Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
brugerinddragelse i sundhedsvæsenet
Advertisements

Organisatorisk brugerinddragelse
brugerinddragelse i Danmark
Videnscenter for Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet Etableret i 2011 støtte af Trygfonden Indsamle, bearbejde og formidle viden om brugerinddragelse i.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
Lægeforeningen Fremtidig prioritering af medicinske behandlinger Jens Winther Jensen.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
Oplæg om Arbejdsglad Hvad gør os arbejdsglade?. Introduktion Yngre Læger har sat fokus på, hvad der giver medlemmerne en god arbejdsdag Medlemmerne har.
SATSPULJEPROJEKTET Baggrund og bevillingsmæssigt grundlag for de regionale familieambulatorier.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Samarbejde og samarbejdsaftalen
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
DUBU Superbrugerrollen
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Forberedelse til eksamen
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
Tillidsreformen i regionerne
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Anerkendende pædagogik
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
Frivillige og ufrivilligt frivillige
Fremtidens sundhedsvæsen – nyeste udspil fra Danske Regioner
IT-system for bløderpatienter og klinikere
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
Gør det umulige – samarbejd på tværs
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
BRUGERinddragelse – fra snak til handling
Netværksmøder - Drejebog
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
En god start på lægelivet
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Det rette tilbud fra første kontakt.
og frivillige/ufrivillige
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
1. Relationel kommunikation
Region Midtjyllands opgave
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Dialogforum Vil du være med til at præge Psykiatrisk Center Amager – så meld dig ind i centerets Dialogforum. Du er også velkommen at dele dine input.
Projekt supervision på sengeafdeling H1
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet

Spiseseddel  Hvad er brugerinddragelse  Brugerråd – en del af den organisatoriske brugerinddragelse  Hvordan ved I om I er inddraget?

17 medlemsforeninger Repræsenterer 79 patientforeninger Tilsammen ca medlemmer Danske patienter

 Videnscenter for Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet  Etableret i 2011 støtte af Trygfonden  Indsamle, bearbejde og formidle viden om brugerinddragelse i sundhedsvæsenet ViBIS

Hvem træffer beslutning om behandling?

Magtrelationer i det danske sundhedsvæsen Konstruktion af afvigelse -> Behandlingsbehov -> Patient Kulturbestemt dominerende faglig tradition -> Forslag til behandling

 Komplekse og tværgående forløb  Opbygger erfaringer og viden  Egenomsorg er del af behandling  Sygdom gennem et liv Sygdomsbillede og patientrolle  Patientens viden, motivation, vilkår og ressourcer  Nødvendig for behandling  Kræver nye samarbejdsformer

Effekter  Bedre livskvalitet  Følger behandlingsplaner bedre  Oplever færre fejl  Bedre fagligt outcome  Mere tilfredse med beslutninger  Bruger sundhedsvæsenet mindre Coulter, 2012 Sundhedsstyrelsen, 2007 MTV, hjerneskaderehabilitering, 2012

Niveauer for inddragelse Organisatorisk inddragelse De pårørende Patienten

Individuel brugerinddragelse

Pårørendeinddragelse

Organisatorisk inddragelse I politikudformning, kvalitets- & organisationsudvikling og forskning

 § 4 ”Regioner og kommuner skal i et samspil med de statslige myndigheder og i dialog med brugerne sikre en stadig udvikling af kvaliteten og en effektiv ressourceudnyttelse i sundhedsvæsenet gennem uddannelse, forskning, planlægning og samarbejde mv.”

Alle vil inddrage... 99% sygeplejersker 98 % læger mener, at det er vigtigt at inddrage patienter i pleje og behandling Sker det? 65 % sygeplejersker og 70 % læger oplever,at det kun sker i nogen eller mindre grad i hverdagen Lægeforeningen, DSR, ViBIS, 2014

Organisatorisk inddragelse  Når patienters perspektiv kan bidrage med en anden viden i udvikling af sundhedsvæsenet

Brugerråd  Et konkret eksempel på organisatorisk brugerinddragelse er patienters deltagelse i brugerråd på hospitaler. Et brugerråd kan f.eks. bestå af en fem patienter, der bliver brugt som høringsorgan, når ledelsen på hospitalet skal træffe beslutninger og arbejde med nye arbejdsgange, nyt informationsmateriale, ny indretning af hospitalet eller med initiativer til at højne patientsikkerheden. Brugerrådet bliver ikke kun hørt, men kan også selv fremlægge forslag til nye initiativer på hospitalet.

Hvorfor brugerråd?  Dybdegående og nuanceret diskussion af emner  Brugerne har unikt blik på praksis  Brugerinddragende praksis integreret i organisationen  Brugerne kan se andre løsninger

Rammer og roller  Anerkendelse af forskellige oplevelser og meninger  Formøder for brugerne kan skærpe dialogen  Undgå aflysninger og forstyrrelser  Åbenhed, dialog og respekt er essentielt  Trygge rammer og gode relationer

Proces og facilitering  Forberedelse er essentiel for udbytte  Hvad er formålet med hvert punkt på dagsorden – Drøftelse, idégenerering, information?  Hvilke spilleregler kan I indføre? Fx talerække, behandling af ét emne af gangen, fokus på synspunktet og ikke på personen

Diskusion  Hvad vil I have ud af brugerrådet  Hvordan får i det

Bliver brugerrådet brugt? Feedback Hvad har jeg som brugerrepræsentant bidraget til? Hvilke tiltag er iværksat på baggrund af min indsats? Evaluering Løbende evaluering og tilpasning af arbejdet i brugerrådet – opgaver, proces mv. Resultater Udbredelse af resultaterne af rådets arbejde til resten af organisationen Hvilke andre opgaver kan brugerrepræ- sentanter inddrages i? _derfor_og_saadan.pdf

Forslag til læsning  f f

Du kan Forberede dig Tale ud fra erfaring Indhente viden fra patientforeningerne Patientrepræsentantkursus

Metoder til at måle inddragelse  Kvalitative og kvantitative procesanalyser  Umiddelbar feedback (sig en ting du vil ta med dig fra dagens møde)  Nedskrevne aftaler

Spørgsmål? Tak for opmærksomheden!