Samfundsvidenskabelig metode II: Det kvalitative interview

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Advertisements

Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Medarbejderudviklingssamtalen
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Læringsstile og lektier
Metode i AT Religion.
Analyse af kvalitative data
Analyse af kvalitative data
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Kreative metoder Henriette Lungholt
Darum skole 4. november 2013.
Kvantitative metoder
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Videnskabsteori og faglige metoder
Kreative metoder og analyse af kvalitative data
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
En kvalitativ undersøgelse af ældre borgeres oplevelse af indflydelse på kommunale hverdagsrehabiliterende indsatser.
forståelse & støtte til mønsterbrydere
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Videnskabsteori og metode
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
SKABELON.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Samfundsvidenskabelig metode II: Det kvalitative interview Socialrådgiveruddannelsen 2. semester Inger Bruun Hansen og Anne Breumlund

Undervisningens indhold 1. Om kvalitative metoder generelt - fokus på det kvalitative interview 2. Et eksempel på en kvalitativ undersøgelse (at forstå og anvende undersøgelser) 3. Om at lave et kvalitativt interview (forstå og anvende kvalitative metoder) - lave en interviewguide - gennemføre et interview 4. Afprøvning af interviewmetode i jeres grupper 5. Eksempler på forskellige analysemetoder af kvalitativ data

Litteratur Thaagaard, Tove (2004): ”Dataindsamling: interview og relationer i feltarbejdet” i Systematik og indlevelse. En indføring i kvalitativ metode. Akademisk Forlag: Kapitel 5: 86-112 og kap. 6 113-134 (GB) Kvale, Steinar (1997): Analysemetoder. I ”Interview. En introduktion til det kvalitative forskningsinterview”. Hans Reitzels Forlag. Kap. 11:186-206 (KP)

Formål med kvalitative metoder generelt Opnå indsigt i og forståelse for sociale fænomener - indsigt og forståelse for adfærd og samspil mellem mennesker - indsigt og forståelse af andre menneskers liv

Et spektrum af kvalitative metoder Interviewmetoder Observationsmetoder Indsamling af dokumenter Indsamling af billeder Video- eller båndede optagelser af samtaler Casestudier Feltstudier – ofte en kombination af metoder

Fælletræk ved kvalitative tilgange Data foreligger i tekstform (evt. billedform) og ikke i talmæssige størrelser. Teksten beskriver personers: Handlinger Intentioner Udsagn Perspektiver Tekstens form afhænger af indhentningsmetode. (Thagaard 2008, kap.1)

Formål med det kvalitative interview Få fyldige og omfattende informationer om: Hvordan mennesker oplever deres livssituation Hvordan mennesker forstår erfaringer og begivenheder i deres liv Indsigt i menneskers erfaringer, tanker og følelser (Thagaard 2008)

Hvad siger interviewdata noget om? Positivistisk: Data afspejler interviewpersonens faktiske oplevelser Konstruktivistisk: Den ydre verden kan ikke gengives, for data er kontekstbundne til interviewsituation og relation mellem IP’er og I Thagaard’s holdning = en mellemposition: Data beskriver hændelser i IP’ers liv og afspejler, hvordan IP’er forstår sine erfaringer

Hvad kan I anvende viden om kvalitative metoder til? Forstå hvad viden fra kvalitative undersøgelser kan anvendes til og deres udsigelseskraft Selv anvende kvalitative metoder – som interview i projektarbejde

At anvende andres kvalitative undersøgelser reflekteret og kritisk Baggrund for og formål med undersøgelsen - hvem, hvad, hvor og hvornår Hvordan – præsentér og reflektér over metodiske forhold og konsekvenser heraf Evt. kort præsentation af resultater Resultaternes udsigelseskraft

2. Et eksempel på en kvalitativ undersøgelse Else Christensen: ”Når mor og Far drikker” : Rapport fra Socialforskningsinstituttet1994:2 Baggrund for og formål med undersøgelsen: Undersøge hvordan det er at være barn i en familie med alkoholproblemer set med barnets øjne, for med eksisterende ressourcer bedst muligt at hjælpe børnene.

