Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann."— Præsentationens transcript:

1 1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann

2 2 Mål for vores kommunikation Hvad er det egentlig vi vil, når vi vil kommunikere og hvorfor er det vigtigt, at vi ved det?

3 Mål og budskaber Klare og entydige mål Klare og entydige budskaber 3

4 Hvorfor er mål vigtige? Et eksempel fra OBS 4

5 Gode mål Jeres mål skal være konkrete og realistiske Og I skal hele tiden holde øje med om jeres mål bliver nået 5

6 Fra mål til slogan Mål: Færre skal dø af kræft og af dårlig livsstil – levetiden skal op med tre år Budskab: Spis mere grønt og frugt Slogan: 6

7 Budskaber Målet er ikke dit budskab Budskabet er ikke dit slogan Budskabet skal være klart, entydigt og give mulighed for at handle 7

8 En god historie 8

9 9 Det lange seje træk År efter år har kampagner fået flere og flere til at bruge selen 91% bruger selen på forsædet for 15 år siden var det ca. 80 % Hver kampagne har fået et par procent mere til at bruge selen

10 10 Et trin ad gangen...med et klart mål - alle skal bruge selen …Men med realistiske forventninger 1-3 % skal rykkes hver år

11 11 …for ellers fungerer det ikke Alle sorterer deres affald om et år 50 % færre dræbte i trafikken på to år Ingen rygere i 2010 Ingen cykler ved stationen

12 Budskabet Et budskab og kun et! Skal kunne siges i en sætning! Budskabet skal være klart, entydigt og give mulighed for at handle 12

13 Hey you see so HeyOpmærksomhed. Fanger interessen ved at overraske eller fortælle noget vigtigt. YouIdentifikation. Viser, at teksten og emnet er relevant for læserne. SeeAnskuelighed. Viser, uddyber, forklarer, dokumenterer, skaber sammenhæng. SoKonsekvenser og løsninger. "What’s in it for me?” Skal besvares.

14 Effekt hos målgruppe Viden Holdninger Adfærd Kompetencer Bekræftelse eller ny viden? Bekræftelse eller påvirkning? Bevarende eller ændrende Forudsætning for handling?

15 Find et mål Tænk på jeres egen forening – hvad vil I gerne have gjort noget ved? Hvad er målet? Affaldssortering, flere til beboermøderne. cykler, komme til møderne, etc? Snak sammen med de andre fra gruppen Hvad kunne jeres budskab være til beboerne? Hvordan kan de handle på budskabet? 15


Download ppt "1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google