Ny forælder Velkommen Ledelsen i Klynge A 16 vil gerne byde dig velkommen som ny forælder. På de følgende sider har vi samlet information, som er relevant.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det nære og naturlige næste skridt
Advertisements

Fra mandag den 2. juLi til torsdag den. 5. juli
Caseoplæg om Facebook.
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Velkommen til Arken Vindingevej 20, 2700 Brønshøj
Børnehuset Østerled En god dag - hver dag ! Velkomstfolder.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
ForældreIntra Østerhøjskolen Formålet er
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Forædremøde den
God trivsel = God læring
De sidste undervisningstimer

Velkommen i Valhalla en præsentation af hverdagen...
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Skal dit barn med på sommerkoloni ?
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Seminar v.Fødevarestyrelsen og Kommunernes Landsforening Madordninger i daginstitutioner 2010 Måltidet – hvordan gøres det nærværende?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Inklusion i Børneinstitution Højme
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Forældremøde Ellepilen 11. April Hvem er vi?
Børnemad madvalget Ideer til temaer til drøftelse ifm. valg af frokostordning September 2010 Kære ledere/ forældrebestyrelser I dette powerpointshow er.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
- Hvad kan I forvente som forældre?
Kortlægningsundersøgelsen 2013
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Velkommen til Nordregårdsskolen
Velkommen.
Skoleparathed Sunds skole.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
For førskolegruppens forældre
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Seminar v.Fødevarestyrelsen og Kommunernes Landsforening Madordninger i daginstitutioner 2010 Måltidet – hvordan gøres det nærværende.
Læsning.
Hvordan får man mest ud af Forældreintra
Skal dit barn med på sommerkoloni ?
Præsentation af forårs-sfo
Grundtanke Børn der trives kan lære, voksne der trives kan undervise.
Forældremøde 9. april.
NYE BØRN I BØRNEHAVEN.
Ny medarbejder I Klynge A 16
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
MIT NYE VUGGESTUELIV.
Fuglesangsstien 12, 4600 Køge Tlf. kontor: Institutionsleder Rikke Meilbøg Souschef Bettina Elsby
Børneruden – en del af MinRude Her får du informationer fra børnehuset: - Billeder - Dagbøger fra hverdagen - Nyheder fra børnehuset - Opslag (fx husk.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
VELKOMMEN TIL MELLEMTRINNET 4. KLASSE, 5. KLASSE OG 6. KLASSE.
Fuglesangsstien 12, 4600 Køge Tlf. kontor: Institutionsleder Rikke Meilbøg Souschef Bettina Elsby
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
Åbent hus Skolens navn Dato.
Tidlig-HFO på Bøgelund Infomøde 17. april 2018
Åben Anonym rådgivning for skilte forældre
Strategiske pejlemærker
Fra anledning til udvikling
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Ny forælder Velkommen Ledelsen i Klynge A 16 vil gerne byde dig velkommen som ny forælder. På de følgende sider har vi samlet information, som er relevant for dig som ny forælder. Vi ser frem til et godt samarbejde.

Den første tid Indkøringsperioden I indkøringsperioden vænnes barnet gradvist til det nye liv i institutionen. Vi tager udgangspunkt i barnets behov, så vi i samarbejde med jer kan planlægge det bedste indkøringsforløb.

Den første tid Hvor lang tid tager indkøringsperioden? Hele opstarten aftales løbende med personalet på stuen. Det er svært at sige, hvor lang tid indkøringen tager. Det afhænger af det enkelte barn. Men regn med ca. 1 uge hvis det er et børnehavebarn og lidt længere hvis barnet starter I vuggestue.

Den første tid Hvordan foregår indkøringsperioden? Den dag barnet begynder, er en kort dag, hvor vi gerne vil have, at en af forældrene er med. De følgende dage bliver barnet gradvist længere tid og prøver både at spise og sove. Har du spørgsmål, så henvend dig til den pædagogiske leder eller til personalet på barnets stue.

Vigtig information om barnet Stamkort Som nye forældre skal I udfylde et stamkort bla. med jeres kontaktinformation. I skal altid sørge for at oplysningerne er opdateret, så vi kan få fat på jer, hvis det er nødvendigt. Vi skal også vide, om der skal tages særlige hensyn til barnet.

Garderoben Tjekliste til garderoben Sørg for at tøjet i garderoben matcher vejr og årstid. Hold orden i garderoben, så den er overskuelig for barnet. Gummistøvler Regntøj Termotøj (forår/ efterår) Flyverdragt (vinter) Hue, halstørklæde, handsker (vinter) Sko eller støvler med velkro Husk at skrive navn i tøjet og undgå snore i huer og vanter.

Garderoben Tjekliste til kurv på badeværelset Undertøj Strømper Indetøj Sutsko Sovetøj Evt. sut og sovedyr Husk at tjekke kurven jævnligt og fyld op med tøj, som passer til årstiden.

Solcreme Om sommeren skal barnet have solcreme på fra morgenstunden. Personalet smører barnet ind resten af dagen.

Afkrydsningsskema Når du afleverer og henter dit barn, skal barnet krydses af. Om morgenen krydser du barnet af, og skriver hvem, der henter barnet og hvornår. Om eftermiddagen sætter du kryds, så vi kan se at barnet er blevet hentet. Skemaet hænger på stuen, eller på legepladsen, hvis vi er udenfor.

