Kommunikation og vejledning 2013-1-NOl-LEOOS-06154.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation til unge i OPUS
Advertisements

 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Fag-mål 5 i ”Sundhedspædagogik og kommunikation.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
INTRO NOl-LEOOS Dette projekt (projekt nr NO1-LEO ) er finansieret med støtte fra Europa Kommissionen. Denne publikation.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Karrierelæring på egen krop
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
THY Business Breakfast.
Ordenes betydning Alkoholiker
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Undervisning og formativ feedback
Forberedelse til eksamen
Inspiration spørgsmål og Billeder
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Den gode tone Lse.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
En tur i galleriet….
Walt Disneys kreativitetsmodel
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Personlighed og Kompetencer
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Anvendt Statistik Lektion 4
Sådan bruger du præsentationen
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Hvad er meningen med dit liv?
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Præsentationens transcript:

Kommunikation og vejledning NOl-LEOOS-06154

Hvad er kommunikation? Kommunikation kan defineres som en proces, hvorigennem folk deler ideer, erfaringer, viden og følelser via overførsel af symbolske beskeder. Kommunikationsmidler er normalt mundtlige eller skriftlige ord, billeder eller symboler. Men vi kommunikerer også med kropssprog, håndbevægelser og udseende. Ansigtsudtryk kan vise, hvad vi føler og hvad vi tænker om et emne eller om en anden person NOl-LEOOS-06154

Hvad er de mest almindelige måder vi kommunikerer på? Mundtligt Skriftligt Visuelt Kropssprog NOl-LEOOS-06154

Former for kommunikation Kommunikation nedad: Meget styrende fra overordnede til underordnede, for at tildele opgaver, give instruktioner, for at informere, for at give feed back, for at godkende, for at markere problemer osv. Kommunikation opad: Den er ikke styrende af natur og kommer nedefra, for at give tilbagemelding, for at informere om fremdrift / problemer, søge anerkendelse osv. Lateral eller horisontal kommunikation: Imellem kollegaer, ligemænd som har samme informationsniveau og deler information for at koordinere, for at spare tid. Kommunikasjon NOl-LEOOS-06154

Hovedelementer i kommunikation Besked Afsender Kanal Modtager Filter Feedback NOl-LEOOS-06154

Jeg er kun ansvarlig for, hvad jeg siger, ikke for, hvad du tolker det som

Kommunikationsprocessen AFSENDER (kodning) AFSENDER (kodning) MODTAGER (afkoding)) MODTAGER (afkoding)) Barriere Medie Feedback/respons NOl-LEOOS-06154

Kendetegn på effektiv kommunikation Effektiv kommunikation kræver, at meddelelsen er: Klar og konsistent Præcis Relevant for modtagerens behov Rettidig Meningsfuld Passende til situationen NOl-LEOOS-06154

Kendetegn på effektiv kommunikation Effektiv kommunikation kræver, at afsenderen: Kender emnet godt Er interesseret i emnet Kender sit publikum og etablerer en kontakt med dem Taler på samme niveau som modtagere Vælger en passende kommunikationskanal NOl-LEOOS-06154

Kendetegn på effektiv kommunikation Informationskanalen bør være: Passende Rimelig i pris Tiltalende NOl-LEOOS-06154

Kendetegn på effektiv kommunikation Modtageren bør: Være opmærksom, være interesseret og villig til at modtage beskeden Lytte opmærksomt Forstå værdien af beskeden Give feedback NOl-LEOOS-06154

Kommunikations barrierer Sprog Værdier og overbevisninger Køn og alder Økonomisk status Uddannelsesniveau Fysiske barrierer Holdninger Timing Forståelse af beskeden Tillid NOl-LEOOS-06154

Spørgsmål! Hvordan verificerer man, at personen man kommunikerer med har forstået? NOl-LEOOS-06154

Kendetegn på en effektiv kommunikator En effektiv verbal kommunikator: Tydeliggør Lytter Tilskynder på empatisk vis Anerkender Understreger/genta- ger En effektiv ikke- verbal kommunikator: Er afslappet Er åben Læner sig imod den anden person Etablerer øjenkontakt Har et passende ansigtsudtryk NOl-LEOOS-06154

Interpersonel kommunikation (IPC) Interpersonel kommunikation er en person-til-person, tovejs, verbal og non-verbal interaktion, som inkluderer deling af information og følelser imellem individer eller små grupper, som etablerer tillidsfulde relationer. IPC i professionelle miljøer foregår imellem service udbydere og deres klienter og samfundsmedlemmer, og er et centralt element i at maksimere adgang til kvalitets behandling. IPC omfatter prosessen med uddannelse, motivation og vejledning, og det er væsentligt at forstå den afgørende rolle, som god klientservice spiller NOl-LEOOS-06154

