Program for dagen 13.00 – Præsentation af Vejen Kommunes Skolevæsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Velkommen til valgmøde
MUNDTLIG FREMSTILLING
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Målstyret læringsreform
Årsplan – en kort en lang
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Den dynamiske årsplan - Elevprofil
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Målstyret undervisning
SKABELON.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
John Hattie.
- Kom tættere på dit barns skolegang
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Program for dagen 13.00 – 13.30 Præsentation af Vejen Kommunes Skolevæsen 13.30 – 14.00 Præsentation af konsulentteamet 14.00 – 14.30 Læring i Vejen Kommune 14.30 – 14.45 Kaffe og kage 14.45 – 15.15 Læring i Vejen Kommune 15.15 – 15.30 Kommunens portaler http://vfl.vejenskoler.dk/ http://laeringforalle.nu/ http://noerd.vejenskoler.dk/ 15.30 – 16.00 Fællessamling, PLC 16.00 – 16.30 Den åbne skole, uformelle læringsmiljøer og innovation

Synlig læring, Vejen kommune - Dagsorden d. 25/8 2015 Den lovmæssige baggrund – rammesætning Undervisning og læring Vigtige faktorer for elevernes læring Inspiration fra Norge Formativ og summativ vurdering Læringsmål og kriterier Præsentation af modeller Kort introduktion til EMU’en Eksempel på års- og periodeplan fra Vejen Kommune

Synlige mål for oplægget Med oplægget er det et mål, at: I får en kort introduktion til væsentlige faktorer for elevernes læring set i lyset af John Hatties forskning I får en kort introduktion til Vejen Kommunes arbejde med læringsmålstyret undervisning set i lyset af erfaringer fra Norge I får præsenteret værktøj til arbejdet med læringsmål og løbende opfølgning i dagligdagen I får en kort introduktion til arbejdet med års- og periodeplaner med afsæt i eksempler fra EMU’en og Vejen Kommune

Ontario - 3 enkle mål Læringsudbyttet skal sættes i vejret Raise the bar! Metoede: Fokus på ”literacy” og ”numeracy” Afstanden mellem de svageste og de bedste elevresultater skal reduceres. Narrow the gap! Metode: Massiv støtte til skoler, der præsterer dårligt 3. Offentlighedens tillid til skolerne skal styrkes Nøgleord: Trust! Metode: Konsekvent positiv italesættelse på alle niveauer

Baggrunden De tre nationale mål for folkeskolens udvikling 1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. To måltal: Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test. Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år. 2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Måltal: Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år. 3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis. Måltal: Elevernes trivsel skal øges.

Vurdering for læring - en øvelse "Tegn et pænt hus. Sørg for, at det bliver så fint som overhovedet muligt og gør jer umage. Det skal være et hus, I har lyst til at besøge" I har 45 sekunder

45

44

43

42

41

40

39

38

37

36

35

34

33

32

31

30

29

28

27

26

25

24

23

22

21

20

19

18

17

16

15

14

13

12

11

10

9

8

7

6

5

4

3

2

1

"Byt med sidemanden, og så retter vi tegningerne"

Hvis sidemandens hus har en skorsten, får hun/han 2 point.

Hvis man har tegnet fire - og kun fire - vinduer, får man fire point.

Hvis der er gardiner i vinduerne, giver det fem point

Hvis billedet er farvelagt, giver det fem point

Hvis man har tegnet en dør lige præcis i midten af huset - og her kan det godt være at jeg kommer og måle efter - så giver det fire point.

Hvis man har tegnet en have - det giver ti minuspoint.

