Håndhævelse v. Rikke Rørby Graversen. Håndhævelse Hvad siger lovens §§ 73 og 74 Håndhævelse generelt Mulighed for erstatningsbiotop? Sagsflow Den gode.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Lovlig sagsbehandling
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Klager og den vanskelige samtale
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Side 6Side 3 hittegods: Under oprydning finder du bag en stol en læderjakke med en tegnebog. Tegnebogen indeholder ingen penge, kun kørekort,dankort,sygesikringsbevis.
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Mindreåriges patientrettigheder
Velkommen til DMU Miljø official kursus for banedrivende klubber.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Morten Steen - Jord-Erfa-Midt
Natur i råstofgrave Envina kursus juni 2013 Råstoflovens muligheder for efterbehandling til natur - frivillighed (eller tvang?), vilkår, efterbehandlingsplaner.
Regionens rolle og samspil med kommunerne Jord-ERFA-Midt
Funktionsleder Lena Kongsbach Naturstyrelsen
Samarbejdet mellem kommuner og politi om miljøsager (landbrug)
Landinspektør Jørgen Heinemeier, Naturstyrelsen
Oplæg – Aalborg Kommune, Jette Jensen Hvordan løfter vi mængden af overtrædelsessager affødt af Naturstyrelsens § 3 opdatering ?
Kloakering i den spredte bebyggelse
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Pleje af fredede arealer.
Revurderinger i Esbjerg kommune. Generelt Hovedformål med revurderingen er at sikre, at husdyrbrugets indretning og drift fortsat er baseret på BAT. Udgangspunktet.
Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent Carl Åge Pedersen. Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent.
Erfaringer i forbindelse med masseanmeldelser
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Hvordan udarbejdes en indsatsplan?
Temadag den 26. januar 2010 ATV Jord og Grundvand v/Lene Juul Nielsen Vejledning om undersøgelse og oprensning af forurening fra villaolietanke – juridisk/administrativ.
Naturkvalitetsplan i Århus Amt.
Handel med korn mellem landmænd
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Perspektivering og afslutning Lars Gunnarsen Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet.
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Grundkursus i § 3 sagsbehandling Naturbeskyttelse historisk Formålsparagraffen § 1 Øvrigt indhold.
Bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet – set fra Danske Bank København den 7. april 2016 Head of Group Financial Crime Jes Vinther Jørgensen.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
13. december 2006, side 1 Bygningsinspektørmøde i Lejre 3. marts 2010 Gennemgang af Naturklagenævnsafgørelser 1.Håndhævelse af en privatretlig.
23. september 2016 Side 1 Midlertidige opholdssteder til flygtninge og asylansøgere.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Tilsyn og håndhævelse Lynkursus ENVINA Fredericia 24. november og 3. december 2015 Susanne Mieth Andersen Natur- og Miljøklagenævnet.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Andre aktører - sygedagpenge v. Birger Stein Christensen.
Byggeloven og sektorlovene Kan Triturus cristatus stoppe en byggetilladelse?
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
ATV-møde den 25. november 2009 Advokat Mads Kobberø.
Vandrådsmøde Lejre 7. April 2016Pernille Weile. Fornyede indvindingstilladelser Indvindingstilladelser til drikkevandsforsyning gives for en periode af.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Dokumentationskrav ved.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Kort gennemgang af begreberne:
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Miljøstyrelsen Jordvarmeanlæg Mathias Mæhle Lasse Tellerup Møller
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Rammerne for Kommuner Sekretariatschef Søren Abildtrup.
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Bandepakken 3
Rotteårsmøde november 2017 Middelfart Weile-Skadedyrsrådgivning
Byggelovsdage 2015.
Center natur, miljø og trafik
Kontakt til deltagerne
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Indsatsplaner og rammerne for grundvandsbeskyttelse i Favrskov Kommune
FIR morgenmøde 22. november 2018
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Håndhævelse v. Rikke Rørby Graversen

Håndhævelse Hvad siger lovens §§ 73 og 74 Håndhævelse generelt Mulighed for erstatningsbiotop? Sagsflow Den gode dialog Politianmeldelse Selvhjælpshandling Sagseksempler

