PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inspiration til 9. og 10. klasses prøverne i tysk
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Avatars i voki.com Om facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Inspirationseftermiddag ”Fra årsplan til elevplan”
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
HISTORIE Den mundtlige prøve
Eksamen og eksamensbilag :
Sproglærerforeningen 9. april 2010 Ved Lore Rørvig og Rita Mogensen
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
MUNDTLIGT krav – form – indhold
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Eksamen.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
SKOLERNES IDRÆTSUDVALG
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Ny Fælles Naturfagsprøve
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
Overdragelse af Naturfagsprøven November Punkter Prøvebekendtgørelsen for Trekronerskolen Vores prøveoplæg Afvikling Erfaringer.
Folkeskolens afgangsprøve
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
EKSAMEN OG PRØVER.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter Mål: at eleverne lærer ”juleord” og chunks Først præsenterer vi os kort. Vorfase: Billede af julemanden ved juletræ.
Hvordan ruster man bedst sine elever til prøven? Jacob Ragnvid Chammon Alinea 29. september 2009.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Die mündliche Prüfung FSA in Deutsch Dienstag, den bei Jacob Chammon, Emilie, John Hyltoft, Lore Rørvig.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
KNÆK KODEN.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
KNÆK KODEN.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Udkast til justering af KS
Præpositioner med akkusativ
Teoretisk pædagogikum
Den nye mundtlige eksamensform
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Studieretningsprojektet
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Et tip: find din attraktion på en tysk hjemmeside for turister – læs om den på tysk, og vælg det ud du vil bruge. Berlins Attraktionen Nur Wörter an Dia.
Hvorfor dansk på GF1?.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
KNÆK KODEN.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Om prøveformen Filosofi C.
Præpositioner med akkusativ
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10 Sidst redigeret februar 2019.
Klasse 5 Oplæg 2 + opgave 2 Sein i nutid ”er”.
Præsentationens transcript:

PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9

Den mundtlige prøve i FP9 tysk Prøven er todelt og varer 20 minutter inklusive karaktergivning Der er ingen forberedelsestid. Dispositionen har eleven lavet i forvejen 1. del: redegørelse for et selvvalgt emne ud fra det lodtrukne tema (cirka 5 minutter) 2. del: samtale ud fra et spørgsmål, som trækkes inde til prøven (cirka 8 minutter). Dette ligger inden for et af de fire andre temaer, vi har arbejdet med

Valg af tema Eleven skal vælge et af de fire temaer, vi har arbejdet med i løbet af året: Typisch Deutsch Schule und Zukunftspläne Jugendliche und die Medien Berlin

Valg af underemne Når eleven har har valgt sit tema, skal han/hun selv vælge et emne under dette tema. Emnet skal kunne perspektiveres til kulturforhold i tysktalende lande Typisch Deutsch: Oktoberfest Schule und Zukunftspläne: Das Schulsystem in Deutschland und Dänemark Jugendliche und die Medien: Deutsche YouTube Stars Berlin: Der Fall der Mauer

Tekster til underemnet Dispositionen til det valgte underemne skal udarbejdes på baggrund af kilder, som både kan bestå af tekster fra pensumlisten eller nye tekster, som eleven finder i samarbejde med læreren. Der er krav om, at der skal bruges mindst 2 teksttyper som kilde.

Dispositionen Er på tysk Er i stikordsform (undtagen overskrifterne og begrundelsen for valg af temaet) Der er som udgangspunkt ikke billeder på dispositionen, medmindre eleven specifikt har valgt at redegøre for f.eks. et billede Statistikker og grafiske illustrationer kan afleveres sammen med dispositionen

Dispositionen Maksimalt én side og skal indeholde: Elevens navn og klasse Titel på det selvvalgte emne Titel på det overordnede tema, som det selvvalgte emne er valgt i forbindelse med Kort begrundelse for valg af emnet Dispositionen (ca. 3-5 punkter) – husk et punkt, hvor tysk kultur- og samfundsforhold inddrages Kildefortegnelse over læste tekster og andre oplysninger, der er anvendt i forberedelsen (min. 2 forskellige teksttyper) Lærerens og elevens underskrift

Name: Klasse: Thema: Jung sein Mein Thema: Essstörungen (spiseforstyrrelser) Warum habe ich dieses Thema gewählt? - Mein persönliches Interesse - Mein Wissen über dieses Thema 1. Über Essstörungen - Anorexie/Magersucht - Bulimie 2. Wer bekommt Essstörungen und warum? - Jugendliche und Essstörungen - Deutschland/Dänemark - Die Schönheitsideale 3. Konsequenzen bei Essstörungen - Krankheiten - Kinderlosigkeit 4. Hilfe - Familie und Freunde - Behandlung Deutschland/Dänemark Quellen: Unterschrift Schüler: Unterschrift Lehrer:

Name: Klasse: Thema: Berlin Mein Thema: Die Mauer Warum habe ich dieses Thema gewählt? Ich habe viel von der Mauer gehört. Ich bin neugierig und habe ein persönliches Interesse 1: Die Mauer im Allgemeinen -Massenflucht DDR BRD -Mauerbau 12./13. August 1961. Massenflucht verhindern -Größe: 3,6 Meter – 155 Kilometer -Mauerfall: 9. November 1989   2. Peter Fechter -Mauergeselle. Checkpoint Charlie -Was passierte? Fluchtversuch. Grenzsoldaten. 35 Schüsse -Maueropfer Nummer 39 3. Leute über den Mauerfall - Reaktionen – Leute in den Straßen - Freude und Tränen  4. Deutschland nach dem Mauerfall -Vereinigten Deutschland -VM in Fußball in Deutschland 5. Meine Meinung von der Mauer  Quellen: Unterschrift Schüler: Unterschrift Lehrer:

1. del: redegørelsen Udgangspunkt i dispositionen og de to valgte tekster At redegøre for indholdet i tekster betyder at sammenfatte de holdninger og den viden, der kommer til udtryk og påpege, hvad der er centralt i teksterne (dvs. ikke noget længere detaljeret referat af de valgte prøvetekster)

2. del: samtalen Den sidste del af den mundtlige prøve er en samtale på baggrund af et igangsættende spørgsmål/oplæg, som eleven trækker Dette spørgsmål hører under et af de tre andre temaer (Hvis du selv har valgt Jugendliche und die Medien, trækker du et spørgsmål indenfor enten Schule und Zukunftspläne, Berlin eller Typisch Deutsch)

Eksempler på spørgsmål: Schule und Zukunftspläne: Wie kann man das deutsche und dänische Schulsystem vergleichen? Typisch deutsch – Was ist typisch Deutsch, deiner Meinung nach? Jugendliche und die Medien: Welche Medien benutzen Jugendliche in Dänemark und Deutschland? Berlin: Was kann man in Berlin erleben?

Arbejdsgangen Eleven vælger et af de fire temaer Hver elev definerer et emne inden for det valgte tema. Dette godkendes af læreren Eleven udvælger stof og fordyber sig i sit selvvalgte emne. Læreren er vejleder Eleven udformer og afleverer en disposition for sin redegørelse Eleven og læreren underskriver dispositionen Dispositionen afleveres, så den kan være censor i hænde senest 14 dage før prøven afholdes Den mundtlige prøve afholdes og karakter gives

Arbejdsgangen Der gives ca. 8-10 lektioner til at vælge underemne, vælge tekster og lave selve dispositionen Til de forskellige punkter i dispositionen skriver eleven små hjælpetekster til brug under forberedelsen frem til prøven. Disse må ikke medbringes til selve prøven.

Held & lykke Hals & Beinbruch FP9