Eksperimentel systemudvikling To kvarters-kursus på 5. og 6. semester.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AU retail.
Advertisements

Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Afstemning Udvælgelse af ideer til videre arbejde
Vi gennemførte en række interview ifm
Velkommen til Campus Roskilde
Kommunikation / it.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
At udforske sin egen praksis
PM seminar Nov. Søren Hansen Aalborg Universitet
Vejledning i projektarbejde
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Eksamen og midtvejsevaluering. 2 Eksamen Enkelt eksamen: 25 min. inklusiv votering og 3-4 min. individuelt oplæg pr. studerende Valgfrit.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Martin Sandø Servicestyrelsen
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Problemorienteret projektarbejde
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Om projektarbejdet ved Keld Helsgaun. Disposition Formål Tidsmæssigt omfang Gruppedannelse Valg af projektemne Arbejdsforløbet Vejlederens rolle(r) Projektrapporten.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
2. sem. Valgkursus Formidling af faglig viden – om at forstå og formidle faglige tekster v./ Bo Gerner Nielsen & Martin Thellefsen.
1 Sidste kursusgang Forberedelse til eksamen
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Afleveres senest mandag den 3. maj, kl til Mikael via mail.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
REGULARITET & AUTOMATER Indhold
Beskrivelsesteknikker Udviklingsmodeller og metoder
Situationsbestemt metodevalg
Systemudviklingsstrategier
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitet.
Mål M å let med kurset er at den studerende l æ rer grundlaget for systematisk konstruktion af simple programmer og herigennem opn å r kendskab til hvorledes.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Valgfri tekst FORMÅL Kan selvstændigt udvælge en relevant tekst for modulet. Kan argumentere for, hvad teksten bidrager med i forhold til modulets teoretiske.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
De seks tænkehatte (Edward de Bono)
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
MERETHE KLINT (UDVIKLING – FORANDRING – INNOVATION)
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Softwarearkitektur i Praksis: Forsknings- og Udviklingsprojekt
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Præsentationens transcript:

Eksperimentel systemudvikling To kvarters-kursus på 5. og 6. semester

Mål At de studerende opnår følgende kompetencer Praktiske færdigheder – udføre anvende Reflektion

Praktiske færdigheder – udføre anvende I forhold til produktet (inkl. kontext): –Analyse af behov –Analyse af muligheder –Konstruktion og vurdering af alternativer I forhold til processen –Anvende teknikket for interview, observation, … –anvende design heuristikker –anvende envisionment og prototyping teknikker –anvende evalueringsteknikker –tilrettelægge og udføre....<

Reflektion Karakterisere Analysere Reflektion over produktet –Perspektiver på produktet Karakterisere Analysere Reflektion over processen –Typer af bruger –Systemudvikler roller

Reflektion Karakterisere Analysere Reflektion over teknikker og metoder Styrker, svagheder, antagelser Sammenligne og udvælge baseret på kar, anal og refl. Teoretisk begrundet tilrettelæggelse...

Eksamensform Mindre grupper Gennemførelse af udviklingsprojekt for ‘ekstern klient’ Aflevering af to foreløbige og en Endelig projektrapport Analyse Design Prototype Inklusiv begrundelse af valg Procesrefleksion Specielt vedrørende brugerinddragelse

Individuel Mundtlig eksamen med udgangspunkt i projektrapporten <kontrolspørgsmål til deltagelse i projektarbejdet <kontrolspørgsmål til analyse, design og prototype <produkt... <proces... <processammenligning

Undervisningsform

Evalueringsform To semi-strukturerede spørgeskemaer –Omkring kvarterspause –Mod kursus-slut

En på hatten Rød: –Hjerteblod, et væsentligt kursus –Det gik godt, og vi er optimistiske med at gå videre –NEJ!!

Gul Der er godt for os of for de studerende Åbenlyst konstruktiv måde at få udviklet vore kurser sammen. Og at formidle det til vore studerende. Lært at se eksplicitering som en mulighed og ikke en bureaukratisk nødvendighed.

Sort At vi ikke har tid når vi kommer hjem For ambitiøst – vil vi for meget (både omfang og SOLO-niveau) Vi risikerer at miste dybdelæring Er vi blinde fordi vi gerne vil have et projektforløb

Grøn At lave første delaflevering om så den er rettet til ”kunden” At arbejde med at få de studerende til at tænke på at der ikke er EN rigtig løsning Tænk hvis virksomhederne stor i kø! Database over projektmuligheder Gå videre som programmeringsprojekt, og levere et produkt til virksomhed

Blå Det var svært men godt Vi bliver glad for det i længden Niveau 5+