Naturbeskyttelseslovens § 73 § 73. Kommunalbestyrelsen påser overholdelsen af denne lov og af de regler, der er udstedt efter loven, samt af fredningsbestemmelser. Stk. 2. Miljø- og fødevareministeren påser overholdelsen af reglerne i § 8 og § 9 om klitfredning, § 15 om strandbeskyttelseslinjen og reglerne i kap. 5 om beskyttelse af plante- og dyrearter m.v. Stk. 3. Miljø- og fødevareministeren kan bestemme, at tilsynet udøves af en anden myndighed. Stk. 4. Tilsynsmyndigheden påser, at påbud og forbud efter denne lov efterkommes, og at vilkår, der er fastsat i tilladelser, overholdes. Stk. 5. Tilsynsmyndigheden skal foranledige et ulovligt forhold lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet betydning. Stk. 6. Kommunalbestyrelsen skal foretage indberetning til miljø- og fødevareministeren, når den får kendskab til et ulovligt forhold, som ikke omfattes af kommunalbestyrelsens tilsyn efter stk. 1. Tilsvarende skal miljø- og fødevareministeren foretage indberetning til kommunalbestyrelsen, når ministeren får kendskab til et ulovligt forhold, som ikke omfattes af ministerens tilsyn efter stk. 2. Stk. 7. Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler for udøvelsen af tilsynsvirksomheden Stk. 5. Tilsynsmyndigheden skal foranledige et ulovligt forhold lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet betydning.

Naturbeskyttelseslovens § 74 § 74. Det påhviler den til enhver tid værende ejer eller bruger af en ejendom at berigtige et ulovligt forhold, medmindre andet følger af kapitel 11 a. Stk. 2. Tilsynsmyndigheden, jf. § 73, kan for ejerens regning lade et påbud om at berigtige et ulovligt forhold tinglyse på ejendommen. Når forholdet er berigtiget, skal myndigheden lade påbudet aflyse fra tingbogen. Stk. 3. Når et ved dom meddelt påbud om at berigtige et ulovligt forhold ikke efterkommes rettidigt og inddrivelse af tvangsbøder ikke kan antages at føre til, at påbudet efterkommes, kan tilsynsmyndigheden foretage det nødvendige til forholdets berigtigelse på den forpligtedes regning. Stk. 4. Såfremt et ulovligt forhold frembyder fare for opretholdelsen af tilstanden af et område eller for dyr og planter, der er beskyttet i medfør af loven, og et påbud om at berigtige forholdet ikke efterkommes rettidigt, kan tilsynsmyndigheden umiddelbart lade det nødvendige arbejde udføre på den forpligtedes regning. Politiet yder nødvendig bistand hertil. Stk. 5. Såfremt et påbud om at berigtige et ulovligt forhold omfattet af § 21, stk. 1, eller af regler udstedt efter § 21, stk. 2, nr. 2 og 5, ikke efterkommes rettidigt, kan tilsynsmyndigheden umiddelbart lade det nødvendige arbejde udføre på den forpligtedes regning. Stk. 1: Det påhviler den til enhver tid værende ejer eller bruger af en ejendom at berigtige et ulovligt forhold

Lidt kortere…. Kommunen er tilsynsmyndighed Kommunen har pligt til sørge for, at et ulovligt forhold lovliggøres Det er altid nuværende ejer og/eller bruger, der har pligt til at lovligøre et ulovligt forhold. –Man kan ved køb af en ejendom overtage et ulovligt forhold –Både ejer og bruger (forpagter) er forpligtet –Husk at være meget opmærksom på ejerskab Et påbud kan tinglyses på ejendommen Kommunen kan kun udføre en selvhjælpshandling på ejers regning, efter der er afsagt dom uden resultat –det kommer vi tilbage til senere

Tilsyn Kommunen bestemmer omfanget af tilsyn Tilsyn bør føres med sådanne mellemrum, at krav om reetablering i forbindelse med konstaterede ulovlige forhold ikke vanskeliggøres – myndighedspassivitet.

Eksempel Ofte bliver håndhævelsessager nemmere, når der tidligere har været tilsyn på arealet Tilsyn 2011 Tilsyn 2014

Håndhævelse Et ulovligt forhold kan lovliggøres på to måder: –Retsligt (dispensation) –Fysisk reetablering Det må ikke være nemmere at få tilgivelse end tilladelse. –En sag om efterfølgende dispensation behandles som en forudgående ansøgning om dispensation. Luftfotos tillægges betydeligt vægt –Beviser er fjernet –Fravigelse af alm. princip om at væsentlig tvivl kommer ejer til gode En fysisk reetablering skal sikre at området kan leve op til beskyttelseskriterierne – vilkår sikre dette: –Skal kunne håndhæves –Evt. vilkår om pleje (høslet med fjernelse af materiale i 5 år)

