a) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og de problematikker og livskvalitet der følger med. Hvorfor: For at opnå større indblik og forståelse af borgernes livssituation, og kunne agere ud fra dette. Hvordan: At den studerende følger institutionens daglige praksis, reflektere via vejledning, og får tildelt relevante opgaver ift. Brugergruppen.
b) Pædagogiske handleformer og pædagogiske metoder Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer at den studerende i samarbejde med institutionen møder borgeren der hvor de er, med udvikling for øje, og til gode ser den enkeltes borgers behov. Hvorfor: For bedre at kunne højne borgernes livskvalitet, og hjælpe med at tilføre borgeren kompetencer der på sigt kan selvstændiggøre den enkelte. Hvordan: I samarbejde med borger og institutionen og tværfaglige samarbejdspartner identificere borgerens ønsker og fremtidige målsætninger. Lære gennem aktiv deltagelse og samtidig have øje for borgerens perspektiv og handlemuligheder.
c) Professionens vidensformer, faglige kernebegreber og terminologi, herunder det videnskabelige grundlag og videnskabelige metoder Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer at den studerende indhenter viden omkring praktikstedet og samarbejdspartners terminologi og kernebegreber. Hvorfor: Så den studerende kan forstå/læse f. eks handleplaner. Taler sammen sprog, så der ikke derigennem bliver misforståelser. Hvordan: Den studerende kan gennem vejledning og dialog, samt nedskrivning af observationer, træne brugen af fagsprog, samtidig øve sig i skriftlighed. Være aktiv til personalemøderne. Læse relevant litteratur.
d) Sammenhængen mellem den samfundsmæssige moderniserings- proces og professionens historiske og kulturelle udvikling Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer at den studerende sætter sig ind i stedets historie og udvikling. Hvad betyder moderniseringsudviklingen for stedet og professionen. Hvorfor: For at få kendskab til stedets og professionens udvikling gennem tiden, og de samfundsmæssige modernisering. Hvordan: Den studerende opfordres til at læse relevant litteratur om emnet. Dialog med vejleder omkring moderniseringsprocessen.
e) Professions- bevidsthed og -identitet Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer at den studerende kan redegøre for egen professionsidentitet og handlegrundlag. Er bevidst om sin faglige rolle og indgår i den faglige pædagogiske debat på praktikstedet. Hvorfor: Så den studerende får en professions bevidsthed. Og indsigt i hvad er professionens handlegrundlag, arbejdsområde og opgavefelt. Hvordan: Deltage aktivt i personalemøder, temadage og i vejledningstimerne. Være kritisk reflekterende overfor pædagogiske beslutninger og tiltag. Læse relevant litteratur.
f) Den pædagogiske professions faglige bidrag til løsning af tværprofessionelle opgaver Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende læser evalueringer & statusrapporter på vores borgere, for at få indsigt i -og forstå sproget, så den studerende på sigt kan bidrage med observationer og refleksioner, der kan tilskrives fremtidige evalueringer/statusrapporter til brug af revisitation og udarbejdelse af handleplaner. Hvordan: Den studerende bør læse allerede eksisterende evalueringer & statusrapporter på vores borgere, for at danne sig et indtryk af hvilke terminologier og fagbegreb der bruges. Den studerende bør observere og reflektere på borgeren i det daglige samspil. Disse observationer fremlægges og drøftes eventuelt ved et evalueringsmøde, statusmøde eller vejledning. Hvorfor: For at den studerende får en forståelse for hvad, og hvilket arbejde der ligger til grund for de handleplaner som visitator har udarbejdet, ved visitering & revisitering med den enkelte borger.