SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Metode i AT Religion.
Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Skriftlige opgave kom IT
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Almen sTudieforberedelse - AT
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
3g Studie Retnings Projekt
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Formalia ved opgaveskrivning
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Det Internationale Område
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Værkstedsundervisning
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Synopsis.
Synopsis.
Introduktion til dansk/historie-opgaven
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
SRP SKRIV!.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsprojektet!
SSO - Større skriftlig opgave
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Infomøde om synteseopgaven
SRO 2018 hHx.
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
Resumé – hvordan gør jeg det?
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION Introduktion SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION

Formål I skal lære at arbejde med sprog og kommunikation. I skal lære at bruge begreber og metoder til at analysere sprog og kommunikation I skal lære at forstå sprog og kommunikations betydning I skal lære at se sammenhæng mellem teori og metode i tekstarbejdet I skal lære om opgavegenren synopsis Hvorfor er det interessant at beskæftige sig med sprog og kommunikation? Eksempel 1: Rytteriet dialektservice: Sønderjysk http://www.youtube.com/watch?v=7XztKGrnwfo Eksempel 2: Yallahrup Færgeby: 100 % dansker http://www.youtube.com/watch?v=0G6c9EigyOc

Tidsplan og materiale Forløbet er i uge 13: Det er sprogfagstimerne, der bruges i dette forløb. Undervisningen foregår på dansk og handler om sprog og kommunikation generelt. Vejledning: Der er afsat en dag til vejledning i at skrive synopsis fra kl. 08:20-13:45. Se i dit skema hvor og hvornår. Der er mødepligt til vejledningen. Aflevering af synopsis: søndag den 29/3-2015 kl. 16:00. Opgaven uploades på Lectio. Materiale: ”Sprog og kultur – Håndbog til studieområde 1 hhx”, supplerende tekster, hjemmesider, artikler, blogindlæg, læserbreve eller andet relevant materiale.

Forløbets indhold Kommunikationsteori: Kommunikationsmodel, betydningen af en kontekst, støj (s.33-35). Det retoriske pentagram: Hvad skal der til for at en tekst er vellykket? (s. 54). Mundtligt og skriftligt sprog (s. 30-32). Sociolingvistik: Formelt og uformelt sprog. Slang og dialekt.(s. 24-27). Skrivegenrer: Almindelige genrer (s. 43-53). Opgavegenren synopsis: Fokus på at opstille problemstillinger (underspørgsmål).

Hvad er en synopsis? En synopsis er en skriftlig aflevering, der i kort og præcis form skal gøre rede for en undersøgelses problemstilling samt konklusioner. Jeres synopsis skal indeholde følgende afsnit:   Forside Indholdsfortegnelse Indledning Problemformulering Problemstillinger Redegørelsesdel: Præsentation af teori Vigtigste resultater fra analysen Konklusion Litteraturliste/bilag

Struktur på din synopsis Del 1: Problemformulering (en undersøgende opgave) med problemstillinger (underspørgsmål). Redegørelse for relevante teorier fra undervisningen i denne SO1. Del 2: Analyse af en af de tre cases hvor I inddrager nogle af de teorier, som I har arbejdet med. Diskutér hvor vellykket teksten er (Det retoriske pentagram, s. 54) (Denne del af synopsen skal indeholde et svar på problemstillingerne.) Del 3: Konklusion på undersøgelsen – svar på problemformuleringen Se desuden jeres elevhandout, som findes på Lectio under jeres hold.

Redegørelse, Analyse og konklusion Redegørelse: sammenfatning af de væsentligste punkter fra en tekst – gengivelse af de væsentligste punkter med egne ord. Dvs.: Man sammenfatter hvad andre mener og siger, men man skriver ikke sin egen mening. Analyse: systematisk undersøgelse af f.eks. en tekst. En analyse ser på hvilke enkeltdele teksten/materialet består af og hvordan det hænger sammen. Analysen skal tage afsæt i teori og metode. Konklusion: opsamling af undersøgelsens resultater og svaret på din problemformulering. Der skal være sammenhæng mellem din problemformulering, progressionen i opgaven og konklusionen. I konklusionen kan du evt. også foreslå hvordan en videre undersøgelse kunne se ud, men du må ikke komme med nye oplysninger.

Problemformulering Problemformulering: det hovedspørgsmål, som du skal besvare i din synopsis. Til problemformuleringen skal du skrive nogle problemstillinger. Problemstillinger: de underspørgsmål, som du skal igennem for at kunne besvare din problemformulering. Du skal skrive mellem 3 og 5 problemstillinger til problemformuleringen.

Litteraturliste og kilder Se dokumentet ”Opgavegenren synopsis”. HUSK: Vær varsom, når du bruger fx Google og Wikipedia, leksikon.org m.fl., da disse kilder ikke altid er troværdige. Stil dig selv følgende spørgsmål: -> Hvem er afsenderen af hjemmesiden? -> Hvor troværdig er kilden? -> Hvad er formålet med siden, du er inde på?

Citater og citatteknik Citater er gode at dokumentere med. Husk ALTID at citere korrekt og relevant for sammenhængen – og i et rimeligt omfang. Citater skal først introduceres og bagefter kommenteres. Korte citater (under en linje): - kan skrives direkte ind i brødteksten – men husk anførselstegn før og efter. Angiv kilden i en parentes med sidehenvisning eller i en fodnote Længere citater: - skal rykkes et tabulatorslag ind og ligesom de korte oplyses om kilden i en efterfølgende parentes eller i en fodnote Se elevhandout side 7.

Eksempel på synopsis I kan læse et eksempel på en synopsis, som er vedhæftet på vejledningsdagen 