Program 09.00 – 09.45: Oplæg 09.45 – 10.15: Refleksion i par/walk and talk (inkl. kaffe) 10.15 – 10.45: Oplæg 10.45 – 11.30: Refleksion i grupper (inkl.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Social Kapital – rig på relationer
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Fremtidens folkeskole i Aalborg
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Velkommen til valgmøde
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Anerkendelse af kompetencer - motivation til kompetenceudvikling
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Hvad er relationel koordinering
Folkeskolereformen 2014 Sct. Jacobi Skole.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Den inkluderende skole
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Folkeskolereformen 2014 Faster Skole / marts 2014.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Målstyret læringsreform
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Skolelederforeningens årsmøde 24. oktober 2013 v/adjungeret professor, tidl.kommunaldirektør Jens Christian Birch Hvor går ledelsen hen? fri agent Jens.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Allerslev Skole, SFO: Valhal, Bifrost og Lageret Allerslev skolebestyrelses Møde med BU Ved formand Michael Brixtofte.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Program – 09.45: Oplæg – 10.15: Refleksion i par/walk and talk (inkl. kaffe) – 10.45: Oplæg – 11.30: Refleksion i grupper (inkl. pause) – 11.45: Afrunding og evaluering

Temaer 1.Læringsmål - at gå fra ‘Hvad skal vi lave?’ til ‘Hvad skal I lære?’ 2.Viden, færdigheder og kompetencer 3.Lovens ånd og bogstav – den grundlæggende forståelse af lovgivers hensigt 4.Social kapital 5.Krav til ledelsen, autorisationsbegrebet

1. Læringsmål – uha, hvor er det svært Fra ”Hvad skal jeg sige?” til ”Hvad skal I lære?” Derfor: Læringsmål for mødet – men hvad er baseline?

Dagens læringsmål Når vi siger farvel til hinanden, har I øget viden om folkeskolereformens betydning for jeres lederrolle konkrete ledelsestiltag, som kan understøtte skolens arbejde med at nå målene Skolelederforeningens syn på kravene til skoleledelse

2. Viden, færdigheder og kompetencer - læringens byggesten Viden omfatter både viden om et emne og forståelse. Dvs. at være i stand til at sætte sin viden i sammenhæng og forklare den for andre. Viden kan være både om teori og praksis. Færdigheder er det, som man kan gøre eller udføre. Fx praktiske færdigheder, kognitive færdigheder, kreative færdigheder eller kommunikative færdigheder. Kompetencer er evnen til at anvende viden og færdigheder i en given kontekst. Her er ansvar og selvstændighed centrale begreber.

3. Lovens ånd og lovens bogstav Hvad er lovgivers intention? At arbejde i en politisk ledet organisation Hvor er vi i forhold til intentionen? Baseline – selvevaluering ”Hvis vores mål er..., skal vores første skridt være …” Indsatsteori Systematik

4. Social kapital Ved en satsning på tillid, retfærdighed og samarbejde om kerneopgaven kan skolerne  øge medarbejdernes trivsel  højne kvaliteten  højne produktiviteten  højne innovationsevnen.

Social kapital TillidTillid opbygges bl.a. ved konsistent adfærd, integritet, uddelegering af kontrol og demonstration af lydhørhed. RetfærdighedRetfærdighed opbygges bl.a. ved et ordentligt beslutningsgrundlag, hvor berørte parter høres og involveres, alle behandles med respekt og værdighed. Samarbejde om kerneopgavenSamarbejde om kerneopgaven opbygges bl.a. gennem koordinering af fælles sprog, fælles viden og gensidig respekt, samt hyppig, rettidig, præcis og problemløsende kommunikation.

Individuel og parvis refleksion Hvor skal jeg i første omgang sætte ind på min skole? Tillid? Retfærdighed? Samarbejde om kerneopgaven? Hvorfor er det tema det vigtigste? Hvad vil jeg opnå? (Mål) Hvordan vil jeg gøre det? Og hvorfor tror jeg, at det hjælper? Derefter sparring med sidemanden 30 min. fx. Walk and Talk.

