Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland. Program for dagen  Intro til Doku:SEN  Statistik  Evaluering og Narrativer  Intro til Indsatsteori  Indsatsteori.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Medarbejderudviklingssamtalen
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Konsensusprocessen.
At udforske sin egen praksis
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Fem lærere på mentorkursus
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
SKABELON.
Om indsatsteori.
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland. Program for dagen  Fortællerum og tendenser  Tegn og succeskriterier  Indsamlingsmetode – intro  Spørgeskemaer.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Doku:SENtorium Onsdag d. 3. februar Program for dagen  Velkommen og Fortællerum  Genopfriskning – Formålet med Doku:SEN  Evalueringsspørgsmål.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april Velkommen Program for dagen  Fortællerrum  Den narrative samtale  Samtalesalon Frokost  Spørgeskema  Interviews.
Pilottest Design og Setup. Agenda Formål Design - rammen for pilottest Fra teori til praksis (hvad gjorde vi?) Hvad har vi lært?
Opstartworkshop Onsdag d. 16. marts Velkommen Programmet for i dag  Baggrund og koncept  Intro til indsatsteori og brainstorming  Aktivitetskæde.
Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april Velkommen Program for dagen  Opsamling  Sparringsrum 2 & 2  Tegn og succeskriterier Frokost  Klargøring.
INDSATSTEORI I UNGNORD EKSEMPLER – UDFORDRINGER - FORDELE.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
LUVM Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. januar Program for dagen  LU rum  Fortællerrum  Bytte – Bytte  Samtalesalon  Indsatsteori som redskab i.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
DokuSENtorium Tirsdag d. 16. august Program  Velkommen  Opsamling fra sidst v/Louise  Sparringsrum – Antagelser og virkninger  Sparringsrum.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Fem lærere på mentorkursus
Indsatsteori for årshjulet (EN)
…………Skal blive så dygtige som de kan
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Læring gennem registrering og indberetning
Carsten Adamsen Ungdomsskolen Kolding
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kort om mig: Oprindeligt udd cand.scient.pol
SUF - gevinstrealisering
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Indsatsteori for Statistik
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland

Program for dagen  Intro til Doku:SEN  Statistik  Evaluering og Narrativer  Intro til Indsatsteori  Indsatsteori (fortsat)  Kort- og langsigtede virkninger  Antagelser  Aktivitet(er) og udfordring/formål  Sparringsrum

Intro til Doku:SEN Definition  Doku = ”Dokumentation af ungdomsskolevirksomhed via”  SEN =  Statistik  Evaluering  Narrativer Samlet formål At levere kvantitative opgørelser suppleret med systematiske vurderinger af ungdomsskolens virksomhed, samt fortællinger herom = Spor 1 = Spor 2

Slutprodukter  Eget produkt  Jeres behov  MEN…Fremlæggelse på Juni konference?  Produkt til USF  Opsummering af hvad har de unge fået ud af at deltage i aktiviteten  Hvad har I/Ungdomsskolen lært ved at evaluere aktiviteten  Der er et skema…

Pause

Statistik  En generel debat  Statistikken som den ser ud i dag  Ønsker og behov til fremtiden  Hvordan opnår vi dem bedst?

Statistik  Statistikkens historie  Data indhentes på vegne af Undervisningsministeriet, som betaler for opgaven  USF indhenter data for første gang for skoleåret 1993/94 (21 år)  Få ændringer i specifikation og dataparametre  Samme basismodel: Sumtals opgørelser  Ungdomsskolernes holdning til statistikken  Besværlig og tidskrævende opgave  Konkrete forventninger til, hvilke sammenlignelige data USF skal kunne levere

Statistik  Statistikken i dag  Har siden 2012 været igennem en længere udviklingsproces  Data består fortsat af sumtals opgørelser  Bliver indberettet én gang om året  Hvad får Undervisningsministeriet i dag ?  Rå datamatrix bestående af sumtals opgørelser  Yderligere oplysninger og/eller analyser kræver direkte kontakt til USF  Mål med fremtidens statistik  Skabe en statistik der giver mening for ungdomsskolerne at bruge lokalt  USF: efterfølgende promovere ungdomsskolerne på landsplan

Statistik  Fremtidens statistik (ønsker fra UVM, USK + USF)  Kendte ønsker  Fremmøde- og frafalds %  Skel imellem holdelever  Mere tidsvarende data  Elevprofiler (UVM)  Politisk beslutsomhed er bygget op omkring statistisk dokumenteret udvikling

Statistik  Pilotprojekt  Søges igangsat i indeværende skoleår  Fokus  Elevprofiler  Anonymiseret cpr-niveau  Tidssvarende data  Løbende, automatisk indberetning (altid opdateret data i Lara)  Samarbejdspartner  Kolding Ungdomsskole, Carsten Adamsen, leder økonomi og IT  Andre ungdomsskoler?  Pilotprojektet = Fremtidens statistik

Statistik  Debatspørgsmål: 2 spor (i dag + i fremtiden)  Hvad kunne I forestille jer at bruge statistikken til?  Hvad skal der til, for at dette kan lade sig gøre?  I praksis?  IT?