Myndighedspassivitet – NoMO nr. 146 Når kommunen mister rettigheden til at kræve håndhævelse som følge af passivitet Ved bedømmelsen af, om kommunen har udvist retsfortabende passivitet, må der generelt lægges vægt på den forløbne tid, graden af ond tro hos parten, samt væsentligheden af det ulovlige forhold. Kommunen kan således under særlige omstændigheder fortabe retten til at kræve håndhævelse i situationer, hvor kommunen i en vis tid har haft kendskab til det ulovlige forhold, borgeren har været bekendt med kommunens kendskab, og kommunen har undladt at gribe ind over for det ulovlige forhold. Der skal ikke meddeles lovliggørende dispensation, hvis der er myndighedspassivitet. NoMO nr. 86 – retablering af § 3 beskyttede arealer på landbrugsjord: –Det forhold, at der er gået år, fra at den ulovlige opdyrkning har fundet sted, til at kommunen har taget kontakt til ejeren, er efternævnet praksis ikke ensbetydende med, at kommunen er afskåret fra at håndhæve § 3-beskyttelsen af mosearealerne.

Erstatningsbiotoper Mulighederne for at benytte erstatningsbiotoper i håndhævelsessager er begrænset. Vejledningen: –Erstatningsbiotoper kan være relevant i situationer, hvor det er forbundet, med uforholdsmæssigt store udgifter at forlange den oprindelige biotop retableret, eller hvor en retablering er umulig eller i hvert fald uigennemførlig inden for en uoverskuelig årrække. –Det forudsættes dog, at erstatningsbiotopen muliggør en varetagelse af de beskyttede interesser trods indgrebet. NoMO nr. 86 – retablering af § 3 beskyttede arealer på landsbrugsjord: –At det fagligt set er bedre med en erstatningsbiotop kan ikke begrunde, at der stilles vilkår om erstatningsbiotop. Det kræver altid en dispensation at flytte naturen (erstatningsbiotop)

Håndhævelse bør være: 1.Konsekvent –Tilsynsmyndigheden skal reagere på alle sager, der ikke er bagateller. 2.Gradvist strengere –Fristforlængelse er kun en mulighed, hvis ejer/bruger er uden skyld i at krav ikke kunne efterkommes f.eks. dårlig vejr eller alvorlig sygdom. –Påbud må ikke følges op af et nyt påbud. 3.Afpasset til de konkrete fold –Vælg hvilket håndhævelsesmiddel, der skal bruges i den konkrete sag

Sagsflow - håndhævelse

Husk dialogen Det er ubehageligt at opstarte en håndhævelsessag. Pas på med at gemme dig bag skærm og breve. Der kommer sjældent noget godt ud af at starte med at sende et skriftlig varsel om påbud. Hvordan ville du selv reagere? Vi bliver nød til at bruge os selv – husk du kun budbringer, det er folketinget, der har vedtaget loven. Træf aldrig afgørelser i felten. God dialog kan gøre en stor forskel – en vred lodsejer kan ødelægge meget for kommunen – ikke kun i din sag!

Hvordan gør vi i Favrskov Kommune? K Kan vi ikke løse dette i mindelighed? Jo – det kan vi godt. Hvornår er det ordnet? lodsejer sagsbehandler

Det behøver ikke være så svært Amtets tilsyn/luftfotos viste, at der var foretaget jorddeponi i mosen. På et møde med lodsejer, aftaler vi at jorden skal fjernes – kort brev med henstilling. Henstilling blev fulgt og sag afsluttet.

Sagsflow – Favrskov Kommune Anmeldelse/tilsyn Sagsforberedelse evt. inkl. tilsyn Indledende orienteringsbrev Telefonopkald - møde aftales Møde med lodsejer i felten Aftale om reetablering/henstilling Sag afsluttet Varsel af påbud/partshøring Afslag/påbud/afgørelse § 3 status Evt. påklage til NMKN – ny frist Politianmeldele

Politianmeldelse Det er vigtigt at alle formalia i varsel og påbud er korrekte –Tjek ejer igen –Tjek at datoer korrekt –Tjek at der henvist korrekt til lovgivning –Osv… –Håndhævelsesvejledningen er god: I grove tilfælde kan et ulovligt forhold politianmeldes direkte, uden påbud – pas på! Efterkommes et påbud ikke bør det føre til en politianmeldelse –Hvordan er intern procedure? –Bør ikke være politisk – men! Mere om Politianmeldelser senere

