Workshop uge 26 24. juni 2015 Form på workshop Korte oplæg og spørgsmål til Plenum Gruppe arbejde Opsamling Opfølgning: EVU (udarbejder en drejebog på.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Læring i bevægelse - hvorfor?
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
HHX Grundforløbet 2005 Team B Portfolioevaluering
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Evaluering.
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
IT i undervisningen.
Social- og Sundhedsskolen i Middelfart
EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Max 3 forsøg på eud.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
GF 2 - sosu Udkast.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
EUD reform Læremidler Praktikmål Svendeprøver Elevtal.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Onsdag den 24. juni – Reform – Velkommen til WorkshopKim Fusager, Blik- og Rørarbejderforbundet – Det Faglige.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
EUD-reformen generelt Reformens betydning for ernæringsassistentuddannelsen Nyt fra FUE Ny FUE-hjemmeside EUC Syd - Praktikværtdag 8/9/
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Evaluering.
Grundfaget teknologi i EUD
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
- Kom tættere på dit barns skolegang
Bedømmelse og karakterer
VELKOMMEN TIL EN VERDEN AF UDDANNELSER PÅ TECHCOLLEGE
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 6. september 2018
Studieretningsprojektet
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
SIP3: Differentiering Temaer
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 5. september 2019
Præsentationens transcript:

Workshop uge juni 2015 Form på workshop Korte oplæg og spørgsmål til Plenum Gruppe arbejde Opsamling Opfølgning: EVU (udarbejder en drejebog på HF) Læringsnetværket for vvs-skolerne PP sendes til alle deltagere efterfølgende(EVU)

Workshop uge juni 2015 Præsentation af Fin Knudsen Uddannelser Erhvervsuddannelse som blikkenslager og rørlægger Videregående uddannelse som byggetekniker Gas, -vand og sanitetsmesteruddannelse Pædagogisk grunduddannelse (PG) Diplomlederuddannelse Diplomuddannelse i ledelse (Pædagogisk- og forandringsledelse) (2014) Karriereforløb på Odense Tekniske Skole og Syddansk Erhvervsskole 1976 Ansat som faglærer i marts 1976 i Blikkenslagerafdelingen 1981 Ledende lærer i Blikkenslagerafdelingen 1985 Afdelingsleder i Blikkenslagerafdelingen 1990 Inspektør i Teknikerafdelingen – senere Akademiet 2004 inspektør i bygge og anlæg med ansvar for murer, struktør, maler og vvs- uddannelserne Udviklingsopgaver Bekendtgørelsesarbejde for VVS-uddannelserne Projektleder på udvikling af AK installatør-uddannelsen Udvikling af drejebøger for VVS-EUD uddannelsen (murer og maler) I dag Inspektør emeritus Konsulent ( i denne sammenhæng EVU) (pensioneret tjenestemand), marts 2015

Workshop uge juni 2015 Det ”gamle nye” (reform 2008) Hvad drejebogen viste !

Workshop uge juni 2015 Spørgsmål 1 til Workshop Tag en snak med din sidemand! Hvordan gør I det i dag? Hvad står der på Jeres Elevplan? Fag eller temaorienteret(PBL)? 10 minutter

Workshop uge juni 2015 Hvordan er opgavefordelingen? Skolerne Bekendtgørelse om erhvervsuddannelsen i vvs-energi Det Faglige udvalg Uddannelsesordning Vvs-energiuddannelsen GF1 GF2 HF Fagbeskrivelser på fag (HF) Praktikmål HøringHøring

Workshop uge juni 2015 Overgagskrav til HF (taksonomi) Beskrivelsen af faglige mål tager udgangspunkt i den europæiske brug af begreber, hvor faglige mål kaldes læringsudbytte og indeholder begreberne viden, færdighed og kompetence. 1. Viden (der sætter i eleven i stand til at) Viden er noget man har, til forskel fra ”færdighed”, der betegner noget, man kan, og ”kompetence”, der betegner noget, man gør. For at kunne aflæse elevens viden, kan man enten bede eleven om at gentage, redegøre for eller forklare noget, eller man kan aflæse viden i elevens færdigheder og kompetencer. Taksonomisk beskrivelsesramme for grundfagenes faglige mål på tre niveauer (Undervisningsministeriets hjemmeside)

Workshop uge juni 2015 Overgangskrav til HF (taksonomi) § 3

Workshop uge juni 2015 Hvordan blev strukturen på GF 1 og GF 2 ?

Grundforløb 2 Uddannelsesspecifikt fag – 12 uger Grundfag – matematik – 4 uger Valgfag – støtte- og bonusfag 4 uger Grundforløb 2 for vvs-energiuddannelsen 20 uger Integreret undervisningsforløb rettet mod grundforløbsprøven Synergi mellem grundfag og vvs-faglighed i undervisningen Grundfagsprøve i matematik Undervisningsforløb/tematiske opdelinger på GF2, der integrerer fagene udvikles af skolerne Workshop uge juni 2015

Hvad er reformen også?  Pædagogisk reform, klare mål 1) flere skal vælge en erhvervsuddannelse 2) flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse 3) erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige de kan 4) og tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes

Workshop uge juni 2015 – hvad understøtter reform 2015 Fagligt opkvalificering af lærere ved virksomhedsforløb Markant løft af lærernes pædagogiske kompetencer (f.eks. PD 10 ECTS-point) Ledelsesudvikling (f.eks. PD 10 ECTS-point) Øget brug af undervisningsdifferentiering Øget brug af niveaudeling og talentspor PD (60 ECTS point) 2 fag på den gymnasiale fagrække Videregående uddannelse (min. KVU) Relevant erhvervserfaring (min. 5 år) Erhvervsuddannelse inden for faget

Workshop uge juni Evaluering og bedømmelse 5.1. løbende evaluering Eleven skal i løbet af undervisningen opnå en klar opfattelse af fagets mål samt af egne udfordringer og egne handlemuligheder i forhold til at kunne opfylde målene. Dette skal ske gennem individuel vejledning og feedback i forhold til de læreprocesser og produkter, som indgår i undervisningens aktiviteter. Desuden inddrages aktiviteter, som stimulerer den individuelle og fælles refleksion over udbyttet af undervisningen. Grundlaget for evalueringen er de faglige mål Afsluttende standpunktsbedømmelse Der gives en afsluttende standpunktskarakter efter 7-trins skalaen. Standpunktskarakteren udtrykker elevens opfyldelse af fagets mål.