Et eksempel på en kvalitativ undersøgelse Hvordan: Interview med 32 børn og deres forældre, hvor én af forældrene har kontakt til en behandlingsinstitution (Christensen 1994, p. 40-49) I alt 20 familier – 15 mødre og 14 fædre Børn mellem 5 og 16 år, 3/4 var 7-13 år Semistrukturerede interviewguides (se senere)

Et eksempel på en kvalitativ undersøgelse Dataform: Tekstklip – som systematiseres, analyseres evt. fortolkes med inddragelse af forskellige teorier I: Har du nogle gode råd, du kan give til andre børn? IP: At de skulle gøre det, som ham (alkoholikeren) sagde, det ville da være det bedste, og at de altid skulle tage legetøj med derind (på samvær) fordi så kunne de lege med det i stedet for at snakke med ham. Men det, der er irriterende for mig, det er, at så tager han det (legetøjet) fra mig. Men en dag havde jeg en bog med, og så tog han den fra mig, men så sagde jeg, at jeg skulle læse den. Og så sagde han: ”Ih hvor er børn besværlige”, for han ville selvfølgelig have mig til at snakke med ham. Og en dag fik jeg ham til at tro, at vi skulle lave lektier, fordi vi havde lektier for. (dreng 9 år) (Christensen 1994, p. 21) Analyse og fortolkning: Fremstilles som et eksempel på et barns undvigelsesstrategi

Et eksempel på en kvalitativ undersøgelse Hovedkonklusioner (+handleanvisninger): (Omfang ca. 20 sider kap.1 – her blot få punkter) En flersidet hemmeligholdelse. Børn ved at deres forældre drikker og har erindringer herom helt ned til 4-5 års alderen Skyldfølelser varierer Forskellige familietyper giver forskellige problemer Børn tackler problemet forskelligt i de forskellige familietyper Børnene har brug for hjælp – først og fremmest til at få forældrene til at holde op med at drikke

Et eksempel på en kvalitativ undersøgelse Resultaternes udsigelseskraft (Christensen 1994, p. 46 metodens begrænsninger) Undersøgelsen siger kun noget om de, der er med i undersøgelsen. Giver viden om hvordan det er at være barn i en familie med alkoholproblemer Hvis familierne er karakteristiske for problemområdet har det almen interesse = her anvendt familietyper De 20 familier er ikke repræsentative – men dog geografisk spredning og socio-økonomiske forskellighed - kontaktet via behandlingsinstitution (professionelt sikkerhedsnet) - mindst en forældre var alkoholmisbruger - de der turde sige ja til at deltage (og behandlere der turde sige ja)

3. Om at lave et kvalitativt interview Valg af interviewpersoner Interviewtype Interviewguide Interviewlængde Aftaler med informanter Valg af interviewsted Interviewsituation Gennemføre interviewet – roller IP og I Etik/anonymitet mv.

Interviewtyper Samtale mellem forsker og interviewperson ud fra tema – eksplorativ undersøgelse Delvis struktureret = kvalitative forskningsinterview (jf. Kvale) – fastlagte temaer – men fleksibel rækkefølge, der kan følge Ip’s fortælling Strukturerede interview – sammenlignelige svar

Interviewguide et eksempel- Else Christensen: ”Når mor og Far drikker” : Rapport fra Socialforskningsinstituttet1994:2, p. 42 Semistrukturerede interview gennemført i familiernes hjem. Til de voksne var der spørgsmål om: Familiens baggrund, om børnenes opvækst, om hvordan dagligdagen forløb, om regler for børneopdragelse, om hvordan alkohol påvirkede familielivet, og om i hvilke situationer familien havde fået hjælp Til børnene var der spørgsmål om: Skolen og fritidshjemmet (og lignende), om kammerater, om dagligdagen, om hvordan børn reagerer på forældrenes brug af alkohol, om alkoholproblemerne er noget, barnet taler om og endeligt nogle åbne spørgsmål om, hvorvidt barnet synes, man skal hjælpe børn, hvis forældre drikker, samt hvad man i givet fald skal gør for børnene.

Interviewguide – opbygning Indled med neutrale spørgsmål f.eks. Faktuelle som baggrund, uddannelse eller erhvervserfaring Siden mere emotionelle emner Afslut med neutrale emner

Interviewguide – faldgruber En overlæsset interviewguide Ledende spørgsmål Abstrakte spørgsmål - at spørge med teorier eller begreber

Interviewforløb Et godt interview: Forhåndsviden interviewguide skabe en tillidsfuld relation Briefe IP om formål med og anvendelse af interview, længde, betingelser under og efter – herunder IP’ers indflydelse på output. Klar rollefordeling under interviewet Afklaring af Ip’ers syn på interviewers rolle (magtaspekt) – betydning for interviewkvalitet

Interviewforløb fortsat Husk at lytte og give opmuntrende tilkendegivelser til at fortælle mere (prober) Bed om uddybninger – ”kan du fortælle mere…” Stil afklarende/fortolkende spørgsmål – ”mener du at…” Bed om konkrete eksempler Brug åbne spørgsmål – hv-ord

Interviewforløb - etik Respektér IP’ers grænser og ret til ikke at svare Påpeg ikke modsætninger undervejs mellem IP’ers tale og kropssprog Interviewet må ikke skade IP’er Det tidligere eksempel: Christensen 1994, p. 44: God kontakt - at man kan lide interviewpersonen Forskningsinterviewets krav minder om kravene til en udredningssamtale i en familie med problemer – stiller krav til interviewers kvalifikationer. Interview er ikke skjult behandling