Daglig information Opslagstavler Ved hver stue hænger der opslagstavler, hvor du dagligt kan få information om, hvad der er sket I løbet af dagen og se opslag om kommende arrangementer.

Når du afleverer og henter Forventer vi : At du vasker hænder At du tager skoene af At du respekterer de igangværende aktiviteter At du er nærværende, og f.eks. Ikke taler i telefon, mens du afleverer og henter.

Madordning Vores madordning Vi servere tre måltider om dagen: morgenmad, frokost og eftermiddagsmad. Vi bruger overvejende økologiske produkter i vores madordning og vi bruger halalkød. Vi følger fødevarestyrelsens retningslinier til sund kost I daginstitutioner. Der er madvalg hvert 2. år.

Sygdom Når barnet er sygt, skal det sygemeldes. Det gør du ved at ringe til institutionen om morgenen. Giv barnet en feberfri dag hjemme, inden det vender tilbage og giv os besked om hvornår. Bliver barnet sygt/ utilpas I løbet af dagen, ringer vi til jer, så barnet kan blive hentet. Læs mere I institutionens folder om syge børn.

Sukkerpolitik Fødselsdag Når der fejres fødselsdag I institutionens åbningstid skal sukkerpolitikken overholdes. Dvs. at der ikke må serveres alm. sukker eller syntetisk sødemiddel. Vi opfordrer til at forældrene kommer med sunde alternativer til is og kage. Slik, saftevand og syntetisk sukker er ikke velkomment. Sukker bruges I pædagogiske aktiviteter som fx syltning.

Samarbejdet om barnet Samarbejde og dialog Vores målsætning er at skabe et nært og tillidsfuldt samarbejde med jer som forældre. Samarbejdet baseres på dialog og tillid, hvor barnets trivsel altid er i centrum.

Samarbejdet om barnet Samarbejde og dialog Vi vil gerne vide, hvordan du oplever dit barn. Jo mere vi ved om dit barn, desto bedre imødekommer vi dets behov både følelsesmæssigt og udviklingsmæssigt, i hverdagen. Har du brug for en længere samtale med os, så ring og aftal en tid.

Pædagogiske principper Nærvær I vores daglige samvær med børnene ligger vi særligt vægt på nærvær.

Pædagogiske principper Natur Vi arbejder meget med naturen, både når vi er ude og inde.

Pædagogiske principper Selvhjulpenhed Vi støtter børnene i at blive selvhjulpne og anerkender dem som en vigtig del af fællesskabet.

Pædagogiske principper Inklusion og anerkendelse Inklusion og anerkendelse er en grundlæggende del af vores pædagogik.

Hjemmeside Himmelrummet, Det Lille Univers og Jorden Rundt har hver deres hjemmeside. Her finder du information om åbningstider, lukkedage og dagens gang i de enkelte enheder. Du kan også læse om forældreråd og pædagogiske principper. Og se billeder fra børnenes hverdag.

Nyhedsmail Vores nyhedsmails indeholder information, som vedrører dit barns dagligdag, så det er vigtigt, at du tilmelder dig. På Himmelrummets hjemmeside tilmelder du dig under Tilmelding beskedservice På Jorden Rundts hjemmeside tilmelder du dig under nyheder og nyhedsbreve På Det Lille Univers hjemmeside tilmelder du dig under nyheder.

Klynge A 16 Klynge A 16 består af forskellige enheder. Enhederne indgår I et forpligtende samarbejde fx omkring læreplanen. De tilrettelægger dog selv det daglige arbejde, så det passer til børnegruppen og de daglige rutiner I enhederne.

Klynge A 16 Nogle enheder arbejder med funktionsopdelte stuer. Andre enheder har dyr. Himmelrummet har en udflytterbørnehave for de store børn. Når du ved, hvor dit barn skal begynde, så gå ind på enhedens hjemmeside og få mere information.

Bestyrelsen Ved indførelsen af klyngeledelse i 2011, overgik forældrebestyrelsen til klyngeregi. Ved bestyrelsesmøderne deltager: forældrerepræsentanter fra alle enheder, medarbejderrepræsentanter, en repræsentant for de pædagogiske ledere, samt klyngelederen. Læs mere på Himmelrummets hjemmeside under forældreindflydelse.

Forælderrådet Som forælder har du mulighed for at blive valgt ind i forældrerådet. Forælderrådet er et vigtigt forum hvor repræsentanter for forældre, ledelse og personale mødes. På hjemmesiden kan du se, hvem der i øjeblikket sidder i forældrerådet og læse mere om rådets arbejde.

Vores samarbejdspartnere Klyngen har en række samarbejdspartnere: Socialrådgivere Talepædagog Støttekorpset Sundhedsplejesken Psykologer Peder Lykke Skolen Hvis vi ønsker at henvende os til en af vores samarbejdspartnere ang. jeres barn, vil vi altid orientere jer først.

Socialrådgivning Anonym rådgivning Klyngen har tilknyttet to socialrådgivere som yder gratis anonym rådgivning for forældre.

Kontakt Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os. Heidi Karina Stephensen, Klyngeleder: EV19@buf.kk.dk, tlf: 32638628 Jacob Kruse, Pædagogiskleder i Det Lille Univers: HL02@buf.kk.dk, tlf: 32638610 Sisse Bredahl Skovboel, Pædagogiskleder i Himmelrummet: sisseb@buf.kk.dk, tlf: 32871516 Linda Charlotte Børger, Pædagogiskleder i Jorden Rundt: lotboe@buf.kk.dk, tlf: 32640200