Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Social Kapital – rig på relationer
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Prioritering.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
Arbejdspladsudvikling
Forældremøde X årgang.
Vold - et fælles anliggende
Det autentiske menneske
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Projektlederens rolle(r)
Ledelse af LP-modellen Workshop, LP-landskonference 2014 Hotel Opus, Horsens. Institutionsleder, Alan Martinsen.
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Årskonference 2009 SSID 29. april 2009
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Gode Trivselsprocesser
Omgangstone og kollegialitet
Formålet med mødet 1.Drøfte vores motivation for at stille skarpt på skole-hjem samarbejdet 1.Lægge en tidsplan for dialogprocessen 2.Forberede, hvordan.
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Handlings- plan x Hvordan kan centralbiblioteket understøtte initiativerne? Bibliotekernes fremtid Værdi for samfundet Tid Handlings- plan x Handlings-
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Videngrundlag  ”Metodeudvikling vedrørende behandling af psykisk arbejdsmiljø i APV-arbejdet”. Rapport af Kaia Nielsen m.fl.  “Virksomheders indsats.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Børne- og Ungeforvaltningen
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Sæt fokus på arbejdets kerne hvis du vil forbedre trivslen Personalechefkonferencen, 4. november 2008 Peter Hasle Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Implementering i en behandlingsinstitution - overvejelser og daglig drift NICMI April 2013 Anette Søgaard Nielsen, Enheden for Klinisk Alkoholforskning,
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Stressmanagement En ledelsesopgave
Spot og håndtér stress - før medarbejderen bliver sygemeldt
VirksomhedsnetværkCabi
SUF - gevinstrealisering
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Vidensbaseret praksis i botilbud
Budgetstatus Arbejdet med forebyggelse af stress
Personalemøde – opfølgning på MTU
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Præsentationens transcript:

Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015 Forebyggelse & håndtering Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015

Systematisk og struktureret tilgang til arbejdet Bliv enige om mål og fremgangsmåde Find ud af hvad I vil gøre og hvordan Forstå hvor I er nu Beslut hvad I vil gøre noget ved Forstå hvad det betyder for jer På baggrund af forskning og praksis ved man, at fem faser er vigtige for en god trivselsproces. Gennemgang af dem… Kortlægning: Ingen ’rigtig måde’ jf. ”Metodeudvikling…” AT/NFA: 14 virksomheder 2006-08. Forskellige metoder anvendt og fulgt til dørs for at se, om nogle metoder var bedre end andre til at sikre opfølgning og handleplaner i APV-arbejdet. Væsentligste budskab er, at det ikke er målemetoden – men processerne der er væsentligst! Det ikke spiller den store rolle, om man bruger en dialogbaseret metode eller et spørgeskema. Og om ledelsen bakker op og søger for ledelse og styring. Faserne som cirkler, da processen ikke nødvendigvis er lineær. Man kan sagtens forestille sig, at I springer frem og tilbage mellem faserne. Fx for hurtigt fra kortlægning til handling – inden man har fundet ind til essensen af problemet. Støjgener kan handle om andet om andet end lyd… Nogle gange afvises resultater med hurtige, tvivlsomme eller forkerte forklaringer (Jytte) En trivselsmåling eller APV er et tilbagevendende eftersyn, der kan sige noget om det psykiske arbejdsmiljø på et givent tidspunkt (øjebliksbillede), men det er i hverdagen at det gode psykiske arbejdsmiljø skabes

Ledelse og styring er en forudsætning Ledelsesprioritering Ledelsen skal sikre, at de nødvendige ressourcer er til rådighed og selv deltage. Ansvarsgruppen Krumtappen om hele processen som bør have beslutningskompetence. Kompetencer Hvilke dele af processen har I ikke selv kompetencer til? Involvering Medarbejderne skal involveres på den rigtige måde og på det rigtige tidspunkt. Kommunikation Gør processen synlig fra start til slut – det skaber tryghed og engagement. Forankring Alle skal føle ejerskab og ansvar Disse forhold er vigtige at få på plads, før I går i gang. Ledelsen skal bakke op om hele processen og enten selv være til stede eller give ansvarsgruppen beslutningskompetence.

Fra stress til trivsel - flere niveauer - en fælles udfordring og en fælles opgave Organisation Ledelse Gruppe Individ Rejseholdets yndlingsprincip. Alle har et medansvar for trivsel og en opgave. Tydeliggøres vha. dette skema. Iglo er et værktøj til at forstå ens organisation, en måde at synliggøre roller, ansvar og opgaver. Her kan man gå fra usynlighed til synlighed på en konstruktiv måde. Alle erfaringer viser, at vil man have succes med forandringer må alle niveauer i organisationen trække på samme læs. Forandring lykkedes bedst, hvis de understøttes på alle 4 niveauer. Der er derfor ingen som kan køre på frihjul. Organisationsniveauet: Er de overordnede politikker, MED-udvalget, beboer-råd, Kilde: ”Teamledelse med det rette twist” NFA, 2008. IGLO-model udviklet af Michael Martini Jørgensen, Michael Munch-Hansen og Karina M. Nielsen.

Formulering af handlemuligheder - benyt IGLO til hvert indsatsområde Tal om mulige handlinger: Vælg indsatsområde Hvilke handlemuligheder er der for hvert niveau i IGLO-en Skriv handlemulighederne ind i skemaet Et IGLO skema pr. indsatsområde

Vejen til mere trivsel - De 4 stærke… Vi fungerer bedst når vi oplever: Kontrol Forudsigelighed Social og faglig støtte fra kolleger og ledelse At tingene går i den rigtige retning To håndtag vi kan skrue på: Krav, rammer og vilkår Tanker, tolkninger og handlinger

Vejen til mere trivsel og mindre stress - Social kapital

Social kapital – retfærdighed – vejen til trivsel og mindre stress Fordelingsmæssig retfærdighed (Fordeling af goder, forfremmelse, løn etc.) Processuel retfærdighed (Fyringsrunder, organisationsændringer etc.) Interaktionel retfærdighed (Bliver alle behandlet ordentligt, og med respekt?) Informativ retfærdighed (Får alle tilstrækkelig information?)