En interviewøvelse Lav en interviewøvelse i jeres projektgruppe Ud fra følgende tema: Dine erfaringer og oplevelser af din egen alkoholdebut Lav en semistruktureret interviewguide med 5-6 hovedspørgsmål Vælg en interviewperson, en interviewer samt en observatør der melder tilbage. Gennemfør et interview på ca. 10 minutter. Gentag evt. seancen med en ny rollefordeling

opsamling IP’er Type: Tavs, snakkende, kontrollerende? I’er: Brug af prober, opfølgning, fortolkning undervejs, efterspørger eksempler, positive tilbagemeldinger? Indlevende, forstående og lyttende? Spørgsmålstype: Ledende/åbne? Overordnet: Interviewforløb: Neutral – emotionel – nedtoning Interviewniveau: Konkret vs. Generelt plan? VIDEN?

5. Om analysemetoder Skel i kvalitative analyser mellem undersøgelser med fokus på (Thagaard): Hvordan informanten udtrykker sig Diskursanalyse Indholdet Beretningsanalyse – livshistorie

Diskurs Bred forståelse af begrebet: Kulturelle regler/normer for kommunikation om bestemt fænomen Kulturelt definerede samtalemønstre Konstruktion af selvforståelse ved at forholde sig til bestemte diskurser Temaer i analyse

Perspektiver på narrativer Fortællingens struktur (strukturalistisk) Fortælleform og sproglig stil. Måder at fortælle om sit liv på (subjektiv postmodernistisk) Hvordan kultur kommer til udtryk i fortællingen (+historiske fakta og subjektiv forståelse)

Metoder til meningsanalyse af kvalitativt forskningsinterview Kondensering Kategorisering Narrativ strukturering Fortolkning Ad hoc-tilgange (jf. Steinar Kvale 1994:189-202)

Meningskondensering Fænomenologisk tilgang: Lange udsagn sammenfattes i kortere meningsudsagn Loyal overfor interviewpersonens selvfremstilling/selvforståelse Interviewtekst: Analyseresultat: ----------------- ---

Meningskategorisering Interviewet kodes efter forekomsten af fænomener eller disses styrke Reduceres til kategorier: - udarbejdet på forhånd - efterfølgende ud fra interviewet Udsagn trækkes ud af sammenhæng (Dekontekstualisering) Interviewtekst: Analyseresultat: ------------------ +/- 1-2-3-4-5-6

Narrativ strukturering Analyse af teksten som en fortælling Anvendelse af tekstanalysemodeller som vægtlægger tekstens tidslige og rumlige organisering (tid, sted, rum, personer) Fx aktantmodellen af Greimas (1974) anvendt af Vlademir Propp til eventyr: Interviewtekst: Analyseresultat: ------------------- start- mål fjender > helt < hjælpere -------

Meningsfortolkning Hermeneutisk tilgang: Dybere forståelse af mening på baggrund af en eksplicit teoretisk forståelsesramme, dvs. fortolkning ud fra et givent, fremlagt perspektiv (forståelseshorisont) Kontekstualisering Mistankens hermeneutik fx psykoanalytisk, marxistisk ideologikritik Interviewtekst: Analyseresultat: --------------- --------------------- ---------------------

Ad hoc tilgange En række forskellige ad hoc til gange jf. Kvale 1997:201. Af disse er følgende især relevante for jer: Mønstre Temaer At skabe metaforer Opstilling af kontraster/sammenligninger

Forskel mellem analyse og fortolkning Analyse: Tekstinternt niveau fx - sproglige/grammatiske elementer, - narrative elementer fx tid/rum, personer, forløb - kommunikative elementer - forskerens gengivelse af IP’ers selvforståelse; Fortolkning: Teksteksternt niveau forstår analysens elementer ud fra et givent teoretisk perspektiv. forskerens fortolkning af IP’ers forståelse ud fra en given teoretisk forståelseshorisont

Et eksempel på en kvalitativ undersøgelse Analysestrategi: Else Christensen: Når mor og Far drikker: Rapport fra Socialforskningsinstituttet 1994:2, p. 42-43 Første niveau: Beskrivelse af indhold i børnenes udsagn Andet niveau: Identificere følsomme emner og spørgsmål for det enkelte barn. (=Kontakt med følelser, som får barnet til at reagere med skærpet opmærksomhed, ængstelse eller angst). Baserer sig på systematiske observation af barnets reaktioner under interviewet og dels på hvad barnet undgår at svare på.

Etik i analysefasen Hvordan er informanten repræsenteret i analysen Informantens forståelse kan være forskellig fra det perspektiv, forskeren med afsæt i den faglighed og teoretisk fortolkning, lægger ned over teksten Tillidsbrud? Anonymisering Klargøre betingelser for fortolkning