Info-søjlen
Indledning Hvem er vi? To multimediestuderende, en arkitektstuderende og en datalog Dette oplæg skal fortælle om: Formål Prototypen Konstruktionen Erfaringer fra biblioteket Vision/redesign Info-søjlen
Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen
Info-søjlens formål Udstille digitale ressourcer i det fysiske rum Inspirere lånerne + vække deres nysgerrighed Give lånerne en oplevelse: ny måde at arbejde med digitale medier Sende signal om bibliotekets arbejde med det digitale medie Info-søjlen
iBib-browser Info-søjlen
HTML XML HTML iBib-browser Flash Blipnode
Konstruktion Konstruktionen af søjlen blev en stor udfordring Hvordan får vi et billedfelt, der er stort nok? Hvordan projicerer man op på en krum flade? Info-søjlen
1. Version med bord og håndtag Info-søjlen
Projektioner Info-søjlen
Projektioner 2 Info-søjlen
Endelig arbejdstegning Info-søjlen
Konstruktion Info-søjlen
Konstruktion Info-søjlen
Konstruktion Info-søjlen
Konstruktion Info-søjlen
Konstruktion Info-søjlen
Konstruktion Info-søjlen
Konstruktion Info-søjlen
Konstruktion Placering af projektor Info-søjlen
Konstruktion Info-søjlen
Erfaringer og observationer Info-søjlen
Info-søjlens styrke Info-søjlen er anderledes En ny måde at interagere på Brugerne syntes det var sjovt at dreje på håndtaget, fordi det er så stort og robust – ikke et lille interaktionsartefakt, som man skal stå og fedte med Info-søjlen
Info-søjlens styrke Info-søjlen er pæn og stilren Godt redskab til at vise de digitale ressourcer Den kan stå midt i rummet og ses fra alle sider Info-søjlen er til at få øje på Info-søjlen
3 kritiske observationer Info-søjlen
Mange går hurtigt igen - 1 Brugerne opdager ikke, at man kan dreje på håndtaget Info-søjlen ”Jeg startede med at trykke på skærmen, jeg synes, man er vant til, at der er noget, man skal trykke på, når man ser sådan en stor skærm” ”Jamen jeg ved ikke, hvad man skal med den, hvad kan man med den?”
Mange går hurtigt igen - 2 Der er for få interaktionsmuligheder Info-søjlen ”Kan man gå længere ind – kan man fx gå ind på bogpriser.dk?” ”Jeg forventer nok, at jeg kan røre ved den, og at jeg kan noget mere”
Søjlen ligner et flerbrugersystem, men… Form og størrelse lægger op til, at man skal stå flere omkring søjlen – MEN kun én bruger kan tage styringen over interaktionen Man må forhandle – men det gør brugerne ikke! Fungerer dog rigtigt godt, når folk kender hinanden Info-søjlen
Mange går forbi søjlen Dårlig placering af søjlen Info-søjlen Søjlen stod for langt nede i rummet Folk er målrettede i forhallen, og koncentrerer sig om, at komme til en bestemt afdeling Lånerne møder søjlen på det forkerte tidspunkt
Redesign Erfaringerne fra projektet giver anledning til at foreslå forskellige redesigns Info-søjlen
Mobil søjle Placeringen af søjlen i det fysiske rum har stor betydning En mobil søjle giver mulighed for, at man kan køre søjlen derhen, hvor målgruppen er: fx musikafdelingen Info-søjlen
Individuel view og interaktion I stedet for at navigere med det store håndtag, skal der være mulighed for at navigere individuelt Interaktionen kan foregå via en trackpad eller via et joystickagtigt håndtag Info-søjlen
Forslag Info-søjlen
Vision Formen og størrelsen Man kan tage noget med fra søjlen Anderledes måde at interagere på Søjlen viser bibliotekarens udvalg Der skal være mulighed for individuel interaktion Individuelle views n antal views Flere interaktionsmuligheder Info-søjlen
Søjlen på fremtidens bibliotek Info-søjlen Det digitale bliver udstillet i det fysiske bibliotek Biblioteket fanger lånerne på det rigtige tidspunkt Søjlen giver lånerne en anden brugsoplevelse En ny måde at inspirere lånerne på Et godt redskab for bibliotekarerne