Tag følelserne med på arbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Tid til ledelse Henrik Leslye.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
KP 360 Adfærdsanalyse ”Ikke dømmende” princip
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Ledelse i Praksis – 4. aften
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Refleksion over sidste gang !
TERM modellen Introduktion til øvelse
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Præstationsangst!.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Introduktion til mindfulness den 2. februar 2013.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
- det kan læres.. Inspiration The New Toughness Training For Sports (PLUME, Penguin Group, 1995, ISBN ) Af James E. Loehr, sportspsykolog.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Niveauer for læring i organisationen
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Workshop Motivation og fokus på målet
Robusthed Læge Poul Lundgaard Bak
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Den lærende organisation
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Relations kompetencer
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
SUF - gevinstrealisering
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Tag følelserne med på arbejde Tag følelserne med på arbejde. Betydningen af følelser og emotionel intelligens i arbejdslivet IDA 10 sep. 2015

„Evnen til at etablere meningsfuld og tilfredsstillende kontakt er væsentligt for menneskets evne til at opleve selvværd og mening“

Sunniva Høgsberg/Essens-coaching Jeg identificerer mig med mit lys, men jeg lærer af min skygge" Mindfulness-instruktør Transpersonlig coach Rød tråd mit arbejde: Bliv den du er Essens-coaching /Sunniva Høgsberg

Essens-coaching /Sunniva Høgsberg Øvelse 1 At komme til stede med krop og sind Essens-coaching /Sunniva Høgsberg

Aftenens emner Opgøret med Descartes (Goleman, Damasio, Gardener) Følelsernes rolle i menneskelivet Følelser og sindsstemninger Følelser og evner Positive/negative sindsstemningers indflydelse på adfærd hvad er emotionel intelligens? Hvad er emotionel intelligent ledelse ? Mindfulness og emotionell intelligens

Descartes: jeg tænker, altså er jeg/ Jeg tænker, jeg er til 1596-1650 1995

Damasio: Følelser er en en vigtig bestanddel af at være menneske Følelser er komplekst indvævet i den måde: vi tænker Vi handler Vi træffer beslutninger på

Howard Gardener: mange intelligenser Gardner, H. (1983;2003). Frames of mind. The theory of multiple intelligences. New York: BasicBooks. Gardner, H. (1999). Intelligence reframed. New York: Basic Books. Gardner, H. (2000). The Disciplined Mind: Beyond Facts And Standardized Tests, The K-12 Education That Every Child Deserves. New York: Penguin Putnam.

Daniel Goleman 1995 1

Emotionel intelligens – også i arbejdslivet 2004 1998

Daniel Goleman: 2015

Daniel Goleman- også på den danske arbejdsplads Goleman: Følelsernes intelligens på arbejdspladsen (2008) Goleman m.fl.: Følelsesmæssig intelligens i lederskab (2009)

Hvad er følelsesmæssig intelligent ledelse ?1 Menneskets evne til: Selverkendelse, selvkontrol, social bevidsthed, håndtering af relationer Har man det, kann man udøve resonant ledelse, ledelse der vækker genklang og forstærker positive følelser i medarbejderne så de bedre kann nå deres mål.

Hvad er følelsesmæssig intelligent ledelse ?2 Et følelsesmæssigt modent menneske kan: tilgodese egne og andres behov på en ansvarlig måde kann balancere mellem et selv- og et omverdensansvar kann både yde personlige resultater og have altruistiske egenskaber (visdomsaspektet) .

Essens-coaching /Sunniva Høgsberg Øvelse 2 (2 og 2): refleksion: har du selv praktiseret resonant ledelse? Har du oplevet dig selv/andre optræde emotionelt intelligente? Hvad var karakteristisk? tilgodese egne og andres behov på en ansvarlig måde kann balancere mellem et selv- og et omverdensansvar kann både yde personlige resultater og have altruistiske egenskaber Selverkendelse, selvkontrol, social bevidsthed, håndtering af relationer Essens-coaching /Sunniva Høgsberg

Følelsernes rolle i menneskers liv- en revurdering Sindsstemninger og følelser spiller en central rolle i kognitive processer og adfærd

