Censormøde i Odense tirsdag den 29

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Grundlæggende IT, niveau G
Evaluering.
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Censorkursus SOSU Fyn Efterår 2013
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Kulturforståelse niveau C
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
At udforske sin egen praksis
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Velkommen til nye censorer
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
En opfølgning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Tidsplan for eksamen 40s umd
PÆDAGOGIKUM-KONFERENCE MARTS 2010
Tove Laasholdt Censorrollen Bioanalytikerunderviser
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Mundtlig matematik eksamen
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Om censoretik og forventninger til censorers rolle oplæg til censorlandsmøde 19. marts 2014 Line Folsgaard Petersen på vegne af de 7 danske Ergoterapeutuddannelser.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Censormøde efterår 2015 v/censornæstformand Marianne Bech Larsen Z1e0alYFBKh2 materialet er udarbejdet af censornæstformand Marianne.
Skolen som uddannelsessted Temadag for praktikansvarlige Praktikkontoret på Læreruddannelsen i Aarhus.
Uddannelsesplaner Praktiklærerforeningens forårskursus 2016.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Møde/kursus for eksaminatorer ved praktikprøver
Evaluering.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Ny karakterskala – nye mål?
Bedømmelse og karakterer
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Teoretisk pædagogikum
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Naturfag.
Grundfag og prøver – 2017 Oplæg om prøver
Grundfag og prøver – EUC Lillebælt 2. februar 2017
Dagsorden Velkomst ved censorformanden Hans Krab Koed
LU Madkundskab 18. og 19. april Kl. 15:15 – 17:15
Infomøde om synteseopgaven
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Program Torsdag den 12. april HTX
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Erfaringsmøde om prøverne i dansk som andetsprog
Dagsorden Kristendomskundskab / Religion
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Prøven i Natur/teknologi
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Censormøde i Odense tirsdag den 29   Censormøde i Odense tirsdag den 29. april 2014 Tema for mødet: Praktik - et nyt prøvefag i læreruddannelsen

Program for faggruppemøde i Praktik i læreruddannelsen Velkomst og præsentation  Præsentation af praktik-faget i.h.t.: Bekendtgørelsen for læreruddannelsen. Læreruddannelsesbekendtgørelsen (BEK nr 231 af 08/03/2013) Gældende klik her Viden- og færdighedsmål i relation til kompetencemål At være censor ved læreruddannelsen i.h.t. prøvebekendtgørelsen. Eksamensbekendtgørelsen (BEK nr 1519 af 16/12/2013) klik her  Gruppesnak vedr. erfaringer fra afholdte praktikprøver Opsamling på gruppesnakken Indsamling af honnorar- og rejseskemaer

Praktik et nyt fag i læreruddannelsen Hvad siger bekendtgørelsen: § 4 (3) Praktik svarende til 30 ECTS point § 11 Stk. 1. Praktikken har, ligesom fagene og professionsbachelorprojektet, til formål at skabe kobling mellem teori og praksis med henblik på, at den studerende erhverver teoretisk funderede praktiske færdigheder i at forberede, gennemføre og evaluere undervisningsforløb. Stk. 2. Den studerende skal have praktik i de valgte undervisningsfag.

Praktikskoler og uddannelsesplan § 13. Stk 1. Professionshøjskolen godkender de praktikskoler, der indgår i praktiksamarbejdet, på grundlag af kvalitetskrav, som professionshøjskolen har udarbejdet. Stk. 2. Praktikskolen udarbejder en uddannelsesplan for praktikken i overensstemmelse med kompetencebeskrivelsen for den pågældende praktikperiode. Professionshøjskolen skal godkende uddannelsesplanen.

Tre prøver i praktik En med intern bedømmelse og to med ekstern bedømmelse § 19. Hvert af niveauerne I, II og III i praktikken afsluttes med en prøve bedømt med en karakter efter 7- trins-skalaen. Stk. 2. To af prøverne er eksterne prøver og bedømmes af en praktiklærer, en underviser udpeget af professionshøjskolen og en ekstern censor. Stk. 3. En af prøverne er intern og bedømmes af en praktiklærer og en underviser udpeget af professionshøjskolen. Stk. 4. Prøverne finder sted på praktikskolerne eller på uddannelsesinstitutionen.

Kompetencemål for praktik Der er tre kompetenceområder: didaktik, klasseledelse og relationsarbejde Foruden kompetencemål er der et videns- og et færdighedsmål (= læringsmål) for hvert kompetencemål Til hvert af kompetenceområderne er der tre praktikniveauer i forhold til videns- og færdighedsmålene

Kompetenceområde 1: Didaktik omhandler målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisning Kompetencemål: Den studerende kan i samarbejde med kolleger begrundet målsætte, planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning. Kompetenceområde 2: Klasseledelse omhandler organisering og udvikling af elevernes faglige og sociale læringsmiljø. Kompetencemål: Den studerende kan lede undervisning samt etablere og udvikle klare og positive rammer for elevernes læring, og klassens sociale fællesskab. Kompetenceområde 3: Relationsarbejde omhandler kontakt og relationer til elever, kolleger, forældre og skolens ressourcepersoner. Kompetencemål: Den studerende kan i samarbejde med kolleger, ressourcepersoner og forældre begrundet målsætte, planlægge, gennenføre, evaluere og udvikle undervisning.

