Social- og Specialpædagogik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Advertisements

Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Lis Suhr Klinisk lektor
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Undervisningsplan for 7. semester 40S Specialisering Linjefag tidsplan
Specialisering 271 UMD.
Patientuddannelse – en medicinsk og social teknologi: udfordringer for fremtiden Lone Grøn, Dansk Sundhedsinstitut, MTV Seminar: Patientuddannelse.
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Børn og bevægelse Indsats der ”bevæger sig” Oplæg ved Spring Ud i naturen, Christiansborg, Torsdag d.19. maj 2016 v/Grethe Sandholm Lektor og Master i.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
De nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling Årsmøde om stofmisbrugsdatabasen Scandic Hotel Odense, 4.december 2015 Socialstyrelsen,
Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen © SLP-gruppen,
Undervisningsdag om borgere med svære spiseforstyrrelser Formål Baggrund Program.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen © SLP-gruppen,
Med læreplanstemaer som fokusområder Pædagogisk idræt Alsidig personlighedsudvikling At arbejde med barnets alsidige personligheds-udvikling er basis,
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Dronninglund 2/2-05.
- for samarbejdspartnere
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Handleplaner psykiatri
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Hvad går det hele ud på?.
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
Valgfag Valgfri specialefag.
En ny Forberedende Grunduddannelse
Den pædagogiske læreplan
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Fælles ledelsesgrundlag
Sundhed på 1. Hovedforløb 2013
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
Introduktion til 2014 bekendtgørelsen

Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Sund Mund til Byens børn
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
og frivillige/ufrivillige
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
[klik og indsæt kommunenavn]
Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     
Vilkårsrum (rammevilkår) & Mulighedsrum
Innovation i Naturfaglige fag
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Undervisningsplanlægning
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Tværmedial Kommunikation 13 Eksamen Eksamenstræning Digital retorik
Barnesyn og børneperspektiv
Konkret bud på lektions/studieaktivitetsplan
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Præsentationens transcript:

Social- og Specialpædagogik

Kompetencemål for specialiseringsdelen: Social- og specialpædagogik Pædagoger med denne specialisering har særlige kompetencer til at indgå i social- og specialpædagogisk arbejde med mennesker i forhold til tre overordnede målgrupper: A. Børn og unge med særlige behov. B. Mennesker med sociale vanskeligheder. C. Mennesker med psykiske og/eller fysiske funktionsnedsættelser. Social- og Specialpædagogik - Censormøde Roskilde november 2015

Områder med tilknytning til SSP 1) Mennesker i udsatte positioner. Ekstern censur 2) Identitet og fællesskab. Ekstern censur 3) Relation og kommunikation – 2. praktikperiode. Intern bedømmelse 4) Samarbejde og udvikling – 3. praktikperiode. Ekstern censur, anden beskikkelse 5) Valgfrit område – Ekstern censur, en anden beskikkelse 6) Bachelorprojekt Ekstern censur

Område 1: Mennesker i udsatte positioner Kompetencemål: Den studerende kan med udgangspunkt i de tre målgruppers forudsætninger og perspektiver identificere og varetage pædagogiske opgaver i relation hertil. Den studerende har indsigt i social- og specialpædagogiske paradigmer, videnformer og metoder

Videns- og Færdighedsmål Område 1 paradigmer, videnformer og metoder. Område 2: Identitet og fællesskab. Videns- og Færdighedsmål Område 1 Vidensmål: Den studerende har viden om Færdighedsmål: Den studerende kan socialvidenskabelige og psykologiske teorier, der belyser vilkår og forudsætninger hos mennesker i almindelighed og mennesker i udsatte positioner i særdeleshed, identificere og understøtte muligheder i det social- og specialpædagogiske arbejde med en specifik målgruppe, forandringer i synet på mennesker i udsatte positioner og på de social- og specialpædagogiske opgaver over tid, basere pædagogisk praksis på analyser og vurderinger af aktuelle paradigmer i det social- og specialpædagogiske arbejde og i samfundet, normer, værdier, konventioners funktioner og udbredelse og om normalitetsbegrebers relativitet, identificere og forholde sig kritisk til egne og andres normer, værdier, konventioner og normalitetsbegreber om en given målgruppe, marginaliserings- og stigmatiseringsprocesser, bidrage til at modvirke marginalisering og stigmatisering af mennesker i udsatte positioner,

Viden- og Færdighedsmål Område 1 etiske og institutionelle dilemmaer vedrørende det udsatte menneskes autonomi og mestring af eget liv, understøtte autonomi og mestring af eget liv for mennesker i udsatte positioner, overordnede mål og værdier i social- og specialpædagogiske indsatser, anvende begreber som trivsel, udvikling, livskvalitet og deltagelse på en måde, der kvalificerer praksis, udvikling, læring og livsbetingelser hos mennesker inden for de tre målgrupper, basere en differentieret pædagogisk indsats på det enkelte menneskes situation, perspektiv og forudsætninger, sundhedsfremmende og forebyggende arbejde, herunder kost, motion og seksualitet, og tilrettelægge, gennemføre og evaluere sundhedspædagogiske og forebyggende indsatser og aktiviteter og socialpsykiatri, psykiatriske behandlingsformer, fysiske og psykiske funktionsnedsættelser, diagnoser og medicinsk behandling. basere social- og specialpædagogiske indsatser og aktiviteter på indsigt i menneskers forudsætninger og deres perspektiver på egne udviklingsmuligheder.

