PPRs aktuelle situation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
En god skole er en inkluderende skole.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Alle børn er alles ansvar
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereformen 2014 Sct. Jacobi Skole.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Folkeskolereform 2014.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Temadage for PPF November 2014 Bjarne Nielsen
Aktuelle udfordringer for PPR Temadage for PPF-psykologer efteråret 2012 Bjarne Nielsen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Skolelederforeningens årsmøde 24. oktober 2013 v/adjungeret professor, tidl.kommunaldirektør Jens Christian Birch Hvor går ledelsen hen? fri agent Jens.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
PPR og Familieindsatser
Præsentationens transcript:

PPRs aktuelle situation Regionale temamøder for medlemmer af Pædagogiske Psykologers Forening (PPF) november 2013 Bjarne Nielsen

Hovedpunkter Forventninger til PPR De tre hovedområder - spec.uv.bekendtgørelsen - inklusionsopgaven - småbørnsområdet PPR-psykologernes og inklusion Forventnings afstemning med brugerne PPR’s skriftlighed ved inklusionarbejdet Reform af folkeskolen

KLs 7 Pejlemærker (1) Fælles model for inklusionsarbejdet i dagtilbud og skoler - her fastsættes ambitionsniveau og forventninger til PPR Supervision og rådgivning - PPR skal medvirke til at udvikle rum for refleksion og læring om inklusionspraksis Behovstilpassede ydelser - PPR skal agere ”fødselshjælper” i inklusionsarbejdet ud fra de lokale behov for støtte og rådgivning

KLs 7 Pejlemærker (2) Øget decentral organisering - PPR-medarbejdere skal befinde sig størstedelen af arbejdstiden på den enkelte institution og skole, hvor de skal indgå aktivt i inklusionsarbejdet Tidlig indsats - PPR skal indgå i de lokale samarbejder mellem de forskellige fagligheder i institutioner og skoler og dermed være med til at sikre, at færre børn og unge udskilles fra den almene undervisning og de lokale fællesskaber

KLs 7 Pejlemærker (3) Forebyggende behandlingsforløb for børn og deres familier - PPR skal i stigende grad udnytte sine faglige ressourcer til at etablere psykologiske behandlingsforløb for børn og familier Kompetenceudvikling på tværs - PPR skal medvirke til, at der skabes tværgående kompetenceudvikling for kommunens dagtilbud og skoler, som kan give et fælles grundlag for inklusionsarbejdet

PPR og lovgivningen Folkeskoleloven - elever, der fortsat er omfattet af specialundervisningsbegrebet Folkeskoleloven i forhold til elever på interne skoler Lov om frie grundskoler og efterskoler Folkeskoleloven om specialpædagogisk bistand til børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen Folkeskoleloven om fremme af god orden folkeskolen Folkeskoleloven om inklusion af bl.a. de elever, der tidligere var omfattet af specialundervisningsbegrebet.

PPR’s opgaver Målgrupperne Hvilke behov er der? PPR’s muligheder Kompetencer – faggrupper Samarbejdsformer

Specialundervisningsbekendtgø-relsen – skal-opgaver Etik Specialklasser Specialskole Elever på interne skoler Arbejdsopgaver for PPR-psykologer?

Småbørnsområdet Tidlig indsats i forhold til de yngste Daginstitutioner - kultur og tænkning Ressourcecenter Samarbejds- og mødeformer

Hvad virker i inklusionsarbejdet? Klare målsætninger for inklusionsindsatsen Tydelige målsætninger og en klar struktur Ressourcepersoner til rådighed, bl.a. psykologer Spec.pæd. kompetencer ved to-lærerordning Didaktisk kompetencer hos lærerassistenter Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, 2013 (Viden om inklusion)

PPR: almenundervisningen/inklusion Krav til: Den enkelte lærers kompetence Lærerteamets dialog-og refleksionskultur Indragelse af faglige ressourcepersoner Forum på skoleniveau Skolelederens kompetencer PPR skal agere på disse niveauer

PPR-psykologen på skolen (1) Der efterspørges mere pædagogisk og didaktisk sparring Ekspert på undervisning, didaktik og skolekultur Psykologens viden først virksom, når den bliver relateret til lærerens virkelighed Hvad betyder det?