At være censor Censorerne skal ifølge eksamensbekendtgørelsen: BEK nr. 714 af 27/06/2012, § 29: påse, at uddannelsernes prøver er i overensstemmelse med de må og øvrige krav, som er fastsat i bekendtgørelser eller i henhold til bekendtgørelser, medvirke til og påse, at prøverne gennemføres i overensstemmelse med gældende regler, og medvirke til og påse, at eksaminanderne får en ensartet og retfærdig behandling, og at deres præstationer får en pålidelig bedømmelse, der er i overensstemmelse med reglerne om karaktergivning og øvrige regler for uddannelsen. Stk. 2. Censor og eksaminator skal gøre notater om præstationen og karakterfastsættelsen til personligt brug ved udarbejdelse af en udtalelse i en eventuel klagesag. Notaterne skal opbevares i et år. Stk. 3. Censorernes virksomhed er omfattet af forvaltningslovens bestemmelser om inhabilitet og tavshedspligt.

Bedømmelse Ved prøverne bedømmes, i hvilken grad kompetencemålene er opfyldt (jf. BEK nr. 231 af 08/03/2013, § 21). I vurderingen af, i hvilken grad den studerende har opfyldt kompetencemålene, indgår, at den studerende (ibid. Stk.2). kan redegøre for kendt viden, færdigheder og grundlæggende processer, kan fremstille sammenhænge og analysere kendte situationer og problemstillinger gennem anvendelse af tilegnet viden og færdigheder og på den baggrund handle i pædagogisk praksis og kan reflektere over og vurdere nye situationer og problemstillinger, som kræver selvstændige vurderinger og alternative måder at handle på i pædagogisk praksis.

Prøven   Mundtlige prøver er som udgangspunkt offentlige. Uddannelsesinstitutionen kan dog fravige bestemmelsen, når der foreligger særlige omstændigheder for eksempel, hvis hensynet til eksaminanden taler herfor. Ved en prøve, hvor eksaminanden prøves på grundlag af et gruppefremstillet produkt, må de øvrige medlemmer af gruppen ikke være til stede i prøvelokalet, før de selv har været til prøve i faget eller fagområdet (jf. BEK nr. 714 § 12). Lyd- eller billedoptagelser af en prøve er ikke tilladt, med mindre optagelserne indgår som en del af prøveforløbet. Optagelserne foretages da af uddannelsesinstitutionen.

Votering og karaktergivning Bedømmelsen af præstationer og standpunkter skal ske på grundlag af de faglige krav, der er opstillet for det pågældende fag eller flerfaglige forløb (absolut karaktergivning) Kun eksaminator(erne) og censor(erne) kan være til stede under voteringen ved mundtlige prøver. Dog må kommende eksaminatorer overvære en votering Flere læreruddannelsesinstitutioner anbefaler, at man beder eksaminanden tage om at tage alt med ud af prøvelokalet, da der har været eksempler på, at eksaminanden lydoptager voteringen, hvilket ikke er tilladt. Der må ikke tilstræbes nogen bestemt fordeling af karaktererne (relativ karaktergivning). Censorformandskabet anbefaler, at resultatet af bedømmelsen af den enkelte eksaminand ved mundtlige prøver meddeles eksaminanden umiddelbart efter hver eksamination, og at det sker ved, at eksaminanden kaldes ind i prøvelokalet og her får meddelt karakteren med en kort begrundelse.  Når der foretages en helhedsvurdering af præstationer, der omfatter flere elementer - fx en mundtlig prøve med udgangspunkt i et skriftligt oplæg eller en skriftlig opgave, der indgår i bedømmelsen - må eksaminanden ikke oplyses om særskilte bedømmelser af enkeltelementer i prøven. Der gives alene en kort begrundelse

Censorberetning En beskikket censor skal ved prøveterminens afslutning afgive en beretning om prøveforløbet til institutionen og censorformandskabet Censorberetningen udfyldes direkte på hjemmesiden: https://www.censorformandskabet.dk/forside.php , hvor censor logger ind med sin personlige kode. Spørgsmålene i beretningen besluttes hvert år af censorformandskabet, således at de kan danne grundlag for formandskabets årlige beretning til Uddannelses- og Forskningsministeriet. Censorerne opfordres til at udfylde skemaet så omhyggeligt som muligt, som en besvarelse af eller redegørelse for de forhold, som nævnes i skemaets enkelte rubrikker.

Erfaringsudveksling Gruppedannelser med mindst én der har erfaring fra en praktikeksamen Drøftelse af dilemmaer og problemstillinger Opsamling på gruppesnak

Indsamling af honnorar- og rejseskemaer Der udbetales honorar til de eksterne censorer for deltagelse For ’eksterne’ censorer refunderes rejseudgifter efter gældende regler For kørsel i egen bil er det lav km-takst, men færgebilletter til bil og broafgift dækkes ikke. ’UC-ansatte’ censorer søger rejsegodtgørelse ved eget ansættelsessted

Honorar- og rejseskemaet sende til: Mai-Britt Herløv Petersen Teglholm Tværvej 3 st.th. 2450 København SV. mail: maiconsultmail@gmail.com