Social kapital – tillid – vejen til trivsel og mindre stress Vandret tillid (Tillid mellem medarbejderne indbyrdes) Lodret tillid (Tillid mellem ledelse og medarbejdere) Tillidsbaseret ledelse (Ledelsen afgiver kontrol til medarbejderne i forventning om at de ikke udnytter situationen negativt) Medarbejder tillid (Medarbejderne accepterer at blive ledet i forventning om at ledelsen udøves for at varetage det fælles bedste)

Social kapital – samarbejde – vejen til trivsel og mindre stress Tre hovedtyper… Bonding (Relationerne inden for en arbejdsgruppe) Bridging (relationer mellem arbejdsgrupper) Linking (Relationer, der forbinder medarbejdere og ledelse) Der skal være balance mellem de 3 former for relationer

IGLO Rejseholdets yndlingsprincip. Alle har et medansvar for trivsel og en opgave. Tydeliggøres vha. dette skema. Iglo er et værktøj til at forstå ens organisation, en måde at synliggøre roller, ansvar og opgaver. Her kan man gå fra usynlighed til synlighed på en konstruktiv måde. Alle erfaringer viser, at vil man have succes med forandringer må alle niveauer i organisationen trække på samme læs. Forandring lykkedes bedst, hvis de understøttes på alle 4 niveauer. Der er derfor ingen som kan køre på frihjul. Organisationsniveauet: Er de overordnede politikker, MED-udvalget, beboer-råd,

Organisationsniveau - Den stressansvarlige organisation Stress og forebyggelse bør være genstand for en fokuseret indsats Aktive stress og/eller trivselspolitikker Trivsel anses som en værdi for virksomheden Lederne måles også på hvor godt medarbejderne trives Balance mellem produktivitet/resultater og trivsel APV og trivslsundersøgelser Dialogmøder Aktiv og tydelig AMO Ressourcepersoner på stress og trivselsområdet Kompetenceudviklingsplaner POINTE: VI KAN ARBEJDE MED TRIVSEL TIL HVERDAG – IKKE KUN HVERT ANDET ÅR Eksempel på daglig trivselsmåling fra specialfritidshjemmet Tulla – nu en del af specialcentret Sirigd Undset i Kalundborg. Motto: en kugle om dagen sikrer arbejdsmiljøet grøn kugle, for en rigtig god dag hvid kugle, for en ok dag rød kugle, for en delvis/dårlig dag De røde kugler skal begrundes skriftligt med navn på – og lægges i en postkasse med lås på. Ved en rød kugle handler sikkerhedsgruppen straks. Vi benytter handleplan og opfølgningsskema. Barometerets bolde er på personalemøde min 4 x årligt

Ledelsesniveau - Den stressansvarlige leder Har styr på egen stress Accepterer at stress er en vedvarende udfordring Opsøger viden om stress og trivsel Er rollemodel og går forrest som det gode eksempel Sikre god planlægning og prioritering Giver medarbejderne feedback - forventningsafstemning Udøver anerkendende ledelse Tager ALTID henvendelser om stress om stress alvorligt

Ledelsesniveau IRIS – en ledelsesstil der minimere stress Inspirator Rollemodel Idéfacilitator Sparringspartner

Gruppeniveau - Den stressansvarlige gruppe Fælles mål for trivsel Klar rolle-og ansvarfordeling God planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet Feedback-kultur Opbygge sociale relationer Fokus på at fejre successer Spilleregler for kommunkation og samarbejde Modtage nye kollegaer imødekommende Omsorgsgrupper Nu er I tunet ind på jeres trivsel … Ved bordene, Skriv 2-3 ting på hvide mærkater Hæng dem op på tæpperne. Plukke plenum. Overgang: Fra det hverdagsnære/konkrete op i helikopteren/til forskningen…

Dialogmødet Dialog om det som fungerer, og det som bør forbedres Nærmere beskrivelse af forholdene Prioritering i plenum Genovervej prioritering Dialog om handlemuligheder for højest prioriterede temaer Ansvarsgruppen får alle input til brug for handleplan Vi skal huske at det er en afprøvning af en metode, som meget gerne må få længere tid. MEN vi skal nok være garant for, at vi får afprøvet hele metoder og kommer i mål med konkrete ideer til handling. Det gode ved denne metode er at man får lov at tale to og to først inden man går i grupper. Det kan for nogle være svært at tale i en gruppe og på denne måde bliver man ”varmet op” ved en samtale med en kollega.

Design - flipoverark Forhold vi ønsker at bevare / få mere af Forhold vi ønsker at udvikle / forbedre Løsningsforslag Løsningsforslag

Gruppeniveau IGLO-stafet Grupper af 4-8 personer Varighed: 1 time Print spillepakken! To grupper skiftes til at finde udfordringer Hvilke handlemuligheder er der på de fire forskellige niveauer?

Individniveau - Den stressansvarlig medarbejder Medarbejdere har selv et stort ansvar for deres eget stressniveau og skal være opmærksom på deres symptomer Medarbejdere skal lære at kende deres grænser og respektere dem – det er ikke flovt at være presset Medarbejdere har selv et ansvar for at melde ud! Medarbejdere bør søge viden om stresshåndtering Skab overblik over hvad der stresser – læg en strategi Hold pauser – motion - mindfulness Sig pyt!

www.frastresstiltrivsel.dk