Hvor tit gør vi ikke det her med vores elever? Vi stiller dem en opgave, men eleverne finder først ud af, når de er færdige, hvilke krav der er til opgaven, og hvad der gør den god” Øvelsen er fra konference med Nottingham

Hvad skal læres ? ”Elevene kan kun nå et mål hvis de forstår målet og ved hvad de må gøre for at nå det” (Black and Wiliam) Alice spurgte: ”Kan du være så sød at sige mig hvilken vej, jeg skal gå”? ”Det kommer an på, hvor du skal hen”, sagde katten. ”Det spiller ingen rolle”, sagde Alice. ”Så spiller det heller ingen rolle, hvor du går”, sagde katten. ”Så længe jeg blot kommer nogen steder”, sagde Alice ”Det gør du helt sikkert, når bare du går længe nok”, sagde katten (Lewis Carroll: Alice i Eventyrland)

Undervisning og læring – et perspektiv skifte At blive nysgerrige på Hvordan lærer børn? Hvordan går vi fra fokus på undervisning til fokus på læring? Hvilke rammer / tilgange / hjælpemidler kan vi tilbyde for at fremme læreprocessen?

Enkeltfaktorers effekt på læring (John Hattie) Egenvurdering /elevforventning ( 1.44) Progression (tydelige mål og retning) (1.28) Respons på intervention (at interessere sig for elevens strategi /forforståelse - opfølgning ( 1.07) Formativ evaluering (0.90) Klasserumsdiskussioner (0.82) Feedback (0.75) Lærer-elevrelation ( 0.72) Lektier (0.29) Klassestørrelse (0.21) Niveaudelte grupper ( 0.12) Åbne vs. traditionelle læringsrum ( 0.01) Sommerferien (-0,02)

Faktorer som har betydning for elevernes læring - med afsæt i Hattie’s forskning Trygt og positivt læringsmiljø Relationel tillid Fejl bydes velkommen Klasserummet domineres af dialog /spørgsmål fra elever Fællesskabet - kammerater og sociale støtte har betydning for faglig og social læring Hatties 3 centrale spørgsmål Hvor skal jeg hen? Hvordan klarer jeg mig? Hvordan kommer jeg derhen?

Læringskultur Hvordan lærer eleverne at forholde sig til egen læring? Hvordan kan der skabes en positiv læringskultur i klasserummet? Eks. : ”My Favorite No” https://www.teachingchannel.org/videos/class-warm-up-routine

Opsummering - Læring optimeres hvis Tydeliggør, hvad der skal læres (synlige læringsmål , progression, næste skridt) 2. Åbner for situationer, som kan bidrage til, at eleverne bliver bekendt med deres egen læring (strategier, forforståelse, positivt læringsmiljø) Kortlæg elevernes læring og udvikling undervejs for at se, om de er på rette vej (feedback – feedforward , formativ vurdering) Hvor skal jeg hen? Hvordan klarer jeg mig? Hvordan kommer jeg derhen?

Perspektivskifte Fokus på undervisning Fokus på læring og progression Undervisningsmål Læringsmål Undervisningsstruktur Undervisningens effekt Hvad skal vil lave Hvad skal vi lære

Læringsmålstyret undervisning - Hvad betyder det? Læringsmål er mål for, hvad eleverne skal kunne – altså mål for elevernes læringsudbytte. ”Når jeg indleder et undervisningsforløb, så skaber jeg mig et klart billede af, hvad eleverne skal vide og kunne ved afslutningen af forløbet. Det billede holder jeg mig for øje. Det styrer alle de undervisningsmæssige beslutninger, jeg træffer, og hjælper mig til at bruge tiden klogt og til at vise mine elever, hvad jeg forventer af dem.” Citat fra lærer, der arbejder med læringsmålstyret undervisning – (Vejledning om læringsmålsstyret undervisning, UVM) v. Henriette Vendelbo Eriksen

Aktivitetsmål og læringsmål Fokus på det, som skal læres • Jeg kan omskrive en brøk til et decimaltal • Jeg kan forklare hvad et prosa digt er Aktivitetsmål Fokus på opgaver, som skal løses • Vi skal lave opgave 43 i matematikbogen • Vi arbejder med digte Tydelige mål, som eleven forstår og har medejerskab til Tydelige mål, som kan være grundlag for en evaluering og feedback

