Sundhed på efterskolen i et dannelsesperspektiv Karin Skjøth Lærer på Ladelund Efterskole, pt. på orlov og er fuldtidsstuderende i Master sundhedspædagogik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Anerkendende refleksion
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Pædagogik og kommunikation * 12. september 2013
Lærerprofessionen.
Kladde til informationsdias
Handicap, idræt og social deltagelse
Forældremøde X årgang.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Lærerprofessionen - en definition.
Det autentiske menneske
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Sociologi – Individ og samfund
Uddannelsesparathed - hvad er det
Introduktion til centrale begreber
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
Dansen omkring handicapbegrebet
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Lærerprofessionen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Vision mission værdier handleplaner
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Sundhedspædagogik og kommunikation
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Inklusion Fokus: Udsatte unge og samarbejde med kommunerne Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Slide no 1 Sundhedspædagogik - og de vigtigste kernebegreber Skolens rolle i sundhedsfremme Region Nordjylland, 27. marts 2012 Bjarne Bruun Jensen
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Sundhed, forebyggelse og sundhedsfremme
Sundhedspædagogik og værdier
Sund Mund til Byens børn
Sundhed I den pædagogisk praksis
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Sundhed på efterskolen i et dannelsesperspektiv Karin Skjøth Lærer på Ladelund Efterskole, pt. på orlov og er fuldtidsstuderende i Master sundhedspædagogik på DPU Aarhus Universitet

 ”At efterskolerne må kunne præcisere, hvad en efterskole er, og hvordan efterskolebevægelsen forvalter sin frihed og må sigte på det centrale spørgsmål om, hvad der kendetegner efterskolen som pædagogisk institution. Det handler om, at efterskolen skal kunne fortælle, både hvad eleverne kan få ud af et efterskoleophold, og hvad efterskolens institutionelle eller samfundsmæssige betydning er.” (Von Oettingen 2011) ”Dannelse der virker”

 Skolen skal opdrage til samfundet.  Efterskolen skal leve op til formålet for folkeskolen.  Interessant at se på sundhedsundervisningen.  Faghæfte 21 – formålet for sundhedsundervisningen i folkeskolen. Sundhed som samfundsmæssig betydning

 Samfundets sundhedsproblemer hverken kan eller skal løses i skolen, men det er undervisningens opgave at øge elevernes bevidsthed om relationerne mellem menneske, sundhed og samfund, så de nu og senere kan bidrage aktivt til sundhedsfremme.

 ”Formålet med skolens sundhedsundervisning er, at undervisningen skal bidrage til, at eleverne udvikler handlekompetence.”  ”For at nå målene i Fælles Mål, faghæfte 21, skal undervisningen være baseret på et positivt og bredt sundhedsbegreb. I den forbindelse skal sundhedsundervisningen både beskæftige sig med fremme af psykisk, fysisk og socialt velvære samt forebygge sygdom, hvor der også skal undervises i livsstils- og levevilkårsfaktorers betydning for sundhed”. (UVM 2005) Faghæfte 21

 Undersøgelse af årsager og betydning.  Udvikling af visioner og alternativer.  Handling og forandring. Tre centrale kundskabs- og færdighedsområder

 ”Sundhed defineres som mere end blot fravær af sygdom og svaghed, og ved tilstedeværelsen af velvære kan der tales om sundhed. Derfor betegnes dette som en positiv definition af sundhed. Det ’brede’ i definitionen henviser til, når der fokuseres på både livsstil og levevilkår. Det brede og positive sundhedsbegreb:

Sundhed

Handlemodel

 Modellen viser:  Felt 1 er den individuelle og direkte handling, fx at cykle hverdag.  Felt 2 er den individuelle og indirekte handling, fx sørge for at cyklen er i orden.  Felt 3 er den fælles og direkte handling, fx at enes med venner om at starte en cykelklub  Felt 4 er den fælles og indirekte handling, fx at arbejde for at få motionsrum med motionscykler på efterskolen. Handling – individuelt og fælles

 Den ufrugtbare dualisme mellem ”individets eget ansvar” versus ”samfundets ansvar”.  Nøglen til den overskridelse ligger i erkendelsen af, at der er individer, der skaber udviklingen,  men at individer, ud over at handle individuelt, også har mulighed for at handle i fællesskab Handlebegrebet

 Individets engagement og ressourcer til at i indgå i et fællesskab med andre for at forandre sundhed.  Motivation  Forestillingsevne om, hvad der kan forandres Forudsætninger:

Med i projektet Undersøgelse/ udredning VisionStrategi/ handling Evaluering/ opfølgning elevinitiativ + Fælles beslutninger Elev initiativ + Elevbeslutning Lærerinitiativ + Fælles beslutninger Lærer informerer + Eleverne accepterer/afviser Deltagelsesbegrebet

 Et udgangspunkt for pædagogisk planlægning af projekter,  Overskueliggør de muligheder der foreligger for deltagelse, og som vil være oplagte i forhold til elevgruppens alder, ressourcer og interesse.  Styrken i denne model er lærernes mulighed for at støtte op om elevernes individuelle tanker, ønsker og ideer til eksempelvis sundhedsprojekter  Overskrider det individualistiske perspektiv på sundhed Anvendelighed

 Handling og deltagelse er tæt knyttet til den demokratiske dannelse, som handler om dannelse set i forhold til det omgivende samfund. Det handler om at blive mere myndig i forhold til at deltage og indgå i demokratiske processer og som fordrer indsigt og interesse i det fælles – samfundet. Dannelse

 Kvalificere elevernes evner til at deltage i forandringsprocesser for levevilkår.  Kvalificere eleverne til at træffe valg på det sundhedsmæssige område.  Kvalificere til at kunne tage kritisk stilling til sundhed = at se bag om og forstå levevilkårenes betydning.  Elevmedbestemmelse, medansvar og handling hører tæt sammen. Efterskolens opgave

 Demokrati er deltagelse og handling er bevidst adfærdsændring og kan derfor ses som at blive mere myndig i forhold til egen sundhed. Derfor må dannelse rette sig mod at kvalificere til at handle bevidst og deltage på en kvalificeret måde.

