Innovation og anvendelsesorientering HF Kalundborg Gym. og HF Program:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Lidt om vejleder rollen
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Energi- & Vandværkstedet
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Undervisningsplanlægning
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Danida Verdensbilledlegat film – film – film
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Observation af din/andres undervisning –
Fagdidaktisk kursus i religion
Deltagerstyret undervisning
Elevaktiverende undervisning
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
SkoleIntra og klimaforandringerne - om hvordan forskellige værktøjer fra ElevIntra inddrages i undervisningen Jacob Kjær Hansen Lærer og pæd. IT vejleder.
Blogging i projektarbejde? E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” Blogging inddrager.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Generel introduktion til EC
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Årsplan – en kort en lang
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Værkstedsundervisning
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Lolland-Falster set i fremtidsperspektiv. Ungdomslivet & ungdomsmiljøet.
Elevers Rolle I Inklusion ERIS workshop Afprøvning af metoderne: Aktiv på tværs/Lege- og Læringsmakkere 12. maj 2015 Workshopvært: Karsten Juul-Olsen,
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Projektkoordinator, Vinni Sørensen Karrierelinjen - For dig der vil lidt mere.
Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 47 & 12.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Brian Svendsen og Hanne Larsen
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Tilsynserklæring Aabenraa Friskole 2016.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Projekt: Koncept til formidling
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Innovation og anvendelsesorientering HF Kalundborg Gym. og HF Program:

Globalisering Videnssamfund Individualisering Netværksorganisering IT / Digitalisering Acceleration, 24-timers samfund Kommercialisering Drivhuseffekt,sundhed, miljø Velstand Befolkningsudvikling Bioteknologi Megatrends

Vores start på innovation REAL (Rural Entrepreneurship Through Active Learning) USA REAL (Rural Entrepreneurship Through Active Learning) USA REAL Norge REAL Norge Fordanskning af materiale til HF Innovation i undervisningen Fordanskning af materiale til HF Innovation i undervisningen

Innovation i Kalundborg 1. Hvad er innovation i undervisningen og hvordan griber vi det an? 1. Hvad er innovation i undervisningen og hvordan griber vi det an? 2. Eksempler på forløb. 2. Eksempler på forløb. 3. Udfordringer og løsninger ifm. Innovation. 3. Udfordringer og løsninger ifm. Innovation.

Innovativ undervisning er Deltagerstyret – større elevaktivitet og ansvar, lærere er tilrettelæggere Deltagerstyret – større elevaktivitet og ansvar, lærere er tilrettelæggere Problemorienteret – arbejde med virkelige problemer Problemorienteret – arbejde med virkelige problemer Erfaringsbaseret – knyttet til elevens egen hverdag og lokal samfundet Erfaringsbaseret – knyttet til elevens egen hverdag og lokal samfundet

Resultatorienteret - meningsfuld præsentation Resultatorienteret - meningsfuld præsentation Refleksion og overføringsværdi Refleksion og overføringsværdi – hvordan udnyttes den tilegnede viden/erfaring Kompetencegivende øvelser som indgang til kreativ selvstændig procesarbejde Kompetencegivende øvelser som indgang til kreativ selvstændig procesarbejde Innovativ undervisning er

Den innovative metode - de seks faser 1. Vidensfasen 1. Vidensfasen Tilegnelse af viden Tilegnelse af viden Klasseundervisning, selvstudie, gruppearbejde, mv. Klasseundervisning, selvstudie, gruppearbejde, mv. 2. Den kreative fase 2. Den kreative fase Brainstorm og ideudvikling Brainstorm og ideudvikling Forskellige vinkler og fag Forskellige vinkler og fag Tavs refleksion, automatskrivning, lyt og byt mv. Tavs refleksion, automatskrivning, lyt og byt mv. 3. Den innovative fase 3. Den innovative fase Bedste ideer udvikles Bedste ideer udvikles Udvælgelse af bedste ide Udvælgelse af bedste ide Nytteværdi Nytteværdi Analyse og konsekvenser mv. Analyse og konsekvenser mv.

Den innovative metode - de seks faser 4. Iværksætterfasen 4. Iværksætterfasen Undersøgelser, eksperimenter Undersøgelser, eksperimenter Stoftilegnelse Stoftilegnelse Produktfremstilling Produktfremstilling Spørgeskema, analyse, interview, forsøg og produktion Spørgeskema, analyse, interview, forsøg og produktion 5. Formidlingsfasen 5. Formidlingsfasen Mundtlig eller skriftlig formidling Mundtlig eller skriftlig formidling Målgruppefokusering Målgruppefokusering Artikler, læserbreve, temaavis, foredrag, PP Artikler, læserbreve, temaavis, foredrag, PP 6. Refleksionsfasen 6. Refleksionsfasen Hvad gik godt og galt Hvad gik godt og galt Overføringsværdi Overføringsværdi Evaluering mv. Evaluering mv.