PPR-psykologen på skolen (2) Didaktik: - undervisningslære: overvejelser over mål, indhold, metoder og arbejdsmønstre – og rammerne herfor - elevforudsætninger: fx begavelse, motivation, sociokulturelle forudsætninger - undervisningens dannende og kvalificerende sigte

PPR-psykologen på skolen (3) Kræver et konkret kendskab til skolens kultur og lærernes faglige opgaver I de enkelte fag som skolens formålsparagraf Dialog og sparring i forhold til lærerens didaktiske begrundelser for sine valg i forhold til undervisningens tilrettelæggelse

PPR-psykologers faglighed Psykologens kompetencer? Konsekvenser for arbejdsfordeling? Modeller?

PPR-medarbejdere arbejder konsultativt lærere skoleledere PPR I høj grad 16 % 42 % 60 % I nogen grad 35 % 30 %

Forventningsafstemning Kommuneniveau Skoleledelsen Daginstitutionsledelsen Skoleniveau Daginstitutionsniveau Familieafdeling Sundhedstjenesten Forældrefora

Skriftlighed ved rådgivning og indirekte indsats Faktisk forvaltningsvirksomhed Ingen formelle regler – måske lokale? Ikke omfattet af aktindsigt Skal være relevant og tilstrækkelig til at sikre en fagligt professionel arbejdsform Er en del af almenundervisningens vifte af muligheder

Eksempler på rådgivning og indirekte indsatsformer Rådgivning/supervision Observationer i klasserummet Medvirken i indsatser i klassen Deltagelse i faglige mødefora Formidling af forskningsresultater Kursusforløb og professionsudvikling Medvirken i udviklingsprojekter Analyse- og evalueringsopgaver Observationer og samtaleforløb med enkeltelever eller grupper (aftalt)

PPR som tværfagligt kompetenccenter I forhold til Inklusionsopgaven Børn med svære betingelser Børne- unge psykiatrien Generelle analyse- og evalueringsopgaver Interventionsopgaver på individ- gruppe og institutionsniveau Faglig kompetenceudvikling Andre arbejdsopgaver, fx i forhold til sociallovgivningen

Reform af folkeskolen (1) Reformen bygger på tre overordnede mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis

Reform af folkeskolen (2) Der er aftalt tre overordnede indsatsområder: en længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere få klare mål og regelforenklinger

Reform af folkeskolen (3) Temaer, der skal præge skolen: Alsidig udvikling og læringsstrategier, viden og kreativitet Motivation, refleksion, bedre undervisningsmiljø og trivsel Samarbejde mellem lærere og pædagoger Bevægelse og motion Kobling af teori og praksis Flere undervisningstimer Lektiehjælp Understøttende undervisning

Referencer Baviskar, S., Dyssegaard, C.B., Egelund, N., Lausten, M., Lynggaard, M. og Tetler, S. 2013. Dokumentationsprojektet: Kommunernes Omstilling til øget Inklusion pr. marts 2013. SFI og AAU. Dyssegaard, B.D., Larsen, M.S. og Tiftikici, N. 2013. Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen. Systematisk Review. Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning IUP, Aarhus Universitet. KL (Kommunernes Landsforening). 2013. Pejlemærker for Fremtidens Pædagogiske-Psykologiske Rådgivning. Rapport fra Implement Consulting Group for KL. Nielsen, Bjarne. 2008. Problemadfærd i skolen. Dafolo. Nielsen, B. (red.) (2011): AKT-vejledning i praksis – en del af skolens udvikling. Dafolo. Nielsen, Bjarne. 2011. Inklusion i skolen – en opgave for mange aktører. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift nr. 3. Forlaget Skolepsykologi.. Nielsen, Bjarne. 2014. PPR-håndbogen. PPR som et kommunalt kompetencecenter. Dansk Psykologisk Forlag (udkommer marts 2014). Tangaard, L. og Dahl, K. 2013. Det konsultative – tilbage til rødderne. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift nr. 2, 2013. Undervisningsmininisteriet., Lovforslag nr. L 51. 2013. Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen og forskellige andre love (Indførslel af en længere og mere varieret skoledag. Fremsat 31.oktober 2013.