Evaluering Definition  En systematisk, faglig vurdering af fx en institutions formåen eller kvaliteten af et forløb  En mulighed for at høste erfaring og udvikle ungdomsskolen, samt synliggøre de bløde værdier i skrift og tale Redskab  Indsatsteori

Narrativer Definition  Fortællinger om f.eks. undervisningen og dens resultater. Det handler om, hvordan systematisering af fortællinger kan skabe et billede af praksis Redskaber  Narrativ evaluering  Andre, eks. samtalesaloner

Intro til indsatsteori  En indsats er noget vi gør for at nå et bestemt mål  En indsatsteori er ikke en teori i videnskabelig forstand.  En indsatsteori er jeres antagelser på formel om hvordan en aktivitet fører til bestemte virkninger  Visualisering af sammenhængen mellem aktiviteter, antagelser og virkninger på længere sigt. Formål Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger Udfordring

Indsatsteori Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningern e? - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Formål

Frokost

Indsatsteori Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningern e? - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Formål

Kort- og langsigtede virkninger Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt?  Indsatsen skal resultere i en virkning hos målgruppen  Virkninger skal være inspirerende og motiverende at opnå, samt realistiske!

Virkninger - Eksempler Esbjerg  Langsigtede virkninger  Undervisningsplanerne bruges som et dynamisk redskab til at skabe refleksion over praksis som bidrager til et fagligt løft  Virkninger  Sammenhæng mellem målsætninger og deskriptive udsagn  Bivirkninger  Indsigt og forståelse af undervisningsforløbet  Opmærksomhed og fastholdelses  Dialog til fælleslæring

Formulering – Find virkinger Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g  Hvad skal ”løsningen” på jeres udfordring være?  Hvilke virkninger skal indsatsen fører til?  Hvilken forandring skal målgruppen opleve?  Hvad vil I se virkninger skal opnås på langt sigt?  Hvad er realistisk at opnå på kortsigt?

Pause

Antagelser (Indsatsteori)  Hvorfor virker denne indsats?  Hvad antages at frembringe virkningerne hos målgruppen? Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger?

Eksempel - Antagelser Årshjul for evaluering og narrativer  At skabe rum til refleksion og sparring  forståelse for og udvikling af brugen af redskaber og metoder (EN)  Doku:SENskolernes regelmæssige og systematiske brug af redskaber og metoder sikrer valide resultater (EN)  Et attraktivt udstillingsrum for Doku:SENskolerne skaber motivation for at frembringe valid viden om de unges udbytte (EN)  Klar kommunikation fører til forståelse af og indblik i processen (S)

Antagelser (Indsatsteori)  Hvilke antagelser fører jer fra aktiviteter til virkninger?  Hvilke antagelser har I gjort om de forandringer som skal opstå i løbet af indsatsen?  Hvad antages at frembringe virkningerne hos målgruppen?  Hvorfor virker denne indsats? Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g

Aktiviteter og formål (indsatsteori)  Hvilke aktiviteter udløser, at jeres antagelser finder sted og fører til virkningerne?  Hvilken aktivitet kan løse jeres udfordring/ formål?  Hvad er jeres udfordring / formål?  Hvem er målgruppen? Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningern e? Formål

Eksempel – Aktiviteter/formål/udfordring Årshjul  Hovedformål: Finde ud af hvad de unges udbytte af at deltage i US- aktiviteter er  Underformål: Stille redskaber og metoder til rådighed for US, der kan indsamle viden om de unges udbytte af deltagelsen, som kan videreformidles på lokalt såvel som landsplan  Aktivitet: Tilbyde og faciliterer redskaber og metoder til medlems- skolerne til at frembringe viden om de unges udbytte Statistik  Udfordring: At få ungdomsskoler til at indberette valide data inden deadline  Formål: At skabe en valid, kvantitativ opgørelse over ungdomsskolernes aktivitetsniveau så hurtigt som muligt efter endt skoleår  Aktivitet: At skabe en valid, kvantitativ opgørelse over ungdomsskolernes aktivitetsniveau så hurtigt som muligt efter endt skoleår

Find aktiviteter, formål og udfordringer  Hvad er jeres udfordring?  Hvad er formålet med den aktivitet som I vil evaluere?  Hvem er målgruppen?  Hvem skal inddrages i indsatsen? Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningern e? Formål

Sparringsrum – 2 & 2  5 min fremlæg indsatsteori (Skole A)  3 min feedback (Skole B)  2 min kommentarer (Skole A)

Opsamling og evaluering af dagen  Hvad har I fået ud af dagen?  Klar til internat i november?  Hvor langt er I med indsatsteorien? 1. udkast?  Deadline  Onsdag d. 11. november

Tak for i dag og på gensyn