Mål / evaluering - Bodil Nielsen Læringsmål Hvad er det vigtigste eleverne skal lære inden for hvert af et fags hovedområder? Indhold Hvilke eksempler/tekster er bedst egnet til at eleverne kan lære det vigtigste? Progression

Målsætning på flere niveauer - hvad lægger vi vægt på i undervisningen Specifikke, faglige mål: At kunne forklare og anvende At kende til Grundlæggende færdigheder: At kunne læse, regne, udtrykke sig mundtligt, skriftligt og vise digital kompetence Sociale mål Selvbeherskelse Empati At kunne rose andre Universelle mål: At kunne kommunikere At kunne samarbejde At kunne løse et problem At kunne finde bevis på egen læring og fremskridt

Hvorfor er Vurdering for læring et nyttigt redskab i arbejdet med læringsmål? En samlet ledergruppe anbefaler - bakket op af lærere og ressourcepersoner - at alle kommunens skoler arbejder med ”Vurdering For Læring” (VFL) indtænkt i en dansk kontekst. Anbefalingen gives på baggrund af, at: VFL og norsk skoletradition ligger tæt op ad en dansk skolekultur VFL lever op til de nye udfordringer i folkeskolereformen VFL sætter fokus på, at alle elever skal mødes med høje, positive forventninger, synlige mål og konstruktiv feedback Arbejdet med VFL systematiserer arbejdet med elev- og forældreinddragelse. Oplevelser i Oslo i forlængelse af Hatties forskning

Fælles sprog og ”mission”

Vurdering For Læring (VFL) - Kundskabsløftet 10 vejledende principper Planlæg for læring ikke aktivitet Brug tydelige mål Brug kriterier, som viser vej Stil spørgsmål, som fremmer refleksion 5. Giv konstruktive tilbagemeldinger 6. Giv eleverne ejerskab over deres egen læring 7. Aktiver eleverne som læringsressourcer for hinanden 8. Find tegn på læring v.h.a. flere vurderingsmetoder 9. Brug tegn til at differentiere undervisningen Involver hjemmet (Trude Slemmen: Vurdering for læring i klasserummet)

VFL – en formativ vurdering evalueringsform - kokken der smager på suppen undervejs Summativ evalueringsform -gæsten, der smager på suppen til slut

Eksempler på arbejdet med tydelige mål og kriterier

Løren Skole

Tjek om du har nået de læringsmål, som står til venstre og evaluer Evaluering for: … Tjek om du har nået de læringsmål, som står til venstre og evaluer Niveau 1 : Det kan jeg ikke Niveau 2 : Jeg er på vej Fagområde: Fremstilling, 7-9 kl. Niveau 3 : Det kan jeg ”Eleven kan fremstille sammenhængende tekster i forskellige genrer og stilarter ” ”Eleven har viden om varierede udtryksformer målrettet forskellige målgrupper” Læringsmål Kriterier for målopfyldelse Egen feedback Lærer feedback Læringspartner feedback Jeg kan kende forskel på sagprosa og fiktion og kender genretrækkene i novellen Jeg kan placere forskellige tekster i de to kategorier (sagprosa og fiktion) Jeg kan skrive en novelle, hvor jeg bruger mindst 3 genretræk Jeg kan skrive en novelle ud fra ”beretter-modellen” Jeg kan gøre rede for kompositionen i novellegenren

Tjek om du har nået dit læringsmål og vurder dig selv Tjek om du har nået dit læringsmål og vurder dig selv. Navn _________________________________ Mål: Jeg laver en god præsentation af mit projekt Kriterier Bevis eller vejen videre Jeg har jævnligt øjenkontakt med mine tilhørere X Jeg skal arbejde på at se op og have kontakt – f.eks. ved hvert nyt afsnit Jeg taler tydeligt og højt så alle kan høre Jeg bliver ofte lidt nervøs, mumler lidt og kan nok øve mig lidt mere Jeg har en tydelig struktur bag min fremstilling Jeg har overvejet kronologien og glemte ikke noget som jeg skulle vende tilbage til Jeg fremlægger med afsæt i enkelt tekststøtte så fremstillingen ikke har præg af oplæsning jeg kunne klare mig med færre nøgleord end jeg plejer, men skal øve lidt mere på at løsrive mig fra papiret Jeg har valgt en varieret fremstillingsform som vækker tilhørernes nysgerrighed Jeg kunne have valgt en mere kreativ fremstilling. Jeg har kun anvendt PP

