Det sammenhængende børneliv 28. maj 2015 Allan Boeskov Skoleleder
Det er i dag et vejr Det er i dag et vejr - et solskinsvejr! O, søde vår, så er du atter nær! Nu vil jeg glemme rent, at det var vinter, nu vil jeg gå og købe hyacinter og bringe dem til en, som jeg har kær. Hun købte af de hvide og de blå, hun købte af de smukkeste, hun så. Det er i dag et vejr! Og solen skinner! Og om mig svæver lutter lyse minder, dem ta'r jeg med til den, jeg tænker på. Og de kom svævende i ring og rad. Hun gik imellem dem og var så glad. Det er i dag et solskin uden mage! Og jeg har solskin nok til mange dage, og jeg må kysse hvert et lille blad. Hun kyssede dem alle, hver især, hun bragte dem til den, hun havde kær. Min ven, her kommer jeg med hyacinter! Min ven, nu glemmer vi, at det var vinter! Det er i dag et vejr, et solskinsvejr !
Tjekke ind Positive, konstruktive forventninger Hvad ankommer du med?
Samarbejdsøvelser
Association m. billedkort SAMSKABELSE
Vision Vejrumbro Fri skal være et sted, hvor alle børn hver eneste dag møder op og har lyst til at være, lære og lege! Vejrumbro Fri skal være et sted, hvor alle voksne hver eneste dag møder op og har lyst til at være, yde og understøtte verdens bedste børneliv!
Valg Kunder, brugere og forældre osv. træffer hele tiden valg VF skal ikke bare være det praktiske eller bekvemme valg fravalg af en given folkeskole VF skal være et aktivt og bevidstgjort tilvalg på grundlag af en tydelig og kendt vare
VF Ingen skal være i tvivl om, hvad en VF’er er: Personale, forældre, børn, omverden: ”Det der er en rigtig VF’er!” Vi må enige om, hvad vi står for på VF. Vi skal være tydelige og enige: Hvad er målet? Hvordan når vi derhen?
Hvorfor og Hvordan Hvis du kender dit hvorfor, kan du leve med et næsten hvilket som helst hvordan
Hvorfor og Hvordan Dit hvorfor er den grund, du står på – og der, hvor du vil hen Dit hvordan er den måde, hvorpå du kommer derhen. Hvis vi ikke er enige om vores hvorfor, kommer vi til at slås om vores hvordan’er. Hvis vi er enige om vores hvorfor, bliver vi meget hurtigt også enige om vores hvordan’er.
Vores Hvorfor… (skrevet på dagen) Det giver mening! Livsglæde! Vi gør en forskel … for børnene! Vi giver børnene en aha-oplevelse! Ejerskab! Medansvar! Vil gerne samarbejde om at lave en god institution! Se, hvor fedt det er, når samarbejdet går på tværs! Alle er med!
Vores Hvorfor… (skrevet på dagen) Medindflydelse! Korte beslutningsprocesser! Medskabere! Tilhørsforhold! Det familiære! En ikke normal arbejdsplads! Sammenhængen på Vejrumbro Fri er også sammenhængen i mit liv!