Workshop uge juni 2015 Et lille kik i uddannelsesordningen De nye specialer

Kompetencemål på GF2 Eleven · Kompetenceafklaring · Elevplan · Studieteknik · Idræt Kommunikation · Digital kommunikation · Analog tegneteknik · Digital tegneteknik · Fremmedsprog Bygningsfysik og kemi · Grundlæggende kemi (korrosionsformer) · Varmeteknik · Vandteknik · Afløbsteknik · Ventilationsteknik Cleantech (rent miljø) · Grundlæggende miljøbegreber Installationsteknik · Vand · Afløb · Varme · Ventilation Energiteknik · Grundlæggende el-lære · Grundlæggende styring og regulering Plade- og tagteknik · Pladearbejde · Tagarbejde Svejseteknik · Svejsning · Lodning Kvalitet · Dokumentation Byggepladsen · Byggeprocessen · Byggelovgivning · Samarbejde · Sikkerhed og arbejdsmiljø Kunden · Kundeservice · Brugervejledning Certifikat · §26 · Rulle og bukkestillads · Førstehjælp · Elementær brandbekæmpelse Grundfag Matematik E-niveau Workshop uge juni 2015 (begreber er til at begribe med!!)

Tanker om en uddannelse Eleven Kommunikation Bygningsfysik og kemi Teknikmodul Energimodul Kvalitetsmodul Byggepladsen Kunden Certifikat Grundfag Tema 1Tema 2Tema 3Tema 4Tema 5 Eksamen

Workshop uge juni 2015 Tema 1 Kompetenceafklaring Generel introduktion læringsforløb på (PBL) Teambuilding via eventforløb Elevplan – oprettelse af port folie Kontaktlærersamtaler

Workshop uge juni 2015 Tema 2 Vand og afløb i lejligheden Kommunikation (analog tegning) Bygningsfysik og kemi (Vandteknik og korrosion) Bygningsfysik ( Afløbsteknik) Teknikmodul (Vand og afløb) Proces (PBL) lærerstyret Produkt – projektbeskrivelse og dokumentation Installation i praktik Evaluering på produkt og proces Godkendt/ikke godkendt/eller standpunktskarakter

Workshop uge juni 2015 Tema 3 Opvarmning af rummet i lejligheden Kommunikation (digital tegning) Bygningsfysik (Varmeteknik) Bygningsfysik ( Energitekniske beregninger) Teknikmodul (varme) Proces (PBL) lærerstyret Produkt – projektbeskrivelse og dokumentation Installation i praktik Evaluering på produkt og proces Godkendt/ikke godkendt/eller standpunktskarakter

Workshop uge juni 2015 Tema 4 Husets tagkonstruktion og afvanding Kommunikation (analog tegning) Bygningskemi (materialers egenskaber) Bygningsfysik (materialers egenskaber) Teknikmodul Tyndplade og tagarbejde Proces (PBL) lærerstyret Produkt – Tegningsmateriale og projektbeskrivelse Plade og tagarbejde i praktik Evaluering på produkt og proces Godkendt/ikke godkendt/eller standpunktskarakter

Workshop uge juni 2015 Tema 5 Installation i en familiehuset Kommunikation (digital tegning) Bygningsfysik Teknik og energimodul Byggepladsens indretning Proces (PBL) lærerstyret Produkt – projektbeskrivelse og dokumentation Installation i praktik Evaluering på produkt og proces Godkendt/ikke godkendt/eller standpunktskarakter

Workshop uge juni Afsluttende prøve Ved afslutningen af undervisningen afholdes en prøve, grundforløbsprøven. Det er prøvens formål at bedømme elevens opfyldelse af de krav, som er fastsat for den pågældende uddannelse i medfør af § 3, stk. 2, i hovedbekendtgørelsen. Opgaven skal være praktisk funderet, men behøver ikke at bestå af en praktisk udført opgave. Prøven bedømmes bestået/ ikke bestået. Eleven medbringer bøger og andet materiale udleveret i undervisningen samt egne noter. Skolen fastsætter, hvilke digitale læremidler eleven har adgang til under prøven.

Workshop uge juni 2015 Eksamen I henhold til bekendtgørelser(obs!) Muligheder Projekteksamen Port folie Andet Afsluttende prøve Bestået/ikke bestået

Workshop uge juni 2015 Kommunikation Bygningsfysik og kemi Teknikmodul Energimodul Kvalitetsmodul Byggepladsen Kunden Grundfag Når vi evaluerer, påvirker vi virkeligheden – undervisningen og deltagernes læring. Virkeligheden påvirkes både af resultater og processen og af de forventninger, der er indeholdt i evalueringen.

Workshop uge juni 2015 Gruppeopgave for Workshop Hvilke temasætning vil være relevante for det nye grundforløb? Antal og indhold? Hvordan vil i foretage løbende bedømmelse? Hvilken eksamensform bevirker denne tilrettelæggelse Proces Gruppearbejde Opsamling og spørgsmål