Kriterier for skrivning af en historieopgave Indledning Ikke gennemført Gennemført Gennemført og uddybet 4+ sætninger Problemformulering Disposition Emnets kontekst Selve opgaven 3+ afsnit 6+ fakta pr. afsnit Sammenhænge Relevant argumentation Citater med kildeangivelse Konklusion 3+ sætninger Opsummering Bevisførelse Formuleringsevne Stavning Grammatik Brug af synonymer

Kort refleksion … Hvad gør du for at sikre, at elever forstår målene og hvad de skal lære? Hvordan kan du arbejde med mål og kriterier i din egen undervisning? Hvilke fordele og ulemper kan der være? CL struktur ”Tænk selv” - ”Del”

Pause…..

Hvad lærer elever? Læs teksten og svar på spørgsmålene: Eksempel: The Ackles Broch Quassed Gimp and Moopy were ackles. One trafen Gimp and Moopy were broching puassed. Moopy poated one of Gimp’s frapers because il couldn’t scrop ils. Gimp powed ”comp ap my fraper!” But Moopy wouldn’t comp ho to ilt. So Gimp sworched Moopy, and the ackles combreted to squit. Then Armp deperted into slep. Il taupled both of the ackles, and luped em off to edsen. What were Gimp and Moopy? Why did Moopy poat one of Gimp’s frapers? Why did Gimp sworch Moopy?

”Bevis” for læring Vurdering for læring er en systematisk proces, hvor ”bevis” på elevernes status bruges både af læreren og eleverne således at: Læreren kan justere egen undervisning Eleven kan justere egne læringsstrategier (Black and William 1998) Beviser kan bruges af elever og lærere til at afgøre hvor eleverne er i læringen hvad de bør arbejde med hvordan de kommer derhen

Ad 3) Løbende feedback og beviser for læring Refleksion, undervejsvurdering: Hvad skal vi kunne? Nærmer vi os målet? Hvad skal vi arbejde mere med?

”Bevis” for læring – feedback Vurdering for læring er en systematisk proces, hvor ”bevis” på elevernes status bruges både af læreren og eleverne således at: Læreren kan justere egen undervisning Eleven kan justere egne læringsstrategier (Black and Wiliam 1998) Portfolio Læringspartner ”Papirlappen” Forskellige skemaer (f.eks. trafiklys) Samtale, diskusion Tommelfinger, Vurderingsklodser Trafikklys Målskive Termometer /læringsmeter Finn den beste fortellingen din. Hvorfor er den best? Få elevene til å sette ord på suksessfaktorene!

Elevinvolvering /egen forventning Fag: Dansk Elevens navn: Mål: Hvad ved jeg allerede om emnet? Rigtig meget En hel del En del Kender lidt til det Meget lidt Intet SÆT KRYDS Jeg tror målet er: Meget let Ret let Let Svært Ret svært Meget svært Hvor meget energi vil jeg lægge i arbejdet En hel masse Ret meget noget Ikke så meget Næsten ingen Ingen

Opsummering Mål og kriterier er altid synlige - gennemgås, når timen starter Refleksion – undervejsvurdering - nærmer vi os målet - hvad skal vi arbejde mere med Vurdering af målopfyldelse - læringspartner - tommel op eller ned / målskive m.m - skriftlig vurdering eller andet

Læringens helhed Jette Hildebrandt Andersen Henriette Vendelbo Eriksen

Målarbejdet Hvad er målbart? Hvad er vurderbart? Øget fokus på resultater / målstyret undervisning - Hvor er dannelsestænkningen? Kritisk og kreativ tænkning Selvstændighed Ansvar Faghæfte 48, sociale mål nu indskrevet i matrixen Kompetence og dannelse Udtrykke egne meninger… vise respekt for …. Forklare hvordan man gennem sprogbrug kan … Beskrive og diskutere i hvilken grad …. Forklare hvorfor … og kunne drøfte hvordan det kan være at…. Kan dette måles? Kan det vurderes? Hvad er målbart? Hvad er vurderbart?

