Kombinationer & tværfaglighed på datalogi & TIT Oplæg ved semesteropstarten September 2004 Niels Jørgensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Advertisements

Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
3D modellering på den nye bane København-Ringsted
Læringscentret og nye vejledningsformer
Introduktion til Sprogpakken
Informationsforvaltning
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
At identificere resultater og skrive etnografi
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
1 IT-Applied Pervasive Computing 1 (ITAPC1). 2 Læringsmål Deltagerne vil efter kurset være introduceret til Pervasive Computing områdets teoridannelser,
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Administrationsportalen.
CO foråret 2009 CO: Computerarkitektur og operativsystemer CO: Computerarkitektur og operativsystemer Udgør sammen med CDS (Computernetværk og Distribuerede.
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
INFORMATIONSMØDE PURE4 / TYPO3 m.v.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Billedkunst C og B Gymnasiet og hf.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Carat case competition
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Guide til PowerPoint-præsentationer i MSO
Erfaringer og gode råd i forhold til implementering Vand i Byer Stormøde 21. januar
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Undersøgelse af GI kompetencer på bachelor-, kandidat- og PhD-niveau ved danske uddannelsesinstitutioner Thomas Balstrøm IGG, KU
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Definition Kriterier Design og evaluering
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
digitaliseringsstrategi
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Erhvervsøkonomisk seminar (10 ECTS) Efterår 2017
Virksomhedssamarbejde
Vidensbaseret praksis i botilbud
Naturfag.
De pårørende i beslutningsrummet
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Løsningsworkshop drejebog
Academic Information Seeking
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Velkommen til fagligt samspil
Academic Information Seeking
Om prøveformen Filosofi C.
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
Præsentationens transcript:

Kombinationer & tværfaglighed på datalogi & TIT Oplæg ved semesteropstarten September 2004 Niels Jørgensen

Fire prioriterede kombinationer af datalogi med andre fag/fagområder Kommunikation (toningsuddannelse) Forvaltning (off. adm., virks.studier), geografi, molekylærbiologi (kombinationsuddanennelser) Hvad har vi gjort: –Pjecer, websider, lærer-ansvarlige –Pjecer rettet mod kommende studerende –Område- og studieforløbsbeskrivelser –Et enkelt kursus: digital forvaltning Opgaver: –Evt. nye kurser –Systematisk understøttelse af tværgående projektarbejde

.. hvad med studerende der ikke læser de fire kombinationer ? Datalogistuderende som læser andre fag TITere som har andre bachelorfag Inspiration –Hvordan anvender man datalogi på andre områder ? –Spændende projektemner selv om det ikke er jeres primære interesseområde

Hvorfor tværfaglighed ? Mange spændende problemstillinger er i deres natur tværfaglige Der er behov for tværfaglige kompetencer Vi gør en dyd ud af nødvendigheden Datalogi: Alle studerende har et andet fag TIT: Næsten alle studerende har bachelor uden for datalogi

De fire kombinationer Interaktive medier - toningsuddannelse: Eksamenspapir, krav til studieforløb, toningsudvalg Fagområder: design i organisatorisk kontekst, computer-medieret komm., videndeling og informationssøgning, it-baseret læring Digital forvaltning – fagområde/studieforløbsbeskrivelse for datalogi-del: Anvendelse af systemudvikling, projektledelse, CSCW, it-arkitektur, sikkerhed

De fire kombinationer (fortsat) Geoinformatik - integreret fagområdebeskrivelse: Repræsentation af geogr. fænomener, analyse og modellering af geogr. data, præsentation af geogr. data, organisatoriske aspekter, systemarkitektur og datamodellering i geoinformatik Bioinformatik – studieforløb på begge fag: Molekylærbio.: biokemi, laboratorieintro., ”bioinf.”, teoretisk valgkursus Datalogi: vægt på programmmering+algoritmik, databaser, kunstig intelligens

Hvordan understøtte kombinationer og tværfaglighed ? Kursus i digital forvaltning Eventuelt yderligere kurser Men reelt usikkert om der er nok studerende Derfor, uanset om det er udvalgt kombination eller ej: Primært understøtte tværfagligt projektarbejde: Tværfaglige projekter på datalogi/TIT Kombinerede projekter

Eksempel: netbanker Sikkerhed / Brugervenlighed af netbanker

Eksempel: netbanker Design en webgrænseflade for en netbank som bedst muligt guider brugeren igennem generering og installation af signaturfil Datalogi Forvaltning netb anke r Sikkerhed Usability, ease-of-use Bank-ydelser Finanssektor: Rationalisering, ansvar, lukkethed, sml. digital forvaltning

Det gode tværfaglige projekt Understøttelse af tværfaglighed betyder: 1)Det er lovligt at ”gå på tværs” - men hvor går grænserne ? 2)Vejledning - fagligt (udvalgte områder)- proces (metodisk baseret)

Hvad må man ? Datalogi netbanker Indre faglighed, etablerede discipliner, deres kombination Bred faglighed: anvendelse i / inddragelse af andre fag – brancher - metoder Sikkerhed vs. ease-of-use som generel diskussion er ”indre datalogisk” Faget indeholder dets anvendelser Sikkerhed -> sikker ebanking Ease-of-use -> easy-to-use ebanking Beskrivelse af udvikling i finanssektor Tæller med i bedømmelsen Kontekst for anvendelse Ikke del af faget (end ikke i bred forstand)

Hvordan gør man det godt ? Datalogi Indre faglighed, etablerede discipliner, deres kombination Bred faglighed: anvendelse i / inddragelse af andre fag – brancher - metoder Så vidt muligt anvende eksisterende teorier og metoder Skelne mellem nye/kendte problemstillinger Kendte: brug, byg videre på det andre har lavet –Ofte er det tværfaglige område etableret (fx bioinformatik) –Netbanker: Metodisk (heuristisk evaluering, cognitive walkthrough) Markedsundersøgelser: ”Sikkerhed er største barriere for netbankers udbredelse” Mål for usable security: ”users are reliably made aware of the security tasks they need to perform” Nye –?

På tværs ? På tværs af (uden for) universitetsfag i snæver forstand Datalogi, kommunikation, forvaltning, geografi, molekylærbiologi,.. Fagligt kriterium –Etablerede systemer af viden og erfaringer.. –Teori, metode, pragmatisk viden.. –Eksisterer opdelt i mindre enheder: discipliner, traditioner,.. Organisatorisk/sociologisk kriterium –Tilfældigt i forhold til virkelighedens problemstillinger –Men uanset deres tilfældige og/eller historiske karakter, er fagene ramme om teoridannelse, begrebsafklaring m.m. ”På tværs” = i høj grad inden for faget i bred forstand Inklusive anvendelser i andre fag/områder, brug af andre fags metoder Kan også være relevant at gå helt uden for faget -> tæller med men kan ikke bære projektet