Område 2: Identitet og fællesskab Området retter sig mod den enkelte og fællesskabet, herunder relations- og netværksdannelse, social interaktion og inklusion. Kompetencemål: Den studerende kan tilrettelægge, gennemføre og evaluere social- og specialpædagogiske indsatser og aktiviteter, der sigter mod at fremme trivsel og livskvalitet, og som understøtter de tre målgruppers udvikling, læreprocesser og deltagelse i fællesskaber.

Viden- og færdighedsmål område 2 Vidensmål: Den studerende har viden om Færdighedsmål: Den studerende kan forskellige kropslige, emotionelle, kognitive, sociale og kommunikative udviklingsmønstre hos mennesker inden for de tre målgrupper, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske indsatser og processer, som fremmer trivsel, udvikling, livskvalitet og deltagelse, forholdet mellem individ og fællesskab og om deltagelsesfremmende social-og specialpædagogiske indsatser, identificere potentialer og udfordringer i forholdet mellem individ og fællesskab og understøtte udviklingen af det enkelte menneskes identitet og aktive deltagelse i fællesskaber, herunder inddrage lokalsamfund, fritidsliv og skole/arbejde, inklusions- og eksklusionsmekanismer, herunder om grupperelationer, gruppeprocesser og gruppeledelse, identificere og fremme inkluderende processer i konkrete fællesskaber, rehabiliterende indsatser og centrale individuelle og sociale aspekter af menneskers mestringsprocesser, iværksætte rehabiliterende indsatser, der understøtter det enkelte menneskes mestringsprocesser,

Viden- og færdighedsmål Område 2 krop, bevægelse, natur, kultur og æstetiske udtryks- og læringsformer, inddrage udvalgte dele af kropslige, bevægelsesmæssige, musikalske, dramatiske, naturmæssige og æstetiske udtryksformer i pædagogisk praksis, forskellige rammebetingelser, herunder bo- og institutionsformer, hjælpemidler og teknologi og digitale medier, analysere og vurdere forskellige institutionelle rammers og hjælpemidlers betydning for menneskers udvikling og for det social- og specialpædagogiske arbejde, etnicitet, kulturforståelse, kulturelle fællesskaber, to-sprogethed og integrationsprocesser, identificere integrationsmuligheder blandt børn og unge og understøtte udviklingen i kulturelle fællesskaber, det socialpolitiske og retslige grundlag for udøvelsen af social- og specialpædagogik samt om gældende internationale konventioner og agere professionelt inden for gældende retsgrundlag og varetage skriftlig kommunikation med relevante samarbejdspartnere, herunder i forhold til udredning, og teorier og metoder i relation til pædagogisk praksis, herunder evidensbaserede metoder. vurdere videngrundlaget for pædagogisk praksis, herunder anvende videnskabelige metoder til undersøgelse og udvikling af pædagogisk praksis.

Område 4: Bachelorprojekt inkl. 4. praktikperiode Bachelorprojektet udspringer af den studerendes specialiseringsområde. Bachelorprojektet og den tilhørende bachelorpraktik tager udgangspunkt i en professionsrelevant problemstilling. Bachelorprojektets problemformulering danner grundlag for en empirisk og teoretisk analyse, identifikation af udviklingsmuligheder og perspektivering af praksis. Kompetencemål: Den studerende kan identificere, undersøge, udvikle og perspektivere pædagogfaglige problemstillinger.

Viden- og Færdighedsmål Bachelor Vidensmål: Den studerende har viden om Færdighedsmål: Den studerende kan virkefelter for den pædagogiske profession, identificere, afgrænse og undersøge en relevant professionsfaglig problemstilling af både teoretisk og praktisk karakter, pædagogfaglig udvikling og innovation, identificere og fagligt vurdere muligheder for udvikling og kvalificering af pædagogisk praksis, pædagogens professionsfaglighed og professionsetik, formidle etiske og handleorienterede overvejelser, der kvalificerer pædagogisk samspil, og demonstrere professionsfaglig dømmekraft,

Viden- og færdighedsmål Bachelor fortsat. følgende forholds indflydelse på den valgte problemstilling: -Kulturelle og sociale. -Institutionelle og organisatoriske. -Historiske, samfundsmæssige og internationale, inddrage organisatoriske og samfundsmæssige forhold i perspektiveringen af den valgte problemstilling, nationale og internationale forsknings- og udviklingsresultater af relevans for den valgte problemstilling, inddrage viden og forskning i en faglig argumentation, empiriske undersøgelsesmetoder samt deres muligheder og begrænsninger og vurdere og begrunde valget af metoder til indsamling af empiri og opgaveskrivning og faglig formidling. formidle analyse- og undersøgelsesresultater mundtligt og skriftligt.