Uddannelse er processen med at give faktuelle oplysninger om og uddybning af et emne til en person eller en gruppe Vejledning er at hjælpe en klient til at træffe sin egen beslutning ved at give objektiv information og stille spørsmål til, hvad klienten ønsker og til, hvad klienten mener, at han eller hun kan gøre NOl-LEOOS-06154

Vejledning er en speciel proces. Det er en fortrolig dialog imellem en serviceudbyder og en klient, som hjælper klienten til at definere sine følelser og til at takle stress. Normalt har folk brug for uddannelse for at blive gode vejledere NOl-LEOOS-06154

Vejledning er anderledes end uddannelse, selvom uddannelse kan være en vigtig del af vejledning. Vejledning drejer sig IKKE om at løse klientens problemer eller give gode råd. I vejledningsprocessen undgår service udbyderen at påtage sig klienten problemer, at fortælle klienten, hvordan hans/hendes problemer skal løses, hvilken beslutning klienten skal tage eller, hvordan klienten skal agere NOl-LEOOS-06154

Viden og kompetencer som kræves for effektiv interpersonel kommunikation Tilstrækkelig viden om emnet En forståelse af ens egne værdier og vilje til undgå at dømme andres værdier Færdigheder i verbal og non- verbal kommunikation Evne til at vise empati og opmuntre andre Færdigheder i at stille spørsmål og lytte Tolerance og tålmodighed. Evne til at omskrive og opsummere enkeltpersoners og samfundets bekymringer Evne til at observere og tolke andre menneskers adfærd Evne til at formulere sig, så andre mennesker forstår Kompetencer til effektivt at bruge hjælpemidler Fortrolighed Fleksibilitet NOl-LEOOS-06154

Kendetegn for effektiv vejledning 1.Klient-orienteret 2.Interaktiv 3.Privat og fortroligt 4.Individualiseret NOl-LEOOS-06154

Opsummering om interpersonal kommunikation At etablere og opretholde en positivt relation med klienten igennem hele processen At opfordre klienter til at åbne op og samarbejde Social-emotionelle kompetencer inkluderer evnen til at anvende udsagn til at vise empati, bekymring, anskue positivt og at give tryghed NOl-LEOOS-06154

Ømtålelige emner Hvad gør du, hvis utilfredshed med udseendet ser ud til at være et problem for en elev eller en kollega? NOl-LEOOS-06154

Ømtålelige emner Første trin – Identificer lokale steder, hvor der findes specialister (f.eks. rådgiving, familie, læge) i tilfælde af akut behov – Sæt dig ind i, hvad der ellers findes af egnede former for støtte NOl-LEOOS-06154

Ømtålelige emner Hvis du er bekymret for en af dine elevers’ niveau af negativt kropsbillede og føler, at dette i mærkbar grad præger deres liv, ønsker du måske at tale om dine bekymringer med vedkommende og / eller foreslå steder som kan give yderligere information eller støtte NOl-LEOOS-06154

Ømtålelige emner Før du gør det, bør du overveje, hvordan dit eget negative kropsbillede og utilfredshed med udseende kan have indflydelse på samtalen NOl-LEOOS-06154

Ømtålelige emner Bemærk venligst: Du bør ikke antage uden videre, at folk med en synlig forskel (vansiring) er utilfreds med deres udseende, da dette ikke altid er tilfældet Det er kun i orden at tage denne samtale, hvis de viser synlige tegn på utilfredshed eller frustration NOl-LEOOS-06154

Ømtålelige emner Utilfredshed med udseendet kan være et følsomt emne, og det kan være vanskeligt for jeres elever at indrømme og/eller at give udtryk for sine bekymringer. Du bliver måske opmærksom på deres utilfredshed udfra måden de omtaler deres udseende på NOl-LEOOS-06154

Ømtålelige emner For eksempel kommer de ofte med negative kommentarer – Jeg er tyk – Jeg er grim – Jeg ser forfærdelig ud NOl-LEOOS-06154

Ømtålelige emner Eller kommer med udsagn som udtrykker tillid til 'skønheds myter' - "Jeg får aldrig et job sådan som jeg ser ud" - «Kun attraktive mennesker har mange venner" - "Den eneste måde jeg får et godt liv er, hvis jeg ligner en supermodel mere". Mange mænd synes, at det er vanskeligere at tale om deres følelser og deres udseende end de fleste kvinder NOl-LEOOS-06154