Et eksempel fra KS SUBKULTURER SUBKULTURER Historie, religion,samfundsfag og dansk Historie, religion,samfundsfag og dansk Det var i 1p og 1q Det var i 1p og 1q 16 KS moduler a 75 minutter 16 KS moduler a 75 minutter

Innovativ metode: De seks faser 1. Vidensfasen Tilegnelse af viden Klasseundervisning, selvstudie, gruppearbejde, mv. VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

Historie Introduktion til Danmark i 1980’erne Introduktion til Danmark i 1980’erne 80’er ungdom 80’er ungdom 3 moduler 3 moduler

Religion Introduktion af ”nye religioner” Introduktion af ”nye religioner” Hvad er en ny religion? Hvad er en ny religion? 3 moduler 3 moduler

Samfundsfag Identitetsdannelse Identitetsdannelse Socialisation Socialisation 3 moduler 3 moduler

Dansk Formidling Formidling Taleteknik Taleteknik Retorik Retorik

Innovativ metode: De seks faser 2. Den kreative fase Brainstorm og ideudvikling Forskellige vinkler og fag Tavs refleksion, automatskrivning, lyt og byt mv. VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

Idemylder 10 min. Lyn ideer, mundtlige fremlæggelse 10 min. Lyn ideer, mundtlige fremlæggelse 10 min. Flere ideer, sedlerne op på tavlen 10 min. Flere ideer, sedlerne op på tavlen

Innovativ metode: De seks faser 3. Den innovative fase Bedste ideer udvikles Udvælgelse af bedste ide Nytteværdi Analyse og konsekvenser mv. VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

Den innovative fase Udvælger 10 ideer Udvælger 10 ideer Vælger en idé, fremlægges for klassen Vælger en idé, fremlægges for klassen Den enkelte elev vælger nu sin egen subkultur Den enkelte elev vælger nu sin egen subkultur Den kreative og innovative fase 1 modul Den kreative og innovative fase 1 modul

Innovativ metode: De seks faser 4. Iværksætterfasen Undersøgelser, eksperimenter StoftilegnelseProduktfremstilling Spørgeskema, analyse, interview, forsøg og produktion VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

Iværksætterfasen Nogle arbejder nu i grupper enkelte selvstændigt Nogle arbejder nu i grupper enkelte selvstændigt Produktkrav Produktkrav 1q 3 min. fremlæggelse 1q 3 min. fremlæggelse 1p 2 sider skrift 1p 2 sider skrift Logbog Logbog

Innovativ metode: De seks faser 5. Formidlingsfasen Mundtlig eller skriftlig formidling Målgruppefokusering Artikler, læserbreve, temaavis, foredrag, PP VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

Formidlingsfasen 1q 1q Oplæsning af papir Oplæsning af papir Power Point Power Point Film Film Rollespil Rollespil 1p 1p Et 18 siders kompendium om subkulturer Et 18 siders kompendium om subkulturer

Innovativ metode: De seks faser 6. Refleksionsfasen Hvad gik godt og galt Overføringsværdi Evaluering mv. VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

Refleksionsfasen Elevernes Elevernes Lærernes Lærernes Klassens Klassens Rektors Rektors

Innovativ metode: De seks faser VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

Ideudvikling i praksis VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

Iværksættelse i praksis VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

Produkt i praksis VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

Formidling i praksis VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

Program: NF ressourcer i KalundborgNF ressourcer i Kalundborg NF bæredygtig udvikling i KalundborgNF bæredygtig udvikling i Kalundborg NF klimaforandringerNF klimaforandringer NF + dansk netavisNF + dansk netavis NF + danske unge i KalundborgNF + danske unge i Kalundborg Alle fag Kost og sundhedAlle fag Kost og sundhed Alle fag innovationsmessedagAlle fag innovationsmessedag Dansk digtningDansk digtning Afprøvede innovative forløb VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

Et alle fags eksempel KIK i introforløbet: Krop, Indlæringsevne og Kost KIK i introforløbet: Krop, Indlæringsevne og Kost Fag: dansk, KS, idræt og nfFag: dansk, KS, idræt og nf Formidling under naturvidenskabsfestivalen 2008Formidling under naturvidenskabsfestivalen 2008 Start med digtning: Jeg er så ked af/glad for min krop Start med digtning: Jeg er så ked af/glad for min krop 8-10 klasser går rundt mellem stande og hører og bliver testet: 8-10 klasser går rundt mellem stande og hører og bliver testet: SteptestSteptest Sund madSund mad Rygning og konsekvenserRygning og konsekvenser Alkohol og konsekvenserAlkohol og konsekvenser FodboldFodbold Hip hopHip hop BasketballBasketball Forbrænding og konditionForbrænding og kondition Afrundes med fællessang: lad være med at ryge – uopfordret!Afrundes med fællessang: lad være med at ryge – uopfordret! Evaluering Evaluering VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

Hvad er det nye i innovation?? Tager udgangspunkt i eleverne/ejerskabsfølelse Tager udgangspunkt i eleverne/ejerskabsfølelse Koblet til lokalsamfundet: virksomheder, kommune, personligheder, …… Koblet til lokalsamfundet: virksomheder, kommune, personligheder, …… Anvender praktiske øvelser der anskueliggør arbejdsprocesser mm. Foregår i VU: dræbersneglen, m.fl. Anvender praktiske øvelser der anskueliggør arbejdsprocesser mm. Foregår i VU: dræbersneglen, m.fl. Højere grad af refleksion over projekt og egen læring Højere grad af refleksion over projekt og egen læring

Udfordringer BekendtgørelserneBekendtgørelserne Lærermiljøet/ Lærermodstand/lærerrollenLærermiljøet/ Lærermodstand/lærerrollen Tid til refleksion over processen og elevens egen indsatsTid til refleksion over processen og elevens egen indsats Elevmassen/udgangspunktetElevmassen/udgangspunktet