Henriette Lungholt www.lungholtkommunikation.dk Uge 48 2009 Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Advertisements

Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Metode i AT Religion.
Analyse af kvalitative data
Analyse af kvalitative data
Det Internationale Område Studieområde 3/
Evalueringskriterier for artikel
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Akademisk skrivning og formidling v/ Henriette Lungholt
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Akademisk skrivning og formidling v/ Henriette Lungholt
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Analyse af praksis.
naturvidenskabelige opgave
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Specialeskrivning og arbejdsprocesser
Almen sTudieforberedelse - AT
Samarbejde, Læring, Projektmanagement Problemformuleringens svære kunst mm , Kirsten Schmidt.
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Teori, metodologi og metode
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
Problemorienteret Projektmetode
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i problemformulering Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.
- Opgaven som et argument
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
- Opgaven som et argument
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
Kommunikativ sprogfærdighed
Introduktion til opgaveskrivning
ITU Formidling og metode foråret 2011 Paul R. Metelmann
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
Skriftlighed i biologi
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Studie rapport opbygning
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er god kommunikation i borgernes øjne? Karsten Pedersen Roskilde Universitet.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SRO SKRIV!.
Sso SKRIV!.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Teoretisk pædagogikum
Den analyserende Artikel
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
SRO 2018 hHx.
SRO SKRIV!.
Resumé – hvordan gør jeg det?
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Præsentationens transcript:

Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument

Faglig formidling Professionel skrivning; et ubeskrevet krav til akademiske opgaver

Den videnskabelige genre – en definition Dokumentation af en undersøgelse af ét fagligt relevant problem ved brug af fagets teorier og metoder med det formål at overbevise en fagfælle om rigtigheden af undersøgelsens resultater og konklusion i en fremstilling som er acceptabel i det faglige diskursfællesskab Kilde: Rienecker, Lotte og Jørgensen, Peter Stray: Den gode opgave,2. udgave, s. 21

Lige et par tilføjelser Undersøgelse: Man løser ikke nødvendigvis problemet – man analyserer, fortolker, diskuterer og vurderer Overbevise: At kunne argumentere for sin undersøgelsesmetode, analyse, validitet og dokumentation Fagfælle: Målgruppen har samme faglige grundlag, men IKKE særviden om det felt, opgaven handler om Det faglige diskursfællesskab: Faglig formidling, standart/normalitet inden for den akademiske genre, forskel for uni til uni

Den udvidede argumentmodel

Opgaven som et argument

En svær tekst – et eksempel

Fordele og ulemper ved teksten Fordele Præcision Indforståethed mellem faglige begrebsfæller Der spares på ord Viden (Magt) Ulemper Abstraktion (det tager lang tid at læse og forstå) Forstår forfatteren, hvad han/hun skriver Overlegenhed Svære tekster gør læsere sure (Magt)

Gode råd Konkretisér – påvirknings-bearbejdnings- handlingssekvens – hvad er det? Bryd op i lange sætninger Oversæt ord

Videnssprog Erfaringssprog Logisk Tankeorienteret Upersonligt Abstrakt Billedfattigt Løsrevet fra situation Offentligt Rødder i skriftsprog Sanseligt Handlingsorienteret Personligt Konkret Billedrigt Knyttet til situation Privat Rødder i talesprog

Videnssprog - erfaringssprog Videnskabssprog:Formidlingssprog : Bruges til at: Analysere Definere Systematisere Fortælle Fortolke Udlægge Derfor er det: Statisk Abstrakt Generelt Billedfattigt Logisk-ræsonnerende Upersonligt Dynamisk Konkret Specifikt Billedrigt Narrativt Personligt Med: Overordnet synsvinkel Eksplicitte sammenhænge Skiftende synsvinkel Implicitte sammenhænge

Eksempler fra rapporter i F&M ”I forlængelse af herfra ovenstående problemformulering ønskes en videre undersøgelse og heraf bearbejdning af de for indehavende problematikker anskues fra en forskellige vinkler og sammenfattes i en afsluttende kommunikationsplan” ”Det må anses for at at være en større udokumenteret sammenhæng mellem de respondenter, som har medvirket i undersøgelsen, hvorfor det ikke kan afgøres, hvorvidt forandringsprocessens kommunikation har haft en indflydelse på, om medarbejderne samlet set har opfattet dette som værende et problem.” ”Som indledning til udarbejdelse af et undersøgelsesdesign, der skal tilgodese de opstillede parametre, har vi foretaget en indsnævring af problemstilling omhandlende den del, der vedrører mellemlederne”

Leif Becker Jensens definition af sprogkode: Sprogkoder er forskellige måder at bruge sproget på, når man skal beskrive den samme virkelighed.

Tjek APA-dokumentet; Udarbejdet på CBS