Ømtålelige emner Når man tager emnet op og taler om eventuelle problemer som personen måske har, så undgå at være dømmende eller afvisende overfor deres følelser Opmuntre dem til accept og påskønnelse af mangfoldighed i deres eget og andres udseende og hindre dem i at sammenligne sig (negativt) med deres jævnaldrende NOl-LEOOS-06154

Ømtålelige emner Opmuntre dem til at forkaste eller udfordre udseende-relaterede påstande i reklamer og medier og til at forstå, at det at have et bestemt udseende ikke er nøglen til venskaber og gode relationer, selvom valg af påklædning, frisure mv. kan påvirke folks førstehåndsintryk NOl-LEOOS-06154

Ømtålelige emner Informer om, at sociale færdigheder har større effekt i situationer som jobsamtaler og skabelse af venskaber NOl-LEOOS-06154

Ømtålelige emner Lad dem vide, at du er villig til at henvise dem til yderligere information eller støtte, hvis de føler, at dette ville være gunstigt, og vær klar over, hvordan de kan få adgang til til disse ydelser Følgende praktiske råd kan være nyttige NOl-LEOOS-06154

Ømtålelige emner Gør følgende.... * Sørg for et"trygt" miljø, hvor samtalen kan finde sted (dvs. et privat sted, hvor man ikke kan blive afbrudt). * Vær tydelig om grænserne for samtalen fra starten (f.eks. informer personen om, at hvis samtalen ligger udenfor dine kundskaber og kompetencer, vil du henvise dem til andre kilder, der kan hjælpe) NOl-LEOOS-06154

Ømtålelige emner Gør følgende…… Forsikr dem om, at bekymringer om udseendet er helt normalt Giv dem mulighed for at tale om deres bekymringer med dig, eller med en anden person, som har specialviden- eller færdigheder på området NOl-LEOOS-06154

Ømtålelige emner Gør og sig ikke: - Fæld ikke dom over deres udseende ved f.eks. At sige «for mig ser du helt okay ud» - sig ikke, at mange andre mennesker ser «værre» ud end dig - foreslå ikke, at de er fjollede, eller at de bekymrer sig om småting NOl-LEOOS-06154

EKSAMEN!!!! NOl-LEOOS-06154

Opsummerings øvelse: (svar venligst ja eller nej) Hvis jeg tror, at nogen har et problem med deres kropsbillede, skal jeg: Forklare dem, at bekymring over udseendet er helt normalt? Anbefale plastikkirurgi? Forsikre dem om, at de for mig ser smukke ud? Fortælle dem, at de bekymrer sig over småting? Opmuntre dem til at læse mere om kropsbillede problemer? Opmuntre dem til at deltage socialt? NOl-LEOOS-06154

Opsummerings øvelse: (ja eller nej) Hvis jeg tror, at nogen har et problem med deres kropsbillede, skal jeg: Forklare dem, at bekymring over udseendet er helt normalt? Anbefale plastikkirurgi? Forsikre dem om, at de for mig ser smukke ud? Fortælle dem, at de bekymrer sig over småting? Opmuntre dem til at læse mere om kropsbillede problemer? Opmuntre dem til at deltage socialt? NOl-LEOOS-06154

Opsummerings øvelse (forts) Opmuntre dem til at bruge mindre tid foran spejlet Opmuntre dem til at udforske muligheder for kirurgi på internettet Opmuntre dem til at gå udenfor uden makeup af og til Opmuntre til sammenligning med en bredere gruppe af mennesker Tale om muligheder for at få hjælp Forklare, hvordan man får adgang til hjælp NOl-LEOOS-06154

Opsummerings øvelse (forts) Opmuntre dem til at bruge mindre tid foran spejlet Opmuntre dem til at udforske muligheder for kirurgi på internettet Opmuntre dem til at gå udenfor uden makeup af og til Opmuntre til sammenligning med en bredere gruppe af mennesker Tale om muligheder for at få hjælp Forklare, hvordan man får adgang til hjælp NOl-LEOOS-06154

Dette projekt (projekt nr NO1-LEO ) er finansieret med støtte fra Europa- Kommissionen. Denne publikation forpligter kun forfatteren, og Kommissionen kan ikke drages til ansvar for brug af oplysningerne heri LEONARDO DA VINCI TRANSFER OF INNOVATION PROJECT November October NOl-LEOOS-06154