Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Evaluering i et narrativt perspektiv v/ Hanne Fredslund
Advertisements

Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Medarbejderudviklingssamtalen
Prioritering.
Struktur: ”Quiz og byt”
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
MUNDTLIG FREMSTILLING
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Inquiry based science education
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Relationer – børn og voksne
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Inspiration til reformarbejdet
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Vejlederens kommunikation
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Obligatorisk selvvalgt opgave
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Årsplan – en kort en lang
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Obligatorisk selvvalgt opgave
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Velkommen til Kulhuse!. Velkommen – og hvem er vi? Anne Louise Nanna.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
John Hattie.
3-timersmødet 2017.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
3-timersmødet 2017.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Hvorfor dansk på GF1?.
MUNDTLIG FREMSTILLING
3-timersmødet 2018.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Læringsmål og niveaubeskrivelser
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse

Det handler om elevernes læringsudbytte Teamsamarbejde Skoleledelse/pædagogisk ledelse Elevernes læring

Min intention med workshoppen At inspirere jer til, hvordan synlig læring på forskellige måder kan indgå i hverdagen At eksemplificere konkrete værktøjer, der kan bruges i arbejdet med elevernes læring At facilitere et rum, hvor I får diskuteret og afgrænset ønsker og handlinger for udviklingen i jeres organisation At inspirere jer med en proces, der kan bruges sammen med eget personale/kollegaer

Fælles mål - fra mål for undervisningen til mål for elevernes læring

Tydelige målLæremidler, opgaver/aktiviteter, organisering af undervisningen Evaluering, Vidensprodukter Feedback Styrke mundtligheden Eleverne skal kunne Fortælle om egen hverdag på tysk i x antal minutter Kunne anvende mindst x antal nye gloser Have kendskab til tysk kultur Identificere og beskrive kendetegn v tysk kultur Sammenligne tysk og dansk kultur Analysere ligheder og forskelle på dansk og tysk kultur Freunde – et undervisningsmateriale Fokus på Cooperative Learning Træning gennem små skuespil Elevfremlæggelser efter tydelige kriterier Feedback af elevpanel Opstilling af egne læringsmål Opgave med særligt fokus på dette. Gemmes i portfolio

Gitte Stamp Spilleregler i klassen

Mål og kriterier, som viser vej Mål:Kriterier: Jeg kan anvende forskellige hjælpemidler i matematik At jeg kan bruge linealen til at sætte streger under facit. At jeg kan bruge linealen til at måle afstande. At jeg kan bruge min vinkelmåler, når jeg måler vinkler. At jeg kan bruge passeren til at tegne cirkler med.

At kunne alle bogstaverne i alfabetet – Tegn: at jeg kende bogstavernes navn, lyd og tegn At kunne skrive de små og store bogstaver, så de er pæne og læselige – Tegn: at bogstaverne har den rigtige form – At bogstaverne har den rigtige højde – At jeg kan skrive både de store og de små bogstavers form og højde rigtigt i skrivehuset At blive en bedre forfatter – Tegn: at jeg har skrevet noget, jeg selv er glad for og som betyder noget for mig At blive bedre til at læse – At jeg kan læse uden hjælp eller med hjælp fra makker Anni Hensel Kragelundskolen

Giv eleverne mulighed for at ’skrive sig ind i undervisningen’ med egne mål Hvor skal jeg hen? Hvor er jeg nu? Hvad er næste skridt? Hvordan skal jeg komme derhen? Mundtligt Skriftligt

3 måltaksonomier Lav målopfyldelse Mellem målopfyldelse Høj målopfyldelse

Reflektere, vurdere og konkludere Diskutere Forklare årsager Perspektivere Analysere, fortolke og anvende Afprøve, bruge, vælge, skelne, frembringe, behandle Har kendskab til/kan forstå Har viden om, kan genkende, kan nævne, kan definere, kan formidle

Differentierede læringsmål, navneord 2. kl.: Lav Kunne remse Kunne finde og skrive navneord Kendeord (en/et) Middel Kunne bøje navneord i ental og flertal Høj Kunne bøje i ubestemt/bestemt Kunne sammenligne og skelne mellem andre ordklasser (udsagnsord og tillægsord)

Lisbet Nørgaard

Måltaksonomier Synliggør målene – hvor skal vi hen? Status af den enkelte elev – hvor er jeg nu? Fremadrettet – hvad er næste skridt? Differentierede mål så alle kan lykkes i den samme undervisning

Refleksionsbrev Navn:__________________Dato: __________________ Du skal fortælle, hvordan det er gået med at nå målene i forbindelse med emnet om tysk kultur. Tænk tilbage på din feedback fra fremlæggelsen: Hvad var dine egne mål? Hvordan forberedte du dig på opgaven? Hvad lykkedes godt for dig? Hvad har du ellers lært om emnet? Arbejdsindsats Hvordan har du været tilfreds med de egen indsats – fx har du deltaget aktivt i timerne, øvet dig derhjemme, hjulpet andre… Nye mål: Hvad vil du i det næste stykke tid sætte fokus på – hvad er vigtigt for dig at blive bedre til? _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _________________________

Elevsamtalen Hvor skal jeg hen? Hvor er jeg nu? Hvad er næste skridt? Hvordan skal jeg komme derhen? Målark + data

Mindmap – det ideelle billede af synlig læring i organisationen 5 min. Individuel refleksion på post-its: Brug dine erfaringer, din viden og din inspiration. Hvordan ser det ideelle billede af synlig læring ud? 15 min. Del dine visioner med teamet og sorter ideerne på en samlet mindmap. 5 min: Besøg de øvrige grupper og lad dig inspirere af deres mindmap Noter for dig selv de vigtigste pointer: Hvordan drømmer jeg om, at synlig læring kommer til udtryk i min organisation? 15 min. walk and talk Interview hinanden i forhold til jeres skole: Hvad drømmer jeg om? Hvor er vi lige nu? Hvad vil være næste skridt? 10 min. Hurtigskrivning: konkret handlingsplan: Hvad er det vigtigste at gå hjem at arbejde med i din organisation? Hvilke handlinger lægger det op til? 10 min: feedback: Stand–up–hand up–pair up? Formålet med workshoppen er at skabe et idealbillede af arbejdet med synlig læring samt få inspiration og ideer til indsatser på egen skole

Interviewguide Hvordan drømmer du om, at arbejdet med synlig læring ser ud i din organisation? Hvor vil det for dig være vigtigst at sætte ind? Hvordan ser praksis ud nu? Hvilke konkrete handlinger ser du, der skal til for at understøtte arbejdet med synlig læring? Hvori vil forandringen bestå for medarbejderne? Hvad tror du, det vil betyde?