Menneskets følelsesliv er præget af emotioner og sindsstemninger Er omfattende og generaliserede følelsestilstande, løsrevet fra de begivenheder/omstændigheder, som oprindelig udløste dem Har lav intensitet Griber ikke ind i igangværende aktiviteter (??) Udløses af bestemte stimuli (indre eller ydre i forhold tilpersonen Høj intensitet dermed også mere flygtige Kræver opmærksomhed og griber ind i kognitive processer

Følelser påvirker mange af menneskets evner: Evnen til at vurdere Evnen til at genkalde sig ting fra hukommelsen Opfattelsen af succes/fiasko Kreativitet Evnen til induktive/deduktive ræsonnementer

Positiv sindstemning betyder: Opfattelser/virderinger er mere positive Mere tilbøjelig til at huske positiv information Mere selvsikker Mere tilbøjelig til at tage æren for succeser og undgå bebrejdelser for fiaskoer Mere hjælpsom overfor andre Øget fleksibilitet i kategoriseringsopgaver Fremmer kreativitet og induktive ræsonnementer

Negative sindsstemninger Fremmer deduktive ræsonnementer Fremmer grundigere og mere kritiske vurderinger (betyder at systematisk og omhyggelig info-bearbejdning bliver fremmet- fordel hvis man arbejder med komplekse problemstillinger, hvor fejl er forbundet med betydelig risiko)

Opgør med stereotypen, rationel beslutningstager =med følelsesfri beslutningstager „Selvom meget intense følelser kann være stærkt forstyrrende for effektive beslutningsprocesser, kan reduceret emotion („…“) være en ligeså vigtig kilde til irrationel adfærd“ (Damasio)

Case „Eliot“ viser: Følelserne hjælper os med at tage beslutninger, vælge mellem de alternativer, der er produktet af vores analyse og træffe et fornuftigt valg. Følelser er en intim del af det at være menneske. Følelser er komplekst indvævet i den måde vi tænker, handler og træffer beslutninger på

Jennifer George undersøger sammenhængen mellem effektiv ledelse og emotionel intelligens „Kann det tænkes, at nogle ledere har særlige evner i forhold til sindsstemninger/emotioner, der gør det muligt for dem at udnytte og have gavn af de forskellige følelser, de oplever på jobbet? Og kan det tænkes, at disse evner gør det muligt for ledere at påvirke og udvikle gode relationer til de mennesker, de leder? Interpersonelle relationer er præget af sindsstemninger og emotioner, og det samme gælder effektiv social indflydelse“ (Jennifer George: Emotioner og ledels. Betydningen af emotionel intelligens in: Susan Hart og Henrik Hvilshøj: Ledelse mellem hjerne og hjerte( Kbh. 2013) Vi har jo her i begyndelsen af aftenen beskæftiget os med EQ, Nu vil vi gå et spadestik dybere- jeg vil understrege at ordet , emotionel her dækker både over sindsstemninger og emotioner.

Emotionel intelligens Hvad er emotionel intelligens? (teoridannelse og forskning) Emotionel intelligens som kilde til effektiv ledelse Hvordan kann de forskellige aspekter af emotionel intelligens styrke de aktiviteter, der indgår i effektiv ledelse?

Hvad er emotionel intelligens? „evnen til at opfatte emotioner, udnytte og generere emotioner til støtte for tanken, at forstå emotioner og emotionel viden, samt refleksivt at regulere emotioner med henblik på at fremme emotionel og intellektuel vækst.“ (Mayer og Salovey 1997, s 5) evnen til at danne sammenhæng mellem emotioner og fornuft bruge emotioner til støtte for fornuften ræsonnere intelligent om emotioner

Par-øvelse : en oplevelse, som gjorde indtryk… 15 min. Til hver 1. Find en oplevelse, som har gjort indtryk på dig. 2. Vælg hvem, der er A/B 3. B lytter til As fortælling om oplevelsen ud fra en dobbelt bevidsthed, dvs. er både lyttende og empatisk og har samtidigt kontakt til sine egne følelser. 4. B noterer sine observationer vedr. As og egne følelser + reaktioner 5. Samtale: B beskriver de emotioner han har observeret (egne og As) 6 . Byt Øvelse , hvor i havde mulighed for at praktisere Essens-coaching /Sunniva Høgsberg

Aspekt 1 af EQ: at bedømme og udtrykke emotioner Bevidst om egne emotioner Kann udtrykke egne emotioner præcist Bevidst om andres emotioner Kan udtrykke andres følelser præcist Empati