Selvhjælpshandling Selvhjælpshandling: når kommunen lovliggør et ulovligt forhold på ejer/bruges regning Selvhjælpshandling kan kun ske når: –Påbuddet skal være meddelt ved dom. Der skal være kørt en staffesag ved en domstol. –Dommens frist for at lovliggøre forholdet skal være udløbet. –Kommunen skønner, at inddrivelse af tvangsbøder ikke vil føre til, at påbuddet efterkommes. –Kommunen skal altid vælge det mindst indgribende administrative håndhævelsesskridt. Sidste mulighed. Ved fare for at tilstanden ikke kan opretholdes: –Et ulovligt forhold, der udgøre fare for natur, planter eller dyr. –Ejer/bruger efterkommer ikke et påbud. –Kommunen skønner, at mindre indgribende håndhævelsesskridt ikke kan få ejer/bruger til at efterkomme påbudet. Tilsynsmyndigheden har tabsbegrænsningspligt –Udgiften til selvhjælpshandlingen skal begrænses mest muligt –Den billigste metode skal vælges –Hvis ekstern bistand bruges – ejer/bruger skal have mulighed for at finde et billigere alternativ.

Henvisninger Vejledning om håndhævelse af Naturbeskyttelsesloven, Planloven og Byggeloven NoMO 86 – Retablering af § 3 beskyttede overdrev på landsbrugsjord /nomo-86/ /nomo-86/ NoMO 146 – Myndighedspassivitet miljoeklagenaevnet-orienterer/nomo-2014/nomo-146/ miljoeklagenaevnet-orienterer/nomo-2014/nomo-146/

Eksempel på sager

Drænet og opdyrket mose Hvordan reetableres arealer – hvilke vilkår?

Drænet og opdyrket mose Dette gjorde vi – påbud med følgende vilkår: –Drænene skal fjernes –Grøfter tildækkes –Kornet skal høstes –Krav om tilbagemelding når arbejdet er udført –Frist for efterkomme påbud 1. november (dato for afgørelse 17. marts) Er vilkårene gode nok? Problem: –Ejer påstod at dræn var fjernet umiddelbart efter påbud var udstedt –Ingen tegn på at der var gravet på arealet –Vi afstod fra at forfølge spørgsmålet om dræn var fjernet Hvordan løser vi det?

Eng og mose tilplantet med energipil Hvordan reetableres arealet – hvilke vilkår?

Eng og mose tilplantet med energipil Dette gjorde vi – henstilling med følgende vilkår: –Plantede pil fjernes fra arealet –Genopvækst af pil skal hindres Er vilkårene gode nok? Problem: –Ejer vil forhindre genopvækst af pil ved påsmøre Round Up! Hvordan løser vi det? –Vil vi tillade brug af Round Up? –Hvis ja – det kræver dispensation!

Sø etableret i mose Der er for 7 år siden etableret to søer i mosen (overgangsrigkær) – søerne har nu et fint dyre- og planteliv med bl.a. lille vandsalamander. Hvordan reetableres arealet – hvilke vilkår?

Sø etableret i mose Dette gjorde vi – dispensation til at anlægge sø med vilkår om erstatningsnatur Begrundelse: –Favrskov Kommune betragter det ikke som realistisk at kunne genskabe en mose med god naturkvalitet på arealet, ved at opfylde vandhullerne med jord, indenfor en overskuelig årrække. Da der i dag findes en værdifuld natur i søerne, vurderes det uhensigtsmæssigt at reetablere mosen. –Favrskov kommune vurderer at det samlet set vil være mere hensigtsmæssigt at bibeholde den eksisterende natur i søerne. Er det en korrekt afgørelse? –Har vi hjemmel til at udlægge erstatningsnatur i denne sag? –Kan man overhovedet genskabe en mose, når der er gravet en sø?

Fodring ved sø Foder f.eks. korn indeholder store mængder nærringsstoffer Påbegyndelse af fodring er en klar tilstandsændring –Vilkår om at fodring skal stoppes –Evt. vilkår om oprensning af søen Ofte svært at køre sagen efter NBL § 3, da vi ved ikke hvornår fodringen påbegyndte. Hvis fodring påbegyndtes inden søen blev beskyttet er det lovligt at fortsætte. Miljøbeskyttelsesloven kan forhindre direkte fodring i vand. –Et andet kursus Husk at notere, at der ikke bliver fodret når I er på tilsyn.

Har I eksempler på sager?