Motivation og tydelige forventninger Eksempel på arbejdet med mål og kriterier - at ”pakke målene ud” http://m.youtube.com/watch?feature=kp&v=hqh1MRWZjms

Overordnede ramme – de nye mål fra UVM ”Forenklede Fælles Mål beskrives som kompetencemål for, hvad eleverne skal kunne efter endt undervisning på bestemte klassetrin. ”Eleverne viser kompetence i konkrete situationer ved at bruge viden og færdigheder til at løse opgaver og reflektere over opgaveløsningen. Faseopdelt (ikke klassetrin) For hvert kompetencemål defineres et antal underliggende mål for, hvad eleven skal kunne (færdighedsmål ) og vide (vidensmål) for at opnå kompetencemålet Den didaktiske model (UVM)

Årsplan Periodeplan Lektionsplan

http://www.emu.dk/

Mål og kompetencer Målarbejdet – at ”pakke målene ud sammen” Natur / teknologi efter 4.kl : perspektivering – mennesket : Eleven kan diskutere årsager til sund og usund livsstil Dansk efter 9.kl.: Fortolkning – oplevelse og indlevelse: Eleven kan reflekteret indleve sig i teksters univers … Idræt – efter 2 kl.: Idrætskultur og relationer – samarbejde og ansvar: Eleven kan samarbejde i par eller i mindre grupper... Samfundsfag efter 9 kl.: Sociale og kulturelle forhold – socialiserin: Eleven kan analysere sociale grupper og fællesskabers betydning for socialisering

Læringsmål som afsæt Faglige læringsmål De nye mål: Hvilken færdighed er det næste skridt hvilken viden skal bruges i den sammenhæng Lærerens evaluering af elevernes faglige forståelse og færdigheder Kriterier for målopfyldelse Emnevalg Valg af metoder, der er varieret ud fra de konkrete elevers forudsætninger Elevforudsætninger på målområdet

Organisering Fælles planlægning Løren Skole Organisering Fælles planlægning fagansvarlige udfærdiger mål og kriterier materialeforslag til øvrige lærere på årgangen videndeling

Planer som styringsredskab Overordnet fagplan i alle fag Fordeling af fagansvarlige Udarbejdelse af læringsmål og kriterier for målopfyldelse i eget fag Udnyttelse af læreren som ressource Delingskultur Lærernes arbejdsdokument Udarbejdelse af periodeplan / ugeplan Elevernes styringsredskab gennem ugen Alle fag beskrives med mål og kriterier for ugen Mål og kriterier pakkes yderligere ud i undervisningsøvelserne (evt. i samarbejde med eleverne I opstart af timen mindes om målene og hvordan timen er knyttet til disse Alle lektier er relateret til mål Løbende vurdering af målopnåelse Forældre involveres i vurderingen

Årsplan Dansk 4. klasse 2015/2016

Håndværk og design

Opsamling Tilbagemeldinger på arbejdet med læringsmål Hvad har optaget jer? Hvad passer til jeres skole? Hvad vil I evt. gerne arbejde videre med? Udfordringer? Muligheder? Synlige mål I får en kort introduktion til væsentlige faktorer for elevernes læring set i lyset af John Hatties forskning I får en kort introduktion til Vejen Kommunes arbejde med læringsmålstyret undervisning set i lyset af erfaringer fra Norge I får præsenteret værktøj til arbejdet med læringsmål og løbende opfølgning i dagligdagen I får en kort introduktion til arbejdet med års- og periodeplaner med afsæt i eksempler fra EMU’en og Vejen Kommune