Tema A – et fagligt løft af folkeskolen
Formål Udarbejde konkrete modeller for hvordan skoledagens rammer bliver for eleverne og medarbejderne efter reformen
Hvordan løste vi (op) gaven?
Spørgsmålet vi har drøftet: Hvordan ser den sammenhængende og attraktive skoledag ud for eleverne?
Overordnet princip ”Elevernes læring og trivsel er styrende for skoledagens tilrettelæggelse og organisering”
Det betyder fx i praksis: Behov for fleksible, men forudsigelige planer Planen bygget op af moduler og blokke Fælles morgenmodul for alle elever med fokus på læsning, motion og bevægelse, ”morgengal” m.m. Længere spise - og bevægelsespause for fase Sprogfag fordeles tidsmæssigt over flere dage
Bonusspørgsmål vi har drøftet: Hvilke opgaver løser teamene? Hvordan kan teamstrukturen se ud? Hvad kendetegner kompetencer og opgaver for den enkelte medarbejder? Hvad har teamene brug for fra ledelsen?
Hvad blev vi (også ) optaget af? Fra undervisning til læring – et paradigmeskifte? Læringsmål og feedback
Eksempel på ugeplan