Værdigrundlag – buzz words Grundtvig/Kold Forpligtende samvær Kristne danske kulturarv Plads til forskellighed Ligeværd Faglige og menneskelige kvalifikationer Samtale Demokratisk samfund Demokrati Udforske Sang Fordybe Fortælling Samarbejde Fællesskab Rummelighed Trygt udgangspunkt Kendskab til hinanden Udvikling Læring
Opgave Grupper: Simone, Sanne, Janni, Peter René, Louise, Elisabeth, Kirsten Dorthe, John, Christina, Flemming, Lotte Opgave: Diskuter i grupperne jeres forståelse af værdigrundlaget Skriv hver især de tre vigtigste begreber fra værdigrundlaget på tre gule post-its og hæng op Tænk over, at ordene skal være noget, I kunne tænke jer var gennemgående fra vuggestue til 7. kl. De grønne post-its kan bruges til at skrive vigtige (pædagogiske) begreber, som er associeret til værdigrundlaget, men ikke står deri
Værdigrundlag – vores vigtigste ord (efter gruppearbejde) Udvikling Trivsel Fællesskab
Samskabelseseffekter Opgave, individuel Gå en tur rundt i huset, og få øje samskabelseseffekter Samskabelseseffekter = tegn på, at vi er i gang med en samskabelsesproces = ved at blive ét hus Samskabelseseffekterne kan være fysiske, konkrete tegn, symbolske tegn, abstrakte tegn, en begivenhed osv. Når klokken ringer, samles I i grupperne
Samskabelseseffekter Gruppeopgave Del jeres samskabelseseffekter i gruppen Diskuter hvilke realistiske tiltag der kan gøres på Vejrumbro Fri for at samskabe endnu mere. Man må tænke i alt fra det mest abstrakte til det mest konkrete Husk, at samskabelsen skal have rod i værdigrundlaget Grupperne fremlægger i plenum
Samskabelseseffekter, eksisterende (skrevet på dagen) Forskellige arrangementer på tværs. Fredagssang. P-hygge. P-møder / P-dage. Bus Spisesal – samlingssted, hjerte, skolegruppe, gennemgang ”Personalerum” Kaffemaskinen/elkedel Gymnastiksal Fælles arbejdskøkken – madlavning Samlet infotavle foyer
Samskabelseseffekter, eksisterende (skrevet på dagen) Pædagogisk værksted Krea Vandpost Personaletoilet Flagstang Multibane Skolegruppe / 0./1. klasse Allan / Flemming Rygeskur Dørskilte Ost til formiddagskaffe Afkrydsningslister Rengøring, forældre Legeplads
Samskabelseseffekter, eksisterende (skrevet på dagen) Skolegård Heste John, Simone, Dorthe, Elisabeth Logo Økonomi / regnskab Søskende Bålplads Spiseordning, mandag-fredag Gaveordning Depot Morgenmad/eftermiddagsmad
Samskabelseseffekter, eksisterende (skrevet på dagen) Gruppebillede, fælles Kælder Vaskemaskine/-kælder Filurrum Indgang Bestyrelse Lucia Generalforsamling Dyrskue Fastelavn Høstfest Sommerfest Motionsdag
Samskabelseseffekter, eksisterende (skrevet på dagen) Julefrokost Arbejdslørdage Forældremøder Overgange IT/netværk Sygemeldinger Telefon Årskalender
Samskabelseseffekter, nye tiltag (skrevet på dagen) Fælles OL Indskoling undervise BH-børn BH-børn med i visse indskolingsarrangementer 0.klasselærer i BH inden opstart i 0. klasse Nyt logo på bus og hus Etablere fælles pauser – strukturerede, prioriterede, ikke-faglige René som gæstelærer Møde mellem Filur og indskoling, fast Lektiecafé i Filurtiden/-regi Overgange: VS BH FS, VS BH FS Skolevenner
Samskabelseseffekter, nye tiltag (skrevet på dagen) Venskabsklasser Fælles ekskursioner, fx Ø Bakker ”Ø-dag” Store kreative projekter går igen overalt Fælles teateropsætning Temauger for alle Job swop Fælles læsning, store læser for små
Evaluering
Tjekke ud Er forventningerne opfyldt Hvad fik du med fra i dag?
Opsamling / fremadrettet Implementere ”Trivsel, udvikling, fællesskab” Fælles pædagogik Rød tråd Vi-kultur Naturligt samarbejde i hele organisationen Fora/kommunikation: Personalemøder Pædagogiske dage 2015-16-17… Alle de steder, vi er
Opsamling / fremadrettet Udfordringer: Tid Overraskelser: At vi er så langt, som vi er At der ikke er flere forskelligartede udfordringer