Aspekt 2 af EQ: at bruge emotioner til at styrke kognitive processer Emotioner styrer opmærksomheden og signalerer fokus for opmærksomheden Emotioner hjælper os med at træffe valg Brug af betemte emotioner til at styrke bestemte typer af kognitive processer

Aspekt 3 af EQ: Viden om emotioner Viden om årsager til emotioner Viden om konsekvenser af emotioner Viden om hvordan emotioner udvikler sig over tid Viden om E handler om at forstå kilderne til og konsekvenserne af sindstemninger/emotioner og den måde de udvikles og forndrer sig på over tid.vigtugt. Bevidsthedom/forståelseaf hvordan begivenheder, mennesker eller andre stimuli skaber emotioner. Hvis vi tager en leder, som bliver overrasket over at meadarbejdernes spontane reaktion på en omstrukturereing af firmaet (selv med garanti mod fyring) er frygt og angst, har ikke et særlig godt kendskab til kilderne til emotioner. Evnen til at bedømme konsekvenserne sindstemninger/emotioner varierer også fra oerson til person. En leder der skal holde gruppemøde om ændring, ved at han ikke kann skabe fælles fodslag , når han er i en negativ sindstsemning. En boligkøber i positiv stemning , som han godt kann li- udsætter den endelige beslutning . Et klasisk eksempel. Uvidenhed om følelsernes indvirkning: person der efter en hård dag kommer hjem fra arbejde er i sårligt humør og lander i et skænderi- erkender ikke at hun selv bidrager

Aspekt 4 af EQ: Håndtering af emotioner Meta-regulering af sindsstemninger (refleksion over emotioners årsager, hensigtsmæssighed og foranderlighed) Opretholdelse af positiv sindstemning Reparation eller forbedring af negativ sindsstemning Håndtering af andres emotioner

En god leder? Et menneske som andre ønsker at følge og lære af. Godt lederskab er resultatet af vedvarende, opmærksomme og reflekterede handlinger, snarere end medfødt Vigtige ingredienser: overordnet, vision, ildhu, vedholdenhed, integritet som tager udgangspunkt i selvkendskab Dette menneske har en høj accept af sig selv og har en accept der kann favne andres holdninger , være åben over for det nye og ukendte

Definitioner af mindfulness Mindfulness er: -”at være opmærksom på en særlig måde: bevidst i det aktuelle øjeblik og uden at dømme” (Kabat-Zinn 1994) - ”at være med det som er- uanset hvordan det er på en ikke –dømmende måde fra øjeblik til øjeblik” (SH) Essens-coaching /Sunniva Høgsberg

OPMÆRKSOMHED BEVIDSTHED Hvad foregår der inden i mig, hvad foregår der uden for mig? Hvad vil jeg rette min opmærksomhed i mod?

Daniel Goleman: 2015

En veltrænet opmærksomhed betyder: Jeg kan rette min opmærksomhed mod det, jeg ønsker Jeg har kontakt med mine og andres følelser Jeg formår at være nærværende Jeg har en god egen-kontakt Jeg bliver ikke på samme måde offer for min autopilot Jeg styrker mine meta-kognition

Essens-coaching /Sunniva Høgsberg Refleksion Hvor mærker du dine følelser? Essens-coaching /Sunniva Høgsberg

Følelser- dem vi kan lide, dem vi ikke kan lide og dem vi ikke vil vide af- byd dem alle velkommen- husk mindfulness-værdierne! Vi kan ikke bestemme hvilke følelser vi har Følelser er hverken gode eller dårlige Følelser kan ikke styres, men skal håndteres Følelser udgør vigtige signaler Følelser kommer og går

Mindfulness- principper Beginners mind -mød verden som var det første gang Ikke-bedømmelse - opgør med den indre kommentator Accept- ja-det er der jo alligevel Tålmodighed- vækst , udvikling, opgaver tager tid At give slip Aversion og tiltrækning Kærlig venlighed Essens-coaching /Sunniva Høgsberg

Mindfulness en hjælp til håndtering af egne og andres følelser Jeg har kontakt med mine følelser og bruger dem funktionelt Jeg holder min autopilot i snor Jeg møder mine og andres følelser med accept Træner min emotionelle intelligens Kender motivationen bag min handling Essens-coaching /Sunniva Høgsberg

Udover den nævnte litteratur Følelser i ledelse (Moderne arbejdsliv, nr. 1) af Claus Elmholdt