Generelt og i forhold til projekt PaRIS
Sammenhængende patientforløb er mere end logistik og professionelle standarder Patientoplevet Kvalitet Organisatorisk Professionel

32 Inddragelse af både stærke og svage patienter, og dermed afdække ”real life”
Hvordan håndterer vi at nogen patienter ikke vil og/eller kan inddrages aktivt! Udvikle bæredygtige løsninger i samarbejde med brugerne og professionelle Kun hvis begge parter kan se fordelene tages det i brug Generel kontinuerlig inddragelse af patienter på alle niveauer sammenstemt med økonomien og ressourcer

33 Innovation i hverdagen
Efterspørge personalets ideer til forbedringer Tilstræber lavpraktiske løsninger, som anvendes Målrettet arbejde på at udfordre vores tendens til at vide hvad der er bedst for patienterne og vores evne til at arbejde med processer, hvor resultatet er ukendte Patienter har en værdifuld viden, og den skal bruges!


Download ppt "Patientens rejse i sundhedssektoren -"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google