1 Målgruppeanalyse 31.01.11 ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.
Advertisements

Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Illustrationer til undervisningsbrug
Arbejdspladsudvikling
Kursus i Målgruppeanalyse
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
De to officielle miljømærker
Danida Verdensbilledlegat film – film – film
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Kreative metoder Henriette Lungholt
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Synlig ledelse i krisetid
Erhvervsakademiet Aarhus
Oplevelses Booking Alle Fyns turistoplevelser samlet i én butik Oplevfyn.dk Vi giver vores gæster mulighed for at planlægge, booke og købe en komplet ferie.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
ART GALLERIES Gruppe 4.
Opgave valg: Opgaveoplæg nr. 2 Information.
Om feedback og tilbagemeldinger
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Godt købmandskab Orienteringsfasen Tilbudsrunden
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
Hvad er målgruppeanalyse
1 Kursus i Målgruppeanalyse 1.Kursusgang
Kommunikation/IT – Thor Madsen 1.1 RTG
Formidlingsdelen Formidling og metode.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Snak med din sidemand om dette et par min.
2010.  ¤Opslagssider:  Find denne adresse:   Det officielle Danmarks hjemmeside - Statens Information - især med statistik. Oversigt over alle myndigheder.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Esports af Joakim Dan og Artur
OBS – gør som det passer dig!  Denne skabelon er med vilje ikke særlig stramt designet. Det er for at du selv kan lægge det indhold og detaljeniveau i.
Køb spillet her:. Buy the game here: AIDAAIDA Attention: Det der fanger øjet Billedet i venstre hjørne er blikfanget. Interest: Den del der får læseren.
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Frivillighed. Det handler om at give Samarbejde Være sammen med nye mennekser Lave frivilligt arbejde.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Kursus i Målgruppeanalyse
Gruppevejledning på tæt hold
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Kristina G. H. Kristensen Kommunikation og it eksamen 22. juni 2009 kl – Opgave: Markedsføring af Kulløse miljømesse.
Af Christine Tindahl -kommunikation SKRIV EN FACEBOOK- OPDATERING skriv på vegne af en virksomhed brug 3 minutter på øvelsen.
Rapportdisponering Eller på dansk: Hvad skal med i rapporten?
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Studie Område 2 Eksamen Fra gymnasieelev til studerende
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
markedsføringsplaner
AMiR 3 – 2015 Onsdag d. 21. september 2016
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Virksomhedssamarbejde
Målgrupper, genrer & medier
- og hvordan du undgår dem…
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hvorfor lave en kommunikationsplan?
Præsentationens transcript:

1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann

Paul Metelmann Underviser i Målgruppeanalyse Mange års erfaring med kommunikationsarbejde, web og IT ”Fra mediefascination til strategifetichist” 2

En lille sang… 3

4 Et kendt problem…

5

Lad os lave et nyt skilt! 6

Din mor arbejder ikke her! 7

8

9

Hvor er vi? 10 Evaluering og videre udviklingt Målgruppeanalyse Usabillity-test

Grundlaget - analysen Hvad er problemet? Hvad er de mulige løsninger? 11

12 En målgruppe er den gruppe mennesker, man som afsender er interesseret i at kommunikere til, hvad enten man vil: Oplyse dem om noget Få dem til at handle Underholde dem Ønsker at sælge dem et eller andet. Hvad er en målgruppe?

Vigtigt om målgrupper Forskel på målgruppe og masse Man skal ikke blot vide, hvem man henvender sig til; man skal også vide noget om dem 13

14 Pointer om målgrupper Fra modtager til bruger Når brugeren skal vælge Segmentering er ikke nok En præcis målgruppe giver et godt produkt

…for the masses! 16

17 Afsender - hvem siger noget Budskab - hvad siger de Medie - hvilken kanal bruger de Målgruppe - hvem siger de det til Effekt - hvad skal de gøre Modtager…

Og det gør vi så…? 18

19 Og så går det amok... Shannon og Weaver

Nyt syn på information Fra passiv modtager af information… 20

Kommunikation og dialog …til aktiv bruger af kommunikation 21

Store udfordringer Hvordan får vi ”kunderne” til at ”købe” vores ”produkter” 22

Kommunikationsprodukt 100 personer 3 personer Fra eksponering til handling

24 Så er der film...

Kurt ka’ li’ Kubik Mange priser Blev en del af sproget Kan huskes 26 år efter Men… 25

…den virkede ikke Ingen effekt hos målgruppen Hvad gik der galt? 26

Med den nye viden 27

28 Ca times oplæg med øvelser Aftensmad ca min. med en øvelser/opgave til projektet Opsamling på øvelser - senere i forløbet er der gruppevejledning Slides - de officielle og de ”hemmelige”, men altid bagefter.. Den enkelte aften

29 Et projekt der skal laves i grupper på min. fire deltagere I skal lave en målgruppe-analyse Projektet er grundlaget for eksamen og må maks. fylde 35 sider eksklusiv bilag Det afleveres den 18. dec 2011 Projektrapporten

30 Målgruppeanalyse – hvem er målgruppen? –Videotelefoni –Iphones - Jailbreakeres – hvem og hvorfor –Hjemmeside - f.eks. information.dk –Netlydbog.dk Målgruppeanalyse - konceptudvikling - Lumsaaskirke.dk - Spar Energi, IT og beboerdemokrati - RKI - holdning til web-betjening Hvad kan et projekt handle om?

Målgruppeanalyse og evaluering –Giftlinien.dk –Borger.dk Undersøgelse af en metode –F.eks. kan man bruge personas eller fokusgrupper til at undersøge et bestemt problem? 31 Hvad kan et projekt – også - handle om?

enkeltmands interview eller 1-3 fokusgruppeinterview evt. suppleret med Et par kreative metoder/observation eller Mindre kvantitativ undersøgelse - spørgeskema på papir og/eller web Suppleret med statistik og andre undersøgelser Indhold i projektet?

33 Miniprojektet - en oversigt