 Mellem det subjektive og det objektive:  Er en værdi – noget man foretrækker frem for noget andet.  En subjektiv størrelse - noget den enkelte afgør hvad der er af værdi.  En objektiv størrelse – hvad anser samfundet, myndighederne, sundhedsvæsenet som en værdi og som værende sundt. Sundhed – et spændingsfelt

Mennesket - subjektet Samfundet – det objektive Dilemma sundhed

Elev/subjektiv Samfund/objektivlærer/formidler Sundhedsfremmeperspektiver: Sundheds- foreskrifter Sundheds- forståelser Sundheds- pædagogik Sundheds- dannelse

 Mit bud med afsæt i:  Det brede og positive sundhedsbegreb  Sundhedsfremme som dannelse  Efterskolens unikke muligheder  Et læringssyn på praksisfællesskaber (Wenger) Sundhedsdannelse - hvordan

 Fællesskabet er samtidig et udtryk for de sociale kontekster, hvor vores handlinger defineres som værd at udføres i og vores deltagelse kan genkendes som kompetence.  Eleverne vil altså føle det værd at engagere sig i fællesskaber omkring sundhed, hvor deres bidrag eller deltagelse opleves af eleven som værende værdifuldt og dermed at eleven har en kompetence som kan videreudvikles (Wenger). Praksisfællesskaber

 Fase 1: Efterår : sundhedskonference  Fase 2: Januar : midtvejsevaluering – refleksion- tilpasning  Fase 3: Maj : opsamling – afsluttende konference  Fase 4: Juni: Afslutning – lærerevaluring. Et sundhedsfremmedesign

 Plenumoplæg om sundhed ud fra det brede og positive perspektiv  Brainstorm på elevernes sundhedsforståelse.  Gruppeworkshop: Retter sig mod elevernes egne ideer og motivation til sundhedsmæssige indsatser, inden for de rammer for elevernes medbestemmelse som skolen har fastlagt.  Fra idefasen i grupper arbejdes igen i plenum, hvor der opsamles på fælles ideer og afslutningsvis besluttes igangsætning af indsatserne på tværs af skolekulturen. Fase 1 Sundhedskonference sept/okt

Fase 1 Plenumoplæg Brainstorm Gruppeworkshop Plenumopsamling Beslutning og igangsætning

 En spørgeundersøgelse vil give mulighed for at handle refleksivt på den opnåede viden for både lærere og elever (aktionsforskning)  Undersøgelsen tænkes som et kvantitativt spørgeskema, som udvikles online sammen med de elever, som er it-interesserede.  Et fællesmøde danner udgangspunkt for opsamling og videre planlægning Fase 2 Første opsamling Januar

 Hele projektet evalueres online og/eller  i en afsluttende sundhedskonference, der også har til formål at sigte mod elevernes fremtid. Der fokuseres på: - hvilke handlekompetencer oplever eleverne at have fået ud af projektet. - hvilke vil de selv se som muligt anvendelige i fremtiden Fase 3

 Afsluttende interview med kontaktgruppe  Sigter mod elevernes umiddelbare oplevelse af sundhedsforløbet.  Sigter mod hvad eleverne lærer af at høre hinandens oplevelser  Er en måde at lave praksisportrætter på (hvordan fungerer pædagogikken) og giver lærerne mulighed for en undersøgelse af egen praksis.  Er en mulighed for via selvrefleksion at forbedre rationaliteten og berettigelsen af fremtidige sundhedsindsatser og forståelsen af de situationer, hvori den udføres. Fase 4 Lærernes evaluering

 Social kapital sigter til de netværk af familie, venner, kolleger og studiekammerater og andre mere eller mindre formaliserede og varige forbindelser, som en social agent har adgang til og med udbytte kan mobilisere og til den prestige, han eller hun nyder ved at tilhøre eller blive associeret med en bestemt gruppe.(Bourdieu) Social kapital

 Social kapital kan være en ressource til at opbygge sunde netværk.  Social kapital kan være en hindring, hvis man ikke har adgang til netværk, der er fx sundhedsfremmende. Social kapital og sundhed

 Habitus er kropligsgørelsen af det levede liv, og forklarer menneskers handlinger, deres meninger og de valg, de træffer.  Habitus forklarer hvorfor vi har forskellig smag og præferencer.  Habitus forklarer hvorfor vore handlinger giver mening for os selv, men ikke nødvendigvis for andre. Habitus forandres hele livet igennem, man handler ud fra sin habitus, men den påvirkes hele livet og møder det nye med det gamle. (Bourdieu) Habitus

 Fordi eleverne kommer med forskellig habitus, må efterskolen i sin pædagogiske praksis modsvare med aktiviteter, der differentieres således at der er noget for enhver smag eller ’habitus’, hvis man som skole har som ideal, at de tiltag der gøres på det sundhedsmæssige område kan ramme alle. Dannelsesdifferentiering.

 Modul 1: Mental sundhed som dannelsesdifferentiering.  Modul 2: Sundhedsfremme på efterskolen set i lyset af social kapital.  Modul 3: Sundhed og sårbarhed på efterskolen.  Masterprojektet: Efterskolen i et sundhedsfremmeperspektiv. Min opgaveoversigt for masteruddannelsen i Sundhedspædagogik: