Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

GP 4, 27/2 20021 Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/2 2002 kl. 9:15 – 12:00.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "GP 4, 27/2 20021 Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/2 2002 kl. 9:15 – 12:00."— Præsentationens transcript:

1 GP 4, 27/2 20021 Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/2 2002 kl. 9:15 – 12:00

2 GP 4, 27/2 20022 Dagens program Det praktiske Gennemgang af eksempelprogrammer (på computeren, p.t. ingen slides) Brugergrænseflader

3 GP 4, 27/2 20023 Det praktiske Nyhedsgruppe: Der er etableret news-mail gateway for nyhedsgruppen it-c.courses.GP. Det betyder, at lærerne på GP får en email-meddelse, så snart der er blevet lagt en ny meddelelse ind i nyhedsgruppen. Dermed kan de besvare dem og lægge deres svar ind på nyhedsgruppen hurtigst muligt. (Det betyder dog ikke, svarene kommer med det samme.)

4 GP 4, 27/2 20024 Grafiske brugergrænseflader Hvad er en ”Grafisk brugergrænseflade” De tre vigtige emner –Brugbarhed –Layout –Hændelser Eksempler –Brugergrænseflade til Konto –Brugergrænseflade til Tegnemaskine Med op,ned, venstre og højre knapper Med felt til at angive hvor langt der skal bevæges. Med knap til at slette Med knap til at ”gå til midten”

5 GP 4, 27/2 20025 Brugergrænseflader I forbindelse med brugergrænseflader er der tre hovedemner: 1.Hvordan designes den så den er nem at betjene? 2.Hvordan realiseres dette design i Java? 3.Hvordan får man brugergrænsefladen til at aktivere ens program? Ad 1) Dette er enorm vigtigt, hvis dette ikke er på plads, så kan resten være lige meget! Men det er ikke et emne i dette kursus, så ikke mere om det. Ad 2) Pga. 1) vil vi ikke gøre så meget ud af dette, men dog lidt. Ad 3) Her er det vigtige egentlig at forstå problemet. Problemet er altid det samme, men løsningerne ret forskellige fra det ene programmeringssprog til det andet, og fra den ene version af Java til den næste (der har i tidens løb været 3 løsninger på dette i Java).

6 GP 4, 27/2 20026 Brugergrænseflade til Konto Knapperne og felterne kommer i den rækkefølge de optræder i program- met. Når man skal lave en brugergrænse- flade skal man huske import sætnin- gen øverst, og at skrive extends SFrame efter klassenavnet.

7 GP 4, 27/2 20027 Brugergrænseflade til Konto Når laver en knap giver vi et internt navn med som parameter, her ”ind”. Den anden parameter giver den tekst der kommer til at stå på knappen. Når man trykker på knappen kaldes metoden ”ind_click”. Jeg bruger den konvention at bruge navnet på variablen som internt navn.

8 GP 4, 27/2 20028 Aktiverings problemet SGUI biblioteket er programmeret af mig. STextField SButton SCanvas STextArea SChoice Jeg ved når der bliver trykket på en knap, for det er mig der har lavet SButton klassen! Men jeg ved ikke hvad du vil have til at ske når der trykkes. Du har programmeret et system som har en brugergrænseflade som består af komponenter fra SGUI. Du ved hvad du vil have til at ske når der trykkes, men ikke hvornår brugeren trykker på knappen. Problemet: der skal laves en måde hvorpå du kan fortælle mig hvad jeg skal aktivere i dit program når der klikkes. I SGUI er det løst ved en konvention om interne navne. Når man laver en knap giver man den et internt navn, og når der klikkes kalder jeg en metode i dit program som hedder dette navn efterfulgt af ”_click”.

9 GP 4, 27/2 20029 Layout Når man kan ændre på størrelsen af vinduet står man over for det problem at man ikke nødvendigvis kan opretholde det layout man oprindeligt havde tænkt sig. Forskellige systemer håndterer det forskelligt. 1.Man kan ikke ændre på størrelsen 2.Man kan ændre på størrelsen, men det betyder blot ikke alle knapper kan ses, eller at der kommer en stor hvid kant. 3.Java forsøger at gøre noget bedre, idet den forsøger at tilpasse layout til vinduets størrelse.

10 GP 4, 27/2 200210 Layout Man kan opnå en vis styring over layout ved at gruppere knapper og felter i paneler. Her har vi lagt op knappen, tekstfeltet og ned knappen i et vertikalt panel. Venstre knappen, panelet og højre knappen kommer i rækkefølge som før (et horisontalt panel).


Download ppt "GP 4, 27/2 20021 Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/2 2002 kl. 9:15 – 12:00."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google