Hvis du vil vide mere Væksthus for ledelse: De skjulte velfærdsreserver Niels Thygesen m. fl.: Tilliden i magten Kristian Gylling Olesen m.fl.: Virksomhedens social kapital - hvidbog Tage Søndergård Kristensen: Trivsel og produktivitet, to sider af samme sag Peter Hasle m.fl.: Ledelse med social kapital Jody Hoffer Gittell: High Performance Healthcare BAR-UF: Stærke samarbejdsrelationer (Arbejdsmiljøweb)

Tre nationale mål 1.Udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Måltal: Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test Andelen af de allerdygtigste elever i DA og MAT skal stige år for år 2. Mindske betydning af social baggrund i f.t. faglige resultater. Måltal: Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og MAT skal reduceres 3.Styrke tilliden til og trivslen i folkeskolen bl.a. gennem respekt for professionel viden og praksis. Måltal: Elevernes trivsel skal øges

4. Krav til skoleledelsen

Autorisationsbegrebet Evne til og mulighed for at bestemme (ledelseskraft og -magt) Autorisation kan komme ovenfra, nedefra, indefra og udefra. Ovenfra: Kommunen sørger for realistiske proportioner mellem opgave og ressourcer, og skoleledelsen gives det fornødne ansvar for beslutninger og sanktionsmidler. Nedefra: Opbakning og anerkendelse fra de ansatte. Indefra: Den enkelte leder tager opgaven og ansvaret på sig Udefra: Afhænger af organisationens resultater – selv den bedste leder er i vanskeligheder, hvis positive resultater udebliver!

Generelle ledelseskompetencer i forhold til reformen En stærk pædagogisk ledelse leder strategisk i forhold til udvikling af organisation og kultur skaber en fælles læringskultur på skolen prioriterer på baggrund af pædagogiske argumenter sikrer, at ressourcerne er knyttet til prioriteringerne leder et øget tværfagligt samarbejde (den åbne skole) skaber egne, kreative løsninger i konsekvens af øget frihed udnytter de flere beføjelser, skolelederen har fået

Målstyret skole En stærk pædagogisk ledelse har kompetencerne til at formulere vision og sætte retning sætter mål, som er specifikke, målbare, accepterede, realistiske og tidsafgrænsede sikrer, at undervisningen tager udgangspunkt i Fælles Mål holder fokus på læringsresultater anvender data til at identificere trends, styrker og svagheder og agerer på baggrund heraf sikrer en systematisk mål- og evalueringskultur på skolen

Systematisk mål- og evalueringskultur Stærkt fokus på systematisk anvendelse af læringsmål i tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af undervisning og en øget anvendelse af varierede og anvendelsesorienterede læringsformer. Skoleledelsen skal være i stand til at identificere eventuelle begrundelser for, at målene ikke nås, og have kompetencerne til at understøtte de lærere, som har behov herfor.

Medarbejdernes kompetenceudvikling En stærk pædagogisk ledelse udvikler medarbejderne og sikrer deres fortsatte motivation sikrer, at medarbejderne har fokus på elevernes læring, trivsel og udvikling går aktivt i dialog med medarbejderne om deres praksis udfordrer medarbejdernes praksis, lytter og giver feedback, som har en positiv indflydelse på elevernes læring og trivsel udarbejder kompetenceudviklingsplan for skolen og hver enkelt medarbejder på baggrund af dialog

Gruppearbejde Ja, det er meget godt, men hvordan?

Plenum Kort tilbagemelding fra grupperne

Evaluering Nåede vi dagens læringsmål? Øget viden om folkeskolereformens betydning for jeres lederrolle konkrete ledelsestiltag, som kan understøtte skolens arbejde med at nå målene Skolelederforeningens syn på kravene til skoleledelse

Livet er ikke en rejse mod graven, hvor man skal nå sikkert frem i en pæn og velbevaret krop. Nej, man skal komme fræsende sidelæns ind, fuldstændig brugt op, totalt slidt ned, højt råbende: Wow, sikke en tur!