Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Godt købmandskab Orienteringsfasen Tilbudsrunden

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Godt købmandskab Orienteringsfasen Tilbudsrunden"— Præsentationens transcript:

1 Godt købmandskab Orienteringsfasen Tilbudsrunden
Forhandling og afslutning Afvikling Evaluering

2 Orienteringsfasen Følg med i markedsudviklingen. (der er ikke meget ved at tjene 2,- kr. i en god handel, hvis man sætter 10,- kr. til ved at vælge det forkerte handelstidspunkt).

3 Orienteringsfasen Beregning og optimering af bedriften i relation til ens handler – Skal man fortsætte med at gøre det man gør. Er det en god ide at være fremavler Kan det betale sig at læsse varen selv Har man styr på kvaliteten Hvad koster penge på afregningsnotaen.

4 Orienteringsfasen Analyser hvad der skal købes / sælges, hvilke kvaliteter mængder m.m.

5 Orienteringsfasen Analyser dit indkøbsmønster. Er der forhold, som gør, at man handler mere med hjertet end med tegnebogen.

6 Orienteringsfasen Orienter dig blandt dine kolleger og dine rådgivere.

7 Tilbudsrunden Inviter kun firmaer du er parat til at afslutte en handel med.

8 Tilbudsrunden Kridt banen op – Få mentalt overtag.
Præciser hvad der skal gives tilbud på Hvordan bliver forløbet Hvor mange firmaer er inviteret Hvilke krav stilles til en samhandelspartner

9 Tilbudsrunden Det er dig der bestemmer
Hvordan tilbudene skal sammenlignes Hvordan forløbet bliver Hvem der skal give tilbud

10 Tilbudsrunden Undlad at nævn hvad der tidligere er handlet til.

11 Tilbudsrunden Få øvrige kontrakt betingelser gennemgået – også det der står med småt på bagsiden. Jura sproget bedes oversættes til hverdags dansk. Accepter ikke vendinger som – i øvrigt henvises til firmaets sædvanlige handels og leveringsbetingelser.

12 Tilbudsrunden Accepter ikke frit blivende tilbud
Eller tilbud der skal tages stilling til her og nu Tilbudene skal være med fast tidsfrist Eller f.eks. Firmaet kan trække tilbudet tilbage med x timers varsel.

13 Forhandling og afslutning
Mange vælger nu det bedste tilbud og accepterer. Kunne der opnås yderligere fordele, skal det prøves.

14 Forhandling og afslutning
Få uacceptable vendinger i kontrakten / betingelserne fjernet inden der handles.

15 Forhandling og afslutning
Gør handlen og kontrakten simpel Der bør kunne afregnes med en linie på fakturaen – Pris x mængde = kroner.

16 Forhandling og afslutning
Husk de firmaer der ikke blev valgt – Dem skal man bruge næste gang der handles.

17 Afvikling Gør dit til en hurtig og effektiv afvikling, det kan være et argument, næste gang der skal handles. Firmaet er kun en modpart når der handles. Resten af året er firmaet en samarbejdspartner.

18 Afvikling Husk spillereglerne når der er noget, der går galt.

19 Evaluering Lær af forløbet
Har man lavet noget skidt, er det dobbelt skidt, hvis man ikke bliver klogere af det. Hvad gik godt Hvad gik mindre godt Er der firmaer, der skal skiftes næste gang Var jeg godt nok forberedt Kunne jeg have tjent penge ved at få hjælp udefra


Download ppt "Godt købmandskab Orienteringsfasen Tilbudsrunden"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google